Рішення
від 18.12.2013 по справі 913/3159/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18 грудня 2013 року Справа № 913/3159/13

Провадження №19/913/3159/13

За позовом прокурора міста Алчевська , м.Алчевськ Луганської області

в інтересах держави в особі Алчевської міської ради , м.Алчевськ Луганської області

до відповідача Закритого акціонерного товариства "Горизонт-1" , м.Алчевськ Луганської області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Алчевська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Луганській області , м.Алчевськ Луганської області

про стягнення 78574 грн. 08 коп.

Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.

Секретар судового засідання Дрожанова О.В.

У засіданні брали участь:

від заявника - Голоденко К.О. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 020155 від 03.09.2013;

від позивача - Корнющенко Н.О. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу договірно-правової роботи, довіреність № 1/11-2946 від 19.07.2013; Ковальов А.Ф. - головний спеціаліст відділу землевпорядкування, довіреність № 1/11-5402 від 03.12.2013;

від відповідача - Морозов А.С. - директор, виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 856000 від 16.09.2013;

від 3-ої особи - Меркулова М.В. - головний державний інспектор юридичного відділу, довіреність № 16065/10 від 19.06.2013.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором заявлено вимогу про стягнення з відповідача заборгованості з орендної плати за землю за договором на право тимчасового користування землею на умовах оренди від 09.04.1997, державна реєстрація від 22.04.1997 за № 00501 за період з 01.01.2012 по 01.11.2013.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 21.11.2013 було порушено провадження у справі, її розгляд справи призначений на 04.12.2013 та до участі у справі залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Алчевську об'єднану Державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Луганській області.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 04.12.2013 розгляд справи був відкладений на 18.12.2013.

Заявою б/н від 18.12.2013 прокурор зменшив розмір позовних вимог та просив стягнути з відповідача 78574 грн. 08 коп.

Відповідно до ст.22 Господарського процесуального кодексу України вказана заява приймається судом до розгляду.

Письмовим поясненням № 9/23-5613 від 17.12.2013 позивач зазначив, що ст.287 Податкового кодексу України передбачений строк сплати орендної плати за землю.

Відповідач у листі № 12 від 18.12.2013 вимоги позову станом на 01.10.2013 у сумі 87574 грн. 08 коп. визнав повністю та повідомив, що 27.11.2013 він частково погасив заборгованість у сумі 9000 грн. 00 коп. Крім того, відповідач просив суд розстрочити виконання рішення згідно доданого графіку з січня 2014 року по грудень 2014 року.

3-я особа поясненням на позовну заяву просила позовні вимоги задовольнити повністю та зазначила, що за відповідачем рахується заборгованість з орендної плати за землю станом на 01.12.2013 у сумі 86139 грн. 23 коп.

У судовому засіданні 18.12.2013 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника, сторін та третьої особи господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" в редакції, чинній на момент звернення до суду, прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.

Відповідно до ч.1 ст.142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Частиною 1 ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Відповідно до ч.1 ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою

До відання Алчевської міської ради, на підставі ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", належить справляння плати за землю, яка в повному обсязі надходить до місцевого бюджету. Несвоєчасне надходження таких платежів призводить до невиконання доходної частини бюджету і , внаслідок цього - неналежного фінансування закладів освіти, охорони здоров'я та інших соціальних програм міста, чим завдається істотна шкода державним інтересам.

Відповідно до абзацу 2 п.п.1.3 п.1 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами та доповненнями) системний аналіз норм законодавства України дає підстави для висновку про те, що орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина перша статті 21 Закону України "Про оренду землі", підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, з іншого - є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні із земельним податком (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України). Разом з тим підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки (частина друга статті 21 Закону України "Про оренду землі" , пункт 288.1 статті 288 ПК України). У зв'язку з цим та оскільки орендну плату за землю орендар вносить орендодавцеві (стаття 21 Закону України "Про оренду землі", стаття 288 ПК України), то право на стягнення заборгованості з орендної плати маєорендодавець шляхом звернення до відповідного господарського суду в установленому ГПК порядку.

Відповідно до п.4 рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3рп/99 справа № 1-1/99 інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

Оскільки "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Даний позов поданий прокурором міста Алчевська в інтересах держави в особі Алчевської міської ради, оскільки відповідачем порушені інтереси держави в особі Алчевської міської ради щодо несплати орендної плати за землю.

В ході прокурорської перевірки щодо дотримання договірних зобов'язань в сфері земельних правовідносин перед Алчевською міською радою було встановлено наступне.

Рішенням виконавчого комітету Алчевської міської ради від 15.04.1997 № 217 було вирішено передати Алчевському акціонерному товариству закритого типу "Горизонт-1" в оренду терміном на 28 років земельну ділянку площею 0,5812 га для обслуговування існуючих споруд і будівель, яка знаходиться за адресою: вул.Горького, 70-а, м.Алчевськ Луганської області.

На виконання вказаного рішення між Виконавчим комітетом Алчевської міської ради та Алчевським акціонерним товариством закритого типу "Горизонт-1", яке в подальшому перейменоване в Закрите акціонерне товариство "Горизонт-1", було укладено договір на право тимчасового користування землею на умовах оренди від 09.04.1997, державна реєстрація 22.04.1997 за № 00501, з додатковими угодами до нього.

Згідно п.2.1 договору плата за землю вноситься землекористувачем щомісячно у вигляді орендної плати не пізніше 15 числа поточного місяця у розмірі 119 грн. 40 коп. на розрахунковий рахунок № 001130601, розділ 37, параграф 1 (отримувач - місцевий бюджет. Ідентифікаційний код 02311951. Укрсоцбанк м.Алчевська. МФО 304052).

Відповідно до підпункту в) п.3.2.3 договору землекористувач зобов'язаний своєчасно вносити орендну плату за землю із дня реєстрації договору оренди в книзі договорів на право тимчасового користування землею.

Додатковою угодою № 5 від 14.02.2008 до договору оренди № 00501 сторони п.п.2.1 та 2.2 п.2 договору виклали у наступній редакції: "2.1.Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 799382 грн. 48 коп. 2.2. Орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі земельного податку, який складає 7993 грн. 82 коп. на рік з Ко=3,0. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить 1998 грн. 46 коп.".

Відповідач в порушення умов договору та додаткових угод до нього своєчасно та в повному обсязі не сплачував оренду плату, внаслідок чого за ним утворилась заборгованість з орендної плати за землю за період з 01.01.2012 по 01.11.2013 у сумі 78574 грн. 08 коп., за стягненням якої прокурор в інтересах держави в особі Алчевської міської ради звернувся до суду з даним позовом.

Частиною 1 ст.206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним.

Відповідно до ст.9 Податкового кодексу України плата за землю відноситься до загальнодержавних податків та зборів.

Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, відповідно до ст.274 Податкового кодексу України, встановлюється у розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст.ст.13, 14 Закону України „Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. До істотних умов договору, зокрема, віднесено орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Статтею 21 зазначеного Закону передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до ст.193 Господарського кодексу України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Згідно ст.526 Цивільного кодексу України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).

Враховуючи викладені приписи законодавства та умови договору на право тимчасового користування землею на умовах оренди від 09.04.1997, державна реєстрація 22.04.1997 за № 00501, з додатковими угодами до нього, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог прокурора міста Алчевськ в інтересах держави в особі Алчевської міської ради про стягнення з відповідача - Закритого акціонерного товариства "Горизонт-1", заборгованості з орендної плати за землю за період з 01.01.2012 по 01.11.2013 у сумі 78574 грн. 08 коп. та про їх задоволення (з урахуванням заяви прокурора б/н від 18.12.2013 про зменшення розміру позовних вимог).

Згідно ч.5 ст.78 Господарського процесуального кодексу України у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.

Відносно клопотання відповідача, викладеного у листі № 12 від 18.12.2013, про розстрочку виконання рішення суд зазначає наступне.

Відповідно до п.6 ч.1 ст.83 Господарського процесуального кодексу України господарський суд, приймаючи рішення, має право відстрочити або розстрочити виконання рішення.

Господарський процесуальний кодекс України не визначає перелік обставин, які свідчать про неможливість виконання рішення чи ускладнюють його виконання, тому суд оцінює докази, які підтверджують зазначені обставини за правилами ст.43 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до приписів ст.34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Частиною 2 ст.4 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд не застосовує акти державних та інших органів, якщо ці акти не відповідають законодавству України.

Відповідач взагалі у своєму клопотання не обґрунтував необхідності розстрочення виконання рішення у справі та не надав документального підтвердження цього, тому суд, з урахуванням думки прокурора та позивача, які заперечили проти надання розстрочки виконання рішення, дійшов висновку про відмову у задоволенні клопотання відповідача про розстрочку виконання рішення.

Судовий збір покладається на відповідача, згідно ст.49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст.49, 78, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1.Позов прокурора міста Алчевська в інтересах держави в особі Алчевської міської ради до Закритого акціонерного товариства "Горизонт-1" задовольнити повністю.

2. Стягнути з Закритого акціонерного товариства "Горизонт-1", вул.Горького, б.70-а, м.Алчевськ Луганської області, ідентифікаційний код 23260005, на користь Алчевської міської ради, вул.Леніна, б.48, м.Алчевськ Луганської області, ідентифікаційний код 25991285, заборгованість з орендної плати за землю в сумі 78574 грн. 08 коп., про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.

3. Стягнути з Закритого акціонерного товариства "Горизонт-1", вул.Горького, б.70-а, м.Алчевськ Луганської області, ідентифікаційний код 23260005, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 1720 грн. 50 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Алчевській об'єднаній Державній податковій інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 23.12.2013.

Суддя Т.В.Косенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення18.12.2013
Оприлюднено24.12.2013
Номер документу36250549
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/3159/13

Рішення від 18.12.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 04.12.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні