Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 грудня 2013 р. Справа №805/14882/13-а
приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 10 година 30 хвилин
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Кравченко Т.О.,
при секретарі судового засідання Залмаєвій О.М.
за участю
представника позивача - Федорцової Л.С. - на підставі довіреності,
представника відповідача - Калиновської М.М. - на підставі довіреності,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЄС» до Управління Укртрансінспекції в Донецькій області про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу, -
встановив:
16 жовтня 2013 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЄС» (далі - Позивач або Товариство) звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Укртрансінспекції у Донецькій області (далі - Відповідач або Управління), в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову № 000885 від 24 вересня 2013 року.
В обгрунтування заявлених вимог поизвач зазначив, що 24 вересня 2013 року начальником Управління Денисовим К.Ю. винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу за № 000885, відповідної до якої Товариство визнано винним в порушенні ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт» та застосований штраф в розмірі 1 700,00 грн.
Позивач вважає спірну постанову незаконною та такою, що підлягає скасуванню з наступних підстав.
Відповідно до ч.5 ст.6 Закону України «Про автомобільний транспорт» урядовий орган державного управління з питань контролю на автомобільному транспорті здійснює державний контроль за додержанням суб'єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів законодавчо регульованої сфери, що визначають організацію перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
14 серпня 2013 року відповідачем проведена перевірка, якою встановлений факт порушення Товариством вимог абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» при здійсненні вантажних перевезень, про що складений відовідний акт.
П.20 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті передбачено, що за результатами планової або позапланової перевірки за місцезнаходженням суб'єкта господарювання складається акт. Один примірник акта передається уповноваженій особі суб'єкта господарювання, щодо якого було проведено перевірку, інший - до органу державного контролю.
Всупереч цьому, посадові особи відповідача на наддали Товариству примірник акта перевірки, чим порушили його право не тільки знати про суть виявленого правопорушення, а й унеможливили реалізацію права на захист.
Позивач стверджував, що на час перевірки, водій автомобілю, який належить Товариству, мав при собі всі необхідні документи, передбачені ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», однак йому не було роз'яснено, яке саме порушення ним вчинено.
П.п.26-27 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті встановлено, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб'єкта господарювання.
Про час і місце розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт Товариство не було повідомлено. Про існування спірної постанови позивач дізнався лише 07 жовтня 2013 року, коли зазначена постанова разом із супровідним листом надійшла на його адресу.
Таким чином, відповідач діяв не у спосіб, передбачений законом, необгрунтовано, без урахування всіх обставин та права позивача на участь у процесі прийняття рішення.
З урахуванням наведеного Товариство наполягало на задоволенні позовних вимог (а.с.2-3).
В судовому засіданні представник позивача підтримала заявлені вимоги з підстав, викладених в адміністративном позові, надала пояснення, аналогічні тим, що наведені у позовній заяві, просила задовольнити позов.
Представник відповідача позовні вимоги не визнала, надала письмові заперечення (а.с.36-39) та пояснила наступне.
На адресу Управління надійшов акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт № 064506 від 14 серпня 2013 року, складений інспекторами Управління Укртрансінспекції у Полтавській області, для розгляду за належністю та подальшого прийняття рішення за місцезнаходженням суб'єкта господарювання.
Відповдіано до акта проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт № 064506 від 14 серпня 2013 року під час рейдової перевірки транспортного засобу марки DAF номерний знак НОМЕР_1, що належить Товариству, інспекторами Управління Укртрансінспекції у Полтавській області виявлено порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Так, водій транспортного засобу, що належить позивачу, здійснював надання послуг з внутрішніх перевезень вантажів без оформлення протоколу про перевірку та адаптацію тахографу до транспортного засобу, необхідність наявності якого передбачена Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, тобто без оформлення «інших документів, передбачених законодавством» відповідно до ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Згідно з п.6.1 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів вантажні автомобілі з повною масою 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Відповідно до п.п.1.4., 2.5.-2.7., 3.3, 3.6. Інстукції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів щодо дотримання вимог періодичності проведення перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу. Водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, повинен мати при собі протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу. На час здійснення перевезень перевізник повинен забезпечити водія протоколом про перевірку та адаптацію тахографу до транспортного засобу.
Щодо посилань позивача на той факт, що акт проведення перевірки № 064506 від 14 серпня 2013 року йому не вручався, представник відповідача пояснила наступне.
Згідно з п.п.20, 21 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті акт проведення перевірки складається у двох примірниках, один з яких передається відповідному суб'єкту господарювання лише під час проведення планової та позапланової перевірки. Під час проведення рейдової перевірки суб'єкта господарювання акт складається в одному примірнику та посадові особи органу контролю на автомобільному транспорті лише ознайомлюють водія з актом проведення такої перевірки.
З приводу твердження позивача про неповідомлення його про дату, час і місце розгляду справи, представник відповідача зазначила, що запрошення на комісію з розгляду справи про порушення законодавства було надіслано на адресу Товариства рекомендованим листом з повідомленням, яке отримано позивачем 18 вересня 2013 року.
На комісії з розгляду справи представник Товариства був присутній, про що свідчить довіреність від 24 вересня 2013 року та підпис представника в акті проведення перевірки № 064506 від 14 серпня 2013 року.
З огляду на викладене, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
З'ясовуючи чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЄС» (ідентифікаційний код 30232517) зареєстроване у якості юридичної особи Виконавчим комітетом Донецької міської ради 16 грудня 1998 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис за № 1 266 120 0000 004316, що встановлено на підставі свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 304420 (а.с.24).
Згідно з довідкою з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України серії АА № 542513 одним із видом діяльності позивача за КВЕД-2010 є «49.41 Вантажний автомобільний транспорт» (а.с.22-23).
Позивач здійснює свою діяльність на підставі Статуту, затвердженого загальними зборами Учасників Товариства (протокол № 1/13 від 15 квітня 2013 року) (а.с.10-21).
Відповідно до п.5.2. Статуту предметом діяльності Товавриства, крім іншого є надання транспортних послуг громадянам та організаціям; надання транспортно-експедиційних послуг; надання транспортних та інших послуг в галузі комунікацій та зв'язку; створення власного автомобільного та машино-тракторного парку; створення та експлуатація СТО та реалізація автомобілів, запчастин.
На підставі ліцензії серії АВ № 550420, виданої Головною державною інспекцією на автомобільному транспорті Міністерства транспорту та зв'язку України 22 жовтня 2010 року, Товариство здійснює послуги з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом відповідно до видів робіт, визначених Законом України «Про автомобільний транспорт», а саме роботи з внутрішніх перевезень вантажів вантажними автомобілями, причепами та напівпричепами; міжнародні перевезення вантажів вантажними автомобілями, причепами та напівпричепами. Строк дії ліцензії необмежений (а.с.9).
14 серпня 2013 року старшими державними інспекторами Управління Укртрансінспекції у Полтавській області Комовим М.К. та Романенко С.О. відповідно до завдання № 002018 від 13 серпня 2013 року, проведена перевірка транспортного засобу марки DAF номерний знак НОМЕР_1, що належить Товариству, під час якої встановлено порушення, яке виразилося у відсутності протоколу перевірки та адаптації тахографа, чим порушені вимоги ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», що відображено в акті проведення перевірки додержання вимог законодасвта про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів. Водій транспортного засобу ОСОБА_4 із вказаним актом був ознайомлений, про що в графі «пояснення водія про причинени порушень» зроблений відповідний запис та проставлений його особистий підпис (а.с.47).
Листом від 09 вересня 2013 року за № 3198/02/59-13 Управління повідомило Товариство, що розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт відбудеться 24 вересня 2013 року. Вказаний лист посадовою особою позивача 18 вересня 2013 року, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.45).
24 вересня 2013 року Управлінням виданий припис за № 010902 щодо усунення порушення законодавства про автомобільний транспорт, яким Товариству запропоновано у строк до 24 жовтня 2013 року вжити заходи до усунення виявлених в ході перевірки порушень, а саме обладнати транспортний засіб повіреним та діючим тахографом (а.с.57). Припис був отриманий посадовою особою позивача 07 жовтня 2013 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.68).
Розглянувши матеріали справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, 24 вересня 2013 року в.о. начальника Управління Денисов К.Ю. прийняв постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу за № 000885, якою за порушення вимог ст.48 Закону України «Про автомобільний траснпрот» до Товариства застосований адміністративно-господарський штраф в розмірі 1 700,00 грн. (а.с.44).
Представник Товариства була присутньою під час розгляду. Так, на па примірнику акта міститься запис наступного змісту: «24 вересня 2013 року була присутня на засіданні комісії» (а.с.47). Крім того, в матеріалах справи № 000885 міститься довіреність від 24 вересня 2013 року, якою Товариство уповноважило Федорцову Л.С. представляти інтереси позивача під час розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт (а.с.48).
26 вересня 2013 року спірна постанова разом із супровідним листом за № 3535/02/59-13 надіслана на адресу Товариства рекомендованим листом з повідомленням, який отриманий уповноваженою особою позивача 07 жовтня 2013 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.42-43).
Листом від 22 жовтня 2013 року за № 150 Товариство повідомило Управління про виконання припису № 010902 від 24 вересня 2013 року та обладнання транспортного засобу діючим і повіреним тахографом (а.с.64). До зазначеного листа позивач додав протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу № 0023 від 15 жовтня 2013 року (а.с.65).
Вказані документи були надіслані на адресу відповідача рекомендованим листом та отримані останнім 28 жовтня 2013 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.66).
Докази, які б спростовували вищенаведені обставини, суду не надані.
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені норми права.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту регулюються Законом України "Про автомобільний транспорт" № 2344-ІІІ від 05 квітня 2001 року (далі - Закон № 2344).
Ст.3 Закону № 2344 визначено, що цей Закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.
Відповідно до ч.1 ст.5 Закону № 2344 основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.
Згідно зі ст.6 Закону № 2344 реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема: державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті; ведення в порядку, передбаченому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, переліку суб'єктів господарювання, що здійснюють установлення та технічне обслуговування контрольних пристроїв (тахографів) в автомобільних транспортних засобах, та розміщення на своєму офіційному веб-сайті відповідної інформації; інші повноваження, визначені законами та покладені на нього Президентом України.
Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
У разі проведення позапланових і рейдових перевірок автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.
Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб'єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій і ліцензійних карток, виконанням суб'єктами господарювання ліцензійних умов, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами, а також диспетчерського контролю за роботою автомобільних перевізників визначає Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 року № 1567 (далі - Порядок № 1567).
Відповідно до п.2 Порядку № 1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб'єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
Згідно з п.п.3-4 Порядку № 1567 органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансінспекція, її територіальні органи - управління в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські, районні управління.
Державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
П.12 Порядку № 1567 визначено, що рейдова перевірка додержання суб'єктом господарювання, зокрема іноземним, вимог, визначених п.15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка.
Рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об'єктах, що використовуються суб'єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту, що встановлено п.14 Порядку № 1567.
Відповідно до п.15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно: наявність визначених ст.ст.39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог ст.ст.53, 56, 57 і 59 Закону; додержання водієм вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР); відповідність зовнішнього і внутрішнього спорядження (екіпірування) транспортного засобу встановленим вимогам; оснащення таксі справним таксометром; відповідність кількості пасажирів, що перевозяться, відомостям, зазначеним у реєстраційних документах, або нормам, передбаченим технічною характеристикою транспортного засобу; додержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху; наявність у всіх пасажирів квитків на проїзд та квитанцій на перевезення багажу, а у разі пільгового проїзду - відповідного посвідчення; додержання водієм режиму праці та відпочинку, а також вимоги щодо наявності в автобусі двох водіїв у разі перевезення пасажирів на відстань 500 і більше кілометрів або перевезення організованих груп дітей за маршрутом, який виходить за межі населеного пункту та має протяжність понад 250 кілометрів; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
П.п.16, 17 Порядку № 1567 визначено, що рейдова перевірка проводиться групою посадових осіб у кількості не менш як дві особи. Під час проведення такої перевірки можливе застосування спеціалізованих автомобілів, на яких розміщений напис "Укртрансінспекція", та використання спеціального обладнання, призначеного для перевірки дотримання водіями Європейської угоди, здійснення габаритно-вагового контролю.
Рейдова перевірка проводиться із зупиненням транспортних засобів або без їх зупинення.
Зупинення транспортних засобів здійснюється відповідно до вимог п.15 Правил дорожнього руху та Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Укртрансінспекції.
Судом встановлено, що 14 серпня 2013 року державними інспекторами Управління Укртрансінспекції у Полтавській області проведена рейдова перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом DAF номерний знак НОМЕР_1, який належить Товариству. Перевіркою встановлений факт порушення позивачем вимог ст.48 Закону № 2344.
Відповідно до п.20 Порядку № 1567 за результатами планової або позапланової перевірки за місцезнаходженням суб'єкта господарювання складається акт за формою згідно з додатком 2. Акт складається у двох примірниках, кожен з яких підписується посадовими особами, що провели перевірку, та посадовою особою суб'єкта господарювання або фізичною особою - суб'єктом господарювання. Один примірник акта передається уповноваженій особі суб'єкта господарювання, щодо якого було проведено перевірку, інший - до органу державного контролю.
Виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.
У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
З актом про проведення перевірки водій транспортного засобу, що належить позивачу, був ознайомлений, про що свідчить його особистий підпис, чим спростосуєтсья твердження позивача про нероз'яснення водію змісту виявленого порушення.
Відповідно до п.25 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб'єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб'єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення. Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб'єкта господарювання.
Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб'єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням, що встановлено п.26 Порядку № 1567.
Згідно з п.27 Порядку № 1567 у разі неявки уповноваженої особи суб'єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі.
Відповідно до п.п.28, 29 Порядку № 1567 адміністративно-господарський штраф повинен бути перерахований суб'єктом господарювання на зазначений у постанові рахунок не пізніше ніж протягом п'ятнадцяти днів після отримання ним копії постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів, про що повідомляється орган державного контролю, посадовою особою якого винесено відповідну постанову.
Копія постанови видається не пізніше ніж протягом трьох днів після її винесення уповноваженій особі суб'єкта господарювання під розписку чи надсилається рекомендованим листом із повідомленням.
Доводи позивача про те, що він не був повідомлений про дату, час і місце розгляду справи, а також про те, що справа була розглянута за відсутності його представника, спростовуються наявними в матеріалах справи письмовими доказами, а саме листом, в якому повідомлялося про дату і час розгляду справи, рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, актом перевірки, довіреністю, виданою Товариством на представництво його інтересів під час розгляду вказаної справи, супровідним листом про надіслання постанови та рекомендованим повідомленям про вручення поштового відправлення.
Наведене зумовлює висновок, що розгляд справи здійснений відповідачем з дотриманням вимог Порядку № 1567.
За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
З приводу наявності в діях Товариства складу порушення вимог ст.48 Закону № 2344 суд відзначає наступне.
Згідно зі ст.20 Закону № 2344 на території України повинні виконуватися вимоги встановлення та використання на транспортних засобах, які призначаються для міжнародних перевезень, контрольних приладів (тахографів) реєстрації режимів праці та відпочинку водіїв, передбачені законодавством країн, на території яких виконуються перевезення.
За правилами ст.47 Закону № 2344 до внутрішніх перевезень вантажів відносяться перевезення вантажів між пунктами відправлення та призначення, розташованими в Україні, та комплекс допоміжних операцій, пов'язаних з цими перевезеннями, а також технологічні перевезення вантажів, що здійснюються в межах одного виробничого об'єкта без виїзду на автомобільні дороги загального користування.
Згідно зі ст.48 Закону № 2344 автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред'являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
В порушення вищезазначених норм, при проведенні перевірки водієм не було надано протокол про перевірку та адаптацію тахографу до транспортного засобу, наявність якого передбачена Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, тобто «інший документ, передбачений законодавством» в розумінні ст.48 Закону № 2344.
Відповідно до Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР), Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року № 153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті, а також Законів України "Про автомобільний транспорт", "Про дорожній рух" наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 24 червня 2010 року № 385 затверджена Інструкція з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті (далі - Інструкція № 385).
Вказана Інструкція визначає порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів та поширюється на суб'єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).
В п.1.4 Інструкції № 385 дано визначення термінів, які вживаються у такому значенні, зокрема:
- адаптація тахографа до транспортного засобу - оновлення або підтвердження параметрів автомобільного транспортного засобу, що зберігаються у пам'яті тахографа, до яких залежно від типу тахографа належать: ідентифікаційний номер (VIN-код) та номерний знак (цифри та літери, нанесені на номерному знаку, - VRN) автомобільного транспортного засобу, розмір застосованих пневматичних шин, результати визначення константи тахографа "k", характеристичного коефіцієнта автомобільного транспортного засобу "w", ефективного кола шини "l", а також показники часу, пробігу, граничного значення швидкості, на яке налаштований обмежувач швидкості транспортного засобу (за наявності). Термін "адаптація тахографа до транспортного засобу", за визначенням ЄУТР, - "калібрування";
- контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв;
- перевізники - суб'єкти господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільним транспортом.
Згідно з п.2.5 Інструкції № 385 повірку тахографів здійснюють повірочні лабораторії, які атестовані відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність". Повірка цифрових контрольних пристроїв (тахографів) здійснюється один раз на шість років, аналогових контрольних пристроїв (тахографів) - один раз на чотири роки.
Відповідно до п.п. 2.6, 2.7 Інструкції № 385 ПСТ виконують перевірку та адаптацію тахографів до транспортних засобів відповідно до вимог ЄУТР періодично кожні два роки, а також у разі установлення або заміни тахографа; ремонту тахографа; зміни типу розмірів пневматичних шин автомобільного транспортного засобу; якщо під час технічного обслуговування або ремонту автомобільного транспортного засобу відбулося пошкодження таблички тахографа або пломб, накладених на його складові, під час установлення або адаптації або у разі зміни конструкції автотранспортного засобу, що може вплинути на роботу тахографа.
За результатами перевірки та адаптування тахографа до транспортного засобу ПСТ оформлює у двох примірниках протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу за формою, наведеною в додатку 1.
ПСТ надає один примірник зазначеного протоколу перевізнику, а другий залишає собі і зберігає разом з тахокартою або у разі цифрового тахографа - з роздруківкою та електронними файлами, що підтверджують достовірність наведених у протоколі даних.
Протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу зберігають протягом трьох років з дати проведення робіт.
Згідно з вимогами п.3.1 Інструкції № 385 виробники транспортних засобів, перевізники, водії та ПСТ використовують тахографи, тахокарти, картки до цифрових тахографів, тип яких затверджено відповідно до вимог ЄУТР.
Відповідно до п.3.5 Інструкції № 385 перевізники забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий); зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії; аналізують інформацію щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа, а в разі виявлення порушень вживають заходів щодо недопущення та запобігання виникненню їх в подальшому.
При цьому п.3.6 Інструкції № 385 визначено, що перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку: правильності роботи тахографа та відповідності його типу згідно із законодавством (обов'язковість установлення тахографа певного типу - аналоговий або цифровий, позначка затвердження типу згідно з ЄУТР); наявності та цілісності таблички тахографа та його пломб, а також маркування таблички та пломб тахографа знаком ПСТ, внесеним до Переліку; дотримання вимог щодо періодичності проведення перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, а також перевірки тахографа; дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом; наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа; строків зберігання відповідної інформації, отриманої за допомогою тахографа, протоколів перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу та повірки тахографа.
Як вбачається зі змісту акта перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час вантажних перевезень автомобільним транспортом, під час проведення перевірки у водія автотранспортного засобу, що належить Товариству, був відсутній протокол про повірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу.
За правилами п.3.3 Інструкції № 385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.
Вищезазначене дає підстави для висновку, що відповідачем доведений факт порушення Товариством вимог ст.48 Закону № 2344 та Інструкції № 385.
Ч.1 ст.60 Закону № 2344 визначено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений ст.ст.39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Розглядати справи про накладення адміністративно-господарських штрафів за порушення, зазначені у цій статті, мають право посадові особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті.
Адміністративно-господарські штрафи стягуються відповідно до закону центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), і зараховуються до Державного бюджету України.
Таким чином, застосування до позивача санкції у вигляді штрафу в розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 1 700,00 грн. вимогам Закону № 2344.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що Управлінням доведена правомірність спірної постанови.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, беручи до уваги, що ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
Відповідно до положень ст.94 КАС України судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись Конституцією України, ст.ст.2-15, 17-20, 23, 26, 69-72, 94, 98, 159-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, -
постановив:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЄС» до Управління Укртрансінспекції в Донецькій області про визнання протиправною та скасування постанови № 000885 від 24 вересня 2013 року про застосування адміністративно-господарського штрафу - відмовити у повному обсязі.
Постанова прийнята у нарадчій кімнаті, її вступну та резолютивну частину проголошено в судовому засіданні 02 грудня 2013 року.
Повний текст постанови складений 09 грудня 2013 року.
Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецькій окружний адміністративний суд в порядку, визначеному ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч.3 ст.160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених ч.4 ст.167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Кравченко Т.О.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2013 |
Оприлюднено | 08.01.2014 |
Номер документу | 36466814 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кравченко Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні