ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ПОСТАНОВА
Іменем України
03 грудня 2013 р. (11:37) Справа №801/8124/13-а
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі:
головуючого судді - Пакет Т.В.,
при секретарі судового засідання - Мельниковій А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Реєстраційної служби Чорноморського районного управління юстиції Автономної Республіки Крим про скасування рішення та спонукання до виконання певних дій.
Обставини справи: позивач ОСОБА_1 звернулося до суду з адміністративним позов до Реєстраційної служби Чорноморського районного управління юстиції Автономної Республіки Крим про скасування рішення №4024415 від 17.07.2013 року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень та зобов'язання відповідача зареєструвати за позивачем право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 0125655100:01:003:0823, площею 0,1061 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1.
Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуваним рішенням відповідача протиправно відмовлено позивачу в державній реєстрації права власності на вказану вище земельну ділянку у зв'язку з тим, що документи, подані для проведення державної реєстрації прав, не відповідають вимогам та не надають можливості встановити відповідність заявлених прав документам, які їх посвідчують.
У судовому засіданні позивач ОСОБА_2 позовні вимоги підтримала та просив їх задовольнити у повному обсязі з підстав, викладених у позові.
У судове засідання представник відповідача не з'явився, про час, дату та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надіслав до суду письмові заперечення проти позову, в яких просив прийняти рішення без його участі.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням державного реєстратора Реєстраційної служби Чорноморського районного управління юстиції Автономної Республіки Крим №4024415 від 17 липня 2013 року відмовлено у державній реєстрації права власності на земельну ділянку, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 0125655100:01:003:0823, за ОСОБА_1 (а.с.7).
Підставою для вказаної відмови стала невідповідність поданих документів вимогам і неможливість встановлення відповідності заявлених прав документам, що їх посвідчують. Так, згідно рішення виконавчого комітету Чорноморської селищної ради №66/8 від 17.05.1996 року ОСОБА_3 передано у власність земельну ділянку площею 1067 кв.м. Державним актом зафіксовано 0,105 га і свідоцтвом про право на спадщину передається спадкоємцю 0,105 га. Рішенням Чорноморської селищної ради №1789 від 12.06.2013 року технічну документацію затверджено на площею 0,1061 га.
Ст.19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", врегульовано правовідносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, в редакції, яка діє з 01.01.2013 року, а також встановлені підстави та орган, що вчиняє дії з реєстрації речових прав.
У ст.2 цього Закону визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав; нерухоме майно - земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення.
Згідно зі ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме, право власності на нерухоме майно; право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном; інші речові права відповідно до закону; податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.
Відповідно до ст. 6 Закону систему органів державної реєстрації прав становлять Міністерство юстиції України; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав; органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку (далі - органи державної реєстрації прав).
У ст. 8 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначені повноваження органу державної реєстрації прав, до яких відноситься проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень або відмова у їх реєстрації; забезпечення ведення Державного реєстру прав; надання інформації про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом; забезпечення обліку безхазяйного нерухомого майна; здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими законами України.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.
З матеріалів справи вбачається, що позивач ОСОБА_1 після смерті свого чоловіка отримала свідоцтво про право на спадщину за законом від 19 грудня 2005 року на земельну ділянку площею 0,105 гектара, розташовану на території Чорноморської селищної ради Чорноморського району АДРЕСА_1 (а.с.10).
12 червня 2013 року рішенням Чорноморської селищної ради №1789 затверджено ОСОБА_1 технічну документацію по землеустрою по складанню документів посвідчуючих право власності на земельну ділянку загальною площею 0,1061 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд по АДРЕСА_1 (а.с.73).
Також, вказаним рішенням зазначено про необхідність здійснення заходів щодо реєстрації за собою права власності на вказану земельну ділянку.
У ст. 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" вказано, що державна реєстрація прав проводиться на підставі, зокрема, інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Оскільки вищевказане рішення Чорноморської селищної ради від 12 червня 2013 року №1789 в установленому законом порядку не визнано протиправним та не скасовано, воно є діючим і обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, у тому числі відповідачем по справі Реєстраційною службою Чорноморського районного управління юстиції Автономної Республіки Крим.
Суд зазначає, що вказане рішення Чорноморської селищної ради від 12 червня 2013 року №1789 посвідчує право власності позивача ОСОБА_1 на земельну ділянку кадастровий номер 0125655100:01:003:0823, площею 0,1061 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1.
Таким чином, оскаржуване рішення №4024415 від 17.07.2013 року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень не може бути визнано таким, що відповідає критеріям, закріпленим ст. 2 КАС України, а тому суд приходить до висновку про необхідність задоволення позову в частині його скасування, визнавши при цьому його протиправним.
Щодо позовних вимог в частині зобов'язання відповідача зареєструвати за позивачем право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 0125655100:01:003:0823, площею 0,1061 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, то вони задоволенню не підлягають виходячи з наступного.
Як випливає зі змісту Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980р. на 316-й нараді, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частини 3 статті 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - ключовим завданням якого є здійснення правосуддя.
Таким чином, суд не може підміняти своїм рішенням рішення суб'єктів владних повноважень, які мають бути прийняті у межах наданих їм повноважень та у порядку встановленому законом.
На підставі вищевикладеного, суд прийшов висновку про часткове задоволення позову.
Відповідно до частини 1 статті 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
В судовому засіданні 03 грудня 2013 року оголошено вступну і резолютивну частини постанови, постанову у повному обсязі складено 06 грудня 2013 року.
Керуючись ст.ст. 9, 11, 69-71, 94, 158, 159, 161-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення №4024415 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, прийняте 17 липня 2013 року державним реєстратором Реєстраційної служби Чорноморського районного управління юстиції Автономної Республіки Крим.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 34 (тридцять чотири) грн. 41 коп.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Т.В.Пакет
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2013 |
Оприлюднено | 25.12.2013 |
Номер документу | 36248005 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кондрак Наталя Йосифівна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кондрак Наталя Йосифівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Пакет Т.В.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Пакет Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні