Рішення
від 24.12.2013 по справі 905/7294/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

24.12.2013 Справа № 905/7294/13

за позовом прокурора м. Димитров в інтересах держави в особі Димитровської міської ради, м. Димитров, Донецька область

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Термінал-М», м. Димитров, Донецька область

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Суддя Говорун О.В.

Представники:

від прокурора - Осипенко Ю.С., за посвідченням № 001374;

від позивача - Маричева Л.П., довіреність від 24.12.2013;

від відповідача - не з'явився.

Прокурор м. Димитров в інтересах держави в особі Димитровської міської ради (далі - позивач) звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Термінал-М» (далі - відповідач) про внесення змін до п.п. 5, 10, 11, 12, 13 договору оренди земельної ділянки від 01.08.2006.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що між позивачем та відповідачем 01.08.2006 був укладений договір оренди земельної ділянки. Рішенням Димитровської міської ради від 11.02.2009 було затверджено технічну документацію по нормативній грошовій оцінці земель м. Димитрова та 13.03.2013 було затверджено розмір відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки для визначення річної орендної плати на території м. Димитров, з огляду на що позивач відповідачу надіслав проект додаткової угоди про внесення змін до укладеного раніше договору оренди, який відповідачем підписаний не був. Отже, позивач недоотримує орендну плату в обсязі, передбаченому законодавством, у зв'язку з чим звернувся до суду з вимогою про внесення змін до договору оренди землі.

Відповідач у відзиві на позовну заяву проти задоволення позову заперечує з посиланням на те, що Податковий кодекс України, який вступив в силу з 01.01.2011 зворотної сили в часі не має, а тому не розповсюджується на договори, які укладені в минулому, крім того зазначив, що зміна умов договору допускається лише за згодою сторін, а не в односторонньому порядку позивачем, також зазначив, що зміна орендної плати до повноважень органів місцевого самоврядування не відноситься.

Суд, заслухавши прокурора та представників сторін, дослідивши письмові докази у судовому засіданні, встановив наступні факти та відповідні ним правовідносини.

01.08.2006 між Димитровською міською радою (далі - орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Термінал-М» (далі - орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки (далі - договір), відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення категорії промисловість, яка розташована у м. Димитров, вул. Ушакова, 10 (а.с.19).

Відповідно до п. 2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,2863 га., в т.ч. 0,4641 га - під капітальною забудовою, 0,8209 га - під проїздами, проходами, 0,0013 га - під зеленими насадженнями.

На земельній ділянці розташовані нежитлові будівлі цілісного майнового комплексу, які на підставі договору купівлі-продажу належать орендарю (п.3 договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 712 996грн. 09коп. (п.5 договору).

Згідно з п. 10 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі і складає - 7 129грн. 96коп.

Пунктом 11 договору встановлено, що обчислення орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Орендна плата вноситься щомісячно, не пізніше десятого числа місяця, наступного за розрахунковим, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати, на поточний рахунок власника землі (п. 12 договору).

Відповідно до п. 13 договору, розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.

Договір укладено на 10 років (п.8 договору).

Пунктом 34 договору сторони передбачили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

11.02.2009 Димитровською міською радою було прийнято рішення №V/38-22 «Про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель м. Димитрова» (а.с.25).

Рішенням Димитровської міської ради №VI/53-31 від 13.03.2013 «Про затвердження розміру відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки для визначення річної орендної плати за земельні ділянки на території м. Димитров» затверджено розмір відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки для визначення річної орендної плати за земельні ділянки, відповідно до додатку (а.с.29).

Як вбачається з додатку до рішення, ставка орендної плати за землю на території м. Димитров, зокрема, щодо інших земель промисловості встановлена - 3% від нормативної грошової оцінки (а.с.30-31).

Відповідно до витягу №250 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 11.07.2013, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яку орендар прийняв в строкове платне користування, відповідно до зазначеного договору, складає 1 499 439грн. 91коп. (а.с.33).

Позивач неодноразово звертався до відповідача з пропозицією щодо внесення змін до договору оренди земельної діялнки від 01.08.2006, що підтверджується листами №02/02-13в-1103 від 30.09.2009, №01-11 від 02.04.2012, №01/02-40в-0428 від 11.04.2013 та №799 від 11.07.2013 (а.с.34-37), однак від відповідача відповіді не отримав.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про оренду землі», оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно ст. 21 Закону України «Про оренду землі», орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Як встановлено ч.1 ст.18 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Питання щодо підстави та розміру орендної плати за земельну ділянку регулюється Податковим кодексом України, згідно зі ст. 288 якого, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Таким чином, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

Суд зазначає, що згідно зі ст. 632 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

З огляду на встановлення сторонами в договорі оренди, а саме в п. 13 договору, можливості зміни розміру орендної плати, а також приймаючи до уваги, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки є складовою частиною розміру орендної плати за землю, то зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Доводи відповідача стосовно того, що зміна орендної плати до повноважень органів місцевого самоврядування не відноситься, судом до уваги не приймається з огляду на п.34 ч.1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно до якого, виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин, які в ч.1 ст.2 Земельного кодексу України, визначаються, як суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Також судом не приймаються до уваги доводи відповідача стосовно того, що Податковий кодекс України, який вступив в силу з 01.01.2011 зворотної сили в часі не має, а тому не розповсюджується на договори, які укладені в минулому, оскільки позивач не просить застосувати положення Податкового кодексу до відносин, що виникли до часу набрання ним чинності.

Відповідно до ч.3 ст. 5 ЦК України, якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов'язків, що виникли, з моменту набрання ним чинності.

Зважаючи на вищезазначене, суд прийшов до висновку про наявність підстав для внесення змін до п.п. 5, 10, 11, 12, 13 договору оренди земельної ділянки від 01.08.2006.

Суд зауважує, що ст. 653 ЦК України передбачено, що у разі якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили, що кореспондується з ч. 5 ст. 188 Господарського кодексу України.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Водночас, судом зазначається, що, на підставі ст. 38 ГПК України, господарський суд витребовує докази за наявності відповідного клопотання, у разі неможливості самостійно надати докази сторонами.

Відповідно до ч.1 ст. 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

За таких обставин, суд вважає позовні вимоги такими що підлягають задоволенню повністю.

Судові витрати розподілити відповідно до ст. 49 ГПК України.

На підставі вищенаведеного, керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Пункти 5, 10, 11, 12, 13 договору оренди земельної ділянки від 01.08.2006, укладеного між Димитровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Термінал-М», зареєстрованого у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі від 01.08.2006 за №04061590038, викласти в новій редакції:

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 499 439,91 (один мільйон чотириста дев'яносто тисяч чотириста тридцять дев'ять грн. 91коп.)

10. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі і складає: 44 983,20грн. (сорок чотири тисячі дев'ятсот вісімдесят три грн. 20коп.) на рік, а саме 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік.

11. Обчислення розміру орендної плати за земні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

12. Орендна плата вноситься щомісячно, не пізніше десятого числа місяця, наступного за розрахунковим, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати, на поточний рахунок власника землі №33212812700034, одержувач міський бюджет код ЄДРПОУ 34686500, банк одержувача ГУДКУ у Донецькій області, МФО 834016, код платежу 13050200.

13. Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом».

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Термінал-М» (85323, Донецька область, м. Димитров, вул. Ушакова, 10, код ЄДРПОУ 33614299) на користь Державного бюджету України витрат з оплати судового збору у сумі 1 147грн.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не було скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів, через господарський суд, який розглянув справу.

Повне рішення складено 25 грудня 2013 року.

Суддя О.В. Говорун

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення24.12.2013
Оприлюднено30.12.2013
Номер документу36409868
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/7294/13

Рішення від 24.12.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Говорун

Ухвала від 31.10.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Говорун

Ухвала від 22.01.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Сгара Е.В

Рішення від 24.12.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Говорун

Ухвала від 29.11.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Говорун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні