Рішення
від 16.12.2013 по справі 908/3384/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 9/88/13

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.12.2013 Справа № 908/3384/13

За позовом: Державного підприємства "Придніпровська залізниця" (49600, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 108)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Декра Пром" (69095, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 109, кім. 52)

про стягнення суми 10346,90 грн.

Суддя Боєва О.С.

За участю представників сторін:

Від позивача: Казмирчук Д.В. (дов. № 166 від 01.01.13), Губарєв К.С. (дов. № 826 від 17.06.13)

Від відповідача: Стреляний В.В. (дов. № б/н від 04.12.13)

СУТНІСТЬ СПОРУ:

Заявлено позов про стягнення з відповідача штрафу в розмірі 10346,90 грн.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 16.10.2013р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі № 908/3384/13, судове засідання призначено на 05.11.2013р. Ухвалою суду від 05.11.2013р. в порядку ст. 77 ГПК України розгляд справи відкладено на 05.12.2013р. У судовому засіданні 05.12.2013р. на підставі ст. 77 ГПК України оголошено перерву до 16.12.2013р.

16.12.2013р. справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Справа розглянута без застосування засобів технічної фіксації судового процесу.

Позивач підтримав позовні вимоги з підстав викладених у позові та зазначив про наступне. У квітні 2013 року по залізничній накладній № 46255501 на станцію Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці на адресу ПАТ «Запоріжкокс» в залізничному вагоні № 68731009 (напіввагон) надійшов вантаж металобрухт стальний відправлений зі станції Хортиця Придніпровської залізниці, відправник ТОВ "Декра Пром". На станції призначення була проведена видача вантажу вантажоодержувачам з перевіркою маси вантажу у вагоні № 68731009 (напіввагон). В ході перевірки було встановлено, що маса вантажу, вказана в залізничній накладній № 46255501, менше на 2800 кг. Для засвідчення цього факту, згідно ст. 129 Статуту залізниць України та Правил складання актів, було складено акти загальної форми № 5755 від 11.04.2013р., № 157 від 12.04.2013р. та комерційний акт АА 009304/357 від 12.04.2013р. У зв'язку з виявленням факту неправильного зазначення у залізничній накладній № 46255501 маси вантажу, позивачем на підставі ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України було нараховано відповідачу штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати, що становить суму 10346,90 грн. На підставі ст. 307 ГК України, ст.ст. 3, 10 Закону України «Про залізничний транспорт», ст.ст. 2, 5, 6, 23, 24, 37, 52, 118, 122, 129 Статуту Залізниць України просить позов задовольнити.

Відповідач проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві, зазначивши, зокрема, про наступне. По-перше, відповідач зазначає, що на станціях призначення залізниця зобов'язана перевірити масу, кількість і стан вантажу у випадках встановлених ст. 52 Статуту залізниць України. Однак залізницею було здійснено перевірку маси вантажу з власної ініціативи, що ст. 52 Статуту не передбачено. По-друге, відповідно до Правил оформлення перевізних документів у разі складання акта в графі 49 «Відмітка залізниці» зазначаються номер і коротка причина, з якої його складено. Залізниця, всупереч вимогам даних Правил, не зазначила в накладній жодної інформації про складання актів. По-третє, згідно з п. 22 Правил видачі вантажів перевірка маси вантажу на станції призначення проводиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. На станції Запоріжжя Ліве зважування вагону здійснювалось на вагонних вагах. При дослідженні залізничної накладної вбачається, що вантажовідправник визначив масу вантажу на автомобільних вагах. Дана обставина суперечить п. 22 Правил видачі вантажів. Відповідач також зазначив, що позивачеві не завдано жодних збитків, відсутні будь-які негативні наслідки, як для позивача так і для вантажоодержувача. Сума штрафу є надмірною порівняно з провізною платою сплаченою за дане перевезення і у випадку якщо суд дійде висновку про обґрунтованість позовних вимог, відповідач просить на підставі ст. 83 ГПК України, ст. 551 ЦК України та ст. 233 ГК України зменшити розмір штрафу до 1000 грн.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України «Про залізничний транспорт» законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із Закону України «Про транспорт», цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.

Статтею 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998р. № 457 (надалі Статут) визначено, що Статут залізниць України визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під'їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Відповідно до абзацу 8 ст. 6 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998р. № 457 (надалі Статут), накладна є основним перевізним документом встановленої форми, оформленим відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

За приписами ст. 23 Статуту відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Відповідно до ст. 37 Статуту залізниць України та п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення, під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

У пункті 28 Правил приймання вантажів до перевезення зазначено, що вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Як вбачається з матеріалів справи, 10.04.2013р. за залізничною накладною № 46255501 зі станції відправлення Хортиця Придніпровської залізниці до станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці відповідачем було відправлено у вагоні № 68731009 ПВ лом та відходи стальні негабаритні масою 65100 кг, вантаж навантажений навалом.

За приписами ст. 24 Статуту залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

11.04.2013р. на станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці вагон № 68731009 ПВ за актом загальної форми № 5755 було подано на контрольне перезважування.

12.04.2013р. на станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці здійснено контрольне перезважування вагону № 68731009 та виявлено невідповідність маси вантажу з документами, за результатами перевірки складено акт загальної форми № 157.

Того ж дня, 12.04.2013р. на підставі актів загальної форми № 5755 від 11.04.2013р. та 157 від 12.04.2013р. станцією Запоріжжя-Ліве здійснено контрольне перезважування вантажу у вагоні № 68731009 на електронних вагонних вагах № 087 та встановлено, що відповідно до документа значиться тара - 22000 кг., нетто - 65100. Фактично виявилось брутто - 84300 кг., тара - 22000 кг., нетто - 62300 кг., що менше ваги вказаного в документі на 2800 кг. За даними обставинами складено комерційний акт АА № 009304/357.

Статтею 24 Статуту встановлено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

В накладній № 46255501 також зазначено, що вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, вказаних ним у накладній, відповідно до ст.ст. 24, 122 Статуту залізниць України.

Відповідно до п. 5.5. Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.00 № 644, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому, відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Аналогічний припис містить ст. 122 Статуту залізниць України.

Стаття 118 Статуту визначає, що за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Підставою для покладання на відправника відповідальності, згідно зі ст. 129 Статуту, за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу, є комерційний акт, складений відповідно до Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334. Таким чином, комерційний акт АА № 009304/357 від 12.04.2013р. є підставою для покладання відповідальності, передбаченої ст. 122 Статуту, на відправника.

Із змісту накладної № 46255501 вбачається, що провізна плата вагону № 68731009 ПВ становить суму 2069,38 грн.

Згідно розрахунку позивача штраф за невірно зазначену масу вантажу у накладній № 46255501 на вагон № 68731009 ПВ складає суму 10346,90 грн. (2069,38 *5=10346,90 грн.). Таким чином, розрахунок штрафу позивачем здійснено вірно, а вимоги про його стягнення, на підставі зазначеного вище, є обґрунтованими.

Доводи відповідача викладені у відзиві на позовну заяву спростовується наведеним вище. Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що оформлення перевізного документу здійснювалося в електронному вигляді з використанням «ЕЦП» (електронний цифровий підпис), як наслідок, залізнична накладна існувала тільки у електронному вигляді.

Пункт 3 ст. 83 ГПК України надає право суду зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.

Відповідно до ч. 3 ст. 551 ЦК України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

Стаття 233 ГК України також встановлює, що у разі якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів

боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.

У своєму відзиві відповідач просить суд зменшити розмір штрафу до суми 1000 грн.

Враховуючи те, що негативні наслідки від неправильного зазначення маси вантажу в накладній відсутні, збитків ДП "Придніпровська залізниця" не понесено, а навпаки відповідачем було сплачено за перевезення вантажу більше ніж фактично позивачем надано послуг. Також, беручи до уваги, що сума штрафу по співвідношенню з сумою оплати за перевезення вантажу є надмірно великою, суд вважає за можливе задовольнити клопотання відповідача частково та зменшити штраф до 5173,45 грн., що дорівнює 50% від суми штрафу, заявленої до стягнення.

За таких обставин з відповідача підлягає стягненню штраф в розмірі 5173,45 грн.

Згідно зі ст. 49 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Декра Пром" (69095, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 109, кім. 52; код ЄДРПОУ 37611569) на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця" (49600, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 108, код ЄДРПОУ 01073828) суму 5173 (п'ять тисяч сто сімдесят три) грн. 45 коп. штрафу, суму 1720 (одна тисяча сімсот двадцять) грн. 50 коп. витрат зі сплати судового збору. Видати наказ.

У задоволенні іншої частини позову - відмовити.

Суддя О.С. Боєва

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання. Повне рішення підписано 23.12.2013р.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення16.12.2013
Оприлюднено13.01.2014
Номер документу36558675
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/3384/13

Ухвала від 16.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Карабань В.Я.

Постанова від 20.03.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

Ухвала від 27.02.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

Ухвала від 22.01.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

Рішення від 16.12.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 16.10.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні