cpg1251
Господарський суд Чернігівської області
14000 м. Чернігів, проспект Миру 20 Тел. 67-28-47, факс 77-44-62
Іменем України
РІШЕННЯ
26 грудня 2013 року Справа № 927/1568/13
За позовом: Прокурора Корюківського району (вул. Шевченка, 98, м. Корюківка, 15300) в інтересах держави в особі:
Позивач 1: Чернігівська обласна рада, проспект Миру, 43, м. Чернігів, 14000
Позивач 2: Чернігівське обласне управління лісового та мисливського господарства, вул. П'ятницька, 8, м. Чернігів, 14000
Відповідач 1: Мисливсько-рибальське підприємство Корюківської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок, пров. Індустріальний, 14, м. Корюківка, 15300
Відповідач 2: Товариство з обмеженою відповідальністю "Міжнародна група морепродуктів", вул.. Кловський узвіз, 11, м. Київ, 01021
Предмет спору: про визнання договору недійсним
Суддя В.В. Моцьор
Представники сторін:
позивача 1: Кравченко Д.В. - головний спеціаліст юридичного відділу (довіреність № 01-05/29 від 11.01.2011 року);
позивач 2: Колесникова В.М.- спеціаліст-юрисконсульт (довіреність № 03/2065 від 17.12.2013 року);
відповідача 1: не з'явився;
відповідач 2: не з'явився;
за участю: Кравченко А.А. - старшого прокурора відділу прокуратури Чернігівської області (посвідчення № 014935 від 29.01.2013 року).
Прокурором Корюківського району подано позов в інтересах держави в особі Чернігівської обласної ради та Чернігівського обласного управління лісового та мисливського господарства про визнання недійсним договору про спільну діяльність, укладеного 08 квітня 2008 року за № 08/04 між Мисливсько-рибальським підприємством Корюківської районної організації Українського товариства мисливців і рибалок та Товариством з обмеженою відповідальністю "Міжнародна група морепродуктів" та про припинення на майбутнє зобов'язань за договором про спільну діяльність, укладеним 08 квітня 2008 року між Мисливсько-рибальським підприємством Корюківської районної організації Українського товариства мисливців і рибалок та Товариством з обмеженою відповідальністю "Міжнародна група морепродуктів".
Прокурор в судовому засіданні підтримав позовні вимоги та надав суду письмові пояснення з урахуванням додаткової угоди від 17 грудня 2013 року.
Представник позивача 1 в судовому засіданні та в письмових поясненнях підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд визнати недійсним договір про спільну діяльність від 08 квітня 2008 року за № 08/04.
Представник позивача 2 в судовому засіданні та в письмових поясненнях підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд визнати недійсним договір про спільну діяльність від 08 квітня 2008 року за № 08/04.
Відповідач 1 в судове засідання не з'явився, у відзиві на позовну заяву відповідач 1 повідомив суд про розірвання оскаржуваного договору та просив суд врахувати факт розірвання (припинення) оскаржуваного договору.
Відповідач 2 в судове засідання не з'явився, у відзиві на позовну заяву відповідач 2 повідомив суд про розірвання оскаржуваного договору та просив суд врахувати факт розірвання (припинення) оскаржуваного договору.
Розглянувши подані матеріали, заслухавши прокурора та повноважних представників сторін, суд встановив:
Згідно ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст. 3 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" мисливські тварини, що перебувають у стані природної волі в межах території України, є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника мисливських тварин здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Органи державної влади здійснюють права власника щодо всіх мисливських тварин, за винятком тих, які в порядку, установленому цим Законом та іншими актами законодавства, передані до комунальної власності чи приватної власності юридичних і фізичних осіб.
Відповідно до ст.ст. 21, 22 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" умови ведення мисливського господарства визначаються у договорі, який укладається між центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, і користувачами мисливських угідь.
Мисливські угіддя для ведення мисливського господарства надаються у користування Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за поданням територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання, погодженим з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, територіальними органами спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища, а також власниками або користувачами земельних ділянок.
Рішеннями Чернігівської обласної ради від 11 січня 2002 року "Про внесення змін до рішення обласної ради від 31 липня 1997 року "Про надання у користування мисливських угідь" та від 29 листопада 2006 року "Про внесення змін до рішення обласної ради від 31 липня 1997 року "Про надання у користування мисливських угідь" вирішено надати мисливські угіддя, які були закріплені за районними організаціями УТМР, у користування мисливсько-рибальським підприємствам обласної організації УТМР та мисливсько-рибальському підприємству Корюківської районної організації УТМР терміном на 25 років (а.с. 19, 20).
25 жовтня 2007 року між Чернігівським обласним управлінням лісового та мисливського господарства та Мисливсько-рибальським підприємством "Корюківське" Корюківської райорганізації УТМР укладено договір про умови ведення мисливського господарства (а.с. 21-23).
Відповідно до умов договору згідно рішень Чернігівської обласної ради від 11 січня 2002 року та від 29 листопада 2006 року "Про внесення змін до рішення обласної ради від 31 липня 1997 року "Про надання у користування мисливських угідь" надано МРП "Корюківське" Корюківської райорганізації УТМР терміном на 25 років до 11 січня 2027 року мисливські угіддя для ведення мисливського господарства загальною площею 82,1 тис. га.
Умовами договору передбачено, що МРП "Корюківське" Корюківської райорганізації УТМР зобов'язується використовувати мисливські угіддя відповідно до умов їх надання у користування та за призначенням, виконувати рішення Чернігівської обласної ради щодо надання в користування мисливських угідь, не допускаючи при цьому передачу їх будь-якому іншому користувачу, вести мисливське господарство на закріплених за ним мисливських угіддях з дотриманням вимог Закону України "Про тваринний світ", Закону України "Про мисливське господарство та полювання", інших нормативно-правових актів у галузі охорони та використання тваринного світу.
Таким чином, відповідач 1 (МРП Корюківської райорганізації УТМР ) став користувачем мисливських угідь площею 82,1 тис. га.
Наказом Державного комітету лісового господарства України від 12 липня 2005 року за № 371 рекомендовано користувачам мисливських угідь широко практикувати поєднання на договірних умовах матеріальних і фінансових ресурсів юридичних і фізичних осіб для досягнення спільної мети - ефективного ведення мисливського господарства.
Засіданням президії Корюківської районної організації УТМР згідно протоколу № 2 від 29 березня 2008 року постановлено: дозволити спільну діяльність МРП Корюківської райорганізації УТМР з ТОВ "Міжнародна група морепродуктів"; дозволити для ведення спільної діяльності використати частину єгерського обходу №1 площею 4000 га. (а.с. 50).
8 квітня 2008 року між Мисливсько-рибальським підприємством Корюківської районної організації Українського товариства мисливців і рибалок (відповідач 1) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Міжнародна група морепродуктів" (відповідач 2) укладено договір про спільну діяльність № 08/04 (надалі - договір про спільну діяльність) (а.с. 41-46).
Відповідно до умов договору про спільну діяльність сторони зобов'язуються шляхом об'єднання своїх зусиль вести спільну діяльність на території МРП Корюківської райорганізації УТМР, єгерського обходу №1, загальною площею 4 000 га, в межах, визначених картосхемою (додаток №1) без створення юридичної особи, шляхом фінансування, управління, охорони мисливської фауни та навколишнього природного середовища, розведення диких тварин, організації активного відпочинку, а також створення інфраструктури, спрямованої на організацію спортивного полювання.
Додатком 1 до договору про спільну діяльність визначено та описано територіальні кордони ділянки мисливських угідь.
Згідно п. 2.1 даного договору спільна діяльність сторін буде здійснюватись за Програмою робіт (додаток № 2 до договору), в якій сторони погодили порядок, строки, етапи співробітництва, а також затвердили калькуляції витрат та інші умови спільної діяльності.
Відповідно до п. 2.5 договору про спільну діяльність відповідач 1 для забезпечення умов полювання відповідача 2 виділяє останньому не менше 40% ліміту копитного звіря: кабан - до 30 штук; косуля- до 15 штук; лось - до 3-х штук.
Згідно п. 3.9 договору про спільну діяльність відповідач 2 має право надавати третім особам послуги по організуванню всіх видів полювання, які передбачені п.п. 3.4 та 3.8 даного договору, їх організація і виконання в подальшому полягає на відповідача 1.
Відповідно до п. 3.11 даного договору відповідач 2 зобов'язаний виконувати фінансові зобов'язання в частині розвитку інфраструктури ділянки і в частині затвердженого сторонами кошторису, в розмірі і в строки, передбачені Програмою робіт.
Відповідно до п. 8.2 договору договір вступає в силу з дати підписання та діє до 11 січня 2027 року.
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про тваринний світ" до спеціального використання об'єктів тваринного світу належать усі види використання тваринного світу (за винятком передбачених законодавством випадків безоплатного любительського і спортивного рибальства у водних об'єктах загального користування), що здійснюються з їх вилученням (добуванням, збиранням тощо) із природного середовища. Спеціальне використання об'єктів тваринного світу в порядку ведення мисливського і рибного господарства здійснюється з наданням відповідно до закону підприємствам, установам, організаціям і громадянам права користування мисливськими угіддями та рибогосподарськими водними об'єктами. Спеціальне використання об'єктів тваринного світу здійснюється лише за відповідними дозволами чи іншими документами, що видаються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Ця вимога поширюється також на власників чи користувачів земельними ділянками, на яких перебувають (знаходяться) об'єкти тваринного світу.
Відповідно до ст. 24 Закону України "Про тваринний світ" організація і ведення мисливського господарства, полювання та надання у користування мисливських угідь здійснюються у порядку, встановленому Законом України "Про мисливське господарство та полювання", іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" користувачами мисливських угідь є спеціалізовані мисливські господарства, інші підприємства, установи та організації, в яких створені спеціалізовані підрозділи для ведення мисливського господарства з наданням в їх користування мисливських угідь.
Відповідно до ст. 9 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" до повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, Київської і Севастопольської міських рад у галузі мисливського господарства та полювання належить: затвердження відповідних програм розвитку мисливського господарства; вирішення в установленому порядку питань надання в користування мисливських угідь; вирішення інших питань у межах своїх повноважень.
Згідно ст. 12 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" право на полювання в межах визначених для цього мисливських угідь мають громадяни України, які досягли 18-річного віку, іноземці, які одержали в установленому порядку дозвіл на добування мисливських тварин та інші документи, що засвідчують право на полювання.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про мисливське господарство та полювання ведення мисливського господарства здійснюється користувачами мисливських угідь. Не допускається користування мисливськими тваринами та ведення мисливського господарства без оформлення відповідних документів у встановленому цим Законом порядку. Умови ведення мисливського господарства визначаються у договорі, який укладається між територіальними органами спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання і користувачами мисливських угідь. Форма договору встановлюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища. Для потреб мисливського господарства користувачі мисливських угідь мають право у встановленому порядку, за згодою власників або користувачів земельних ділянок, будувати на мисливських угіддях необхідні будівлі та біотехнічні споруди, вирощувати кормові культури, створювати захисні насадження, проводити штучне обводнення, здійснювати інші заходи, пов'язані з веденням мисливського господарства, які не суперечать законодавству та інтересам власників або користувачів земельних ділянок. Відносини між власниками або користувачами земельних ділянок і користувачами мисливських угідь регулюються відповідними договорами.
Відповідно до ст. 27 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" з метою охорони та відтворення мисливських тварин користувачі в межах своїх мисливських угідь виділяють не менш як 20 відсотків площі угідь, на яких полювання забороняється. Порядок визначення територій для цієї мети встановлюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання. Користувачі мисливських угідь здійснюють комплекс біотехнічних та інших заходів, спрямованих на охорону та відтворення мисливських тварин, збереження і поліпшення середовища їх перебування. Користувачі мисливських угідь встановлюють за погодженням з територіальними органами спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання і територіальними органами спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища пропускну спроможність мисливських угідь.
Відповідно до ст. 30 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" користувачі мисливських угідь мають право: користуватися державним мисливським фондом у межах мисливських угідь; використовувати мисливських тварин та користуватися мисливськими угіддями в установленому порядку; розпоряджатися мисливськими тваринами, добутими або набутими в інший спосіб у законному порядку, і доходами від їх реалізації; організовувати полювання для мисливців, у тому числі шляхом укладання відповідних договорів з ними або з юридичними особами, що представляють їхні інтереси, зокрема іноземними, надавати повний комплекс послуг, пов'язаних із здійсненням полювання, включаючи проживання, харчування, пересування мисливців та осіб, які їх супроводжують; отримувати відшкодування вартості будівель, споруд та іншого нерухомого майна, яке належить їм на праві власності, у разі переходу права користування мисливськими угіддями від них до інших користувачів; на відшкодування збитків від порушників правил полювання за добуті незаконним шляхом тварини; регулювати чисельність диких тварин, проводити відстріл та відлов бродячих котів і собак, вживати невідкладних заходів для вилучення та ізоляції тварин, що мають ознаки хвороб, небезпечних для життя та здоров'я людей; утримувати та розводити мисливських тварин у неволі чи напіввільних умовах у порядку, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі лісового і мисливського господарства та полювання за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища.
Користувачі мисливських угідь зобов'язані: додержуватися встановлених правил, норм, лімітів і строків добування мисливських тварин; виконувати біотехнічні заходи, виділяти мисливські угіддя для охорони і відтворення мисливських тварин, визначати пропускну спроможність мисливських угідь та забезпечувати їх упорядкування; раціонально використовувати державний мисливський фонд, не допускати погіршення екологічного стану мисливських угідь; проводити первинний облік чисельності і добування мисливських тварин, вивчати їх стан та характеристики угідь і в установленому порядку подавати цю інформацію органам, які здійснюють державний облік чисельності тварин та облік їх добування, ведення державного кадастру і моніторингу тваринного світу; негайно інформувати територіальні органи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища, спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання, ветеринарні, санітарно-епідеміологічні служби про виявлення випадків захворювань тварин, погіршення стану середовища їх перебування, виникнення загрози знищення та загибелі тварин, здійснювати комплексні заходи щодо профілактики і боротьби із захворюваннями; обладнати згідно з ветеринарно-санітарними вимогами майданчики для оброблення відстріляної на полюванні дичини та забезпечити проведення представниками органів державної ветеринарної медицини ветеринарно-санітарної експертизи дичини, призначеної для використання на харчові цілі; здійснювати охорону державного мисливського фонду, створювати єгерську службу; додержуватися режиму охорони тварин, занесених до Червоної книги України і включених до переліків видів тварин, які підлягають особливій охороні на території Автономної Республіки Крим та областей, у межах наданих у користування мисливських угідь; не допускати самовільного переселення або акліматизації тварин; не допускати до полювання мисливців у кількості, що перевищує пропускну спроможність мисливських угідь; проводити комплексні заходи, спрямовані на відтворення, у тому числі штучне, мисливських тварин, збереження і поліпшення середовища їх перебування, щорічно вкладати кошти на їх охорону і відтворення з розрахунку на 1 тисячу гектарів лісових угідь не менше тридцяти, польових - двадцяти п'яти, водно-болотних - двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; здійснювати заходи щодо виконання загальнодержавних і місцевих екологічних програм з питань охорони тваринного світу; самостійно припиняти використання мисливських тварин у разі погіршення їх стану та умов існування, зниження відтворювальної здатності та виникнення загрози знищення тварин, негайно вживати заходів до усунення негативних факторів впливу на тварин і середовище їх перебування; безперешкодно допускати до перевірки стану мисливських угідь, усіх об'єктів, де утримуються, перероблюються та реалізуються мисливські тварини, представників органів, що здійснюють державний контроль у галузі мисливського господарства та полювання, своєчасно виконувати їх законні вимоги. Користувачі мисливських угідь можуть мати й інші передбачені законом права та обов'язки щодо використання мисливських тварин та користування мисливськими угіддями.
Таким чином, відповідно до умов договору про спільну діяльність відповідач 1 в порушення норм закону передав відповідачу 2 належні йому права з користування мисливськими угіддями та ведення мисливського господарства на площі 4 000 га; відповідач 2 фактично створив собі сприятливі умови для проведення полювання, вклавши кошти в розведення тварин та їх зосередження на території, яка відведена йому договором про спільну діяльність площею 4 000 га, при цьому, отримавши від 1-го відповідача переважні права, визначені у п.п. 1.1-1.3, 2.5, 3.10, 5.3 договору.
Тобто, фактично відповідач 2 набув статусу користувача мисливських угідь площею 4 000 га в порушення встановленого законом порядку.
При цьому, право на полювання за законодавством України можуть одержати лише фізичні особи, передання такого права юридичній особі суперечить законодавству, в зв'язку з чим відповідач 2 не може бути мисливцем.
Вищезазначені умови договору є порушенням прав та інтересів інших членів УТМР (мисливців) та уповноважених органів держави за приписами ст.ст. 3 , 21, 22 Закону України "Про мисливське господарство та полювання", ст.21 Закону України "Про тваринний світ".
Відповідно до ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що при укладенні оспорюваного договору порушено вимоги ст. 13 Конституції України, ст.ст. 1,9,21-22,27,30 Закону України "Про мисливське господарство та полювання", ст.ст. 17,24 Закону України "Про тваринний світ", а тому є підстави для визнання його недійсним у відповідності до ч. 1 ст. 215 ЦК України.
Згідно ст. 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.
Відповідно до ст. 207 Господарського кодексу України виконання господарського зобов'язання, визнаного судом недійсним повністю або в частині, припиняється повністю або в частині з дня набрання рішенням суду законної сили як таке, що вважається недійсним з моменту його виникнення. У разі якщо за змістом зобов'язання воно може бути припинено лише на майбутнє, таке зобов'язання визнається недійсним і припиняється на майбутнє.
17 грудня 2013 року між Мисливсько-рибальським підприємством Корюківської районної організації Українського товариства мисливців і рибалок (відповідач 1) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Міжнародна група морепродуктів" (відповідач 2) укладено додаткову угоду про розірвання (припинення) договору про спільну діяльність № 08/04 від 8 квітня 2008 року.
Відповідно до п. 3 даної додаткової угоди з моменту набрання законної сили даної додаткової угоди про розірвання (припинення) договору зобов'язання сторін, які виникли згідно договору, припиняються і сторони не вважають себе обтяженими будь-якими зобов'язаннями, які виникли згідно договору.
Тобто, зобов'язання на майбутнє за договором фактично припинено відповідачами з 17 грудня 2013 року.
За таких обставин позовні вимоги є обгрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Судові витрати в розмірі 1147 грн. мають бути покладені на відповідачів порівну в рівних частках по 573,50 грн.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним договір про спільну діяльність, укладений 08 квітня 2008 року за № 08/04 між Мисливсько-рибальським підприємством Корюківської районної організації Українського товариства мисливців і рибалок та Товариством з обмеженою відповідальністю "Міжнародна група морепродуктів".
3. Стягнути з Мисливсько-рибальського підприємства Корюківської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок (пров. Індустріальний, 14, м. Корюківка, 15300, код ЄДРПОУ 30005343, р/р 26006005488 в ЗАТ "Полікомбанк" м. Чернігів, МФО 353100) в доход державного бюджету (р/р 31217206783002 отримувач УК у м. Чернігові/м. Чернігів/22030001 код ЄДРПОУ 38054398 банк ГУДКСУ в Чернігівській області МФО 853592 код бюджетної класифікації 22030001) 573,50 грн. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжнародна група морепродуктів" (вул. Кловський узвіз, 11, м. Київ, 01021, код ЄДРПОУ 32248136, р/р 26000012825344 в АТ "Укрексімбанк" м. Київ, МФО 322313) в доход державного бюджету (р/р 31217206783002 отримувач УК у м. Чернігові/м. Чернігів/22030001 код ЄДРПОУ 38054398 банк ГУДКСУ в Чернігівській області МФО 853592 код бюджетної класифікації 22030001) 573,50 грн. судового збору
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя В.В. Моцьор
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2013 |
Оприлюднено | 30.12.2013 |
Номер документу | 36392140 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Моцьор В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні