Постанова
від 25.12.2013 по справі 803/2560/13-а
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 грудня 2013 року м. ЛуцькСправа № 803/2560/13-a

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого, судді Смокович В.І.,

при секретарі судового засідання Литвиненко І.П.,

за участю прокурора Коваль І.А.,

представника відповідача Понедільника Я.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом Прокурора Камінь-Каширського району Волинської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області до Мельнико-Мостищенської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Камінь-Каширського району Волинської області (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області (далі - позивач, Держекоінспекція у Волинській області) звернувся в суд з адміністративним позовом до Мельнико-Мостищенської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області (далі - відповідач, сільська рада) про визнання протиправною бездіяльності сільської ради щодо неоформлення документів на розміщення та експлуатацію полігонів твердих побутових відходів згідно вимог чинного природоохоронного законодавства; зобов'язання вжити заходів для оформлення документів, що посвідчують право постійного користування земельною ділянкою для розміщення полігону твердих побутових відходів; зобов'язання отримати спеціальний паспорт на місце видалення твердих побутових відходів; зобов'язання організувати збирання та вивезення твердих побутових відходів виключно на створене відповідно до вимог чинного природоохоронного законодавства спеціальне місце видалення твердих побутових відходів; зобов'язання отримати дозвіл на розміщення та ліміти на обсяги утворення та розміщення відходів; зобов'язання впровадити ведення первинного обліку відходів за встановленою формою 1-ВТ; зобов'язання розробити та затвердити схему санітарного очищення населених пунктів сільської ради.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Прокуратурою Камінь-Каширського району Волинської області проведено перевірку дотримання Мельнико-Мостищенською сільською радою Камінь-Каширського району Волинської області вимог законодавства у сфері поводження з відходами, в ході якої були виявлені грубі порушення.

Під час перевірки встановлено, що на території сільради полігон твердих побутових відходів відсутній, а документи стосовно його розміщення не розроблені. Тверді побутові відходи фактично акумулюються на двох сміттєзвалищах на підставі пункту 4 рішення Мельнико-Мостищенської сільської ради №1 від 05 грудня 1995 року «Про заходи виконання рішень райвиконкому №50 від 29 вересня 1994 року» та №63 від 11 липня 1995 року «Про заходи щодо поліпшення водопостачання, каналізування та санітарної очистки населених пунктів» згідно яких земельні ділянки відведено під сміттєзвалище в урочищах Шковиця та Підвалоцьке, про що складені відповідні акти вибору і обстеження.

Однак, станом на день звернення до суду відповідачем не оформлено документів на розміщення та експлуатацію полігону твердих побутових відходів, передбачених чинним природоохоронним законодавством, не отримано спеціальні паспорти на місця зберігання або видалення відходів, не отримано дозволи, ліміти на утворення та розміщення відходів, не впроваджено ведення первинного обліку відходів за встановленою формою 1-Вт, не забезпечено організованого вивезення побутових відходів з населених пунктів виключно на створений полігон для їх захоронення та не затверджено схем санітарної очистки населених пунктів сільської ради. Зазначені порушення були виявлені посадовими особами Державної екологічної інспекції від 03 грудня 2013 року та 25 червня 2013 року, про що складені відповідні акти та приписи, а голову сільради, крім того, притягнено до адміністративної відповідальності.

На підставі вищевикладеного просить суд задовольнити позов.

Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просила суд їх задовольнити.

Державна екологічна інспекція у Волинській області свого представника у судове засідання не направила, однак у клопотанні від 12 грудня 2013 року №2834/1-7-9 просить суд розгляд справи провести за відсутності представника інспекції, позовні вимоги підтримує повністю (а.с.25).

Представник відповідача, Мельнико-Мостищенської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області, в судовому засіданні визнав наявність порушень природоохоронного законодавства, які встановлені Державною екологічною інспекцією у Волинській області та повністю погодився з ними. Проте зазначив, що сільська рада неспроможна виконати вимоги екологічної інспекції з огляду на недостатнє фінансування. Крім того, не погоджувався з позовними вимогами в частині отримання лімітів на обсяги утворення (розміщення) побутових відходів та ведення обов'язкового первинного обліку відходів за формою 1-ВТ, оскільки загальна кількість населення території сільської ради є незначним, а відтак, на його думку, отримання лімітів та ведення обліку є необов'язковим.

Заслухавши пояснення прокурора та представника відповідача, дослідивши письмові матеріали справи, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає до задоволення у повному обсязі на підставі нижчевикладеного.

Судом встановлено, що постановою Прокурора Камінь-Каширського району від 03 грудня 2013 року №97 вих.-13 вирішено провести за власною ініціативою перевірку у порядку нагляду за додержанням та застосування законів у діяльності Мельнико-Мостищенської сільської ради (а.с.6).

Як слідує з акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 25 червня 2013 року та довідки від 03 грудня 2013 року (а.с.10, 14), які складені посадовими особами Державної екологічної інспекції у Волинській області, на території сільради полігон твердих побутових відходів відсутній, а документи стосовно його розміщення не розроблені. Тверді побутові відходи фактично акумулюються на двох сміттєзвалищах на підставі пункту 4 рішення Мельнико-Мостищенської сільської ради №1 від 05 грудня 1995 року «Про заходи виконання рішень райвиконкому №50 від 29 вересня 1994 року» (а.с.7) та №63 від 11 липня 1995 року «Про заходи щодо поліпшення водопостачання, каналізування та санітарної очистки населених пунктів» згідно яких земельні ділянки відведено під сміттєзвалище в урочищах Шковиця та Підвалоцьке, про що складені відповідні акти вибору і обстеження (а.с.8-9).

Однак, фактично відповідачем не оформлено документів на розміщення та експлуатацію полігону твердих побутових відходів, передбачених чинним природоохоронним законодавством, не отримано спеціальні паспорти на місця зберігання або видалення відходів, не отримано дозволи, ліміти на утворення та розміщення відходів, не впроваджено ведення первинного обліку відходів за встановленою формою 1-ВТ, не забезпечено організованого вивезення побутових відходів з населених пунктів виключно на створений полігон для їх захоронення та не затверджено схем санітарної очистки населених пунктів сільської ради (а.с.10, 14).

Також екологічною інспекцією складений припис від 25 червня 2013 року №000341 про усунення виявлених порушень, який сільською радою виконаний не був також за причини відсутності коштів (а.с.11).

Зазначені обставини та порушення природоохоронного законодавства визнані представником відповідача у судовому засіданні - сільським головою Мельнико-Мостищенської сільської ради.

На підставі виявлених порушень Держекоінспекцією у Волинській області відносно сільського голови складений протокол про адміністративні правопорушення від 25 червня 2013 року №001168, а також винесена постанова про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 85 грн (а.с.12-13). При цьому, як слідує з квитанції від 09 грудня 2013 року №1422.319.1, зазначений штраф був повністю сплачений головою сільської ради (а.с.16).

Надаючи правову оцінку відносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Як визначено у статті 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням органами місцевого самоврядування вимог законодавства про поводження з відходами.

Тобто, у розглядуваному випадку до компетенції Державної екологічної інспекції у Волинській області віднесено здійснення державного контролю за додержаннями органами місцевого самоврядування, яким в даному випадку є Мельнико-Мостищенської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області, законодавства у сфері поводження з відходами.

Преамбулою Закону України «Про відходи» встановлено, що цей Закон визначає правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов'язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини на території України.

Статтею 5 цього ж Закону передбачено, що основними принципами державної політики у сфері поводження з відходами є пріоритетний захист навколишнього природного середовища та здоров'я людини від негативного впливу відходів, забезпечення ощадливого використання матеріально-сировинних та енергетичних ресурсів, науково обґрунтоване узгодження екологічних, економічних та соціальних інтересів суспільства щодо утворення та використання відходів з метою забезпечення його сталого розвитку. До основних напрямів державної політики щодо реалізації зазначених принципів належить, зокрема, забезпечення повного збирання і своєчасного знешкодження та видалення відходів, а також дотримання правил екологічної безпеки при поводженні з ними, зведення до мінімуму утворення відходів та зменшення їх небезпечності, організація контролю за місцями чи об'єктами розміщення відходів для запобігання шкідливому впливу їх на навколишнє природне середовище та здоров'я людини, обов'язковий облік відходів на основі їх класифікації та паспортизації, створення умов для реалізації роздільного збирання побутових відходів шляхом запровадження соціально-економічних механізмів, спрямованих на заохочення утворювачів цих відходів до їх роздільного збирання.

Відповідно до частин першої, другої статті 9 вказаного Закону суб'єктами права власності на відходи є громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи та організації усіх форм власності, територіальні громади, Автономна Республіка Крим і держава. Територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об'єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи).

Статтею 21 Закону України «Про відходи» регламентовані повноваження органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами. Так, зокрема, органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: виконання вимог законодавства про відходи; організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; вирішення питань щодо розміщення на своїй території об'єктів поводження з відходами; здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об'єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно-територіальну одиницю.

Згідно із частиною другою статті 33 цього ж Закону на кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів.

Крім того, відповідно до пункту 38 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об'єктів, у тому числі місць чи об'єктів для розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію.

Пунктом 6 частини першої статті 30 цього ж Закону визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі власні (самоврядні) повноваження, як вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин.

Системний аналіз вищезазначених норм природоохоронного законодавства дозволяє суду дійти висновку, що саме на органи місцевого самоврядування покладений обов'язок щодо облаштування об'єктів зберігання або видалення твердих побутових відходів (сміттєзвалищ).

Суд не приймає до уваги доводи представника відповідача про те, що сільська рада не має належного фінансування для організації полігону твердих побутових відходів, оскільки зазначені обставини не позбавляють Мельнико-Мостищенську сільську раду передбачити відповідні кошти у місцевому бюджеті, або клопотатися про виділення відповідних коштів з бюджетів вищих рівнів. Крім того, суд зазначає, що земельні ділянки для розміщення сміттєзвалищ були відібрані ще 1995 році, однак станом на 2013 рік (тобто протягом 18 років) жодних заходів щодо належної організації цих звалищ сільською радою не здійснено.

Також, на думку суду, помилковим є посилання представника відповідача на малу чисельність населення території сільської ради, оскільки зазначена обставина не звільняє Мельнико-Мостищенську сільську раду від обов'язку у встановленому законодавством порядку організувати полігон твердих побутових відходів (сміттєзвалища), з отриманням всієї необхідної документації, в тому числі отримати дозвіл на розміщення та ліміти на обсяги утворення та розміщення відходів.

Щодо посилання представника відповідача на необов'язковість ведення обліку за формою ВТ-1, то суд зазначає, що зазначений облік з огляду на положення пункту 2 Наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 7 липня 2008 року N 342 є обов'язковим для юридичних осіб всіх форм власності, видів економічної діяльності та організаційно-правових форм господарювання у діяльності яких утворюються відходи та використовуються пакувальні матеріали й тара.

Оскільки Мельнико-Мостищенська сільська рада Камінь-Каширського району Волинської області належним чином не виконує свої повноваження у сфері поводження з відходами, припис Державної екологічної інспекції у Волинській області від 25 червня 2013 року №000341 щодо усунення виявлених перевіркою порушень не виконаний та у судовому засіданні представник позивача визнав наявність порушень природоохоронного законодавства, тому суд дійшов висновку, що адміністративний позов прокурора слід задовольнити повністю.

Керуючись частиною третьою статті 160, статтями 162, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про відходи», Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Прокурора Камінь-Каширського району Волинської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області до Мельнико-Мостищенської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Мельнико-Мостищенської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області щодо неоформлення документів на розміщення та експлуатацію полігонів твердих побутових відходів згідно вимог чинного природоохоронного законодавства.

Зобов'язати Мельнико-Мостищенську сільську раду Камінь-Каширського району Волинської області (44514, Волинська обл., Камінь-Каширський район, село Мельники-Мостище, вул. Ладана, буд. 2, ідентифікаційний код юридичної особи 04333566) вжити заходів для оформлення документів, що посвідчують право постійного користування земельною ділянкою для розміщення полігону твердих побутових відходів.

Зобов'язати Мельнико-Мостищенську сільську раду Камінь-Каширського району Волинської області (44514, Волинська обл., Камінь-Каширський район, село Мельники-Мостище, вул. Ладана, буд. 2, ідентифікаційний код юридичної особи 04333566) отримати спеціальний паспорт на місце видалення твердих побутових відходів.

Зобов'язати Мельнико-Мостищенську сільську раду Камінь-Каширського району Волинської області (44514, Волинська обл., Камінь-Каширський район, село Мельники-Мостище, вул. Ладана, буд. 2, ідентифікаційний код юридичної особи 04333566) організувати збирання та вивезення твердих побутових відходів виключно на створене відповідно до вимог чинного природоохоронного законодавства спеціальне місце видалення твердих побутових відходів.

Зобов'язати Мельнико-Мостищенську сільську раду Камінь-Каширського району Волинської області (44514, Волинська обл., Камінь-Каширський район, село Мельники-Мостище, вул. Ладана, буд. 2, ідентифікаційний код юридичної особи 04333566) отримати дозвіл на розміщення та ліміти на обсяги утворення та розміщення відходів.

Зобов'язати Мельнико-Мостищенську сільську раду Камінь-Каширського району Волинської області (44514, Волинська обл., Камінь-Каширський район, село Мельники-Мостище, вул. Ладана, буд. 2, ідентифікаційний код юридичної особи 04333566) впровадити ведення первинного обліку відходів за встановленою формою 1-ВТ, яка затверджена Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 07 липня 2008 року № 342.

Зобов'язати Мельнико-Мостищенську сільську раду Камінь-Каширського району Волинської області (44514, Волинська обл., Камінь-Каширський район, село Мельники-Мостище, вул. Ладана, буд. 2, ідентифікаційний код юридичної особи 04333566) розробити та затвердити схему санітарного очищення населених пунктів сільської ради.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.І. Смокович

Повний текст постанови виготовлений 27 грудня 2013 року.

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.12.2013
Оприлюднено08.01.2014
Номер документу36430834
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —803/2560/13-а

Постанова від 25.12.2013

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 12.12.2013

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні