Рішення
від 08.01.2014 по справі 913/3187/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

08 січня 2014 року Справа № 913/3187/13

Провадження №19пд/913/3187/13

За позовом Прокурора Жовтневого району міста Луганська, м.Луганськ

в інтересах держави в особі Луганської міської ради, м.Луганськ

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Хорс», с.Ювілейне, м.Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі від 24.06.2005, державна реєстрація від 20.12.2005 за № 040540200470,

Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.

Секретар судового засідання Дрожанова О.В.,

у засіданні брали участь:

від заявника: Голоденко К.О. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 020155 від 03.09.13;

від позивача: Кожихов А.Ю. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5347/0/2-13 від 28.08.2013;

від відповідача: представник не прибув.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором Жовтневого району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради заявлено вимогу про внесення змін до договору оренди землі від 24.06.2005, державна реєстрація від 20.12.2005 за № 040540200470 зі змінами до нього, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Хорс», відносно земельної ділянки площею 0,0125 га, що знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Корольова (квартал Волкова, біля будинку № 1), яка виділена під будівництво та розміщення шиномонтажного поста, а саме: викласти п.9 розділу «Орендна плата» зазначеного договору у новій редакції: « 9. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3».

Ухвалою господарського суду Луганської області від 26.11.2013 порушено провадження по справі та розгляд справи призначений на 11.12.2013. В судовому засіданні 11.12.2013 розгляд справи було відкладено на 08.01.2014.

Представники заявника та позивача підтримали позовні вимоги у повному обсязі.

Відповідач не скористався своїм правом, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, не забезпечив участі повноважного представника у судовому засіданні, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення № 9149301599079.

Згідно до п.п.3.9.1, 3.9.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог ч.1 ст.64 та ст.87 Господарського процесуального кодексу України. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Також відповідач не надав суду відзив на позовну заяву, а ненадання відзиву на позовну заяву та неприбуття у судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті, згідно положень ст.75 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

У судовому засіданні 08.01.2014 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та позивача, господарський суд Луганської області

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатися до суду в передбачених законом випадках.

Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави..

Підставою звернення прокурора Жовтневого району міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.

Рішенням Луганської міської ради від 19.04.2005 № 32/98 було вирішено передати Товариству з обмеженою відповідальністю "Хорс" земельну ділянку площею 0,0125 га під будівництво та розміщення шиномонтажного поста, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Корольова (квартал Волкова, біля будинку № 1).

На виконання вказаного рішення 24.06.2005 між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Хорс" було укладено договір оренди землі, державна реєстрація від 20.12.2005 за № 040540200470, з подальшими змінами до нього.

Відповідно до п.9 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях, збільшеного на коефіцієнт 2,5 (довідка розрахунку розмірів земельного податку (річного) додається до договору та є його невід'ємною частиною).

Згідно до п.31 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

13.02.2012 відповідач звернувся до Луганської міської ради з заявою, в якій просив внести зміни до укладеного договору і встановити річний розмір орендної плати у розмірі земельного податку з коефіцієнтом 3.

Рішенням Луганської міської ради № 29/237 від 23.10.2012, яке прийнято за результатами розгляду заяви відповідача, було вирішено внести зміни до договору оренди землі від 24.06.2005, державна реєстрація від 20.12.2005 за № 040540200470 (п.1 вказаного рішення).

Пунктом 3 вказаного рішення було зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Хорс» в місячний термін з моменту прийняття даного рішення звернутись до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів для укладання у встановленому порядку чинним законодавством порядку договору про внесення змін до договору оренди землі від 24.06.2005, державна реєстрація від 20.12.2005 за № 040540200470, зі змінами до нього.

Відповідач не звертався до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів (яке в подальшому перейменоване в Департамент Луганської міської ради з питань земельних ресурсів) з питанням про внесення змін до договору.

Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора Жовтневого району міста Луганська в інтересах держави в особі позивача з даним позовом до суду.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Обґрунтованою суд вважає вимогу прокурора про викладення п.9 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "9. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3", враховуючи наступне.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.31 договору).

Відповідно до Закону України від 03.06.2008 № 309-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" законодавча зміна земельного податку є підставою для перегляду установленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі, а відповідно до приписів ст.ст.12, 80, 83 Земельного кодексу України та ст.30 Закону України "Про оренду землі" законодавчою ініціативою вносити зміни до договору оренди землі наділена в даному випадку саме Луганська міська рада.

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Таким чином, є обґрунтованою вимога прокурора Жовтневого району міста Луганська про внесення змін до договору оренди землі від 24.06.2005, державна реєстрація від 20.12.2005 за № 040540200470 зі змінами до нього, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Хорс».

Судовий збір покладається на відповідача відповідно до ст.49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст.49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області

ВИРІШИВ:

1. Позов прокурора Жовтневого району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Хорс», задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 24.06.2005, державна реєстрація від 20.12.2005 за № 040540200470 зі змінами до нього, який укладений між Луганською міською радою та Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Хорс», відносно земельної ділянки площею 0,0125 га під будівництво та розміщення шиномонтажного поста, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Корольова (квартал Волкова, біля будинку № 1), виклавши п.9 розділу "Орендна плата" договору у наступній редакції: "9. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Хорс», вул.Сонячна, б.39, с.Ювілейне, м.Луганськ, код ЄДРПОУ 30091778, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 1147 грн. 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Державній податковій інспекції в Артемівському районі м.Луганська Головного управління Міндоходів.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 13.01.2014.

Суддя Т.В.Косенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення08.01.2014
Оприлюднено13.01.2014
Номер документу36562289
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/3187/13

Рішення від 08.01.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 11.12.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 26.11.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні