Постанова
від 05.12.2013 по справі 801/10312/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

05 грудня 2013 р. (11:03 год.) Справа №801/10312/13-а

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Богацької І.О., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» в особі Відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго»

до Державної фінансової інспекції в Автономній Республіці Крим

про визнання протиправними дій,

за участю представників:

від позивача: Бурлака О.І., довіреність б/н від 18.02.13р.; Фісіна М.А., довіреність б/н від 23.10.13р.;

від відповідача: Дружкова О.О., довіреність № 13-37/1/28 від 28.05.13р.;

свідок: ОСОБА_5, посвідчення № 6;

Суть спору: Державне підприємство «Національна енергетична компанія «Укренерго» в особі відокремленого підрозділу Кримської електроенергетичної системи звернулось до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим з адміністративним позовом до Державної фінансової інспекції в АР Крим про визнання дій Державної фінансової інспекції в АР Крим щодо проведення перевірки здійснення відокремленим підрозділом ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» державних закупівель під час проведення ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013р., результати якої викладені в розділі 9 довідки планової ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013р., від 16.10.2013 р., незаконними.

Позовні вимоги мотивовані тим, що на думку позивача проведення відповідачем ревізії позивача за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013р. суперечить нормам статті 4 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», оскільки на виконання вимог «Програми державного фінансового аудиту окремих господарських операцій Державного підприємства Національна енергетична компанія «Укренерго» на 2012 рік», затвердженої головою Держфінінспекції України 27.12.2011р., протягом з 12.03.2012р. по 01.05.2013р. на підприємстві здійснювався державний фінансовий аудит, в межах якого моніторингу підлягали господарські операції із закупівлі товарів, робіт та послуг за державні кошти. Моніторинг полягав у безперервному їх дослідженні відповідно законодавства у сфері здійснення державних закупівель.

У ході ревізії перевірено закупівлі, які здійснювались відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель» та узгоджувались з перевіряючими під час здійснення фінансового аудиту у 2012 році, тому, позивач вважає, що вони не підлягають повторній перевірці.

Представники позивача в судовому засіданні 05.12.13р. підтримали заявлені позовні вимоги.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених в письмових запереченнях на адміністративний позов (том 1 а.с.20-23), посилаючись на те, що ревізія фінансово-господарської діяльності Кримської ЕС за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013р. проведена на виконання п.2.9 Плану роботи Держфінінспекції України на 3 квартал 2013 року. В плані контрольно-ревізійної роботи Державної фінансової інспекції України на ІІІ квартал 2013 року визначена підстава для проведення контрольного заходу - ревізії фінансово-господарської діяльності ДП «НЕК «Укренерго» за період з 01.07.2011р. по завершений місяць 2013 року, а саме: розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.02.2013р. №101-р. Тобто підстава проведення ревізії визначена не за власною ініціативою органу державного фінансового контролю.

Ревізія проведена за програмою, яка була доведена Держфінінспекцією України супровідним листом від 05.07.2013 № 05-18/1020.

Програмою ревізії (пункт 9) було передбачено проведення ревізії дотримання законодавства при здійсненні державних закупівель за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013р.

При врученні програми ревізії в.о. директора Кримської ЕС Гораку О.І. 22.07.2013р. не було відмовлено в проведенні ревізії з питань дотримання законодавства при здійсненні державних закупівель. Всі необхідні документи для перевірки вищевказаного питання в ході ревізії були надані Кримською ЕС на вимогу Держфінінспекції в АР Крим.

Представник відповідача зазначив, що оскільки відокремлений підрозділ «Кримська електроенергетична система» ДП НЕК «Укренерго» не є юридичною особою, за результатами ревізії складена Довідка від 16.10.2013р. в одному примірнику, що передбачено листом ГоловКРУ від 12.02.2007р. №02-18/311, яка направлена до Держфінінспекції України для включення результатів ревізії до акту ревізії ДП НЕК «Укренерго».

Таким чином, ревізія питання дотримання позивачем законодавства при здійсненні державних закупівель, на погляд відповідача, проведена відповідно до плану та програми, доведених Державною фінансовою інспекцією України. Саме Державною фінансовою інспекцію України було складено акт ревізії. Довідка від 16.10.2013 р., що складена Держфінінспекцією в АР Крим є складовою частиною акта ревізії Держфінінспекції України, тобто, дії посадових осіб Держфінінспекції в АР Крим щодо проведення планової ревізії відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» є цілком обґрунтованими.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

У період з 22.07.13р. по 14.10.13р. посадовою особою Державної фінансової інспекції в АР Крим відповідно до п. 2.9. Плану роботи Держфінінспекції України на 3 квартал 2013 року, на підставі направлення №860 від 18.07.13р., виданого в.о. начальника Держфінінспекції в АР Крим, проведено планову ревізію фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» за період з 01.07.11р. по 30.06.13р., про що складено довідку від 16.10.13р. без номера (том 1 а.с.125-254).

Відокремленим підрозділом «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» на адресу відповідача були направлені заперечення №09/4066 від 25.10.2013р. до довідки від 16.10.13р. планової ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» за період з 01.07.11р. по 30.06.13р. (том 1 а.с.92-116).

У відповідь на заперечення відповідач направив листа від 30.10.2013р. №01-05-14-14/9538, в якому повідомлено, що довідка від 16.10.13р. без номеру, складена в одному примірнику, направлена до Держфінінспекції України для включення результатів ревізії до акту ревізії юридичної особи - ДП «НЕК «Укренерго». Відповідно до п.42 Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженого ПКМУ від 20.04.06 №550 заперечення до акту ревізії надаються у встановлений термін до акту ревізії. У разі підписання акту ревізії фінансово-господарської діяльності ДП «НЕК «Укренерго» із запереченнями, відповідь на заперечення буде надана до акту ревізії (том 1, а.с.115-116).

Не погодившись з проведенням планової ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» ДП «НЕК «Укренерго» за період з 01.07.11р. по 30.06.13р. у зв'язку з тим, що за аналогічний період відносно позивача проведено державний фінансовий аудит, позивач оскаржив дії посадових осіб Державної фінансової інспекції в АР Крим з проведення такої ревізії до суду.

Згідно пункту 1.2 Статуту Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» підприємство є державним унітарним підприємством електроенергетичної галузі і діє як державне комерційне підприємство, що засноване на державній власності, підпорядковане та належить до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України (том 1 а.с.48).

Відокремлений підрозділ «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» діє на підставі Положення, затвердженого ДП «НЕК «Укренерго» 09.08.2012р.

Згідно п.1.2 зазначеного Положення Кримська електроенергетична система є відокремленим підрозділом Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» і створена відповідно до наказу Міністерства енергетики України від 02.07.1998р. №107 «Про створення відособлених структурних одиниць Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» (том 1 а.с.80-91).

Планова ревізія була проведена у відношенні відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго», при цьому належним позивачем у даній справі є саме Державне підприємство «Національна енергетична компанія «Укренерго», оскільки згідно довідки № 7737 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України ГУ статистики у м. Києві Кримська електроенергетична система Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» не має статусу юридичної особи, а головним підприємством та юридичною особою є Державне підприємство «Національна енергетична компанія «Укренерго» (том 1 а.с.49).

Перевіряючи правомірність проведення планової ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» за період з 01.07.11р. по 30.06.13р., суд зазначає наступне.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначені Законом України від 26.01.93р. № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (зі змінами та доповненнями, далі - Закон № 2939), частиною 1 статті 1 якого передбачено, що здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Президентом України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.

Указом Президента України від 09.12.2010 року №1085/2010 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» утворено Державну фінансову інспекцію України, шляхом реорганізації Головного контрольно-ревізійного управління України.

Частиною 2 статті 2 Закону № 2939 визначено, що державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування.

Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування та перевірок державних закупівель установлюється Кабінетом Міністрів України (ч.3 ст. 2 Закону № 2939).

Згідно статті 3 Закону № 2939 державний фінансовий аудит є різновидом державного фінансового контролю і полягає у перевірці та аналізі органом державного фінансового контролю фактичного стану справ щодо законного та ефективного використання державних чи комунальних коштів і майна, інших активів держави, правильності ведення бухгалтерського обліку і достовірності фінансової звітності, функціонування системи внутрішнього контролю. Результати державного фінансового аудиту та їх оцінка викладаються у звіті.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону № 2939 інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті.

Як визначено нормами ст. 5 Закону № 2939 перевірка державних закупівель полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання підконтрольними установами законодавства про державні закупівлі та проводиться органом державного фінансового контролю на всіх стадіях державних закупівель. Результати перевірки державних закупівель викладаються в акті. Контроль за дотриманням законодавства щодо закупівель здійснюється як у порядку проведення перевірки державних закупівель, так і під час державного фінансового аудиту та інспектування.

В спірних правовідносинах позивач не погоджується із проведенням відповідачем перевірки здійснення відокремленим підрозділом «Кримська електроенергетична система» ДП «НЕК «Укренерго» державних закупівель під час проведення ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» ДП «НЕК «Укренерго» за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013р., оскільки за цей же період відносно позивача проводився державний фінансовий аудит, в межах якого моніторингу підлягали господарські операції із закупівлі товарів, робіт та послуг за державні кошти, які фактично повторно перевірені відповідачем під час ревізії у тому ж самому обсязі.

Суд зазначає, що предметом доказування в даній справі є правомірність проведення відповідачем ревізії фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи щодо операцій, які були піддані державному фінансовому аудиту.

Судом встановлено, що відповідачем на підставі направлення № 860 від 18.07.13р. проведено планову ревізію фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» за період з 01.07.11р. по 30.06.13р., за результатами якої складено довідку Державної фінансової інспекції в АР Крим від 16.10.13р. без номеру (том 1 а.с.125-254).

Статтею 11 Закону № 2939 визначено, що плановою виїзною ревізією вважається ревізія у підконтрольних установах, яка передбачена у плані роботи органу державного фінансового контролю і проводиться за місцезнаходженням такої юридичної особи чи за місцем розташування об'єкта права власності, стосовно якого проводиться така планова виїзна ревізія (ч. 1 ст. 11 Закону № 2939).

Планова виїзна ревізія проводиться за сукупними показниками фінансово-господарської діяльності підконтрольних установ за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного фінансового контролю не частіше одного разу на календарний рік (ч. 2 ст. 11 Закону № 2939).

Порядок проведення державного фінансового аудиту та інспектування державною контрольно-ревізійною службою затверджено постановою Кабінету Міністрів від 20.04.2006 року № 550 (далі - Порядок № 550).

Пунктом 1 Порядку № 550 передбачено, що цей Порядок визначає процедуру проведення інспектування в міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, бюджетних установах і у суб'єктів господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах і в організаціях, які отримують (отримували в період, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів та державних фондів або використовують (використовували у період, який перевіряється) державне чи комунальне майно, а на підставі рішення суду - в інших суб'єктів господарювання.

Пунктами 4-5 Порядку № 550 передбачено, що планові та позапланові виїзні ревізії проводяться контролюючими органами відповідно до Закону та цього Порядку. Планові виїзні ревізії проводяться відповідно до планів контрольно-ревізійної роботи, затверджених в установленому порядку, позапланові виїзні ревізії - за наявності підстав, визначених Законом.

Суд зазначає, що позивачем оскаржено дії відповідача щодо проведення перевірки здійснення позивачем державних закупівель, результати якої викладені в розділі 9 довідки Державної фінансової інспекції в АР Крим від 16.10.13р.

Судом встановлено, що в розділі 9 довідки Державної фінансової інспекції в АР Крим від 16.10.13р. викладені результати ревізії дотримання позивачем законодавства при здійсненні державних закупівель.

У зазначеному розділі довідки від 16.10.13 вказано, що ревізія з цього питання проведена вибірковим способом. Ревізію з цього питання проведено за 11 процедурами конкурсних торгів, за якими було укладено 11 договорів на загальну суму 22190828,80 грн. Перевіркою дотримання встановленого законодавством порядку проведення закупівель встановлені порушення по проведенню 2 конкурсних торгів:

- закупівля робіт «Реконструкція будинку РДП «Феодосійських МЕМ, надбудова 3 поверху. Інв. № 05270»;

- закупівля робіт «Загальнобудівельні роботи з реконструкції блоку технічних приміщень інв. № 001542 (реабілітаційного комплексу) учбово-тренувального центру Кримської ЕС».

Суд зазначає, що в обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідно до норм ч. 2 ст. 4 Закону № 2939 фінансова - господарська діяльність позивача за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013 року не підлягає ревізії, оскільки на виконання вимог «Програми державного фінансового аудиту окремих господарських операцій Державного підприємства Національна енергетична компанія «Укренерго» на 2012 рік», затвердженої головою Держфінінспекції України 27.12.2011р., протягом з 12.03.2012р. по 01.05.2013р. на підприємстві здійснювався державний фінансовий аудит, в межах якого моніторингу підлягали господарські операції із закупівлі товарів, робіт та послуг за державні кошти. Моніторинг полягав у безперервному їх дослідженні відповідно законодавства у сфері здійснення державних закупівель. Як вказує позивач, у ході ревізії відповідачем повторно перевірено державні закупівлі, які здійснювались відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель» та узгоджувались з перевіряючими під час здійснення державного фінансового аудиту у 2012 році, тому позивач вважає, що проведення ревізії державних закупівель, відносно яких проведено державний фінансовий аудит, є протиправним, оскільки прямо суперечить ч. 2 ст. 4 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні».

Перевіряючи обґрунтованість позовних вимог, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону № 2939 на підконтрольних установах, щодо яких за відповідний період їх фінансово-господарської діяльності відповідно до цього Закону проведено державний фінансовий аудит, інспектування за ініціативою органу державного фінансового контролю не проводиться.

Отже, з аналізу наведеної норми слідує, що в разі проведення державного фінансового аудиту підконтрольної установи відповідно до Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», інспектування такої установи у формі ревізії за відповідний період фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи не проводиться.

Відповідач, заперечуючи проти позову, стверджує, що до спірних правовідносин дана норма права застосуванню не підлягає, оскільки в даному випадку ревізія позивача за період фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, за який відповідно до цього Закону вже проведено державний фінансовий аудит, проведена не за ініціативою органу державного фінансового контролю, а на підставі розпорядження КМУ, що на думку відповідача є обов'язковою підставою проведення ревізії, не зважаючи на проведення державного фінансового аудиту підконтрольної установи за цей же період.

Судом встановлено, що в 2011-2012 роках проводився державний фінансовий аудит окремих господарських операцій Кримської ЕС на підставі направлень:

- № 1010 від 31.05.11р. Державної фінансової інспекції України на проведення державного фінансового аудиту окремих господарських операцій ДП «НЕК «Укренерго» за період з 01.01.11р. по 31.12.11р. (том 2 а.с.84);

- №470 від 01.06.11р. Контрольно-ревізійного управління в Київській області ГоловКРУ України на проведення державного фінансового аудиту окремих господарських операцій ДП «НЕК «Укренерго» за період з 01.01.11р. по 31.12.11р. (том 2 а.с.82);

- №447 від 13.12.11р. Державної фінансової інспекції України на проведення державного фінансового аудиту окремих господарських операцій ДП «НЕК «Укренерго» за період з 01.11.11р. по 31.12.11р. (том 2 а.с.83);

- №218 від 07.03.12р. Державної фінансової інспекції в АР Крим на проведення державного фінансового аудиту окремих господарських операцій відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» за період з 01.01.12р. по 31.12.12р. (том 1 а.с.22);

- №219 від 12.03.12р. Державної фінансової інспекції в АР Крим на проведення державного фінансового аудиту окремих господарських операцій відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» з метою перевірки дотримання законодавства у період з 01.01.12р. по 31.12.12р. (том 1 а.с.23).

Державний фінансовий аудит окремих господарських операцій позивача за 2011-2012р.р. проводився згідно Порядку проведення Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами державного фінансового аудиту окремих господарських операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 р. № 506 (що був чинним на період проведення фінансового аудиту, далі - Порядок № 506).

Відповідно до пункту 1 Порядку № 506 цей Порядок визначає механізм проведення Держфінінспекцією, її територіальними органами (далі - контролюючий орган) державного фінансового аудиту окремих господарських операцій, що здійснюються суб'єктами господарювання (далі - операційний аудит).

Згідно пункту 5 Порядку № 506 операційний аудит включає:

1) проведення моніторингу окремих господарських операцій, які здійснені суб'єктами господарювання та/або заплановані до здійснення.

2) розроблення програми, яка затверджується керівником контролюючого органу та подається для ознайомлення керівникові суб'єкта господарювання;

3) перевірку здійснення ризикових операцій щодо законного та ефективного використання державних чи комунальних коштів та/або майна, інших активів держави, правильності ведення бухгалтерського обліку, складення і подання фінансової звітності;

4) підготовку для подання керівникові суб'єкта господарювання, органу управління та у разі потреби Фонду державного майна пропозицій щодо ефективного використання державних чи комунальних коштів та/або майна, усунення недоліків і порушень, виявлених за результатами моніторингу господарських операцій та/або перевірки;

5) оцінку стану усунення керівником суб'єкта господарювання недоліків і порушень, виявлених за результатами моніторингу господарських операцій та/або перевірки;

6) аналіз річної фінансової звітності суб'єкта господарювання; оцінку врахування пропозицій, внесених керівникові суб'єкта господарювання протягом звітного року за результатами моніторингу господарських операцій та/або перевірки; розроблення проекту аудиторського звіту із зазначенням висновків і пропозицій; обговорення проекту аудиторського звіту з керівником суб'єкта господарювання; підписання аудиторського звіту; подання аудиторського звіту керівникові суб'єкта господарювання.

Відповідно до п. 6 даного Порядку державному аудитору видається за встановленим Мінфіном зразком направлення для проведення операційного аудиту, в якому зазначаються період та строки проведення операційного аудиту. Направлення підписується керівником відповідного контролюючого органу і скріплюється печаткою такого органу.

На підставі вказаної постанови головою Держфінінспекції України 27.12.2011р. затверджена Програма державного фінансового аудиту окремих господарських операцій ДП «НЕК «Укренерго» на 2012 рік (том 1 а.с.11-19), а 16.03.2011р. керівниками Держфінінспекції та органу управління - Міністерства палива та енергетики України погоджено перелік господарських операцій, що підлягають моніторингу під час проведення операційного аудиту ДП «НЕК «Укренерго» (том 1 а.с. 20-21).

Зокрема, судом встановлено, що операції, заплановані до здійснення суб'єктом господарювання (за проектами договорів (угод, контрактів) з реалізації товарів, робіт та послуг, та з придбання товарно-матеріальних цінностей, робіт та послуг у вітчизняних та іноземних постачальників і підрядників, зазначені в пунктах 1 та 2 вказаного переліку, ДП «НЕК «Укренерго», а також відповідні платіжні доручення, перевірялися суцільно.

Абзацом 6 пункту 4 зазначеної Програми передбачено, що якщо під час проведення моніторингу запланованих до здійснення господарських операцій або наданих документів об'єкту аудиту, виявлено ознаки, що можуть свідчити про відхилення від установленого законодавством порядку використання державних коштів та/або майна, державний аудитор відмовляється від погодження (візування) проекту договору, контракту, додаткової угоди, а також наданого платіжного доручення.

Отже погодження державним аудитором проекту договору, контракту, додаткової угоди, а також наданого платіжного доручення виражається у формі проставляння візи «погоджено», тобто візування супроводжувальних листів про направлення документів на погодження.

Що стосується встановлених контролюючим органом у розділі 9 довідки від 16.10.13р. порушень, суд зазначає, що матеріалами адміністративної справи підтверджується, що в ході проведеного державного фінансового аудиту державними аудиторами погоджувались процедури закупівель по Кримській ЕС ДП «НЕК «Укренерго» у 2011 році, зокрема, загально-будівельні роботи з реконструкції блоку технічних приміщень інв. № 001542 (реабілітаційного комплексу) учбово-тренувального центру Кримської ЕС. Погодження державного аудитору отримано 27.10.11р. (том 1 а.с.39).

Також матеріалами справи підтверджується погодження державним аудитором процедури закупівель Кримською ЕС ДП «НЕК «Укренерго» у 2012 році, зокрема, реконструкції будинку РДП Феодосійських МЕМ надбудова 3 поверху інв. № 052770. Погодження державного аудитору отримано 03.08.12р. (том 1 а.с.120).

Допитана в судовому засіданні свідок ОСОБА_5, за посадою - заступник начальника відділу державного фінансового аудиту бюджетних програм та діяльності суб'єктів господарювання державного сектору економіки Держфінінспекції в АР Крим, яка проводила державний фінансовий аудит позивача, підтвердила суду факт погодження двох вищезазначених процедур відкритих торгів, яке відбувалось шляхом проставляння на відповідній документації підпису державного аудитора з поміткою «погоджено», зокрема на листах позивача про надання документів для проведення державного фінансового аудиту.

Отже, матеріалами справи підтверджується, а відповідачем не заперечується той факт, що відносно проведених позивачем процедур відкритих торгів за державні кошти за 2011-2012 роки проводився державний фінансовий аудит суцільним порядком, а піддані державному фінансовому аудиту господарські операції, зокрема, процедури відкритих торгів за державні кошти за 2011-2012 роки повторно перевірені відповідачем під час проведення планової ревізії позивача, за результатами якої у розділі 9 довідки ревізії від 16.10.13 виявлено порушення відносно двох процедур відкритих торгів, раніше погоджених під час проведення державного фінансового аудиту діяльності позивача.

Підсумовуючи викладене, суд вважає, що під час проведення ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу Кримської електроенергетичної системи за період з 01.07.2011 по 30.06.2013р. відповідач не мав права проводити перевірку дотримання позивачем процедур державних закупівель, щодо яких за аналогічний період фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи проведено державний фінансовий аудит, оскільки це є прямим порушенням ч. 2 ст. 4 Закону № 2939, відповідно до якої на підконтрольних установах, щодо яких за відповідний період їх фінансово-господарської діяльності відповідно до цього Закону проведено державний фінансовий аудит, інспектування за ініціативою органу державного фінансового контролю не проводиться.

Суд не приймає до уваги заперечення відповідача про те, що норми ч. 2 ст. 4 Закону № 2939 не можуть бути застосовані у даному випадку, оскільки планову ревізію фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» було проведено не з ініціативи органу державного фінансового контролю, а за розпорядженням Кабінету Міністрів України, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що відповідно до п. 2.9. Плану контрольно-ревізійної роботи Держфінінспекції України на ІІІ квартал 2013 року, затвердженого наказом Держфінінспекції України від 27.05.2013р. №119 передбачено проведення контрольного заходу - ревізії фінансово-господарської діяльності ДП «НЕК «Укренерго» за період з 01.07.11р. по завершений період 2013р., підставою проведення якого вказано розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.02.2013р. №101-р (том 2 а.с.24-28). До відповідного переліку об'єктів контролю Держфінінспекції України на ІІІ квартал 2013 року включено й Кримську електроенергетичну систему (том 2 а.с.29).

Проведення зазначеної ревізії включено до плану контрольно-ревізійної роботи Держфінінспекції в АР Крим на ІІІ квартал 2013 року, затвердженого начальником Держфінінспекції в АР Крим 27.06.2013р. (том 2 а.с.32-33), зокрема із включенням до відповідного переліку об'єктів контролю Держфінінспекції в АР Крим на ІІІ квартал 2013 року Кримської електроенергетичної системи (том 2 а.с.34).

Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.02.2013р. №101-р «Про затвердження основних напрямів контрольно-ревізійної роботи Державної фінансової інспекції України та її територіальних органів на 2013 рік» затверджені основні напрями контрольно-ревізійної роботи Державної фінансової інспекції України та її територіальних органів на 2013 рік, що наведені у додатку до вказаної постанови (том 1 а.с. 44-47).

Відповідно до п.4 зазначеного додатку визначено проведення ревізії фінансово-господарської діяльності суб'єктів господарювання державного сектору економіки, зокрема, Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» за друге півріччя 2011 року, 2012 рік та завершений звітний період 2013 року.

Згідно п. 3 Порядку планування контрольно-ревізійної роботи Державною фінансовою інспекцією та її територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №955 від 08.08.2001 року (далі - Порядок № 955), заходи з проведення державного фінансового аудиту перевірки державних закупівель та інспектування здійснюються відповідно до: 1) плану основних напрямів контрольно-ревізійної роботи органів державної контрольно-ревізійної служби, який складається на календарний рік; 2) планів контрольно-ревізійної роботи Держфінінспекції та її територіальних органів, які складаються на кожний квартал.

Плани контрольно-ревізійної роботи Держфінінспекції та її територіальних органів розробляються на підставі плану основних напрямів контрольно-ревізійної роботи Держфінінспекції та її територіальних органів. Зазначені плани включають питання, вирішення яких належить до компетенції Держфінінспекції та її територіальних органів (п.5 Порядку № 955).

Відповідно п.6 Порядку № 955 строки підготовки та порядок затвердження планів контрольно-ревізійної роботи Держфінінспекції та її територіальних органів, визначаються Держфінінспекцією.

Пунктом п. 7 Порядку № 955 визначено, що основними підставами для включення заходів з проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування до планів контрольно-ревізійної роботи органів державної контрольно-ревізійної служби є:

а) закони, акти та доручення Президента України, Кабінету Міністрів України, накази Мінфіну, які не потребують термінового виконання без включення до планів;

б) звернення правоохоронних органів, юридичних і фізичних осіб з приводу проведення ревізій та перевірок, які можливо виконати у плановому порядку;

в) пропозиції Рахункової палати, Мінфіну, Мінекономрозвитку, ДПС, Держмитслужби, Казначейства, прийняті Держфінінспекцією до виконання;

г) ініціатива, виявлена Держфінінспекцією та її територіальними органами з урахуванням таких критеріїв, як: економічна та соціальна важливість питань, які обов'язково включаються до програм і планів дій Кабінету Міністрів України на відповідний період; значний обсяг фінансових потоків, інших державних ресурсів, що спрямовувалися на виконання бюджетних програм, утримання державних органів; публічна інформація про факти порушень і зловживань у фінансовій сфері та неефективного управління державним майном; ймовірність виникнення фінансових порушень, у тому числі внаслідок відсутності (низького рівня) внутрішнього фінансового контролю, правової неврегульованості економічної діяльності; періодичність проведення ревізій та перевірок у бюджетних установах відповідно до закону;

ґ) ініціатива, виявлена підконтрольними установами та їх органами управління, прийнята Держфінінспекцією до виконання.

Суд зазначає, що вирішуючи питання щодо включення до плану контрольно-ревізійної роботи Держфінінспекції в АР Крим на ІІІ квартал 2013 року проведення ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська ЕС» ДП «НЕК «Укренерго» за період з 01.07.11р. по завершений період 2013р. відповідач мав прийняти до уваги, що відносно позивача за період з 01.01.2011р. по 31.12.12р. проводився державний фінансовий аудит щодо всіх процедур державних закупівель, який носив суцільний, а не вибірковий характер, а отже результати проведених позивачем відкритих торгів, за якими укладені відповідні договори або контракти, вже погоджені з посадовими особами Державної фінансової інспекції в АР Крим та Державної фінансової інспекції України, які проводили державний фінансовий аудит.

Суд виходить з того, що пропозиція включення до плану контрольно-ревізійної роботи контрольного заходу на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України не позбавляє відповідача обов'язку з'ясувати інші обставини, що виключають проведення ревізії, як то передбачено ч. 2 ст. 4 Закону № 2939, зокрема, такі як проведення за відповідний період на підконтрольній установі державного фінансового аудиту.

Суд з доводами відповідача про те, що інспектування позивача у вигляді ревізії проведено правомірно, оскільки проведено за розпорядженням Кабінету Міністрів України, не погоджується, виходячи з того, що ч. 2 ст. 4 Закону України № 2939 не містить застережень щодо того, що проведення ревізії за ініціативою органу державного фінансового контролю не виключає її проведення за розпорядженням Кабінету Міністрів України.

Тобто вислів «ініціатива органу державного фінансового контролю» у ч. 2 ст. 4 Закону № 2939 відповідач розуміє у вузькому буквальному тлумаченні, що на думку суду не відповідає змісту зазначеної правової норми.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про те, що не зважаючи на таку підставу проведення ревізії позивача в плані контрольно-ревізійної роботи Держфінінспекції в АР Крим на ІІІ квартал 2013 року, як розпорядження Кабінету Міністрів України, ініціатива в проведенні ревізії позивача відходить безпосередньо від органу державного фінансового контролю.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку про протиправність проведення перевірки здійснення відокремленим підрозділом ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» державних закупівель під час проведення ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013р., результати якої викладені в розділі 9 довідки планової ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013р., від 16.10.2013 р., щодо яких за відповідний період був проведений державний фінансовий аудит.

Суд зазначає, що позивач просить суд визнати незаконними дії Державної фінансової інспекції в АР Крим щодо проведення перевірки здійснення відокремленим підрозділом «Кримська електроенергетична система» ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» державних закупівель під час проведення ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013р., результати якої викладені в розділі 9 довідки планової ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013р., від 16.10.2013р.

Статтею 162 КАС України встановлені повноваження суду при вирішенні справи, до переліку яких входить право суду прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.

Приймаючи до уваги те, що у відповідності до ч. 2 ст. 11 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів позивача, про захист яких він просить, суд вважає можливим вийти за межі позовних вимог та визнати протиправними дії Державної фінансової інспекції в АР Крим щодо проведення перевірки здійснення відокремленим підрозділом «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» державних закупівель під час проведення ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013р., результати якої викладені в розділі 9 довідки планової ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013р., від 16.10.2013р., щодо яких за відповідний період був проведений державний фінансовий аудит.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

Враховуючи, що позивачем при подачі позову сплачено судовий збір із немайнових вимог у розмірі 68,82 грн., суд вважає за необхідне стягнути з Державного бюджету України на користь позивача 68,82 грн. судового збору.

У зв'язку зі складністю справи судом 05.12.13р. проголошені вступна та резолютивна частини постанови, а 10.12.13р. постанова складена у повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними дії Державної фінансової інспекції в АР Крим щодо проведення перевірки здійснення відокремленим підрозділом «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» державних закупівель під час проведення ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013р., результати якої викладені в розділі 9 довідки планової ревізії фінансово-господарської діяльності відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» за період з 01.07.2011р. по 30.06.2013р., від 16.10.2013р. щодо яких за відповідний період був проведений державний фінансовий аудит.

3. Стягнути з Державного бюджету України на користь відокремленого підрозділу «Кримська електроенергетична система» Державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» (ідентифікаційний код 23451484) 68,82 грн. (шістдесят вісім гривень 82 коп.) судового збору.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Кушнова А.О.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення05.12.2013
Оприлюднено10.01.2014
Номер документу36554682
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/10312/13-а

Ухвала від 26.03.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Смокович М.І.

Ухвала від 19.02.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кондрак Наталя Йосифівна

Ухвала від 03.02.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кондрак Наталя Йосифівна

Постанова від 05.12.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 07.11.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні