Рішення
від 24.12.2013 по справі 913/2986/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

24 грудня 2013 року Справа №913/2986/13

Провадження №32пн/913/2986/13

за позовом: Прокурора Антрацитівського району в інтересах держави в особі Краснокутської селищної ради Антрацитівського району, с.Красний Кут, код ЄДРПОУ 04337073

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей», м.Антрацит, код ЄДРПОУ 31884111

про зобов'язання провести рекультивацію земельної ділянки

Суддя: Паляниця Ю.О.

Секретар судового засідання: Антонова І.В.

У засіданні брали участь:

від позивача: не з'явився

від відповідача: не з'явився

прокурор: Рибалкіна Г.В. - за посв.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Антрацитівського району в інтересах держави в особі Краснокутської селищної ради Антрацитівського району, с.Красний Кут звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей», м.Антрацит про зобов'язання провести рекультивацію земельної ділянки загальною площею 0,063 га на землях лісогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району Луганської області.

В обґрунтування позову прокурор посилається на матеріали перевірки дотримання вимог земельного законодавства, внаслідок чого було встановлено факт зняття та перенесення Товариством з обмеженою відповідальністю «Прометей» родючого шару ґрунту на землях лісогосподарського призначення площею 0,063 га на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району, а також невиконання відповідачем приписів інспекторів Державної інспекції сільського господарства в Луганській області щодо усунення порушень земельного законодавства.

Позивач у листі №590 від 27.11.2013р. просив прийняти рішення згідно із наданими доказами та відповідно до законодавства України, справу розглядати без участі власного представника.

Відповідач письмового відзиву на позовну заяву не представив, у судовому засіданні 11.12.2013р. заперечень проти позову не надав, у засідання суду 17.12.2013р. не з'явився, про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчить протокол від 11.12.2013р.

Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. При цьому, норми вказаної статті зобов'язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Аналогічні обов'язки ст.27 Господарського процесуального кодексу України покаладає також і на третіх осіб.

Статтею 77 зазначеного Кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених ст.69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.

Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Згідно із п.3.9.2 Постанови №18 від 26.12.2011р. Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

За висновками суду, незважаючи на те, що сторони, зокрема, у судове засідання 17.12.2013р. на виклик суду не з'явились, справа може бути розглянута за наявними в ній документами у відповідності до вимог ст.75 Господарського процесуального кодексу України, а неявка вказаних учасників судового спору не перешкоджає вирішенню справи по суті.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та відповідача, господарський суд встановив:

В силу норм ч.1 ст.5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Згідно із пунктом «д» ст.6 вказаного Закону України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать вжиття відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам.

За приписами ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Статтею 3 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок.

За змістом п.1 Указу №459/2011 від 13.04.2011р. Президента України центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі є Державна інспекція сільського господарства України (Держсільгоспінспекція України).

Згідно із п.1.1 Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, що затверджений наказом №132 від 25.02.2013р. Міністерства аграрної політики та продовольства України, державний нагляд (контроль) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства здійснюється Державною інспекцією сільського господарства України та її територіальними органами.

Пунктом 5.3 вказаного Порядку передбачено, що за результатами здійснення планових та позапланових заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ними у процесі ведення господарської діяльності, державні інспектори складають акт перевірки згідно з уніфікованою формою акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства.

Таким чином, враховуючи викладені вище приписи законодавства, належним та допустимим доказом порушення вимог земельного законодавства, у тому числі, зняття та перенесення родючого шару грунту, є оформлений уповноваженим органом у встановленому порядку акт перевірки, в якому визначено особу правопорушника та суть вчиненого ним порушення, а саме встановлено фактичне використання земельної ділянки відповідачем за відсутності у нього відповідних дозвільних документів.

Як свідчать матеріали справи, у березні 2013 року державним інспектором сільського господарства в Луганській області Іпатовим О.М., у присутності директора Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» Єрашова М.В. було проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства, про що складено акт від 18.03.2013р.

За змістом розділу ІІІ акту від 18.03.2013р. перевіркою встановлено факт самовільного зайняття земельних ділянок орієнтовною площею 1,45 га під розміщення проммайданчиків з видобутку кам'яного вугілля, а також, виявлено факт зняття та перенесення родючого шару ґрунту орієнтовною площею 0,063 га без оформлення спеціального дозволу. Вказані факти виявлені на землях лісогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Артемівського району, які вчинено Товариством з обмеженою відповідальністю «Прометей».

У відповідності до ст.10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.

02.04.2013р. посадовою особою Держсільгоспінспекції України було оформлено припис №000738 директору Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» на усунення у 30-денний термін порушення земельного законодавства щодо зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу на загальній площі 0,063 га на землях лісогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району на проммайданчиках з видобування кам'яного вугілля.

Акт від 18.03.2013р. та припис №000738 від 02.04.2013р. Держсільгоспінспекції України було отримано директором Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» Єрашовим М.В., про що свідчить підпис вказаної посадової особи у визначених документах.

У травні 2013 року державним інспектором сільського господарства в Луганській області Іпатовим О.М., у присутності директора Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» Єрашова М.В. було проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства, про що складено акт від 07.05.2013р., за змістом розділу ІІІ якого державним інспектором виявлено факт невиконання припису №000738 від 02.04.2013р. у термін до 03.05.2013р.

13.05.2013р. посадовою особою Держсільгоспінспекції України було оформлено припис №000888 директору Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» на усунення у 30-денний термін порушення земельного законодавства щодо зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу на загальній площі 0,063 га на землях лісогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району на проммайданчиках з видобування кам'яного вугілля.

Акт від 07.05.2013р. та припис №000888 від 13.05.2013р. Держсільгоспінспекції України було отримано директором Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» Єрашовим М.В., про що свідчить підпис вказаної посадової особи у визначених документах.

Здійснивши перевірку дотримання вимог земельного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю «Прометей» у червні 2013 року державним інспектором сільського господарства в Луганській області Іпатовим О.М., у присутності директора Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» Єрашова М.В. було встановлено факт невиконання припису №000888 від 13.05.2013р. (розділ ІІІ акту від 13.06.2013р. Державної інспекції сільського господарства в Луганській області).

Приймаючи до уваги, що вимоги приписів №000738 від 02.04.2013р., №000888 від 13.05.2013р. Державної інспекції сільського господарства в Луганській області відповідачем не виконані, порушення земельного законодавства, встановлені актами від 18.03.2013р., 07.05.2013р., 13.06.2013р., не усунені, прокурор звернувся до господарського суду з вимогою про зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» провести рекультивацію земельної ділянки загальною площею 0,063 га на землях лісогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району Луганської області.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд дійшов висновку, що позов прокурора підлягає задоволенню, з огляду на наступне:

За приписами ст.1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» невиконання умов зняття, збереження і нанесення родючого шару ґрунту - це невиконання або неякісне виконання обов'язкових заходів, передбачених затвердженою відповідно до законодавства проектною документацією, щодо знімання, збереження і нанесення родючого шару ґрунту, що призвело до його псування чи знищення.

За приписами ст.168 Земельного кодексу України ґрунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. При здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.

Відповідно до ст.32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими доказами.

Статтею 36 вказаного Кодексу України передбачено, що письмовими доказами є документи і матеріали, які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору.

Згідно із ст.34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

За таких обставин, приймаючи до уваги приписи вказаних норм законодавства, належним доказом наявності у відповідача права на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок є спеціальний дозвіл центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Наразі, матеріали справи, у тому числі, матеріали перевірки дотримання вимог земельного законодавства Державної інспекції сільського господарства в Луганській області не містять відомостей про наявність у відповідача належного дозволу, що підтверджує право Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки площею 0,063 га на землях лісогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Артемівського району.

У судовому засіданні 24.12.2013р. відповідач проти задоволення позову не заперечив, обставин зняття та перенесення ґрунтового покриву відповідної земельної ділянки без наявності спеціального дозволу в порядку норм ст.ст.4-3, 33 Господарського процесуального кодексу України не спростував.

За змістом ст.1 Господарського процесуального кодексу України підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Згідно із ч.1 ст.16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

В силу норм п.1 ч.2 ст.16 вказаного Кодексу та ч.2 ст.20 Господарського кодексу України способом захисту прав та інтересів може бути, в тому числі, відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб'єктів господарювання.

В силу норм ч.ч.1, 2 ст.166 Земельного кодексу України землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід та у гідрологічному режимі внаслідок проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, підлягають рекультивації. Рекультивація порушених земель - це комплекс організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель.

Таким чином, з урахуванням викладеного, позов Прокурор Антрацитівського району в інтересах держави в особі Краснокутської селищної ради Антрацитівського району до Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей» про зобов'язання провести рекультивацію земельної ділянки загальною площею 0,063 га на землях лісогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району Луганської області, є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Згідно зі ст.49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір в сумі 1147 грн. підлягає стягненню з відповідача в доход Державного бюджету України.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Задовольнити позов Прокурора Антрацитівського району в інтересах держави в особі Краснокутської селищної ради Антрацитівського району, с.Красний Кут до Товариства з обмеженою відповідальністю «Прометей», м.Антрацит про зобов'язання провести рекультивацію земельної ділянки загальною площею 0,063 га на землях лісогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району Луганської області.

Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Прометей» (94613, Луганська область, м.Антрацит, вул..Петровського, буд.21, 113, код ЄДРПОУ 31884111) провести рекультивацію земельної ділянки загальною площею 0,063 га на землях лісогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району Луганської області.

Стягнути з Товариство з обмеженою відповідальністю «Прометей» (94613, Луганська область, м.Антрацит, вул..Петровського, буд.21, 113, код ЄДРПОУ 31884111) в доход Державного бюджету України судовий збір в сумі 1147 грн.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

У судовому засіданні 24.12.2013р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повне рішення складено 27.12.2013р.

Суддя Ю.О. Паляниця

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення24.12.2013
Оприлюднено30.12.2013
Номер документу36390841
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/2986/13

Рішення від 24.12.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Паляниця Ю.О.

Ухвала від 11.12.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Паляниця Ю.О.

Ухвала від 04.11.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Паляниця Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні