Рішення
від 23.12.2013 по справі 444/696/13-ц
ЖОВКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 444/696/13-ц

Провадження № 2/444/401/2013

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2013 року Жовківський районний суд Львіської області у складі :

головуючого судді Ясиновський Р. Б.,

при секретарі Реміцька І.П.

з участю прокурора Цинайко Н.І.

представника відповідача ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Жовкві Львівської області цивільну справу за позовом Заступника прокурора Львівської області в інтересах держави в особі Малехівської сільської ради до Жовківської районної державної адміністрації, ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_5, Приватного підприємства "ЛАДА-ПЛЮС", приватного підприємства "Фортуна Галич", треті особи: Відділ Держземагенства у Жовківському районі, Головне управління юстиції у Львівській області Відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно реєстраційної служби про визнання недійсним розпорядження, договорів купівлі-продажу, державних актів, їх державної реєстрації, витребування земельних ділянок від добросовісних набувачів, -

ВСТАНОВИВ :

Заступник прокурора Львівської області в інтересах держави в особі Малехівської сільської ради звернувся до відповідачів з позовом про визнання недійсним розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009р., № 165 «Про затвердження проекту землеустрою»; визнання недійсним державного акту на право приватної власності на земельну ділянку ОСОБА_4, серії ЯЖ №804583, кадастровий номер земельної ділянки 4622785700:04:000:0004, площею 2 га його державну реєстрацію; визнання недійсним державного акту на право приватної власності на земельну ділянку ОСОБА_2, серії ЯЖ №804582, кадастровий номер земельної ділянки 4622785700:04:000:0003, площею 1,3384 га та його державну реєстрацію; визнання недійсним державного акту на право приватної власності на земельну ділянку ОСОБА_6, серії ЯЖ №804584, кадастровий номер земельної ділянки 4622785700:04:000:0005, площею 2 га та його державну реєстрацію; визнання недійсним державного акту на право приватної власності на земельну ділянку ОСОБА_5, серії ЯЖ №804581, кадастровий номер земельної ділянки 4622785700:04:000:0002, площею 2 га та його державну реєстрацію; визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки від 23.02.2010 р. зареєстрованого в реєстрі за № 340 укладений між ОСОБА_5 та приватним підприємством «ЛАДА- ПЛЮС»; визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки від 23.02.2010 р. зареєстрованого в реєстрі за № 341 укладений між ОСОБА_4 та приватним підприємством «ЛАДА-ПЛЮС»; визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки від 23.02.2010 р. зареєстрованого в реєстрі за № 339 укладений між ОСОБА_6 та приватним підприємством «ЛАДА- ПЛЮС»; визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки від 23.02.2010 р. зареєстрованого в реєстрі за № 342 укладений між ОСОБА_2 та приватним підприємством «ЛАДА- ПЛЮС»; визнання недійсним рішення Малехівської сільської ради від 30.07.2010 № 63 «Про надання дозволу ТОВ «Фортуна Галич» на розробку містобудівного обґрунтування по зміні цільового призначення земельної ділянки під будівництво торгово-виробничих приміщень по АДРЕСА_1»; визнання недійсним рішення Малехівської сільської ради від 14.02.2011 р. № 60 «Про затвердження проекту землеустрою з відведення земельної ділянки площею 7,34 га по зміні цільового призначення земельних ділянок ТОВ «Фортуна Галич» з ведення особистого селянського господарства на розміщення торгово- виробничих приміщень»; визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку площею 2 га. вартістю 2645082,0 грн., кадастровий номер 4622785700:04:001:0004, виданий товариству з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» ЯП № 545527 та його державну реєстрацію; визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку площею 2 га. вартістю 2645082,0 грн., кадастровий номер 4622785700:04:001:0003, виданий приватному підприємству товариству з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» ЯП №545526 та його державну реєстрацію; визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку площею 2 га, вартістю 2645082,0 грн., кадастровий номер 4622785700:04:001:0001, виданий товариству з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» ЯП № 545524 та його державну реєстрацію; визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку площею 1,3384 га. вартістю 1770088,87 грн. кадастровий номер 4622785700:04:001:0002, виданий товариству з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» ЯП № 545525 та його державну реєстрацію; витребування з незаконного володіння в товариства з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» на користь Малехівської сільської ради земельної ділянки площею 2 га - кадастровий номер 4622785700:04:001:0004; витребування з незаконного володіння в товариства з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» на користь Малехівської сільської ради земельної ділянки площею 2 га - кадастровий номер 4622785700:04:001:0003; витребування з незаконного володіння в товариства з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» на користь Малехівської сільської ради земельної ділянки площею 2 га - кадастровий номер 4622785700:04:001:0001; витребування з незаконного володіння в товариства з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» на користь Малехівської сільської ради земельної ділянки площею 1,3384 га - кадастровий номер 4622785700:04:001:0002.

Позивач в обґрунтування своїх вимог покликається на те, що Жовківською районною державною адміністрацією розпорядження щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою спірних земельних ділянок не приймалося, рішеннями судів (постановою Бродівського районного суду від 26.05.2008р., залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.10.2008р., а також постановою Жовківського районного суду від 15.07.2008р., залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 10.11.2008р.) Жовківську районну державну адміністрацію позбавлено можливості самостійно вирішити питання щодо надання або відмови у наданні дозволу громадянам на розроблення проекту землеустрою. В зв'язку з тим, що Вищий адміністративний суд України ухвалою від 06.05.2009р. скасував постанову Бродівського районного суду від 26.05.2008р. та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.10.2008р. (провадження у справі в порядку адміністративного судочинства закрив), а ухвалою від 01.02.2011р. скасував постанову Жовківського районного суду від 15.07.2008р. та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 10.11.2008р. (справу направив в суд першої інстанції на новий розгляд), що стали первинними підставами для видачі Жовківською районною державною адміністрацією розпорядження від 06.103.2009р. №165 «Про затвердження проекту землеустрою», спірні земельні ділянки відчужувались за відплатними правочинами з порушенням законодавства і на даний час незаконно перебувають у приватній власності ПП «Фортуна Галич», за таких обставин, земельні ділянки підлягають поверненню законному власнику - Малехівській сільській раді, оскільки відповідно до рішення Львівської обласної ради від 13.10.2010р. № 1276 спірні земельні ділянки знаходяться в межах населеного пункту - с. Малехів Жовківського району. Правочини (договори відчуження) вчинені з порушенням вимог Земельного кодексу України, а також особами, які не мають необхідного обсягу цивільної дієздатності, тобто з порушенням вимог ч. 1, ч. 2 ст. 203 ЦК України, що відповідно до ч. 1 ст. 215, ст. 216 ЦК України є підставою для визнання їх недійсними та застосування наслідків недійсності правочинів.

Представник прокуратури у судовому засіданні позов підтримала посилаючись на доводи наведені в позовній заяві, просить позов задовольнити повністю.

Представники Малехівської сільської ради в судове засідання повторно не з'явився, свого відношення до позовної заяви не висловив жодним іншим чином.

Представники Жовківської районної державної адміністрації під час розгляду справи в судовому засіданні проти позову заперечили, просять в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Представники ПП «Лада-Плюс» в судове засідання повторно не з'явився, свого відношення до позову не висловили будь-яким іншим способом.

Представник Приватного підприємства «Фортуна Галич» проти позову заперечив, просить відмовити у його задоволенні.

Представники третіх осіб, відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно реєстраційної служби Головного управління юстиції у Львівській області та відділу Держземагенства у Жовківському районі в судове засідання повторно не з'явилися, однак подали заяви, просять розгляд справи проводити у його відсутності.

Інші відповідачі в судове засідання повторно не з'явились, причини неявки суду не повідомили, свого відношення до позову не висловили жодним іншим чином.

Заслухавши пояснення сторін дослідивши фактичні обставини справи суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити з наступних підстав.

Відповідно до положень ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до вимог ст.. 3 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до ст. ст. 10, 60, 61 Цивільного процесуального кодексу України кожна сторона зобов"язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Обставини, визнанні сторонами, не підлягають доказуванню.

Докази подаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі.

Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беріть участь у справі, виникає спір.

Ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні позову, суд виходить з наступного.

Як встановлено судом, Розпорядженням Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009 р. № 165 «Про затвердження проекту землеустрою» ОСОБА_4, ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_5 затверджено проект землеустрою щодо відведення та передачу у приватну власність земельних ділянок загальною площею 7,34 га для ведення особистого селянського господарства.

Згодом, вказані громадяни згідно з договорами купівлі-продажу земельних ділянок від 23.02.2010 р., серії ВМР № 092930, ВМР № 092931, ВМР № 092932, ВМР № 092933 відчужили належні їм земельні ділянки на користь Приватного підприємства «Лада-Плюс».

В свою чергу, ПП «Лада-Плюс» на підставі договорів купівлі-продажу від 23.04.2010 року зареєстрованих в реєстрі за №№ 931, 932, 933, 934 відчужила належні підприємству земельні ділянки на користь ПП «Фортуна Галич».

Рішенням Малехівської сільської ради від 14.02.2010 № 63 надано дозвіл ПП «Фортуна Галич» на розробку містобудівного обґрунтування по зміні цільового призначення земельної ділянки під будівництво торгово-виробничих приміщень по АДРЕСА_1.

Рішенням Львівської обласної ради від 13.07.2010 р. № 1276 «Про затвердження проекту землеустрою щодо зміни та встановлення меж с. Малехів Малехівської сільської ради Жовківського району» затверджено проект землеустрою щодо зміни та встановлення меж с. Малехів Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області та відповідно до вказаного рішення спірні земельні ділянки включені до меж с. Малехів.

Рішенням Малехівської сільської ради від 14.02.2011 року № 60 затверджено проект землеустрою з відведення земельної ділянки щодо зміни цільового призначення ПП «Фортуна Галич в АДРЕСА_1 з ведення підсобного сільського господарства на будівництво торгово-виробничого комплексу.

На даний час, ПП «Фортуна Галич» є власником земельних ділянок загальною площею 7,3384 га, що підтверджується державними актами на право власності на земельні ділянки: ЯЛ № 545524, ЯЛ № 545525, ЯЛ № 545526, ЯЛ № 545527, кадастрові номери 4622785700:04:001:0001 4622785700:04:001:0002, 4622785700:04:001:0003, 4622785700:04:001:0004.

Статтею 14 Конституції України та ст. 1 Земельного кодексу України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Статтею 118 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент винесення розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009 року № 165) визначено порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами. Так, відповідно до ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У заяві зазначаються бажані розміри та мета її використання.

Згідно із ст. 151 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент винесення розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009 року № 165) відповідна місцева державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає заяву, і вразі згоди на передачу земельної ділянки у власність надає дозвіл на розробку проекту її відведення. У зв'язку з відмовою Жовківської районної державної адміністрації в наданні дозволів на розробку проектів відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_4, ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства відповідно до ч. 11 ст. 118 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент винесення розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009 року № 165), постановою Бродівського районного суду Львівської області від 26.05.2008 р., що залишена без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.10.2008р. та на момент винесення спірного Розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009 року № 165 набрала законної сили, зобов'язано Жовківську районну державну адміністрацію надати дозвіл на розробку проекту відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства на території Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області за межами населеного пункту біля автодороги Київ-Чоп без погодження з Малехівською сільською радою. Постановою Жовківського районного суду Львівської області від 15.07.2008 р., що залишена без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 10.11.2008р. та на момент винесення спірного Розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 17.12.2008 р. № 1090 набрала законної сили, надано дозвіл на розробку проекту відведення у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області за межами населеного пункту. При цьому земельні ділянки, щодо яких було надано дозвіл на розробку проекту відведення у власність для ведення особистого селянського господарства не перебували у власності чи в користуванні (оренді, постійному користуванні) у будь-яких фізичних чи юридичних осіб, установ, організацій.

Вказаними рішеннями судів надавався дозвіл на розробку проекту відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_4, ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства, але жодним чином ними не зобов'язувалось Жовківську районну державну адміністрацію затверджувати цей проект відведення земельних ділянок та передавати земельні ділянки у власність фізичним особам.

Відповідно до ч. 8, 9 ст. 181 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент винесення розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009 року № 165) проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини та подається на розгляд відповідних місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування.

Згідно ч. 10 ст. 181 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент винесення розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009 року № 165) районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація у місячний строк розглядає проект відведення та приймає рішення про передачу земельної ділянки у власність.

Тому, позивач неправомірно покликається на те, що розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009 року № 165 «Про затвердження проекту землеустрою» та надання земельних ділянок у власність фізичним особам було прийнято на підставі постанов Бродівського районного суду Львівської області від 26.05.2008 р. та Жовківського районного суду Львівської області від 15.07.2008 р. Розпорядження Жовківської районної державної адміністрації про затвердження проекту відведення та надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства прийняте на підставі та за результатами дослідження проекту відведення земельних ділянок та його погодження відповідними державними органами та установами, в порядку передбаченому земельним законодавством.

Відтак, на підставі постанов Бродівського районного суду Львівської області від 26.05.2008 р. та Жовківського районного суду Львівської області від 15.07.2008 р., фізичними особами було лише отримано дозвіл на розробку проекту відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області за межами населеного пункту, і жодним чином ними не було зобов'язано Жовківську районну державну адміністрацію затверджувати проект відведення земельних ділянок та передавати земельні ділянки у власність ОСОБА_4, ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства.

Жовківська районна державна адміністрація в межах компетенції, передбаченої Земельним кодексом України та Законом України «Про місцеві державні адміністрації» мала право відмовити у затвердженні проекту відведення земельних ділянок лише у разі його розробки та погодження не у встановленому законом порядку. Прийняття розпорядження від 06.03.2009 року № 165 «Про затвердження проекту землеустрою» Жовківською районною державною адміністрацією здійснювалось на підставі погодженого у встановленому законом порядку проекту відведення земельних ділянок у власність та за зверненням фізичних осіб, яким земельні ділянки передавались у власність. Об'єктом оцінки при прийнятті оспорюваного розпорядження Жовківської районної державної адміністрації відповідно до ст. 118 Земельного кодексу України був саме розроблений та погоджений проект відведення земельних ділянок. При цьому, прийняття розпорядження Жовківської районної державної адміністрації про затвердження проекту відведення земельних ділянок у власність, як самостійний етап отримання фізичними особами у власність земельних ділянок, не залежало від наявності рішень Бродівського районного суду Львівської області від 26.05.2008 р. та Жовківського районного суду Львівської області від 15.07.2008 р., які були лише передумовою для розроблення проекту відведення земельних ділянок у власність. Проект відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_4, ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства був розроблений в порядку та відповідно до вимог, встановлених на той час земельним законодавством. При цьому, Розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009 року № 165 «Про затвердження проекту землеустрою», яке оскаржується позивачем, приймалось за наявності позитивних висновків органу по земельних ресурсах, органів містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, природоохоронних і санітарно-епідеміологічних органів про можливість затвердження проекту відведення земельних ділянок та передання їх у власність фізичним особам для ведення особистого селянського господарства, в результаті правильності розроблення та складення такого проекту відведення земельних ділянок, відсутності порушень законодавства при його розробленні та погодженні, чого прокурором не спростовано. За таких обставин, у Жовківської районної державної адміністрації були відсутні правові підстави для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення та передачі у власність земельних ділянок фізичним особам, в зв'язку з чим Жовківська районна державна адміністрація правомірно Розпорядженням від 06.03.2009 року № 165 «Про затвердження проекту землеустрою» затвердила проект відведення земельних ділянок та надала земельні ділянки у власність ОСОБА_4, ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_5 виконуючи при цьому покладені на неї законодавством зобов'язання, виявивши при цьому свою волю на відчуження спірних земельних ділянок.

Таким чином, доводи прокурора про незаконність прийнятого Розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009 року № 165 «Про затвердження проекту землеустрою» на підставі того, що воно прийнято на підставі рішень Бродівського районного суду Львівської області від 26.05.2008 р. та Жовківського районного суду Львівської області від 15.07.2008 р., є помилковими, необґрунтованими та такими, що не підтверджують неправомірність прийнятого Розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009 року № 165 «Про затвердження проекту землеустрою».

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади. Згідно п. а) ч. 1 ст. 17 Земельного кодексу України, п. 2 ч. 1 ст. 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями державної власності в межах, визначених ЗК України; підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок. Таким чином, в зв'язку з тим, що спірні земельні ділянки знаходились за межами населеного пункту с. Малехів Жовківського району, розпорядження ними входило у компетенцію Жовківської районної державної адміністрації, в той час як визначені у ст. 12 Земельного кодексу України повноваження Малехівської сільської ради не поширювались на зазначені земельні ділянки. Відтак, приймаючи розпорядження від 06.03.2009 року № 165 Жовківська районна державна адміністрація діяла на виконання вимог закону та в межах своєї компетенції, будь-яких порушень закону та прав Малехівської сільської ради не було.

Доказів на підтвердження того, що спірні земельні ділянки, щодо яких прийняте спірне Розпорядження, на момент його прийняття не знаходилися у державній власності чи були передані в установленому законом порядку будь-якій іншій особі, суду не надано. Підставами для визнання недійсним Розпорядження Жовківської районної державної адміністрації, як акта державного органу, може бути невідповідність його вимогам чинного законодавства або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

Прокурор не довів, що оскаржуване Розпорядження суперечить Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, або що воно є недоцільним, неекономним, неефективним за очікуваними чи фактичними результатами.

Виходячи з вищенаведеного суд приходить до переконання, що вимога Позивача про визнання недійсним розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009 року № 165 «Про затвердження проекту землеустрою», є необґрунтованою та не підлягає задоволенню.

Разом з тим, в розрізі позиції Європейського суду з прав людини (справа «Стретч проти Сполученого Королівства», рішення від 24 червня 2003 року) допущені органом публічної влади порушення не можуть бути безумовною підставою для визнання його рішення недійсним, що по своїй суті призведе до позбавлення права власності на землю Відповідача, а отже, й порушення проголошених Основним законом України принципів гарантування та непорушності прав на землю, а також перекладе визначену ст. 3 Конституції України відповідальність держави за свою діяльність на плечі громадян.

Суд враховує, що оскільки державні акти на право власності на землю є похідними, виданими на виконання законного та дійсного розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009 року, то немає правових підстав для визнання таких державних актів та їх державної реєстрації недійсними, внаслідок чого відмовляє у задоволенні вказаних позовних вимог.

Не підлягають до задоволення позовні вимоги про визнання недійсними договорів купівлі-продажу, що є предметом спору у даній справі та про витребування земельних ділянок, з огляду на наступне.

Обґрунтовуючи свої позовні вимоги в цій частині, прокурор покликається на те, зокрема, що правочини (договори відчуження) вчинені з порушенням вимог Земельного кодексу України, а також особами, які не мають необхідного обсягу цивільної дієздатності, тобто з порушенням вимог ч. 1, ч. 2 ст. 203 ЦК України, що відповідно до ч. 1 ст. 215, ст. 216 ЦК України є підставою для визнання їх недійсними та застосування наслідків недійсності правочинів. Крім того, позивач покликається на вимоги ст. 330, 387, 388, 1212 Цивільного кодексу України.

Частиною першою статті 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Статтею 203 Цивільного кодексу України визначено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, а саме: 1) зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; 2) особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; 3) волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; 4) правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; 5) правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; 6) правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.

Згідно із п. 7 Постанови Пленуму Верховного Суду України №9 від 06.11.2009 «Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними» правочин може бути визнаний недійсним лише з підстав, визначених законом, та із застосуванням наслідків недійсності, передбачених законом.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи ОСОБА_4, ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_5 набули права власності на земельні ділянки, що були предметом спірних договорів купівлі-продажу, в установленому законом порядку, на підставі винесеного в межах повноважень та у спосіб, передбачений чинним законодавством Розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 17.12.2008р. №1090 та в подальшому скористались наданим їм, як власникам, правом на розпорядження власним майном.

Цивільним кодексом України передбачені засади захисту права власності. Зокрема, стаття 387 ЦК України надає власнику право витребувати майно із чужого незаконного володіння.

Згідно із частиною першою статті 388 Цивільного кодексу України, якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.

Оскільки добросовісне набуття в розумінні статті 388 Цивільного кодексу України можливе лише тоді, коли майно придбано не безпосередньо у власника, а в особи, яка не мала права відчужувати це майно, наслідком угоди, укладеної з таким порушенням, є не двостороння реституція, а повернення майна з незаконного володіння.

Таким чином, для витребування земельних ділянок у добросовісного набувача, прокурору необхідно довести факт вибуття земельної ділянки з власності Малехівської сільської ради не з її волі. Проте, як встановлено судом, на момент укладення спірних договорів купівлі-продажу земельних ділянок, останні не перебували у власності Малехівської сільської ради. Рішення Львівської обласної ради № 1276 «Про затвердження проекту землеустрою щодо зміни та встановлення меж с. Малехів Малехівської сільської ради Жовківського району», яким затверджено проект землеустрою шодо зміни та встановлення меж с. Малехів Малехівської сільської ради Жовківського району Львівської області та відповідно до якого спірні земельні ділянки включені до меж с. Малехів, прийнято лише 13.07.2010 р., відтак, відсутні, передбачені ст. 388 Цивільного кодексу України підстави для витребування у ПП «Фортуна Галич» земельних ділянок загальною площею 7,34 га, кадастрові номери: 4622785700:04:001:0001 4622785700:04:001:0002, 4622785700:04:001:0003, 4622785700:04:001:0004.

Відповідно до ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції України або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Звертаючись з вимогами про визнання недійсним рішення Малехівської сільської ради від 30.07.2010 № 63 «Про надання дозволу ТОВ «Фортуна Галич» на розробку містобудівного обґрунтування по зміні цільового призначення земельної ділянки під будівництво торгово-виробничих приміщень по АДРЕСА_1» та визнання недійсним рішення Малехівської сільської ради від 14.02.2011 р. № 60 «Про затвердження проекту землеустрою з відведення земельної ділянки площею 7,34 га по зміні цільового призначення земельних ділянок ТОВ «Фортуна Галич» з ведення особистого селянського господарства на розміщення торгово- виробничих приміщень, позивачем не доведено невідповідності їх актам цивільного законодавства та наявності порушених ними прав та інтересів Малехівської сільської ради».

Згідно ст. 30 Цивільного процесуального кодексу України сторонами в цивільному процесі є позивач і відповідач. Оскільки сторони - це особи, спір між якими суд повинен розв'язати, то цивільний процес може виникнути лише при наявності двох сторін (позивача і відповідача). Позивач і відповідач, так би мовити, персоніфікують цивільну справу. Наявність спору про право цивільне між сторонами означає те, що сторони стають носіями протилежних юридичних інтересів, що має практичне значення для визначення правового стану сторін.

Матеріально-правова заінтересованість сторін полягає у прагненні позивача здобути те благо, яке дасть йому судове рішення та в бажанні відповідача отримати рішення про відсутність у нього зобов'язань перед позивачем. Процесуальна заінтересованість сторін виявляється у прагненні отримати рішення про задоволення позову або про відмову у позові. Таким чином, за характером юридична заінтересованість позивача і відповідача однотипна, а за змістом - різна, оскільки інтереси позивача і відповідача взаємовиключні.

Отже, одна й та сама особа не може бути одночасно позивачем і відповідачем за цим же позовом, оскільки це суперечить нормам цивільного законодавства України.

Крім цього, слід також зазначити, що згідно позиції Конституційного Суду України, викладеної у рішенні від 16.04.2009 р. № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування), орган місцевого самоврядування має право приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України.

Відповідно до ст. 59 ЗУ «Про місцеве самоврядування» акти органів та посадових осіб місцевогого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції України або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

В пункті 5 рішення № 7-рп/2009 Конституційний Суд України вказав, що органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп.

Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання, (п.5 рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року №7-рп/2009).

Пунктом 21 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Федоренко проти України» від 30 червня 2006 року визначено, що відповідно до прецедентного права органів, що діють на підставі Конвенції, право власності може бути «існуючим майном» або коштами, включаючи позови, для задоволення яких позивач може обґрунтовувати їх принаймні «виправданими очікуваннями» щодо отримання можливості ефективного використання права власності.

Виходячи із змісту пунктів 32 - 35 рішення Європейського суду з прав людини «Стретч проти Сполученого Королівства» від 24 червня 2003 року майном у значенні статті 1 Протоколу 1 до Конвенції вважається законне та обґрунтоване очікування набути майно або майнове право за договором, укладеним з органом публічної влади. У рішенні Європейський суд з прав людини зазначив: «наявність порушень з боку органу публічної влади при укладенні договору щодо майна не може бути підставою для позбавлення цього майна іншої особи, яка жодних порушень не вчинила».

У цій справі Європейський суд дійшов висновку, що оскільки особу позбавили права на його майно лише з тих підстав, що порушення були вчинені з боку публічного органу, а не громадянина, в такому випадку мало місце «непропорційне втручання у право заявника на мирне володіння своїм майном та, відповідно, відбулось порушення статті 1 Першого протоколу Конвенції».

Таким чином, позовні вимоги заступника прокурора Львівської області в інтересах держави в особі Малехівської сільської ради про визнання недійсним рішення Малехівської сільської ради від 30.07.2010 № 63 «Про надання дозволу ТОВ «Фортуна Галич» на розробку містобудівного обґрунтування по зміні цільового призначення земельної ділянки під будівництво торгово-виробничих приміщень по АДРЕСА_1» та визнання недійсним рішення Малехівської сільської ради від 14.02.2011 р. № 60 «Про затвердження проекту землеустрою з відведення земельної ділянки площею 7,34 га по зміні цільового призначення земельних ділянок ТОВ «Фортуна Галич» з ведення особистого селянського господарства на розміщення торгово- виробничих приміщень, позивачем не доведено невідповідності їх актам цивільного законодавства та наявності порушених ними прав та інтересів Малехівської сільської ради», є необґрунтованими, незаконними та не підлягають до задоволення.

У відповідності до ст. 60 ЦПК України, кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, установлених ст. 61 ЦПК України.

З огляду на встановлені судом обставини справи, враховуючи наявні в матеріалах справи докази, позивачем належними та допустимими доказами не доведено правомірності заявлених у даній справі позовних вимог.

Згідно п. 6 Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 01.03.2013 р. № 3 «Про деякі питання юрисдикції загальних судів та визначення підсудності цивільних справ», при вирішенні питань, пов'язаних із компетенцією судів у спорах, що виникають із земельних відносин, судам слід ураховувати роз'яснення, викладені в пунктах 2 і 3 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 16 квітня 2004 року № 7 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» (із змінами і доповненнями, внесеними згідно з постановою Пленуму Верховного Суду України від 19 березня 2010 року № 2), а також Рішення Конституційного Суду України від 01 квітня 2010 року № 10-рп/2010 у справі за конституційним поданням Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення положень частини 1 статті 143 Конституції України, пунктів «а», «б», «в», «г» статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України.

При цьому суди мають виходити з того, що згідно зі статтями 13 і 14 Конституції України, статтями 177, 181, 324 і главою 30 ЦК України, земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава і територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах із метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.

Пунктом 7 вищенаведеної Постанови передбачено, що земельні відносини, суб'єктами яких є фізичні чи юридичні особи, органи місцевого самоврядування, органи державної влади, а об'єктами - землі у межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї), регулюються земельним і цивільним законодавством на принципах забезпечення юридичної рівності прав їх учасників, забезпечення гарантій прав на землю (стаття 1 ЦК України, статті 2, 5 ЗК України). Захист судом прав на землю у цих відносинах здійснюється способами, визначеними статтями 16, 21, 393 ЦК, статтею 152 ЗК, у тому числі шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

Відповідно до цього спори, що виникають із земельних відносин, у яких хоча б однією зі сторін є фізична особа, незважаючи на участь у них суб'єкта владних повноважень, згідно зі статтею 15 ЦПК України розглядаються в порядку цивільного судочинства. Це стосується, наприклад, позовів про визнання недійсними рішень органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо видання дозволу на виготовлення (розроблення) проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, вирішення інших питань, що відповідно до закону необхідні для набуття і реалізації права на землю, про надання чи передачу земельної ділянки у власність або користування чи не вирішення цих питань, припинення права власності чи користування землею (статті 116, 118, 123, 128, 131, 144, 146, 147, 149, 151 ЗК України та інші), крім спорів, передбачених частиною першою статті 16 Закону України від 17 листопада 2009 року № 1559-VI «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», про цивільну відповідальність за порушення земельного законодавства (статті 210, 211 ЗК), про повернення самовільно зайнятих земельних ділянок (стаття 212 ЗК).

Таким чином, враховуючи правову позицію Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, даний спір підвідомчий та підсудний Жовківському районному суду Львівської області.

Зібрані по справі докази, оцінені судом належним чином кожен окремо на їх достовірність та допустимість, а також їх достатність та взаємний зв'язок у сукупності, встановлені судом обставини свідчать про те, що у суду не має підстав для задоволення позовних вимог.

Таким чином, суд прийшов до переконання, що в задоволенні позовних вимог Заступника прокурора Львівської області в інтересах Малехівської сільської ради слід відмовити повністю.

Керуючись ст. ст. 10, 11, 57, 60, 208, 209 ч. 3, 212-215 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ :

В задоволенні позовних вимог Заступника прокурора Львівської області про визнання недійсним розпорядження Жовківської районної державної адміністрації від 06.03.2009р., № 165 «Про затвердження проекту землеустрою»;

визнання недійсним державного акту на право приватної власності на земельну ділянку ОСОБА_4, серії ЯЖ №804583, кадастровий номер земельної ділянки 4622785700:04:000:0004, площею 2 га його державну реєстрацію;

визнання недійсним державного акту на право приватної власності на земельну ділянку ОСОБА_2, серії ЯЖ №804582, кадастровий номер земельної ділянки 4622785700:04:000:0003, площею 1,3384 га та його державну реєстрацію;

визнання недійсним державного акту на право приватної власності на земельну ділянку ОСОБА_6, серії ЯЖ №804584, кадастровий номер земельної ділянки 4622785700:04:000:0005, площею 2 га та його державну реєстрацію;

визнання недійсним державного акту на право приватної власності на земельну ділянку ОСОБА_5, серії ЯЖ №804581, кадастровий номер земельної ділянки 4622785700:04:000:0002, площею 2 га та його державну реєстрацію;

визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки від 23.02.2010 р. зареєстрованого в реєстрі за № 340 укладений між ОСОБА_5 та приватним підприємством «ЛАДА- ПЛЮС»;

визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки від 23.02.2010 р. зареєстрованого в реєстрі за № 341 укладений між ОСОБА_4 та приватним підприємством «ЛАДА-ПЛЮС»;

визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки від 23.02.2010 р. зареєстрованого в реєстрі за № 339 укладений між ОСОБА_6 та приватним підприємством «ЛАДА- ПЛЮС»;

визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки від 23.02.2010 р. зареєстрованого в реєстрі за № 342 укладений між ОСОБА_2 та приватним підприємством «ЛАДА- ПЛЮС»;

визнання недійсним рішення Малехівської сільської ради від 30.07.2010 № 63 «Про надання дозволу ТОВ «Фортуна Галич» на розробку містобудівного обґрунтування по зміні цільового призначення земельної ділянки під будівництво торгово-виробничих приміщень по АДРЕСА_1»;

визнання недійсним рішення Малехівської сільської ради від 14.02.2011 р. № 60 «Про затвердження проекту землеустрою з відведення земельної ділянки площею 7,34 га по зміні цільового призначення земельних ділянок ТОВ «Фортуна Галич» з ведення особистого селянського господарства на розміщення торгово- виробничих приміщень»;

визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку площею 2 га, вартістю 2645082,0 грн., кадастровий номер 4622785700:04:001:0004, виданий товариству з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» ЯП № 545527 та його державну реєстрацію;

визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку площею 2 га, вартістю 2645082,0 грн., кадастровий номер 4622785700:04:001:0003, виданий приватному підприємству товариству з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» ЯП №545526 та його державну реєстрацію;

визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку площею 2 га, вартістю 2645082,0 грн., кадастровий номер 4622785700:04:001:0001, виданий товариству з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» ЯП № 545524 та його державну реєстрацію;

визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку площею 1,3384 га, вартістю 1770088,87 грн. кадастровий номер 4622785700:04:001:0002, виданий товариству з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» ЯП № 545525 та його державну реєстрацію;

витребування з незаконного володіння в товариства з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» на користь Малехівської сільської ради земельної ділянки площею 2 га - кадастровий номер 4622785700:04:001:0004;

витребування з незаконного володіння в товариства з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» на користь Малехівської сільської ради земельної ділянки площею 2 га - кадастровий номер 4622785700:04:001:0003;

витребування з незаконного володіння в товариства з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» на користь Малехівської сільської ради земельної ділянки площею 2 га - кадастровий номер 4622785700:04:001:0001;

витребування з незаконного володіння в товариства з обмеженою відповідальністю «Фортуна Галич» на користь Малехівської сільської ради земельної ділянки площею 1,3384 га - кадастровий номер 4622785700:04:001:0002 - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня проголошення рішення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення рішення суду, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Апеляційна скарга подається апеляційному суду Львівської області через Жовківський районний суд Львівської області.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Суддя Ясиновський Р. Б.

Рішення суду у повному обсязі складено 27.12.2013 р..

СудЖовківський районний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення23.12.2013
Оприлюднено09.01.2014
Номер документу36441981
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —444/696/13-ц

Ухвала від 09.12.2013

Цивільне

Жовківський районний суд Львівської області

Ясиновський Р. Б.

Рішення від 23.12.2013

Цивільне

Жовківський районний суд Львівської області

Ясиновський Р. Б.

Рішення від 23.12.2013

Цивільне

Жовківський районний суд Львівської області

Ясиновський Р. Б.

Ухвала від 05.03.2013

Цивільне

Жовківський районний суд Львівської області

Ясиновський Р. Б.

Ухвала від 11.03.2013

Цивільне

Жовківський районний суд Львівської області

Ясиновський Р. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні