Постанова
від 20.12.2013 по справі 1308/2592/2012 2а/444/15/2013
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2013 року Справа № 876/10141/13

Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду в складі :

головуючого судді: Ліщинського А.М.,

суддів: Довгої О.І., Запотічного І.І.

при секретарі судового засідання: Губач Х.І.

з участю представника позивача: Подоляка Б.Р.

представників третіх осіб: ОСОБА_2 та ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційні скарги ОСОБА_4 та Товариства з обмеженою відповідальністю «Орбіта» на постанову Жовківського районного суду Львівської області від 26 червня 2013 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Орбіта» до сільської ради с. В. Грибовичі, Державного реєстратора Жовківської райдержадміністрації, треті особи: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певну дію,-

В С Т А Н О В И Л А:

25.10.2011 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до відповідача про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певну дію.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що в травні 2011 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Орбіта», вирішило внести зміни до установчих документів (статуту та установчого договору про створення ТзОВ «Орбіта»). Для підготовки проекту змін та доповнень до установчих документів директор Товариства звернувся до юристів, які ознайомившись із оригіналами статуту та установчого договору про створення ТзОВ «Орбіта» 14.06.1995 року Жовківською районною державною адміністрацією і змінами та доповненнями до статуту, що зареєстровані 12.08.1997року, виявили факт грубого порушення законодавства сільською радою с. Великі Грибовичі Жовківського району Львівської області, а саме: не маючи на те жодних повноважень, відповідач-1 провів 12.08.1997 року реєстрацію змін та доповнень до статуту ТзОВ «Орбіта». Згідно цього просять визнати протиправними дії сільської ради с. Великі Грибовичі Жовківського району Львівської області в зв'язку з реєстрацією змін та доповнень до статуту ТзОВ "Орбіта» від 12.08.1997 року та скасувати реєстрацію змін та доповнень до статуту ТзОВ "Орбіта» від 12.08.1997 року, вчинену сільською радою с. Великі Грибовичі Жовківського району Львівської області; визнати протиправними дії державного реєстратора Жовківської районної державної адміністрації Львівської області Кузик В.В. щодо проведення реєстраційної дії «Включення відомостей про юридичну особу», номер запису 1 398 120 0000 000014 та скасувати реєстраційну дію «Включення відомостей про юридичну особу» від 13.08.2004 року номер запису 1 398 120 0000 000014; зобов'язати державного реєстратора Жовківської районної державної адміністрації Львівської області Кузик В.В. внести в Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про включення відомостей про Товариство з обмеженою відповідальністю«Орбіта», згідно положень статуту Товариства, зареєстрованого Жовківською районною державною адміністрацією 14.06.1995 року.

Постановою Жовківського районного суду Львівської області від 26 червня 2013 року адміністративний позов задоволено частково. Позов задоволити частково. Поновлено строк позовної давності. Визнано протиправними дії сільської ради с. Великі Грибовичі Жовківського району Львівської області в зв`зку з реєстрацією змін та доповнень до статуту ТзОВ «Орбіта» від 12.08.1997 року та скасувати реєстрацію змін та доповнень до статуту ТзОВ «Орбіта» від 12.08.1997 року, вчинену сільською радою с. Великі Грибовичі Жовківського району Львівської області. В решті частині позовних вимог відмовити.

Позивач постанову оскаржив, не погодившись із зазначеним судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, зазначивши, що оскаржувана постанова винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права та є незаконною, просить оскаржувану постанову в частині відмови в задоволені позовних вимог скасувати та прийняти нову, якою задовольнити позовні вимоги повністю.

В апеляційній скарзі покликається на те, що не розглядаючи позовних вимог ТзОВ «Орбіта» по суті однак ухвалюючи постанову про відмову в їх задоволенні, їх було позбавлено права на судовий захист прав та інтересів, що є грубим порушенням ст..6 КАС України.

Третя особа ОСОБА_4 не погодившись із зазначеним судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, зазначивши, що оскаржувана постанова винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права та є незаконною, просить оскаржувану постанову скасувати, якою залишити позовну заяву без розгляду.

В апеляційній скарзі покликається на те, що пропущено строк звернення до адміністративного суду відповідно до ст..99 КАС України.

У ході апеляційного розгляду представник позивача Подоляк Б.Р. надав пояснення та просить задовольнити апеляційну скаргу, а апеляційну скаргу ОСОБА_4 відхилити.

Представники третьої особи ОСОБА_2 та ОСОБА_3 у ході апеляційного розгляду надали пояснення та просять апеляційну скаргу позивача задовольнити, а апеляційну скаргу ОСОБА_4 відхилити.

Інші особи які беруть участь у справі, в судове засідання на виклик суду не з'явилися, що не перешкоджає розгляду справи в їх відсутності згідно з ч.4 ст. 196 КАС України.

Судова колегія заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши підстави апеляційних скарг, вважає за необхідне апеляційну скаргу позивача задовольнити, а апеляційну скаргу третьої особи ОСОБА_4 відхилити з наступних підстав.

Задовольняючи частково позовні вимоги позивача, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до статті 8 Закону України «Про підприємництво» та пункту 2 Положення про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 1996 року №125 проведення державної реєстрації належало до компетенції виконавчого комітету міської, районної в місті ради, або в районній, районній міст Києва і Севастополя державній адміністрації за місцезнаходження суб'єкта підприємницької діяльності. Отже, державну реєстрацію змін до установчих документів ТзОВ «Орбіта» повинна була проводити Жовківська районна державна адміністрація.

Отже Великорибровицька сільська рада не мала повноважень для проведення державної реєстрації змін та доповнень до установчих документів юридичних осіб.

Щодо вимог до державного реєстратора Жовківської райдержадміністрації, що згідно ч. 1, ст. 21 КАС України позивач може заявити кілька вимог в одній позовній заяві, якщо вони пов'язані між собою.

Оскільки вимоги до вищезаявленого відповідача, який є представником органу державної влади, не належавть до компетенції районного суду, а позивач не розділив їх то відповідно позовні вимоги до дежавного реєстратора не можуть розглядатися районним судом та відповідно не підлягають до задоволення.

Зазначені висновки суду першої інстанції, на думку колегії суддів, частково відповідають нормам матеріального і процесуального права та фактичним обставинам справи.

Правильність вирішення справи відповідно до вимог ст.13 КАС України забезпечується системою: апеляційною та касаційною. Можливість апеляційного та касаційного оскарження судових рішень є принципом адміністративного судочинства, що спрямований на забезпечення прав осудності (законності та обґрунтованості) судових рішень.

Відповідно до ч.1 ст.21 КАС України якщо справа щодо однієї з вимог підсудна окружному адміністративному суду, а щодо іншої вимоги (вимог) - місцевому загальному суду як адміністративному суду, таку справу розглядає окружний адміністративний суд, а тому дану постанову слід скасувати та прийняти нову.

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Відповідно до ч.1 ст.2 Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, що в травні 2011 року ТзОВ «Орбіта», (далі-Товариство), вирішило внести зміни до установчих документів (статуту та установчого договору про створення ТзОВ «Орбіта»). Для підготовки проекту змін та доповнень до установчих документів директор Товариства звернувся до юристів, які ознайомившись із оригіналами статуту та установчого договору про створення ТзОВ «Орбіта», які зареєстровані 14.06.1995 року Жовківською районною державною адміністрацією і змінами та доповненнями до статуту, що зареєстровані 12.08.1997 року, виявили факт грубого порушення законодавства сільською радою с. Великі Грибовичі Жовківського району Львівської області, а саме: не маючи на те жодних повноважень, сільська рада провела 12.08.1997 року реєстрацію змін та доповнень до статуту ТзОВ «Орбіта».

Викладення та оформлення змін до статуту «зареєстрованих» 12.08.1997 року здійснював ОСОБА_4, який звертався до юриста по допомогу та подавав сільській раді с.Великі Грибовичі ці зміни до статуту ТзОВ «Орбіта» для проведення державної реєстрації, вказавши на змінах, що вони затверджені зборами учасників Товариства від 14.07.1997 р. протокол № 14. ОСОБА_4 повідомив ОСОБА_2 і ОСОБА_3, що зміни зареєстровано і вони троє є учасниками ТзОВ «Орбіта».

Статут та установчий договір про створення ТзОВ «Орбіта», зареєстровані 14.06.1995 р. Жовківською райдержадміністрацією та зміни до статуту Товариства зареєстровані 12.08.1997 р. сільською радою знаходились до 2001 року у директора Товариства ОСОБА_4

У 2001 році документи господарсько-фінансової діяльності ТзОВ «Орбіта» в тому числі установчі документи було передано директору ОСОБА_3 Отримавши документи ОСОБА_3 почав займатись господарською діяльністю, оскільки фінансово-економічний стан Товариства був дуже скрутний. ОСОБА_3 правового аналізу установчих документа та змін до статуту на предмет законності реєстрації не проводив, оскільки знань в галузі права не має, зокрема знань, що стосуються порядку проведення державної реєстрації установчих документів юридичних осіб та змін до установчих документів, та і підстав (причин) для проведення перевірки законності реєстрації змін до статуту не було.

Позивачеві не було відомо про незаконність дій сільської ради, ці протиправні дії було виявлено лише у травні 2011 року в ході підготовки змін та доповнень до установчих документів Товариства, які згідно рішення зборів учасників оформлялись викладенням установчих документів у новій редакції. Для підготовки документів директор Товариства звернувся за юридичною допомогою до юристів, які мають досвід в цій галузі права, останні і виявили протиправні дії сільської ради при так званій реєстрації, звернувши увагу на гриф «Зареєстровано», зокрема на відтиск гербової печатки «органу реєстрації», яка значиться на змінах до статуту Товариства, зареєстрованих 12.08.1997року.

Згідно з ч. 1 ст. 102 КАС України пропущений з поважних причин процесуальний строк, встановлений законом, може бути поновлений, а процесуальний строк, встановлений судом, - продовжений судом за клопотанням особи, яка бере участь у справі.

Колегія суддів погоджується з думкою суду першої інстанції, що для усунення порушення норм чинного законодавства з боку сільської ради та встановлення законності, слід продовжити строк позовної давності для подання адміністративного позову та розглянути його по суті, оскільки без усунення вищезазначеного порушення юристи ( адвокати, нотаріуси) відмовляються надавати правову допомогу в підготовці нової редакції установчих документів ТзОВ «Орбіта» та засвідчувати на них справжність підписів учасників.

Суд першої інстанції правильно зазначив, з чим погодилась колегія суддів, що підставою для внесення змін до статуту ТзОВ «Орбіта» та їх реєстрації 12.08.1997року було рішення зборів учасників від 14.07.1997 р. оформлене протоколом №14. Однак, жодних зборів учасників 14.07.1997 p. ТзОВ «Орбіта» не проводило, відповідно протокол №14 не оформлявся. Збори учасників Товариства щодо виходу з числа учасників ОСОБА_7, ОСОБА_8 і ОСОБА_9 та прийняття в склад учасників ТзОВ «Орбіта» ОСОБА_2, ОСОБА_3 і ОСОБА_4 не проводились. Перші збори за участю ОСОБА_2, ОСОБА_3 і ОСОБА_4 було проведено 01.09.1997 року, оформлено протоколом №1, на цих зборах приймалось рішення про створення ТзОВ «Орбіта», а не про зміну складу учасників ТзОВ «Орбіта».

Великогрибовицька сільська рада, не маючи на це ні жодних повноважень, ні відповідних документів, а саме - рішення зборів учасників про внесення та затвердження змін до статуту та установчого договору про створення ТзОВ «Орбіта», не маючи змін до установчого договору про створення ТзОВ «Орбіта», (установчий договір про створення ТзОВ «Орбіта» укладений 05.06.1995року між ОСОБА_7, ОСОБА_8 і ОСОБА_9 на цей час не розірвано і він як цивільно-правовий договір продовжує діяти) - 12 серпня 1997 року провів державну реєстрацію змін та доповнень до статуту ТзОВ «Орбіта», чим грубо порушив норми діючого на той час законодавства.

Правові відносини, що виникали при державній реєстрації юридичних осіб, державної реєстрації змін та доповнень до установчих документів станом на 1997рік були унормовані Законом України «Про підприємництво» та Положенням про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 1996року №125.

Так, відповідно до статті 8 вище названого закону та пункту 2 вище названого Положення проведення державної реєстрації належало до компетенції виконавчого комітету міської, районної в місті ради, або в районній, районній міст Києва і Севастополя державній адміністрації за місцезнаходження суб'єкта підприємницької діяльності. Отже, державну реєстрацію змін до установчих документів ТзОВ «Орбіта» повинна була проводити Жовківська районна державна адміністрація.

Однак, Великорибровицька сільська рада не маючи жодних повноважень для проведення державної реєстрації змін та доповнень до установчих документів юридичних осіб, при відсутності рішення зборів учасників ТзОВ «Орбіта» від 14.07.1997 р. про внесення та затвердження змін і доповнень до статуту Товариства, (протоколу №14 від 14 липня 1997року в Товариства ніколи не було тому, що 14 липня 1997року збори учасників не проводились), провів так звану реєстрацію змін та доповнень до статуту ТзОВ «Орбіта».

В ході підготовки цього позову документів, які б підтверджували проведення 12.08.1997 року державної реєстрації змін та доповнень до статуту ТзОВ «Орбіта», ні в сільській раді с.Великі Грибовичі Жовківського району Львівської області, ні в архівному відділі Жовківської районної державної адміністрації - не виявлено, оскільки такої реєстраційної дії не проводилось, відповідно реєстраційні документи відсутні. На окремому аркуші паперу, яким оформлені так звані зміни до статуту Товариства у верхньому лівому куті значиться гриф «Зареєстровано», в якому є номер запису 22355985, дата 12 серпня 1997року, а також підпис, прізвище ОСОБА_10 та гербова печатка сільської ради. Цифри 22355985 не є номером запису реєстраційної дії, а означають ідентифікаційний код ТзОВ «Орбіта». Це підтверджує те, що реєстрація змін та доповнень до статуту ТзОВ «Орбіта» 12.08.1997року не проводилась.

Державний реєстратор Жовківської райдержадміністрації при отримані реєстраційної картки форма №6 для включення відомостей про ТзОВ «Орбіта» до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців не перевірила відомості викладені в реєстраційній картці з відомостями про ТзОВ «Орбіта» викладеними у статуті або у реєстраційній справі ТзОВ «Орбіта», що знаходиться в Жовківській районній державній адміністрації Львівської області. Також державний реєстратор прийняла зазначену вище реєстраційну картку від особи, котра не мала повноважень від ТзОВ «Орбіта» подавати цю реєстраційну картку, чим порушила вимоги ст. 4 та частини 1 ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».

Пунктом 11 ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців» (далі-Закон) встановленою, що юридична особа зобов'язана подавати (надсилати) щороку протягом місяця, що настає за датою державної реєстрації, починаючи з наступного року, державному реєстратору для підтвердження відомостей про юридичну особу реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу.

Згідно абз.8 ст. 1 Закону, реєстраційна картка - документ встановленого зразка, який підтверджує волевиявлення особи щодо внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Відповідно до ст. 18 Закону, якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. Якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, то третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні. Третя особа не може посилатися на них у спорі у разі, якщо вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними.

Законом України «Про підприємництво» та Положенням про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 1996року №125 було встановлено порядок реєстрації підприємств..

Так, відповідно до статті 8 вище названого закону та пункту 2 вище названого Положення проведення державної реєстрації належало до компетенції виконавчого комітету міської, районної в місті ради, або в районній, районній міст Києва і Севастополя державній адміністрації за місцезнаходження суб'єкта підприємницької діяльності. Отже, державну реєстрацію змін до установчих документів ТзОВ «Орбіта» повинна була проводити Жовківська районна державна адміністрація.

Отже Великорибровицька сільська рада не мала повноважень для проведення державної реєстрації змін та доповнень до установчих документів юридичних осіб.

Колегія суддів зазначає, у зв'язку з тим, що реєстрація змін та доповнень до установчих документів ТзОВ «Орбіта» від 12.08.1997року є незаконною та недійсною і підлягає скасуванню, також незаконними є реєстраційна дія (запис), внесений державним реєстратором Жовківської райдержадміністрації 13.08.2004 року, який також підлягає скасуванню.

За таких обставин справи, колегія суддів приходить до переконання, що суд першої інстанції прийшов частково до правильного висновку оскільки також незаконними є реєстраційна дія (запис), внесений державним реєстратором Жовківської райдержадміністрації 13.08.2004 року, який також підлягає скасуванню.

Відповідно до ст. 202 КАС України суд апеляційної інстанції скасовує судове рішення та ухвалює нове, коли має місце неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність таких обставин, невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи чи питання.

Судова колегія вважає, що доводи апеляційної скарги являються суттєвими і складають підстави для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи.

Керуючись статтями 160 ч.3, 195, 196, 198 п.3, 202, 205, 207, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційні скарги ОСОБА_4 залишити без задоволення, а Товариства з обмеженою відповідальністю «Орбіта» задовольнити, а постанову Жовківського районного суду Львівської області від 26 червня 2013 року у справі №1308/2592/2010 скасувати та прийняти нову, якою позовні вимоги задовольнити.

Визнати протиправними дії сільської ради с. Великі Грибовичі Жовківського району Львівської області в зв'зку з реєстрацією змін та доповнень до статуту ТзОВ «Орбіта» від 12.08.1997 року та скасувати реєстрацію змін та доповнень до статуту ТзОВ «Орбіта» від 12.08.1997 року, вчинену сільською радою с. Великі Грибовичі Жовківського району Львівської області.

Визнати протиправними дії державного реєстратора Жовківської районної державної адміністрації Львівської області Кузик Віри Володимирівни щодо проведення реєстраційної дії «Включення відомостей про юридичну особу», номер запису 1 398 120 0000 000014 та скасувати реєстраційну дію «Включення відомостей про юридичну особу» від 13.08.2004 року номер запису 1 398 120 0000 000014.

Зобов'язати державного реєстратора Жовківської районної державної адміністрації Львівської області Кузик Віру Володимирівну внести в Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про включення відомостей про Товариство з обмеженою відповідальністю «Орбіта», згідно положень Статуту Товариства, зареєстрованого Жовківською районною державною адміністрацією 14.06.1995 року.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя А.М.Ліщинський

Судді О.І. Довга

І.І.Запотічний

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.12.2013
Оприлюднено26.12.2013
Номер документу36335370
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1308/2592/2012 2а/444/15/2013

Постанова від 20.12.2013

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ліщинський А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні