Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 грудня 2013 року Справа №811/3021/13-а
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Момонт Г.М., розглянув у порядку письмового провадження в м. Кіровограді адміністративну справу
за позовом : Фермерського господарства «Високобайрацьке»
до відповідача : Державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яха Василя Валентиновича,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Кіровоградська районна державна адміністрація,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача :
- Державна реєстраційна служба України,
- Головне управління Держземагентства у Кіровоградській області
про визнання протиправними та скасування рішень і зобов'язання вчинити певні дії.
Фермерське господарство «Високобайрацьке» звернулося з позовом до Державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яха Василя Валентиновича про:
- визнання протиправним та скасування рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5458323 від 31.08.2013 р., прийняте державним реєстратором реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яхом Василем Валентиновичем за наслідками розгляду заяви Кіровоградської районної державної адміністрації, поданої до органу державної реєстрації 30.08.2013 року за реєстраційним номером 2742200, яким відмовлено у державній реєстрації права власності держави на земельну ділянку, площею 67,61 га, в т.ч.: 67,61 га - ріллі, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що перебуває у державній власності та розташовується на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, з кадастровим номером: 3522582100:02:000:9031, за Кіровоградською районною державною адміністрацією;
- визнання протиправним та скасування рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5458381 від 31.08.2013 р., прийняте державним реєстратором реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яхом Василем Валентиновичем за наслідками розгляду заяви Фермерського господарства «Високобайрацьке», поданої до органу державної реєстрації 30.08.2013 року за реєстраційним номером 2742441, яким відмовлено у державній реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки, площею 67,61 га, в т.ч.: 67,61 га - ріллі, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що перебуває у державній власності та розташовується на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, з кадастровим номером: 3522582100:02:000:9031, за Фермерським господарством «Високобайрацьке»;
- зобов'язання державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яха Василя Валентиновича вчинити дії щодо державної реєстрації права власності держави на земельну ділянку, площею 67,61 га, в т.ч.: 67,61 га - ріллі, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що перебуває у державній власності та розташовується на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, з кадастровим номером: 3522582100:02:000:9031, за Кіровоградською районною державною адміністрацією, на підставі заяви Кіровоградської районної державної адміністрації, поданої нею як належною особою 30.08.2013 року;
- зобов'язання державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яха Василя Валентиновича вчинити дії щодо державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки, площею 67,61 га, в т.ч.: 67,61 га - ріллі, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що перебуває у державній власності та розташовується на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, з кадастровим номером: 3522582100:02:000:9031, за Фермерським господарством «Високобайрацьке», на підставі заяви Фермерського господарства «Високобайрацьке», поданої 30.08.2013 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що 27.05.2008 р. між ним та Кіровоградською районною державною адміністрацією укладено договір оренди строком на 5 років. 29.12.2012 р. на підставі розпорядження Кіровоградської районної державної адміністрації №1015-р від 25.10.2012 р. «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок» між ФГ «Високобайрацьке» та Кіровоградською районною державною адміністрацією укладено додаткову угоду до договору оренди від 27.05.2008 р. в частині пролонгації строку його дії. Позивач зазначає, що вказана угода підлягала державній реєстрації за процедурою визначеною Порядком ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 р. №1021, який з 01.01.2013 р. втратив чинність, а тому сторони договору з об'єктивних причин не мали можливості здійснити державну реєстрацію змін до такого договору відповідно до порядку, який діяв до 01.01.2013 р.
Також позивач вказує, що з метою реєстрації змін до договору оренди 30.08.2013 р. ФГ «Високобайрацьке» звернулося до Реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області з відповідними заявами і додатками, а Кіровоградська районна державна адміністрація з розпорядженнями №390-р від 04.07.2007 р. та №1015-р від 25.10.2012 р. Рішенням №5458323 від 31.08.2013 р. державним реєстратором відмовлено у державній реєстрації права власності держави на відповідну земельну ділянку, оскільки із заявою звернулася неналежна особа, а рішенням №5458381 від 31.08.2013 р. відмовлено у державній реєстрації права оренди земельної ділянки, так як заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності.
Позивач стверджує, що при винесенні оскаржуваних рішень відповідачем не взято до уваги, що ст.122 Земельного кодексу України не визначає належного суб'єкта для звернення із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а визначає повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування. Натомість, абз.7 ч.1 ст.16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що у разі здійснення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, похідних від права власності, за відсутності державної реєстрації права власності держави на зазначені земельні ділянки, відповідний орган виконавчої влади зобов'язаний одночасно подати до органу державної реєстрації прав відповідну заяв про державну реєстрацію права власності держави на зазначені земельні ділянки. Рішення органу виконавчої влади про передачу земельної ділянки у користування (постійне користування, оренда тощо) вважається заявою про здійснення державної реєстрації права власності держави на зазначену земельну ділянку.
Водночас позивач зауважує, що у випадку, коли перехід права власності на нерухоме майно відбувся, проте за результатом такого переходу державну реєстрацію прав не проведено, то державна реєстрація прав проводиться державним реєстратором на підставі документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно.
Таким чином, позивач вважає, що оскільки орендодавець відповідно до абз.7 ч.1 ст.16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» подав заяву про державну реєстрацію прав одночасно із заявою орендаря, то відповідач протиправно відмовив у державній реєстрації права власності держави на земельну ділянку, та як наслідок, права оренди на таку земельну ділянку.
Відповідачем до суду подано заперечення на позовну заяву відповідно до змісту якого, позов ним не визнається у повному обсязі, оскільки відповідно до ч.4 ст.4 Закону України «Про оренду землі» орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування. Відповідач вказує, що згідно з ч.4 ст.122 Земельного кодексу України районна державна адміністрація не має повноважень щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власність або у користування. Починаючи з 01.01.2013 р. із заявою про реєстрацію права власності держави на земельні ділянки, які сформовані із земель державної власності, має право звертатись центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи, а тому починаючи з 01.01.2013 р. відбулася фактична зміна власника земельної ділянки. Відповідно до п.40 договору оренди землі перехід права власності на орендовану земельну ділянку є підставою для зміни умов або розірвання договору. Відповідач зазначає, що відсутність підтвердження про звернення позивача до нового власника з метою з'ясування його намірів щодо права оренди земельної ділянки унеможливлює проведення державної реєстрації права власності та права оренди земельної ділянки (а.с.61).
Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Кіровоградською районною державною адміністрацією подано до суду письмову заяву відповідно до якої Кіровоградська РДА вважає законною та обґрунтованою відмову державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яха В.В. від реєстрації права власності на земельну ділянку загальною площею 67,61 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Високобайрацької сільської ради за державою в особі Кіровоградської районної державної адміністрації, оскільки з 01.01.2013 р. із заявою про реєстрацію права власності держави на земельні ділянки, які сформовані із земель державної власності, має право звертатися центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів в галузі земельних відносин та його територіальні органи. Водночас Кіровоградська РДА вказує, що подаючи заяву та розпорядження про передачу земельної ділянки в оренду від 04.07.2007 р. №390-р та про внесення змін до договору від 25.10.2012 р. №1015-р райдержадміністрація виконала обов'язок, зазначений в абз.7 ч.1 ст.16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно» (а.с.135-136).
Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державною реєстраційною службою України подано до суду письмові пояснення в яких вказано, що відповідно до чинного законодавства державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації. Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора, пов'язану з проведенням державної реєстрації прав, забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом (а.с.180-184, 198-202).
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити з підстав зазначених у позовній заяві. Відповідач та представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача заперечили проти задоволення позовних вимог.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача в судові засідання не з'являвся, до суду надійшла заява про розгляд справи без його участі (а.с.135-136).
Представником позивача у судовому засіданні подано заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження, яка письмово погоджена відповідачем та представником третьої особи (а.с.225).
На підставі усної ухвали, прийнятої в судовому засіданні 27.12.2013 р. та занесеної до журналу судового засідання (а.с.227), подальший розгляд справи проведено в порядку письмового провадження у відповідності до ч.4 ст.122, ч.6 ст.128 КАС України.
Дослідивши подані позивачем, відповідачем та третіми особами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін та представників третіх осіб, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням Кіровоградської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 04.07.2007 р. №390 «Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 25 жовтня 2006 року №590-р, затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, акта визначення збитків та передачу земельної ділянки в оренду» передано в оренду фермерському господарству «Високобайрацьке» земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 67,61 га ріллі терміном на 5 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резерву, що перебувають у державній власності на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області (а.с.29-30, 106-107).
27.05.2008 року між Кіровоградською районною державною адміністрацією (Орендодавець) та Фермерським господарством «Високобайрацьке» (Орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до якого орендодавець передає орендарю в користування земельну ділянку загальною площею 67,61 га, в тому числі 67,61 га - ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резерву, що перебувають у державній власності на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області строком на 5 років (далі за текстом - договір оренди) (а.с.19-23). Зазначений договір 30.07.2008 р. зареєстрований КРД ДП «Центр Державного земельного кадастру при Держкомземі України» за реєстраційним номером 04083720000 (а.с.23).
Пунктом 2 розпорядження голови Кіровоградської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 25.10.2012 р. №1815-р «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок» вирішено внести зміни до договору оренди землі, загальною площею 67,61 га - ріллі, укладеного з фермерським господарством «Високобайрацьке» строком на 5 років, зареєстрованого від 30 липня 2008 року за №040837200003 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резерву, що перебувають у державній власності на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, в частині збільшення терміну дії договору оренди землі строком на 49 років, починаючи з дати його державної реєстрації, шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди землі (а.с.32).
На підставі зазначеного розпорядження 29.12.2012 р. між Кіровоградською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством «Високобайрацьке» укладено додаткову угоду до договору оренди землі від 27 травня 2008 року, зареєстрованого 30 липня 2008 року за №040837200003, загальною площею 67,61 га на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області (далі за текстом - додаткова угода) (а.с.33).
У відповідності до ч.1 ст.30 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 р. №161-ХІV, в редакції чинній на час укладення додаткової угоди, зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
Відповідно до ст.18 Закону України «Про оренду землі», в редакції чинній на час укладення додаткової угоди, договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Згідно зі ст.20 Закону України «Про оренду землі», в редакції чинній на час укладення додаткової угоди, укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Суд зауважує, що законодавство не встановлювало для сторін договору оренди строку, протягом якого вони повинні звернутися до відповідного органу щодо державної реєстрації договору оренди (додаткової угоди до договору оренди).
Абзацом 3 пунктом 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» та інших законодавчих актів України» від 11.02.2010 р. №1878-VІ встановлено, що до 1 січня 2013 року державна реєстрація права власності, права користування (сервітут) земельними ділянками, права постійного користування земельними ділянками, договорів оренди земельних ділянок; права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); права забудови земельної ділянки (суперфіцій) проводиться територіальними органами земельних ресурсів.
Як встановлено судом, на час укладення додаткової угоди державна реєстрація договорів оренди земельних ділянок із земель державної власності здійснювалося відповідно до Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 р. №1021, який з 01.01.2013 р. втратив чинність. Водночас з 01.01.2013 р. із Закону України «Про оренду землі» виключено статті 18 та 20, які передбачали державну реєстрацію договорів оренди.
З огляду на викладене, враховуючи дату укладення додаткової угоди до договору оренди (29.12.2012 р.), сторони договору не мали об'єктивної можливості зареєструвати додаткову угоду за процедурою, яка діяла до 01.01.2013 р.
Натомість, з 01.01.2013 р. державна реєстрація права оренди земельної ділянки здійснюється державним реєстратором прав на нерухоме майно шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у порядку визначеному Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 р. №1952-ІV (далі за текстом - Закон).
Згідно з п.1, 6 ст.19 Закону, державна реєстрація прав проводиться на підставі договорів, укладених у порядку, встановленому законом; інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Відповідно до ч.1, 2 ст.24 Закону, у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
За наявності підстав для відмови в державній реєстрації державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Судом встановлено, що 30.08.2013 р. Кіровоградською районною державною адміністрацією до Реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області подано заяву про державну реєстрацію прав та обтяжень №5453171 щодо реєстрації права власності держави на земельну ділянку розташовану на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522582100:02:000:9031 (а.с.62-63). До заяви Кіровоградською РДА додано розпорядження №390-р від 04.07.2007 р., №1015-р від 25.10.2012 р. та договір оренди землі, зареєстрований 30.07.2008 р. №040837200005. Вказана заява з додатками прийнята державним реєстратором Реєстраційної служби Реп’яхом В.В. та зареєстрована у базі даних про реєстрацію заяв і запитів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 30.08.2013 р. за реєстраційним номером 2742200, що підтверджується карткою прийому заяви (а.с.109, 116).
Окрім того, 30.08.2013 р. Фермерським господарством «Високобайрацьке» до Реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області подано заяву про державну реєстрацію прав та обтяжень №5453724 щодо реєстрації права оренди земельної ділянки розташованої на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522582100:02:000:9031 (а.с.71). До заяви ФГ «Високобайрацьке» додано копії розпорядження №390-р від 04.07.2007 р., №1015-р від 25.10.2012 р. та договір оренди землі, зареєстрований 30.07.2008 р. №040837200005. Вказана заява з додатками прийнята державним реєстратором Реєстраційної служби Реп’яхом В.В. та зареєстрована у базі даних про реєстрацію заяв і запитів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 30.08.2013 р. за реєстраційним номером 2742441, що підтверджується карткою прийому заяви (а.с.110, 115).
За результатами розгляду заяви Кіровоградської районної державної адміністрації від 20.08.2013 р. рішенням про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5458323 від 31.08.2013 р. державним реєстратором реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яхом В.В. відмовлено у державній реєстрації права власності держави на земельну ділянку площею 67,61 га, в т.ч.: 67,61 га - ріллі, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522582100:02:000:9031, за Кіровоградською районною державною адміністрацією, податковий номер 04055067, оскільки із заявою звернулася неналежна особа, а саме: особа, яка відповідно до ч.2 ст.122 Земельного кодексу України (в редакції, що діє з 01.01.2013 р.) не має повноважень щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власність або у користування. Починаючи із 01.01.2013 р. із заявою про реєстрацію права власності держави на земельні ділянки, які сформовані із земель державної власності, має право звертатись центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи (а.с.40, 113).
Рішенням про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5458381 від 31.08.2013 р., прийнятим державним реєстратором реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яхом В.В. за наслідками розгляду заяви ФГ «Високобайрацьке» від 30.08.2013 р., відмовлено у державній реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки розташованої на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522582100:02:000:9031, площею 67,61 га, в т.ч.: 67,61 га - ріллі, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за Фермерським господарством «Високобайрацьке», податковий номер 03756796, оскільки заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності (а.с.39, 114).
У судовому засіданні представник позивача зауважував, що рішенням №5458323 від 31.08.2013 р. відмовлено у державній реєстрації права власності держави на земельну ділянку Кіровоградській РДА, однак прийняття вказаного рішення перешкоджає позивачу зареєструвати право оренди на таку земельну ділянку, а тому позивач вважає, що відповідне рішення порушує не лише права заявника - Кіровоградської РДА, а й права ФГ «Високобайрацьке».
У відповідності до ч.1, 2 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно з п.8 ч.1 ст.3 КАС України позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду, а також суб'єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подана позовна заява до адміністративного суду.
Із аналізу зазначених норм суд дійшов висновку, що рішення суб'єкта владних повноважень може бути оскаржено особою прав, свобод та інтересів якої воно стосується. При цьому суд зауважує, що право особи на оскарження рішення суб'єкта владних повноважень, яке стосується її прав, свобод та інтересів не може залежати від іншої особи відносно якої прийнято таке рішення.
Як встановлено судом, ФГ «Високобайрацьке» звернулося до Реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області із заявою щодо реєстрації права оренди землі, яке є похідним від права власності, а тому таке право не може бути зареєстрованим без реєстрації права власності держави на відповідну земельну ділянку. Відтак, рішення №5458323 від 31.08.2013 р., яким Кіровоградській РДА відмовлено у державній реєстрації права власності держави на земельну ділянку стосується прав, свобод та інтересів ФГ «Високобайрацьке».
На підставі викладеного, приймаючи до уваги, що Кіровоградська РДА не вважає, що рішенням про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5458323 від 31.08.2013 р. порушено її права та не виявила бажання на оскарження такого рішення, зважаючи на те, що відсутність державної реєстрації права власності держави на земельну ділянку перешкоджає позивачу зареєструвати похідне право оренди на таку земельну ділянку, враховуючи підстави прийняття рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5458381 від 31.08.2013 р., суд дійшов висновку, рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5458323 від 31.08.2013 р. стосується прав, свобод та інтересів ФГ «Високобайрацьке».
Таким чином, з метою повного захисту прав, свобод та інтересів ФГ «Високобайрацьке» суд вважає за необхідне одночасно перевірити правомірність винесення оскаржуваних рішень, якими відмовлено у реєстрації права власності держави на земельну ділянку та права оренди такої ділянки.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.4 Закону обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.
Згідно з ч.2 ст.4 Закону речові права на нерухоме майно, зазначені в пунктах 2 і 3 частини першої цієї статті, є похідними і реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно, крім випадків, передбачених статтею 4 1 цього Закону.
У відповідності до ч.3 ст.4 1 Закону державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, які сформовані із земель державної чи комунальної власності, здійснюється після затвердження в порядку, встановленому Земельним кодексом України, документації із землеустрою, за якою здійснено таке формування, одночасно із державною реєстрацією похідного речового права на такі земельні ділянки (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут), крім випадків, коли рішенням відповідного органу про затвердження документації із землеустрою передбачено здійснення державної реєстрації переходу права власності на земельні ділянки.
Відповідно до ч.4 ст.4 1 Закону при поновленні або внесенні змін до договорів суперфіцію, емфітевзису, сервітуту, оренди земельних ділянок державної чи комунальної власності, право держави чи територіальної громади на які не зареєстровано відповідно до цього Закону, державна реєстрація права власності здійснюється одночасно з державною реєстрацією права користування (сервітут), права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), права забудови земельної ділянки (суперфіцій), права оренди земельної ділянки.
Згідно з абз.1, 7 ч.1 ст.16 Закону заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до органу державної реєстрації прав у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених цим Законом.
У разі здійснення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, похідних від права власності, за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки, відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування зобов'язаний одночасно подати до органу державної реєстрації прав чи державному кадастровому реєстратору відповідну заяву про державну реєстрацію права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки. Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) вважається заявою про здійснення державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначену земельну ділянку.
Таким чином, абз.1, 7 ч.1 ст.16 Закону визначено, що заява про державну реєстрацію права власності держави на земельну ділянку щодо якої здійснюється реєстрація прав, похідних від права власності, подається відповідним органом виконавчої влади.
З системного аналізу зазначеної норми суд дійшов висновку, що «відповідним органом виконавчої влади» є той орган виконавчої влади, який у межах власних повноважень прийняв рішення про передачу земельної ділянки в користування, у тому числі в оренду.
У відповідності до ч.1 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно з п.а ч.3 ст.122 Земельного кодексу України, в редакції чинній до 01.01.2013 р., районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання.
Відповідно до ч.4 ст.122 Земельного кодексу України, у редакції чинній з 01.01.2013 р., центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Тобто, з 01.01.2013 р. змінено орган виконавчої влади, який уповноважений передавати в користування земельні ділянки державної власності, однак зміна такого органу не припиняє дії рішень щодо передачі земельних ділянок у користування, прийняттих районними державними адміністраціями до 01.01.2013 р.
Як встановлено у судовому засіданні розпорядження №390-р від 04.07.2007 р., яким передано в оренду ФГ «Високобайрацьке» земельну ділянку розташовану на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522582100:02:000:9031, площею 67,61 га, а також розпорядження №1015-р від 25.10.2012 р., яким вирішено внести зміни до договору оренди в межах повноважень прийняті Кіровоградською районною державною адміністрацією Кіровоградської області.
Водночас суд зауважує, що з огляду на код ЄДРПОУ відображений на відтисках печатки Кіровоградської районної державної адміністрації Кіровоградської області, що місяться в розпорядженнях №390-р від 04.07.2007 р., №1015-р від 25.10.2012 р. відповідає коду ЄДРПОУ, який відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи належить Кіровоградській районній державній адміністрації (а.с.32, 39, 64).
Таким чином, саме Кіровоградська районна державна адміністрація в розумінні абз.1, 7 ч.1 ст.16 Закону є відповідним органом виконавчої влади зобов'язаним подати заяву про державну реєстрацію права власності держави на земельну ділянку щодо якої здійснюється реєстрація прав, похідних від права власності.
Також суд вважає безпідставним посилання відповідача на те, що з 01.01.2013 р. відбулася фактична зміна власника земельної ділянки, що відповідно до п.40 договору оренди землі є підставою для зміни умов або розірвання договору, оскільки зміна органу, уповноваженого на розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення з районних державних адміністрацій на центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин і його територіальні органи не призвела до зміни власника таких земельних ділянок та не змінила права власності держави на відповідні земельні ділянки.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5458323 від 31.08.2013 р. прийняте відповідачем без врахування вимог абз.1, 7 ч.1 ст.16 Закону, а тому є необґрунтованим та не пропорційним, а відтак, позовна вимога про визнання протиправним та скасування такого рішення підлягає задоволенню.
Оскільки в судовому засіданні встановлено протиправність рішення №5458323 від 31.08.2013 р., яким відмовлено у державній реєстрації права власності держави на земельну ділянку щодо реєстрації права оренди на яку ФГ «Високобайрацьке» звернулося до реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області, то відмова позивачу в реєстрації такого права у зв'язку з відсутністю державної реєстрації права власності на відповідну земельну ділянку є передчасною. Таким чином, рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5458381 від 31.08.2013 р. є необґрунтованим, а тому позовна вимога про визнання протиправним та скасування вказаного рішення підлягає задоволенню.
Окрім того, позивачем заявлено позовні вимоги про зобов'язання відповідача вчинити дії щодо державної реєстрації права власності держави на земельну ділянку та державної реєстрації права оренди на таку земельну ділянку.
У відповідності до п.1, 2 ч.2 ст.9 Закону державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав.
Згідно з ч.4 ст.9 Закону державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.
Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора, пов'язану з проведенням державної реєстрації прав, забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.
Відповідно до Рекомендацій №R (80) 2 щодо здійснення дискреційних повноважень адміністративними органами, прийнята Комітетом Міністрів Ради Європи 11.03.1980 р. термін «дискреційне повноваження» означає повноваження, яке надає адміністративному органу певний ступінь свободи під час прийняття рішення, таким чином даючи йому змогу вибрати з кількох юридично допустимих рішень те, яке буде найбільш прийнятним.
Таким чином, дискреційними є повноваження, які залишають державному органу чи його посадовій особі свободу розсуду після з'ясування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
У судовому засіданні відповідач пояснив, що ним після виявлення підстав, з огляду на які прийнято оскаржувані рішення про відмову в державній реєстрації прав, не перевірявся факт наявності чи відсутності інших підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Зважаючи на те, що відповідачем не з'ясовано усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення про державну реєстрацію прав, враховуючи, що вчинення таких дій віднесено до виключної компетенції державного реєстратора, суд дійшов висновку, що зобов'язуючи відповідача вчинити дії щодо державної реєстрації права власності держави на земельну ділянку та державної реєстрації права оренди на таку земельну ділянку, суд фактично перебере на себе функції державного реєстратора пов'язані проведенням державної реєстрації прав.
З огляду на викладене позовні вимоги про зобов'язання державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яха Василя Валентиновича вчинити дії щодо державної реєстрації права власності держави на земельну ділянку, площею 67,61 га, в т.ч.: 67,61 га - ріллі, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що перебуває у державній власності та розташовується на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, з кадастровим номером: 3522582100:02:000:9031, за Кіровоградською районною державною адміністрацією, на підставі заяви Кіровоградської районної державної адміністрації, поданої нею як належною особою 30.08.2013 року та про зобов'язання державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яха Василя Валентиновича вчинити дії щодо державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки, площею 67,61 га, в т.ч.: 67,61 га - ріллі, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що перебуває у державній власності та розташовується на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, з кадастровим номером: 3522582100:02:000:9031, за Фермерським господарством «Високобайрацьке», на підставі заяви Фермерського господарства «Високобайрацьке», поданої 30.08.2013 року, задоволенню не підлягають.
Водночас з огляду на зміст ч.2 ст.11 КАС України, з метою повного захисту прав, свобод та інтересів позивача, суд вважає за необхідне зобов'язати відповідача розглянути заяву Кіровоградської райдержадміністрації про державну реєстрацію прав та обтяжень №5453171 щодо реєстрації права власності держави на земельну ділянку розташовану на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522582100:02:000:9031, подану до Реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області 30.08.2013 р. та зареєстровану за реєстраційним номером 2742200, а також заяву Фермерського господарства «Високобайрацьке» про державну реєстрацію прав та обтяжень №5453724 щодо реєстрації права оренди земельної ділянки розташованої на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522582100:02:000:9031, подану до Реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області 30.08.2013 р. та зареєстровану за реєстраційним номером 2742441.
Разом з тим суд зауважує, що згідно з ч.1 ст.15 Закону, державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:
1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;
2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;
3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;
4) внесення записів до Державного реєстру прав;
5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;
6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
У судовому засіданні відповідача пояснив, що оскаржувані рішення прийнято з огляду на встановлені факти наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав.
Так як судом встановлено, що державним реєстратором під час прийняття оскаржуваних рішень допущено порушення застосування вимог чинного законодавства саме на стадіях встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень і прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації, то розгляд заяв Кіровоградської райдержадміністрації про державну реєстрацію прав та обтяжень №5453171 (від 30.08.2013 р. №2742200) і ФГ «Високобайрацьке» про державну реєстрацію прав та обтяжень №5453724 щодо реєстрації права оренди земельної ділянки (від 30.08.2013 р. №2742441) повинен розпочатися відповідачем саме із зазначених стадій.
При цьому суд зауважує, що оскільки в судовому засіданні встановлено, що із заявою про державну реєстрацію права власності держави на земельну ділянку звернувся відповідний орган виконавчої влади, то під час розгляду вказаних заяв державний реєстратор не вправі відмовляти у реєстрації права власності держави на земельну ділянку з тих самих підстав з яких прийнято рішення, визнане судом у даній справі протиправним.
Відповідно до ч.3 ст.94 КАС України, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
З огляду на викладене, Фермерському господарству «Високобайрацьке» підлягає присудженню з Державного бюджету України сплачений нею судовий збір пропорційно до задоволених позовних вимог у розмірі 17,21 грн. (34,41 грн. х 50%).
У відповідності до ч.1 ст.267 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, має право зобов'язати суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Зі змісту п.4 ч.1 ст.163 КАС України встановлено, що постанова суду складається, зокрема, з резолютивної частини із зазначенням, у тому числі встановленого судом строку для подання суб'єктом владних повноважень - відповідачем до суду звіту про виконання постанови, якщо вона вимагає вчинення певних дій (перебіг цього строку починається з дня набрання постановою законної сили або після одержання її копії, якщо постанова виконується негайно).
Оскільки постанова суду зобов'язує відповідача - суб'єкта владних повноважень вчинити певні дії, суд вважає за необхідне встановити відповідачу строк для подання звіту про виконання постанови - один місяць з дня набрання законної сили рішенням суду.
Керуючись ст.ст. 86, 94, 159- 163, 167, 267 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5458323 від 31 серпня 2013 року, прийняте державним реєстратором реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яхом Василем Валентиновичем.
3. Визнати протиправним та скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5458381 від 31 серпня 2013 року, прийняте державним реєстратором реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яхом Василем Валентиновичем.
4. Зобов'язати державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яха Василя Валентиновича розглянути заяву №5453171 Кіровоградської районної державної адміністрації від 30 серпня 2013 року реєстраційний номер 2742200 щодо державної реєстрації права власності держави на земельну ділянку розташовану на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522582100:02:000:9031 у відповідності до вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
5. Зобов'язати державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яха Василя Валентиновича розглянути заяву №5453724 Фермерського господарства «Високобайрацьке» від 30 серпня 2013 року реєстраційний номер 2742441 щодо державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельної ділянки на земельну ділянку розташовану на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522582100:02:000:9031 у відповідності до вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
6. У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Присудити Фермерському господарству «Високобайрацьке», код ЄДРПОУ 03756796 (27601, с. Високі Байраки, Кіровоградський район, Кіровоградська область, вул. Леніна, 1) з Державного бюджету України сплачений судовий збір у розмірі 17,21 грн. (сімнадцять грн. 21 коп.).
Встановити Державному реєстратору реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яху Василю Валентиновичу строк для надання звіту про виконання рішення суду - один місяць з дня набрання чинності судовим рішенням у справі №811/3021/13-а.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня отримання копії постанови.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.М. Момонт
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2013 |
Оприлюднено | 09.01.2014 |
Номер документу | 36416484 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.М. Момонт
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні