cpg1251
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2013 року Справа № 5002-28/2751-2011
Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Євдокімова І.В.,
суддів Воронцової Н.В.,
Котлярової О.Л.,
за участю представників сторін:
прокурор, Алісов Олег Володимирович, посвідчення № 005827 від 25.09.12, старший прокурор відділу прокуратури міста Севастополя;
представник позивача, не з'явився, Республіканський комітет по земельних ресурсах Автономної Республіки Крим;
представник позивача, не з'явився, Фонд державного майна України;
представник відповідача, не з'явився, Кореїзька селищна рада;
представник третьої особи, не з'явився, приватне акціонерне товариство лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця";
представник третьої особи, Бритвіна Наталія Василівна, довіреність № б/н від 12.07.13, дочірнє підприємство "Санаторій "Ай-Петрі" закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця".
розглянувши апеляційні скарги Фонду державного майна України та заступника прокурора міста Ялти на рішення господарського суду Автономної Республіки Крим (суддя Лукачов С.О.) від 15 вересня 2011 року у справі № 5002-28/2751-2011
за позовом заступника прокурора міста Ялти (вул. Кірова, 18, місто Ялта, 98600)
в інтересах держави в особі Республіканського комітету по земельних ресурсах Автономної Республіки Крим (вул. Кечкеметська, 114, місто Сімферополь, 95038)
Фонду державного майна України (вул. Кутузова, 18/9, місто Київ 133,01133)
до Кореїзької селищної ради (Севастопольське шосе, 27, Кореїз, місто Ялта, 98670)
треті особи: приватне акціонерне товариство лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" (вул. Шота Руставелі, 39-41, місто Київ 23, 01023)
дочірнє підприємство "Санаторій "Ай-Петрі" закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" (вул. Алупкінське шосе, 15, Кореїз, місто Ялта, Автономна Республіка Крим, 98670)
про визнання недійсним рішення та спонукання до повернення земельної ділянки
ВСТАНОВИВ :
Заступник прокурора міста Ялти в інтересах держави в особі Республіканського комітету по земельних ресурсах Автономної Республіки Крим та Фонду державного майна України звернувся до господарського суду АР Крим з позовною заявою до Кореїзської селищної ради про визнання недійсним рішення Кореїзської селищної ради № 262 від 09.04.1999 та зобов'язання Кореїзську селищну раду повернути земельну ділянку площею 0,7484 га у користування дочірнього підприємства ЗАТ ЛОЗП України "Укрпрофоздоровниця" "Санаторій "Ай-Петрі".
Ухвалою господарського суду АР Крим від 01.07.2011 до участі у розгляді справи залучено третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Закрите акціонерне товариство лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" та Дочірнє підприємство "Санаторій "Ай-Петрі" Закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця".
Рішенням господарського суду Автономної Республіки Крим від 15 вересня 2011 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, заступник прокурора міста Ялти та Фонд державного майна України звернулися до Севастопольського апеляційного господарського суду з апеляційними скаргами, в яких просять рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від 15 вересня 2011 року скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
Апеляційні скарги мотивовані посиланням на порушення господарським судом Автономної Республіки Крим норм матеріального та процессуального права, неповне з'ясування всіх обставин справи, що мають суттєве значення для її розгляду.
В судове засідання 18.12.2013 представники сторін та третя особа приватне акціонерне товариство лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" не з'явились, про час та місце розгляду справи повідогмленні належним чином, причини своєї неявки суду не повідомили.
Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України зобов'язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.
З врахуванням наявних у справі доказів, визнавши їх достатніми для прийняття рішення у справі, судова колегія визнала можливим розглянути справу за відсутністю представників сторін, які не з'явилися.
Повторно розглянувши справу в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія встановила такі обставини.
09 листопада 1994 року на 31 сесії 21 скликання Кореїзська селищна рада народних депутатів прийняла рішення № 287 "Про зміну меж та закріплення земельної ділянки за санаторієм "Ай-Петрі", відповідно до якого, зокрема, закріплено земельну ділянку загальною площею 9,5062 га за санаторієм "Ай-Петрі" в користування відповідно схеми відводу та геодезичної зйомки 1994 року.
16 травня 1995 року, відповідно до рішення 31 сесії 21 скликання від 09.11.1994 № 287, санаторію "Ай-Петрі" видано державний акт І-КМ № 003001 на право постійного користування землею площею 9,5062 га для лікувально-оздоровчих цілей.
Як вбачається з Положення про філію ЗАТ ЛОЗПУ "Укрпрофоздоровниця" "Санаторій "Ай-Петрі", філія є правонаступником Санаторію "Ай-Петрі" стосовно цивільно-правових відносин.
Відповідно до пункту 2.1 Положення, майно філії складають основні, оборотні засоби та інші цінності, закріплені за нею Акціонерним товариством санаторно-курортних закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" на праві володіння і користування і є власністю акціонерного товариства. Здійснюючи право володіння і користування філія володіє і користується наданим майном без права розпорядження відповідно до профілю своєї діяльності (п. 2.3 Положення).
Відповідно до п. 1.1 статуту Дочірнього підприємства "Санаторій "Ай-Петрі" Закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" (а. с. 147-152, т. 1). Підприємство створене одним засновником - ЗАТ ЛОЗПУ "Укрпрофоздоровниця" (далі - Товариство), згідно із рішенням загальних зборів ЗАТ "Укрпрофоздоровниця".
Пунктом 1.2 статуту підприємства встановлено, що засновником та власником підприємства є юридична особа за законодавством України - ЗАТ лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця", яка діє на підставі власного статуту.
Відповідно до п. 1.3 статуту, підприємство є правонаступником Дочірнього підприємства "Ялтакурорт" ЗАТ ЛОЗПУ "Укрпрофоздоровниця" стосовно цивільно-правових відносин, що виникли в результаті діяльності філії ДП "Ялтакурорт" ЗАТ ЛОЗПУ "Укрпрофоздоровниця" - санаторій "Ай-Петрі" відносно всього майна, прав та обов'язків, а також зобов'язань стосовно всіх кредиторів та боржників.
09 липня 1998 року на 3 сесії 23 скликання Кореїзська селищна рада народних депутатів прийняла рішення № 71 "Про вилучення з земель санаторія "Ай-Петрі" 3,6465 га та припинення права землекористування за санаторієм "Ай-Петрі" на дану площу 3,6465 га" (а. с. 145, т. 1), відповідно до якого, зокрема: 1) вилучено з земель санаторія "Ай-Петрі" 3,6465 га; 2) на підставі даного рішення припиняється право землекористування на земельні ділянки площею 3,6465 га за санаторієм "Ай-Петрі" та право землекористування переходить на тих, хто раніше отримав державні акти на землю та на Кореїзську селищну раду; 3) надано санаторію "Ай-Петрі" в постійне користування земельну ділянку площею 5,8597 га для обслуговування та реконструкції будівель.
09 квітня 1999 року на 11 сесії позачергового 23 скликання Кореїзська селищна рада народних депутатів прийняла рішення № 262 "Про скасування рішення 31 сесії 21 скликання від 09.11.1994 № 287 "Про закріплення земельної ділянки за санаторієм "Ай-Петрі" (а. с. 43, т. 1), відповідно до якого, зокрема 1) скасовано раніше прийняте рішення 31 сесії 21 скликання від 09.11.1994 № 287 "Про зміну меж та закріплення земельної ділянки за сан. "Ай-Петрі"; 2) внесено зміни до державного акту на право постійного користування, виданий сан. "Ай-Петрі".
Прокурорською перевіркою було встановлено, що 09.04.1999 Кореїзька селищна рада прийняла рішення № 262, згідно з яким припинено право користування санаторію "Ай-Петрі" філії ЗАТ ЛОЗПУ "Укрпрофоздоровниця", правонаступником якого є дочірнє підприємство "Санаторій "Ай-Петрі", щодо земельних ділянок загальною площею 0,7484 га.
На думку прокурора, надаючи погодження на вилучення земельної ділянки санаторій "Ай-Петрі" вийшов за межи повноважень, наданих йому установчими документами, а оскаржене рішення не відповідає нормам матеріального права, діючого на момент його прийняття.
Вивчивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального права, відповідність висновків суду обставинам справи, судова колегія вважає, що наявні підстави для скасування рішення суду першої інстанції, у зв'язку з наступним.
Під час перевірки прокурором встановлено порушення Закону України "Про підприємства, установи та організації союзного підпорядкування, розташованих на території України"; Постанови Ради Міністрів УРСР від 23.04.1960 №606 "Про передачу профспілкам санаторіїв і будинків відпочинку Міністерства охорони здоров'я УРСР"; Постанови Верховної Ради України від 10.04.1992 №2268-ХП "Про майнові комплекси та фінансові ресурси громадських організацій колишнього Союзу РСР, розташовані на території України"; Постанови Верховної Ради України від 04.02.1994 №3943-ХП "Про майно загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР"; Постанови Верховної Ради Української РСР "Про захист суверенних прав власності Української РСР" від 29.11.1990 №506.
Так, на виконання Постанови Ради Міністрів охорони здоров'я УРСР №606 від 23.04.1960 „Про передачу профспілкам санаторіїв і будинків відпочинку Міністерства охорони здоров'я УРСР" усі діючі госпрозрахункові санаторії, будинки відпочинку та пансіонати Міністерство охорони здоров'я зобов'язане було передати у строк до 01.05.1960р. Українській республіканській раді профспілок з метою подальшого поліпшення організації відпочинку і санаторно-курортного обслуговування трудящих і підвищення ролі профспілок. Згідно п. 2 вказаної Постанови майно передавалося профспілковим організаціям у відання.
При цьому спірне майно лікувально-оздоровчих закладів не могло бути передано у власність окремих громадських організацій, у тому числі Укрпрофради, оскільки за Конституцією колишньої УРСР на той час була єдина соціалістична власність. Тобто власність громадських організацій та об'єднань відносилася саме до соціалістичної власності.
При цьому спірне майно не могло бути передано у власність окремих громадських організацій, оскільки на той час була єдина соціалістична власність.
Статтею 5 Конституції Української Радянської Соціалістичної Республіки від 30.01.1937 було визначено, що соціалістична власність в УРСР
Аналогічні положення було закріплено у Цивільному кодексі УССР 1922 року, який затверджено ВЦВК 16.ХП 1922, та який діяв з 01.02.1923.
Також, необхідно враховувати, що для забезпечення виконання профспілковими організаціями уставних задач громадянами сплачувалися членські внески, та підприємства, організації, установи, державні органи були зобов'язані відраховувати кошти профспілковим органам на культурно-масову та фізкультурну роботу відповідно до Кодексу УРСР про працю, Такі відрахування в розмірі 0,15 відсотка від фонду заробітної плати робітників і службовці! здійснювалися відповідно до вимог постанов РМ СРСР від 15.01.1959. та 27.08.1959.
Крім того, санаторно-курортні об'єкти були збудовані за рахунок пайової або дольовс участі державних підприємств, організацій, установ, міністерств та відомств. Зазначев будівництво здійснювалося на підставі відповідних договорів, які укладалися згідно вимогами затверджених Секретаріатом ВЦРПС від 09.11.1984 №1-54 «Основних умі укладання договорів на участь міністерств, відомств, підприємств, організацій, установ колгоспів (рад колгоспів) у будівництві та реконструкції оздоровниць профспілок ».
Згідно статті 10 Конституції Української Радянської Соціалістичної Республік (прийнятої позачерговою сьомою сесією Верховної Ради Української РСР дев'ятого скликані 20.04.1978) встановлено, що основу економічної системи Української РСР станови соціалістична власність на засоби виробництва у формі державної (загальнонародної] колгоспно-кооперативної власності. Соціалістичною власністю є також майно профспілкові та інших громадських організацій, необхідне їм для здійснення статутних завдань.
Отже, з вищевикладеного вбачається, що санаторно-курортні заклади, які передано відання профспілкам згідно Постанови Ради Міністрів УРСР №606 від 23.04.1960, державною (загальнодержавною) власністю.
Із проголошенням 24.08.1991 України незалежною демократичною державою економічний, науковий і технічний потенціал, розміщений на її території, став власній народу України.
Відповідно до Постанови Верховної Ради Української РСР „Про захист суверенної власності Української РСР" від 29.11.90 №506 введено мораторій на території республік! будь-які зміни форми власності і власника державного майна до введення в дію Зав Української РСР про роздержавлення майна.
Згідно з Указом Президії Верховної Ради України від 30.08.91 №1452-ХИ «| передачу підприємств, установ та організацій союзного підпорядкування, розташованих і території України, у власність держави» та Законом України від 10.09.91 № 1540-ХІІ4 підприємства, установи та організації союзного підпорядкування, розташовані на території України» майно та фінансові ресурси підприємств, установ, організацій та інших об'єктів союзного підпорядкування, розташованих на території нашої країни, є державною власні; України, а укладені після 29.11.90 майнові договори, якими змінено форму власності визнаються недійсними.
З метою збереження в інтересах громадян України майна загальносоюзних громад» організацій колишнього Союзу РСР Верховна Рада України своєю Постановою від 101 № 2268-ХІІ «Про майнові комплекси та фінансові ресурси громадських органі», колишнього Союзу РСР, розташовані на території України» тимчасово, до визнач! правонаступників, передала Фонду державного майна України майно та фінансові ре| розташованих на території України підприємств, установ та об'єктів, що перебув» віданні громадських організацій.
За таких обставин, саме Фонд державного майна України уповноважений державою здійснювати функції щодо управління майном громадських організацій колишнього Союзу РСР, що розташоване на території України.
Згідно статті 1 Тимчасового Положення "Про Фонд державного майна України", затвердженого постановою Верховної Ради України від 07.07.92, Фонд державного майна України здійснює державну політику у сфері приватизації державного майна та виступає орендодавцем майнових комплексів, що є загальнодержавною власністю.
Належність профспілок до загальносоюзних громадських організацій підтверджується їх Статутом.
Так, згідно Статуту професійних спілок СРСР, який затверджено постановою XVIII з'їзду профспілок СРСР від 01.01.87, професійні союзи СРСР складали масову громадську непартійну організацію. Цілями діяльності якої у тому числі було управління соціальним страхуванням трудящих, а також управління оздоровницями, які перебували у їх віданні.
Відповідно до розділу другого Статуту, організаційна структура профспілок будувалася за територіальним та галузевим принципом. У республіках діяли республіканські, краєві, обласні ради.
Згідно розділу третьому Статуту Вищим органом професійних спілок був з'їзд, а також Всесоюзна Центральна Рада Професійних союзів, яка діяла у період між з'їздами.
Після розвалу СРСР правонаступником Української республіканської Ради профспілок стала Рада Федерації незалежних профспілок України, правонаступником якої, в свою чергу, є Федерація професійних спілок України.
Таким чином, майно, яке передано до статутного фонду ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" є державною власністю.
До такого ж висновку дійшов Верховний суд України у постановах по справі № 20-3-30/475-05-11719.
Крім того, спірна земельна ділянка відноситься за своїм цільовим призначенням до земель оздоровчого призначення.
Відповідно до частини 9 статті 149 Земельного кодексу України вилучення земельних ділянок рекреаційного, оздоровчого та іншого природоохоронного призначення державної форми власності, наданих у постійне користування, відноситься до повноважень Кабінету Міністрів України.
Стосовно доводів суду щодо не здійснення відповідачем дій стосовно безпосереднього розпорядження земельною ділянкою, судова колегія вважає, що вони є помилковими з наступних підстав.
Так, перевіркою встановлено, що рішенням Кореїзької селищної ради № 287 від 09.11.1994 за санаторієм «Ай-Петрі» закріплено земельну ділянку загальною площею 9,5062 га відповідно до схеми відводу та геодезичної зйомки.
На підставі зазначеного рішення санаторію «Ай-петрі» 16.05.11 видано державний акт.
09.07.1998 Кореїзькою селищною радою прийнято рішення № 71 «Про вилучення із земель санаторію «Ай-петрі» 3,6465 га і припинення права землекористування за санаторієм на дану площу».
Відповідно до пункту 3.5 наказу Державного комітету України по земельних ресурсах № 28 від 15.04.93 «Про затвердження Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), що діяв на момент прийняття рішення Кореїзької селищної ради № 71 від 09.07.98, у разі зміни меж, розміру, цільового призначення та умов надання земельних ділянок, що відбулися після видачі державного акта, до нього вносяться ці зміни, які фіксуються на плані зовнішніх меж і на останній сторінці державного акта.
Згідно з державним актом санаторію «Ай-Петрі» будь-які зміни щодо припинення права користування земельною ділянкою санаторію площею 3,6465га на підставі рішення Кореїзької селищної ради № 71 від 09.07.98 не вносилися, що дозволяє зробити висновок про те, що зазначене рішення Кореїзької селищної ради не було реалізовано.
Також, необхідно зазначити, що на підставі рішення Кореїзької селищної ради № 262 від 09.04.1999 внесено зміни у державний акт санаторію «Ай-Петрі» щодо припинення права користування частиною земельної ділянки.
Таким чином, суд першої інстанції помилково дійшов до висновку щодо припинення права користування земельною ділянкою санаторію «Ай-Петрі» саме на підставі рішення Кореїзької селищної ради № 71 від 09.07.1998.
Враховуючи викладене, відчуження державного майна відбулося всупереч волі власника - держави та з порушенням норм діючого на той час законодавства.
Як передбачено частиною 2 статті 13 Цивільного кодексу України при здійсненні своїх прав особа зобов'язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб.
Порушення цієї норми відповідно до ч. 1 ст. 203 ст. 215, ст. 293 Цивільного кодексу України є підставою для визнання правочину та рішення недійсним.
Аналогічні положення закріплено у статті 48 ЦК України (у редакції 1963 року).
З огляду на викладене, судова колегія Севастопольського апеляційного господарського суду вважає, що рішення суду першої інстанції постановлено не у відповідності до вимог чинного законодавства, при неповному дослідженні всіх обставин у справі, тому рішення підлягає скасуванню, а позовні вимоги прокурора задоволенню.
Керуючись статтею 101, пунктом 2 статті 103, пунктом 4 статті 104, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційні скарги Фонду державного майна України та заступника прокурора міста Ялти на рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від 15 вересня 2011 року у справі № 5002-28/2751-2011 задовольнити.
2. Рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від 15 вересня 2011 року у справі № 5002-28/2751-2011 скасувати.
3. Прийняти нове рішення у справі.
4. Визнати недійсним рішення Кореїзської селищної ради № 262 від 09.04.1999 "Про скасування рішення 31 сесії 21 скликання від 09.11.1994 № 287 "Про закріплення земельної ділянки за санаторієм "Ай-Петрі".
5. Зобов'язати Кореїзську селищну раду повернути земельну ділянку площею 0,7484 га у користування дочірнього підприємства ПАТ ЛОЗП України "Укрпрофоздоровниця" "Санаторій "Ай-Петрі".
6. Стягнути з Кореїзської селищної ради (вул. Севастопопольське шосе, буд. 27, смт. Кореїз, АР Крим, 98670, ідентифікаційний номер 04367542) в дохід Державного бюджету м. Сімферополь (р/р 31211206783002 у банку отримувача - ГУ Державного казначейства України в АР Крим, м. Сімферополь, МФО 824026, отримувач: Держбюджет м. Сімферополя, 22030001, ЗКПО 38040558) державне мито у розмірі 187,00 грн.
7. Стягнути з Кореїзської селищної ради (вул. Севастопопольське шосе, буд. 27, смт. Кореїз, АР Крим, 98670, ідентифікаційний номер 04367542) в дохід Державного бюджету м. Сімферополь (р/р 31211206783002 у банку отримувача - ГУ Державного казначейства України в АР Крим, м. Сімферополь, МФО 824026, отримувач: Держбюджет м. Сімферополя, 22030001, ЗКПО 38040558) ІТО у розмірі 236,00 грн.
Головуючий суддя І.В. Євдокімов
Судді Н.В. Воронцова
О.Л. Котлярова
Розсилка:
1. Прокуратура міста Ялта (вул. Кірова, 18, місто Ялта, 98600)
2. Прокуратура міста Севастополь (вул. Л. Павліченко, 1 місто Севастополь, 99011)
3. Прокуратура АРК (вул. Севастопольська, 21 місто Сімферополь, 95015)
4. Рескомітет по зем.ресурсах АРК (вул. Кечкеметська,114,м.Сімферополь, 95038)
5.Фонд державного майна України (вул. Кутузова, 18/9, місто Київ 133, 01133)
6. Кореїзька селищна рада (Севастопольське шосе, 27, Кореїз, місто Ялта, 98670)
7. ПАТ лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" (вул. Шота Руставелі, 39-41, місто Київ 23, 01023)
8.Дочірнє підприємство "Санаторій "Ай-Петрі" закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України "Укрпрофоздоровниця" (вул. Алупкінське шосе, 15, Кореїз, місто Ялта, Автономна Республіка Крим, 98670)
Суд | Севастопольський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2013 |
Оприлюднено | 25.12.2013 |
Номер документу | 36267552 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Євдокімов Ігор Вячеславович
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Євдокімов Ігор Вячеславович
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Євдокімов Ігор Вячеславович
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Євдокімов Ігор Вячеславович
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Євдокімов Ігор Вячеславович
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Євдокімов Ігор Вячеславович
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Євдокімов Ігор Вячеславович
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Проценко Олександра Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні