Рішення
від 24.12.2013 по справі 919/1324/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД М. СЕВАСТОПОЛЯ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 грудня 2013 року справа № 919/1324/13 Господарський суду міста Севастополя у складі судді Лотової Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Севастополі господарську справу за позовом Севастопольської міської Ради

(вул. Леніна, 3, м. Севастополь, 99011),

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Південь-Авто"

(вул. Стахановців, буд. 10-а, м. Севастополь, 99021),

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради

(вул. Леніна, 3, м. Севастополь, 99011)

про зміну умов договору оренди земельної ділянки,

за участю представників:

від позивача - Лужанська Альона Олександрівна - головний спеціаліст-юрисконсульт, довіреність №03-15/5881 від 07.12.2012, дійсна до 31.12.2013;

від відповідача - Андрєєва Марина Євгенівна - представник, довіреність № б/н від 16.12.2013, дійсна до 30.12.2014;

від третьої особи - Лужанська Альона Олександрівна - головний спеціаліст-юрисконсульт, довіреність №07-02/267 від 29.04.2013, дійсна до 31.12.2013.

Севастопольська міська Рада (далі по тексту позивач або СМР) звернулась до господарського суду міста Севастополя із позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю "Південь-Авто" (далі по тексту відповідач або товариство) про зміну умов укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки від 11.12.2007, зареєстрованого 28.01.2008 за № 040865900006 та викладення пунктів договору у новій редакції, запропонованій позивачем.

Ухвалою суду від 18.11.2013 року порушено провадження у справі, справа призначена до розгляду у судовому засіданні.

Ухвалою суду від 18.11.2013 Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача.

Позивач просив суд змінити умови договору оренди земельної ділянки, укладеного між позивачем та відповідачем, виклавши пункти договору у наступній редакції:

«На підставі вимог Контрольно-ревізійного управління в Закарпатської області від 25.08.2011 № 07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 24.04.2012, ухвали Севастопольського апеляційного господарського суду від 20.08.2012 по справі № 2а-2984/11/2770, рішень Севастопольської міської Ради від 26.01.2010 № 9385 «Про продовження строку будівництва виставкового майданчика з продажу автомобілів на земельній ділянці площею 0,2000 га, що розташована по вул. Стахановців, 10-А, наданої в оренду ТОВ «Південь-Авто», від 20.12.2011 № 2163 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її у дію», від 07.02.2012 №2318 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя», внести до договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 8536400000:03:013:0022) загальною площею 0,0200 га, розташованої по вул. Стахановців, 10-А, наданої для будівництва та обслуговування виставкового майданчика з продажу автомобілів, укладеного між Севастопольською міською Радою та ТОВ «Південь-Авто», зареєстрованого Севастопольською міською філією ДП «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» у Державному реєстрі земель 28.01.2008 за №040865900006, наступні зміни:

Пункт 2.3. розділу 2 договору викласти у наступній редакції:

« 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки до 01.01.2012 року, з урахуванням коефіцієнтів індексації, складає:

- на 2009 рік:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію:

200 435,00 грн. (двісті тисяч чотириста тридцять п'ять грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 221/1, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 року;

б) на наступний період:

1 002 173,00 грн. (один мільйон дві тисячі сто сімдесят три грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 220/1, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 року;

- на 2010 рік:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію:

200 435,00 х 1,059 = 212 260,67 грн. (двісті дванадцять тисяч двісті шістдесят грн. 67 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 221/1, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 року;

б) на наступний період:

1 002 173,00 х 1,059 = 1 061 301,21 грн. (один мільйон шістдесят одна тисяча триста одна грн. 21 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 220/1, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 року;

- на 2011 рік:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію:

200 435,00 х 1,059 х 1,0 = 212 260,67 грн. (двісті дванадцять тисяч двісті шістдесят грн. 67 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 221/1, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 року;

б) на наступний період:

1 002 173,00 х 1,059 х 1,0 = 1 061 301,21 грн. (один мільйон шістдесят одна тисяча триста одна грн. 21 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 220/1, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 року;

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 року складає:

1 500 400,00 грн. (один мільйон п'ятсот тисяч чотириста грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 771-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему у м. Севастополі 10.02.2012 року.»

Розділ 3 договору викласти у наступній редакції:

« 3. Строк дії договору

3.1. Договір укладений строком на 25 років.

3.2. По закінченню строку, на який укладено договір оренди земельної ділянки, орендар, який належно виконує зобов'язання у відповідності з умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди на новий строк (поновлення договору оренди землі).

3.3. Орендар, який має намір скористуватись переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця у встановленому порядку не пізніше ніж за два місяці до спливу строку дії договору оренди землі.

3.4. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені. У випадку недосягнення домовленості відносно орендної плати та інших істотних умов договору, переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.»

Розділ 4 договору викласти у наступній редакції:

« 4. Оренда плата та порядок розрахунків

4.1. На виконання вимог Контрольно-ревізійного управління в Закарпатської області від 25.08.2011 № 07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 24.04.2012 та ухвали Севастопольського апеляційного господарського суду від 20.08.2012 по справі № 2а-2984/11/2770, річна орендна плата за користування земельною ділянкою з 01.01.2009 встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженою рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика) у розмірі 7,5% (семи з половиною відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

4.2. Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням його цільового використання та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, які заповнюються під час укладення (поновлення) чи зміни умов договору оренди.

4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставку орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

- на період з 01.01.2009 до 12.12.2009:

200 435,00 х 0,075 : 365 х 345 = 14 208,92 грн.

- на період з 12.12.2009 по 31.12.2009:

1 002 173,00 х 0,12(0,075 х 2,5) : 365 х 20 = 6 589,63 грн.

- на період з 01.01.2010 до 26.01.2010:

1 002 173,00 х 0,12(0,075 х 2,5) : 365 х 25 = 8 723,02 грн.

- на період з 26.01.2010 по 31.12.2010:

1 061 301,21 х 0,075 : 365 х 340 = 14 829,17 грн.

- на період з 01.01.2011 до 26.01.2011:

212 260,67 х 0,075 : 365 х 25 = 1 090,38 грн.

- на період з 26.01.2011 до 14.06.2011:

1 061 301,21 х 0,12(0,075 х 2,5) : 365 х 139 = 48 500,01 грн.

- на період з 14.06.2011 по 31.12.2011:

1 061 301,21 х 0,075 : 365 х 201 = 43 833,19 грн.

- з 01.01.2012 року:

1 500 400,00 х 0,075 = 112 530,00 грн.

При цьому нормативна грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва береться до уваги не довше, ніж протягом двох років від дати прийому - передання земельної ділянки (до 12.12.2009) відповідно до умов договору оренди та з 26.01.2010 до 26.01.2011 відповідно до рішення міської Ради від 26.01.2010 № 9385. Нормативна грошова оцінка для наступного періоду приймається з моменту введення в експлуатацію об'єкту будівництва, але не пізніше 26.01.2011 року відповідно до рішення міської Ради від 26.01.2010 № 9385.

4.4. Наведений розрахунок величини річної орендної плати щорічно корегується відповідно до п. 4.6. даного договору.

4.5. Орендна плата за землю оплачується орендарем у строки та порядку, які визначені Податковим кодексом України.

4.6. Нарахування розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Величина річної орендної плати підлягає щорічному перерахунку у строк до 1 лютого поточного року залежно від щорічно індексованої грошової оцінки земельної ділянки.

Щорічний розрахунок орендної плати здійснюється орендарем згідно з умовами даного договору та вимогами чинного законодавства та погоджується орендодавцем.

У разі внесення змін до Методики, щорічний розрахунок розміру орендної плати здійснюється у відповідності зі знов затвердженою Методикою.

4.7. У строк до 20 лютого поточного року щорічний розрахунок орендної плати, узгоджений з орендодавцем, представляється орендарем державній податковій інспекції за місцем розташування земельної ділянки.

4.8. Розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором, у тому числі зміни цільового використання земельної ділянки;

- зміни розміру земельного податку, збільшення цін та тарифів нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- зміни розмірів ставок орендної плати за землю, визначених Методикою;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено актом, складеним за участю орендодавця;

- в інших випадках, передбачених законом.

Періодичність перегляду: рішення про зміни, вказані у пункті 4.9., має бути прийнято до 15 липня року, який передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких змін (плановий період). В іншому випадку, норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, який настає за плановим періодом.

4.9. Розмір орендної плати не залежить від результатів господарської діяльності орендаря.

4.10. У разі припинення права користування земельною ділянкою орендна плата сплачується за фактичний період перебування земельної ділянки у користуванні у поточному році.

4.11. За несвоєчасне внесення орендної плати стягується пеня у розмірі ставки пені за несвоєчасну сплату земельного податку відповідно до законодавства України.

4.12. Контроль за нарахуванням, перерахуванням до бюджету, стягненням заборгованості по орендній платі здійснюється у порядку, передбаченому Податковим кодексом України.»

Пункт 5.4. розділу 5 договору викласти у наступній редакції:

« 5.4. Орендована земельна ділянка або її частина може за згодою орендодавця передаватись орендарем у суборенду без змін цільового використання згідно із Законом України «Про оренду землі». У цьому випадку плата за суборенду земельної ділянки не може перевищувати розміру орендної плати.».

Пункт 9.1.1. розділу 9 договору доповнити підпунктом ж) наступного змісту:

«ж) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються.»

Підпункт б) пункту 9.2.2. розділу 9 договору викласти у наступній редакції:

«б) виконувати зобов'язання землекористувача відповідно до умов даного договору, Земельного кодексу України, Податкового кодексу України;»

Пункт 9.2.2. розділу 9 договору доповнити підпунктами о) та п) наступного змісту:

«о) у разі переходу права власності на розташований на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна до іншої особи, у десятиденний строк надати орендодавцю копію документа, який підтверджує перехід права власності на об'єкт нерухомого майна (договір купівлі-продажу, дарування і т. ін.) та у найкоротший строк вжити заходів до оформлення переходу права користування земельною ділянкою до набувача об'єкту нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці;

п) повідомляти Орендодавця про зміни своїх реквізитів, в тому числі організаційно-правової форми, найменування, юридичної адреси та інше, у десятиденний строк.».

Пункт 12.4 розділу 12 викласти у наступній редакції:

« 12.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України без укладення додаткової угоди до даного договору з моменту прийняття рішення про відмову від договору у наступних випадках:

- використання орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використанням);

- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;

- систематичної несплати орендної плати (протягом 3 місяців);

- не здійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;

- порушення строків будівництва, встановлених даним договором без згоди орендодавця;

- передача чи відчуження права оренди третім особам.»

Пункт 12.5 розділу 12 викласти у наступній редакції:

« 12.5. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря, не є підставою для змін умов або розірвання договору.».

Решту пунктів договору оренди землі, зареєстрованого Севастопольською міською філією ДП «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 28.01.2008 за №040865900006 у Державному реєстрі земель, залишаються незмінними та сторони підтверджують свої зобов'язання по ним.

Позовні вимоги мотивовані невідповідністю умов договору вимогам законодавства в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати та порядку її сплати.

Ухвалою суду від 18.11.2013 порушено провадження у справі №919/1324/13 та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради (далі по тексту третя особа або управління), справа призначена до судового розгляду.

Позовні вимоги мотивовані тим, що СМР були внесені зміни до Методики визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі, а 20.11.2011 року прийняте рішення «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінці земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію», ці рішення відповідно до статей 288, 289 Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі», Закону України «Про оцінку землі» та Закону України «Про місцеве самоврядування» є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки. Крім того зазначила, що рішенням СМР від 13.09.2011 року був затверджений примірний договір оренди земельної ділянки, а до статей 120 та 140 Земельного кодексу України, Закону України «Про оренду землі» та деяких інших законів були внесені зміни, тому, з метою приведення договорів оренди землі до відповідності із зазначеним договором та нормами закону запропоновано внести зміни і до інших пунктів договору. Також позивач посилався на вимоги Контрольно-ревізійного управління в Закарпатської області від 25.08.2011 № 07-08-6-14/5418, постанову Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 24.04.2012, ухвалу Севастопольського апеляційного господарського суду від 20.08.2012 по справі № 2а-2984/11/2770.

Представник третьої особи вважає позов таким, що підлягає задоволенню.

Представник відповідача в судовому засіданні зі змінами до пунктів 2.3., 4.1, 4.3(4.2), погодилась частково, проти інших змін до договору заперечувала з підстав зазначених у відзиві на позов. Зокрема зазначила, що внесення змін до Методики визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі не є підставою для перегляду орендної плати по договорам оренди, укладеним до внесення таких змін, до того ж сторонами вже був змінений розмір орендної плати, якій відповідає цільовому призначенню земельної ділянки, а вимога про встановлення дати з якої повинен застосовуватись цей розмір необґрунтована. Крім того, вказала на те, що СМР не приймались рішення щодо приведення діючих договорів оренди землі до відповідності із затверджених типовим договором. (арк.с. 161-166)

Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні у справі докази, заслухавши пояснення представників учасників процесу, суд

ВСТАНОВИВ :

11.12.2007 між Севастопольською міською Радою (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Південь-Авто" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого Орендодавець відповідно до рішення Севастопольської міської Ради № 2147 від 12.06.2007 року надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування виставкового майданчика з продажу автомобілів з віднесенням цих земель до категорії земель житлової та громадської забудови, яка розташована за адресою: м. Севастополь, вул. Стахановців, 10-А (далі по тексту Договір). Договір зареєстрований у Севастопольській міській філії Державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 28.01.2008 за №040865900006. (арк.с. 24-36)

Згідно з пунктом 2.1. Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2 га.

Пунктом 3.1 Договору передбачено, що він укладений строком на 25 років.

Актом прийому-передання земельної ділянки від 12.12.2007 року був засвідчений факт передання орендованої земельної ділянки відповідачу. (арк.с. 37)

Згідно з пунктом 2.3. Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію 169 250 (сто шістдесят дев'ять тисяч двісті п'ятдесят грн.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 1411/1, виданої головним управлінням земельних ресурсів в м. Севастополі 29.11.2007 року;

б) на наступний період 846 248 (вісімсот сорок шість тисяч двісті сорок вісім грн.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 1410/1, виданої головним управлінням земельних ресурсів в м. Севастополі 29.11.2007 року;

Пунктом 4.1. Договору передбачалось, що річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється відповідно до Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженої рішенням міської Ради № 1348 від 14.10.2003 року у розмірі 2,5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Пункт 4.2. Договору встановлював, що розмір річної орендної плати за користування земельною згідно з розрахунком складає:

а) на період будівництва: 169 250 грн. х 0,025 = 4 231,25 грн.;

б) на наступний період: 846 248 грн. х 0,025 = 21 156,2 грн.

При цьому, нормативна грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до уваги не довше, ніж протягом двох років від дати прийому-передачі земельної ділянки. Грошова оцінка для наступного періоду приймається з моменту введення в експлуатацію об'єкта будівництва, але не пізніше двох років від дати прийому-передачі земельної ділянки. У разі внесення в цій договір змін у частині збільшення строків будівництва зміни вносяться також в п. 4.2. договору.

Відповідно до пункту 4.7 Договору у разі порушення, передбачених даним Договором строків освоєння (забудови) орендованої земельної ділянки розмір річної орендної плати підлягає корегуванню шляхом збільшення орендної ставки на поправочний коефіцієнт 2,5, визначений відповідно до Методики, та такий, що застосовується, до моменту введення в експлуатацію об'єкту капітального будівництва, передбаченого даним договором, але не більш ніж 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно з рішенням Севастопольської міської Ради від 26.01.2010 № 9385 «Про продовження строку будівництва виставкового майданчика з продажу автомобілів на земельній ділянці площею 0,200 га, яка розташована по вул. Стахановців, 10-А, наданої в оренду ТОВ «Пвівдень-Авто» відповідачу продовжений строк будівництва на 1 рік з моменту прийняття цього рішення. (арк.с. 41)

Відповідно до рішення СМР від 14.04.2010 № 10232 «Про внесення змін до рішення Севастопольської міської Ради від 26.01.2010 № 9385 «Про продовження строку будівництва виставкового майданчика з продажу автомобілів на земельній ділянці площею 0,200 га, яка розташована по вул. Стахановців, 10-А, наданої в оренду ТОВ «Південь-Авто» в тексті вищевказаного рішення був замінений номер договору. (арк.с. 42)

На підставі цих рішень 26.05.2010 булу укладена Додаткова угода про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, якою змінені деякі пункти Договору (далі по тексту Додаткова угода. (арк.с. 38-40)

Зокрема, пункт 2.3 Договору прийнято викласти в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі за 2009 р. складає:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію:

200 435,00 х 1,059 = 212 260,67 грн. (двісті дванадцять тисяч двісті шістдесят грн. 67 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 221/1, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 року;

б) на наступний період:

1 002 173,00 х 1,059 = 1 061 301,21 грн. (один мільйон шістдесят одна тисяча триста одна грн. 21 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 220/1, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 року».

Підпункт 4.1. вирішено викласти у наступній редакції: «Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.2008 р. № 309-VI в розмірі: 3% (трьох відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.»

Пункт 4.2 викладено у наступній редакції: «Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

а) на період будівництва:

212 260,67 х 0,03 = 6 367,82 грн.

б) на наступний період:

1 061 301,21 х 0,03 = 31 839 грн.

При цьому нормативна грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва береться до уваги не довше, ніж до 26.01.2011 з моменту прийняття рішення міської Ради від 26.01.2010 № 9385. Нормативна грошова оцінка для наступного періоду приймається з моменту введення в експлуатацію об'єкту будівництва, але не пізніше 26.01.2011 року».

Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні, продовженні та поновленні договорів оренди землі з урахуванням внесених змін, зокрема рішенням СМР від 13.02.2008 року № 3701, встановлені розміри орендної плати (далі по тексту Методика). Згідно з Методикою для автосалонів встановлений розмір орендної плати 7,5 % (арк.с. 43-48)

20.11.2011 року Севастопольською міською Радою було прийняте рішення № 2163 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію» (далі по тексту рішення № 2163). (арк.с. 49)

07.02.2012 року СМР прийняте рішення № 2318 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя» (далі по тексту рішення № 2318). (арк.с. 50)

Вимогою Контрольно-ревізійного управління України в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, на підставі проведеної планової ревізії фінансово-господарської діяльності Управління за період з 01.01.2009 по 30.06.2011 було зобов'язано Управління земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради, керуючись положеннями частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України, внести зміни до договорів оренди земельних ділянок в частині підвищення розміру орендної ставки. (арк.с. 69-70, 180-190)

Постановою Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24.04.2012 у справі №2а-2984/11/2770, за позовом Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради до Державної фінансової інспекції в Закарпатській області, Державній фінансової інспекції України про визнання противоправною та скасування вимоги та ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 у справі 2а-2984/11/2770 встановлена необхідність виконання Управлінням з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради вимоги Контрольно-ревізійного управління України в Закарпатської області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, крім пункту 5 вимоги (арк.с. 71-83).

У виконання вимоги Контрольно-ревізійного управління в Закарпатської області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24.04.2012 та ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 у справі №2а-2984/11/2770, рішень Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 №2163 "Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних мережах міста Севастополя" та 07.02.2012 №2318 листом від 28.03.2013 №03-15/1592 Севастопольська міська Рада звернулася до орендаря з пропозицію підписати додаткову угоду про внесення змін до договору оренди землі, надавши проект угоди та розрахунок розміру орендної плати за користування означеною земельною ділянкою на 2009-2013 рік (арк.с. 51-62).

Однак орендарем не було узгоджені зміни до договору, запропоновані орендодавцем.

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача з позовом.

Спірні правовідносини сторін виникли із договору оренди землі, тобто є земельними правовідносинами, а тому підпадають під правове регулювання як загальних норм Цивільного кодексу України , так і спеціальних норм Земельного кодексу України , Податкового кодексу України та Закону України «Про оренду землі» .

Відповідно до частин 1 та 2 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, зміна правовідношення.

Статтею 20 Господарського кодексу України передбачено, що держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб'єктів господарювання та споживачів. Кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом, у тому числі, установлення, зміни і припинення господарських правовідносин. Порядок захисту прав суб'єктів господарювання та споживачів визначається цим Кодексом, іншими законами.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин 1, 2, 3 та 4 статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

З урахуванням зазначених норм суд вважає, що позивач мав право звернутись до суду із зазначеним позовом, а спосіб захисту вибраний СМР відповідає діючому законодавству.

Відповідно до частини першої статті 93 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. (частина 1 статті 15 Закону України «Про оренду землі»)

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. (частина 1 статті 21 Закону України «Про оренду землі» ).

Відповідно до умов договору та вимог діючого законодавства орендна плата за землю залежить від нормативної грошової оцінки землі.

У своїй позовній заяві СМР просило суд внести зміни до пункту 2.3. Договору виклавши його у наступній редакції:

« 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки до 01.01.2012 року, з урахуванням коефіцієнтів індексації, складає:

- на 2009 рік:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію:

200 435,00 грн. (двісті тисяч чотириста тридцять п'ять грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 221/1, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 року;

б) на наступний період:

1 002 173,00 грн. (один мільйон дві тисячі сто сімдесят три грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 220/1, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 року;

- на 2010 рік:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію:

200 435,00 х 1,059 = 212 260,67 грн. (двісті дванадцять тисяч двісті шістдесят грн. 67 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 221/1, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 року;

б) на наступний період:

1 002 173,00 х 1,059 = 1 061 301,21 грн. (один мільйон шістдесят одна тисяча триста одна грн. 21 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 220/1, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 року;

- на 2011 рік:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію:

200 435,00 х 1,059 х 1,0 = 212 260,67 грн. (двісті дванадцять тисяч двісті шістдесят грн. 67 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 221/1, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 року;

б) на наступний період:

1 002 173,00 х 1,059 х 1,0 = 1 061 301,21 грн. (один мільйон шістдесят одна тисяча триста одна грн. 21 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 220/1, виданої Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 року;

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 року складає:

1 500 400,00 грн. (один мільйон п'ятсот тисяч чотириста грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 771-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему у м. Севастополі 10.02.2012 року.»

Суд вважає, що ці вимоги позивача підлягають частковому задоволенню щодо встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 01.01.2012 року з огляду на наступне.

Статтею 1 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Частиною 1 статті 15 цього закону передбачено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

20.11.2011 року Севастопольською міською Радою було прийняте рішення № 2163 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію». Згідно із зазначеним рішенням було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя, нормативну грошову оцінку земель в адміністративних межах міста Севастополя введено в дію з 01.01.2012 року, Головне управління Держкомзему України в м. Севастополі зобов'язано забезпечити надання виписок з технічної документації з нормативної грошової оцінки.

Згідно з пунктом 1 рішення СМР № 2318 «Про проведення заходів по введення в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя» від 07.02.2012 управління зобов'язано після надання орендарями виписок з технічної документації про нормативну грошову оцінку внести відповідні зміни в діючи договори.

Як було встановлено під час розгляду справи 10.02.2012 року підприємством був одержаний витяг № 771-3.1/5 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з яким нормативна грошова оцінка була встановлена у розмірі 1 500 400 грн. (арк.с. 144)

Підпунктом 9.1.10 пункту 9.1. статті 9 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю відноситься до загальнодержавних податків та зборів.

Відповідно до пункту 271.1. статті 271 Податкового кодексу України в редакції, що діяла на момент прийняття рішень СМР № 2163 та № 2318, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Пунктом 288.7. статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.

Згідно з пунктом 285.1. статті 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.

Відповідно до пункту 286.2. статті 286 платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Враховуючи вищезазначені норми права та те, що нова нормативна грошова оцінка землі в адміністративних межах міста Севастополя введена у дію з 01.01.2012 року, вона повинна діяти для усіх землекористувачів саме з цієї дати.

Таким чином, з 01.01.2012 році повинна була діяти нормативна грошова оцінка згідно з витягом № 771-3.1/5 від 10.02.2012 року. А тому, вимоги щодо внесення змін до пункту 2.3 договору в частині встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 01.01.2012 року у розмірі 1 500 400 грн. правомірна.

Вимоги позивача щодо встановлення у пункті 2.3. нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно з виписками з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки №221/1, №220/1, що видані Головним управлінням Держкомзему в м. Севастополі 09.02.2009 з урахування індексу інфляції є необґрунтованими, оскільки на час розгляду справи ці виписки втратили свою силу.

СМР була заявлена вимога про викладення пункту 4.1. розділу 4 у новий редакції, а саме: « 4.1. На виконання вимог Контрольно-ревізійного управління в Закарпатської області від 25.08.2011 № 07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 24.04.2012 та ухвали Севастопольського апеляційного господарського суду від 20.08.2012 по справі № 2а-2984/11/2770, річна орендна плата за користування земельною ділянкою з 01.01.2009 встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженою рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика) у розмірі 7,5% (семи з половиною відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.»

Суд вважає, що ця вимога підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України . (Частина 2 статті 21 Закону України «Про оренду землі»)

Підпунктом 9.1.10 пункту 9.1. статті 9 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю відноситься до загальнодержавних податків та зборів.

Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно зі статтею 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Підпунктами 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, тобто трьох відсотків від нормативної грошової оцінки землі. Не може перевищувати - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Пунктом 4.7 Договору визначено, що розмір орендної плати переглядається у випадках: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено актом, складеним з участю Орендодавця; в інших випадках, передбачених законом.

Позовні вимоги про внесення змін до п. 4.1 Договору обґрунтовані невідповідністю умов договору Методики.

Судом встановлено, що рішенням Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 року за № 1348 була затверджена Методика визначення розмірів орендної плати при укладенні, продовженні та поновленні договорів оренди землі. Відповідно до рішення СМР від 13.02.2008 року (тобто після укладення договору) був викладений у новий редакції розділ 3 додатку до рішення № 1348. Зокрема розмір орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для автосалонів встановлений у розмірі 7,5 %.

Суд вважає необґрунтованими посилання представника відповідача на те, що ставка в 7,5 % не відповідає цільовому призначенню земельної ділянки, а саме «будівництво та обслуговування виставкового майданчика з продажу автомобілів», а тому не може бути встановлена за користування цією земельною ділянкою.

Пунктами 2.1 та 2.4 Методики передбачено:

« 2.1. Размеры годовой арендной платы определяются в зависимости от целевого назначения земельного участка и других факторов в процентах от нормативной денежной оценки земельного участка с одним целевым назначением или от нормативной оценки его частей (подучастков) с различным целевым назначением, а при смешанном целевом назначении земельного участка с учетом п. 1.3 настоящей Методики.»

«2.4. Расчет размера арендной платы, согласно настоящей Методики выполняется Управлением по вопросам земельных, водных отношений и градостроительства Севастопольского городского совета (Ткачук О. В.) в составе договора аренды земельного участка или дополнительного соглашения к договору аренды земельного участка.»

Методика не містить такого цільового призначення, як виставковий майданчик з продажу автомобілів. Разом з тим, як автосалон, так і виставковий майданчик з продажу автомобілів використовуються для продажу автомобілів, що відповідає видам діяльності за КВЕД відповідача. (арк.с. 131)

До того ж, саме такий розмір був вказаний у Акті ревізії фінансово-господарської діяльності Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради за період з 01.01.2009 по 30.06.2011, складеним Головним контрольно-ревізійним управлінням України. (арк.с. 180-189). При цьому, правомірність висновків цієї перевірки підтверджена у судовому порядку.

Судом також враховано, що відповідачем раніше погоджувались розрахунки розмірів орендної плати саме з відсотком 7,5. (арк.с. 145-147)

Пунктом 1.3 рішення № 2318 було передбачено, що за результатом інвентаризації договорів оренди земельних ділянок необхідно привести ставки орендної плати до відповідності з діючим законодавством та Методикою шляхом внесення відповідних змін у договори оренди.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Сторони у договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (стаття 6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції міської ради віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Частиною 1 статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

З урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, як і невідповідність її розміру діючим нормативним актам. А тому, наявні підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність розміру, встановленому законодавством, як на момент виникнення спору між сторонами, так і на момент його вирішення судом, а відтак і наявність у позивача права вимагати від відповідача приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача.

Суд не може прийняти до уваги посилання представника відповідача, що Додатковою угодою вже був встановлений новий розмір орендної плати, тому що цей розмір (3%) не відповідає Методиці, яка є обов'язковою для виконання.

Тому, позовні вимоги у частині встановлення розміру орендної плати у 7,5 % є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Разом з тим, позивач зазначив, що такій розмір орендної плати повинен застосовуватись з 01.01.2009 року, але не надав суду будь-яких доказів та обґрунтування чому новий розмір має діяти саме з цієї дати.

Відповідно до частини 3 статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Враховуючи цю норму права новий розмір орендної плати повинен застосовуватись саме з моменту набрання цим рішенням законної сили.

Те саме зазначено і у пункті 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин".

Необхідність визначення у нової редакції Договору розміру орендної плати за інші попередні періоди позивачем належним чином не обґрунтовано.

Суд не може прийняти до уваги посилання представника позивача на вимогу Контрольно-ревізійного управління України в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, оскільки нею не було зобов'язано внести зміни до договорів оренди земельних ділянок в частині підвищення розміру орендної ставки саме з 01.01.2009. Крім того, ця вимога є обов'язковою для позивача, але, не зобов'язує відповідача погоджуватись на перегляд розміру орендної плати за попередні періоди.

Звернення позивача до відповідача з пропозицією внести зміни до договору мало місце 28.03.2013. При цьому, звернення до суду з відповідним позовом відбулось лише 13.11.2013.

Крім того, за період 2009 - 16.12.2013 товариством орендна плата за орендовану земельну ділянку сплачена у повному обсязі в розмірах, погоджених с позивачем, що підтверджується матеріалами справи та не заперечувалось представником позивача у судовому засіданні. (арк.с. 175)

Згідно зі статтею 599 Цивільного кодексу України зобов'язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

З урахуванням вищезазначених обставин та норм права суд дійшов висновку, що розмір орендної плати у 7,5 % має бути встановлений з моменту набрання цим рішенням законної сили, у частині позовних вимог щодо встановлення у додатковій угоді розміру орендної плати за попередні періоди має бути відмовлено.

Позивач просив суд внести зміни у Договір та викласти пункт 4.3 (в діючої редакції договору пункт 4.2) в наступній редакції:

« 4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставку орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

- на період з 01.01.2009 до 12.12.2009:

200 435,00 х 0,075 : 365 х 345 = 14 208,92 грн.

- на період з 12.12.2009 по 31.12.2009:

1 002 173,00 х 0,12(0,075 х 2,5) : 365 х 20 = 6 589,63 грн.

- на період з 01.01.2010 до 26.01.2010:

1 002 173,00 х 0,12(0,075 х 2,5) : 365 х 25 = 8 723,02 грн.

- на період з 26.01.2010 по 31.12.2010:

1 061 301,21 х 0,075 : 365 х 340 = 14 829,17 грн.

- на період з 01.01.2011 до 26.01.2011:

212 260,67 х 0,075 : 365 х 25 = 1 090,38 грн.

- на період з 26.01.2011 до 14.06.2011:

1 061 301,21 х 0,12(0,075 х 2,5) : 365 х 139 = 48 500,01 грн.

- на період з 14.06.2011 по 31.12.2011:

1 061 301,21 х 0,075 : 365 х 201 = 43 833,19 грн.

- з 01.01.2012 року:

1 500 400,00 х 0,075 = 112 530,00 грн.

При цьому нормативна грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва береться до уваги не довше, ніж протягом двох років від дати прийому -передання земельної ділянки (до 12.12.2009) відповідно до умов договору оренди та з 26.01.23010 до 26.01.2011 відповідно до рішення міської Ради від 26.01.2010 № 9385. Нормативна грошова оцінка для наступного періоду приймається з моменту введення в експлуатацію об'єкту будівництва, але не пізніше 26.01.2011 року відповідно до рішення міської Ради від 26.01.2010 № 9385.»

Суд вважає, що ця вимога підлягає частковому задоволенню з урахуванням наступного.

Згідно з пунктом 2.3 Методики розмір річної орендної плати визначається в залежності від цільового призначення земельної ділянки та інших факторів у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Такий принцип визначення річної орендної плати за землю відповідає статтям 274, 285-288 Податкового кодексу України.

Таким чином, формула визначення річної орендної плати, що передбачена у першому реченні та величина річної орендної плати з урахуванням нової нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати, запропонованої редакції пункту 4.3, відповідає вимогам діючого законодавства, а тому позовні вимоги у цій частині підлягають задоволенню.

Разом з тим, відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

СМР не доведено обґрунтованість перерахунку орендної плати за періоди 2009-2013 років (до набрання цим рішенням законної сили), як і необхідності додатково регламентувати правовідношення, що склалися у цій період, а тому, суд вважає вимоги позивача про внесення цих змін до договору необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Що стосується позовних вимог щодо змін до розділу 3, розділу 4, крім пунктів 4.1 та 4.3, пункту 5.4., підпункту б) пункту 9.2.2, пунктів 12.4 та 12.5, доповнення Договору підпунктами ж) пункту 9.1.1 та о) та п) пункту 9.2.2, то суд вважає ці вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

Стаття 179 Господарського кодексу України встановлено, що майново-господарські зобов'язання, які виникають між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов'язаннями. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб'єктів, коли ці суб'єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту. Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Відповідно до пунктів 1.1., 1.3. та 1.5 рішення № 2318 управління було зобов'язано:

- після надання орендарями виписок з технічної документації про нормативну грошову оцінку, затвердженою рішенням СМР № 2163 від 20.12.2011, внести відповідні зміни до діючих договорів оренди земельних ділянок (п. 1.1);

- за результатом інвентаризації договорів оренди земельних ділянок необхідно привести ставки орендної плати до відповідності з діючим законодавством та Методикою шляхом внесення відповідних змін у договори оренди (п.1.3);

- направити на адресу орендарів пропозиції про намір внести зміни до договорів оренди земельних ділянок (п.1.5.).

Таким чином, СМР було прийняті рішення щодо внесення змін лише до пунктів 2.3. та 4.1 Договору. Рішення щодо внесення змін до інших пунктів договору не приймалось.

Рішенням СМР від 13.09.2011 № 1326 хоча і був затверджений примірний договір земельної ділянки, але питання щодо приведення діючих договорів до відповідності із затвердженим примірним договором не вирішувалось.

З урахуванням викладеного, суд вважає необхідним в задоволенні цих вимог відмовити.

Що стосується позовних вимог щодо змін до преамбули додаткової угоди до договору, то суд вважає, що в преамбулі додаткової угоди до договору встановлюються установчі дані та реквізити сторін, зміст преамбули додаткової угоди до договору не змінює обсяг прав та обов'язків сторін. А тому, зазначити у преамбулі договору на підставі яких документів діє та чи інша сторона є правом цієї сторони. Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги у цій частині підлягають задоволенню.

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.

У пункті 4.1. постанови пленум Вищого господарського суду України від 21.02.2013 № 7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" встановлено, що судовий збір у справах зі спорів, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття обґрунтованих пропозицій другої сторони. Якщо розбіжності між сторонами вирішено частково на користь однієї із сторін і частково на користь другої сторони, то витрати, пов'язані зі сплатою судового збору, розподіляються між обома сторонами з урахуванням кількості та змісту прийнятих господарським судом пропозицій кожної із сторін (зокрема, у залежності від кількості пунктів спірного договору, прийнятих судом у редакції позивача і відповідача).

Таким чином, судовий збір підлягає стягненню з відповідача на користь позивача пропорційно задоволеним вимогам.

Керуючись статтями 32, 33, 34, 49, 75, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити частково.

2 . Змінити умови укладеного між Севастопольською міською Радою (вул. Леніна, 3, м. Севастополь, 99011, ідентифікаційний код 24872845) та товариством з обмеженою відповідальністю "Південь-Авто" (вул. Стахановців, буд. 10-а, м. Севастополь, 99021, ідентифікаційний код 32494914) договору оренди земельної ділянки від 11.12.2007 року, зареєстрованого 28.01.2008, під № 040865900006, виклавши пункти договору у новій редакції, запропонованій позивачем:

«На підставі вимог Контрольно-ревізійного управління в Закарпатської області від 25.08.2011 № 07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 24.04.2012, ухвали Севастопольського апеляційного господарського суду від 20.08.2012 по справі № 2а-2984/11/2770, рішень Севастопольської міської Ради від 26.01.2010 № 9385 «Про продовження строку будівництва виставкового майданчика з продажу автомобілів на земельній ділянці площею 0,2000 га, що розташована по вул. Стахановців, 10-А, наданої в оренду ТОВ «Південь-Авто», від 20.12.2011 № 2163 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її у дію», від 07.02.2012 №2318 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя», внести до договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 8536400000:03:013:0022) загальною площею 0,0200 га, розташованої по вул. Стахановців, 10-А, наданої для будівництва та обслуговування виставкового майданчика з продажу автомобілів, укладеного між Севастопольською міською Радою та ТОВ «Південь-Авто», зареєстрованого Севастопольською міською філією ДП «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» у Державному реєстрі земель 28.01.2008 за №040865900006, наступні зміни:

2.1. Пункт 2.3. договору викласти у наступній редакції:

« 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 року складає:

1 500 400,00 грн. (один мільйон п'ятсот тисяч чотириста грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 771-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему у м. Севастополі 10.02.2012 року.»

2.2. Пункт 4.1. договору викласти у наступній редакції:

« 4.1. На виконання вимог Контрольно-ревізійного управління в Закарпатської області від 25.08.2011 № 07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 24.04.2012 та ухвали Севастопольського апеляційного господарського суду від 20.08.2012 по справі № 2а-2984/11/2770, річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженою рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика) у розмірі 7,5% (семи з половиною відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.»

2.3. Пункт 4.2. договору викласти у наступній редакції:

« 4.2. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставку орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

1 500 400,00 х 0,075 = 112 530,00 грн.»

Решту пунктів договору оренди землі, зареєстрованого Севастопольською міською філією ДП «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 28.01.2008 за №040865900006 у Державному реєстрі земель, залишаються незмінними та сторони підтверджують свої зобов'язання по ним.

3. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

4. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Південь-Авто" (вул. Стахановців, буд. 10-а, м. Севастополь, 99021, ідентифікаційний код 32494914) на користь Севастопольської міської Ради (вул. Леніна, 3, м. Севастополь, 99011, ідентифікаційний код 24872845) 143,38 грн. (сто сорок три грн. 38 коп.) судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням суду законної сили.

Повне рішення складено 27.12.2013.

Суддя Ю.В. Лотова

СудГосподарський суд м. Севастополя
Дата ухвалення рішення24.12.2013
Оприлюднено30.12.2013
Номер документу36391401
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —919/1324/13

Рішення від 24.12.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Лотова Юлія Василівна

Ухвала від 18.11.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Лотова Юлія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні