cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 січня 2014 року справа № 919/849/13 за позовом Севастопольської міської Ради (вул. Леніна, буд. 3, м. Севастополь, 99011)
до Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Прискорення" (вул. Пролетарська, буд. 43, м. Севастополь, 99014),
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради (вул. Леніна, буд. 3, м. Севастополь, 99011),
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки ,
Суддя О.С. Погребняк
Представники:
Позивач (Севастопольська міська Рада) - не з'явився;
Відповідач (ОК "ГК "Прискорення") - Михайлова Л.Д., голова правління, наказ № 1-к від 16.02.2013;
Третя особа (Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради) - не з'явився.
ВСТАНОВИВ:
У провадженні господарського суду міста Севастополя перебуває справа за позовом Севастопольської міської Ради до Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Прискорення", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради, про зміну договору оренди земельної ділянки від 18.10.2005, реєстраційний № 00005, укладеного між сторонами у даній справі, та викладення його у редакції позивача, а саме позивач просив внести зміни до договору в такій редакції:
«На підставі рішень Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 №2163 «Про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель в адміністративних мережах міста Севастополя та введення її в дію», від 07.02.2012 №2318 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінці земель в адміністративних межах міста Севастополя» внести в договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер земельної ділянки площею 0,7044 га - 8536400000:01:004:0063; кадастровий номер земельної ділянки площею 0,0525 га - 8536400000:01:004:0064; кадастровий номер земельної ділянки площею 0,1411 га - 8536400000:01:004:0065), загальною площею 0,8980 га, розташованого по вул. Пролетарська, 43, переданого для обслуговування гаражів, укладеного між Севастопольською міською Радою та ОК «ГК «Прискорення», зареєстрований Севастопольським міським Головним управлінням земельних ресурсів 18.10.2005 під №00005 в Книзі реєстрації договорів оренди землі (номенклатурний номер 0405659) наступні зміни:
1. Пункт 2.3. розділу 2 договору викласти у наступній редакції:
" 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки до 01.01.2012 складає:
4329347,80 (чотири мільйона триста двадцять дев'ять тисяч триста сорок сім грн. 80 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки №1630-3.1/5, яка видана Головним управлінням Держкомзему у місті Севастополі 18.02.2012,
2. Розділ 3 договору викласти у наступній редакції:
" 3. Строк дії договору
3.1. Договір укладений строком на 25 років.
3.2. По закінченню строку, на який укладено договір оренди земельної ділянки, орендар, який належно виконує зобов'язання у відповідності з умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди на новий строк (поновлення договору оренди землі).
3.3. Орендар, який має намір скористуватись переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця у встановленому порядку не пізніше ніж за два місяці до спливу строку дії договору оренди землі.
3.4. При поновленні договору оренди землі, його умови можуть бути змінені. У разі недосягнення домовленості відносно орендної плати та інших істотних умов договору, переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється."
3. Пункт 4.1 розділу 4 викласти в такій редакції:
"4.1 Річна орендна плата за користування земельною ділянкою до 07.02.2012 встановлюється відповідно до пункту 5.1 статті 288 Податкового кодексу України в розмірі 0,09% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з 07.02.2012 встановлюється відповідно до Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, що затверджена рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (із змінами та доповненнями) (надалі - Методика) в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
4.2 Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням його цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, які заповнюються у час укладення (поновлення) або змини умов договору оренди.
4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:
Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної
земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)
Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:
- На період з 01.01.2012 до 07.02.2012:
4329347,80 * 0,0009:366*37 = 393,90 грн;
- З 07.02.2012:
4329347,80 * 0,01 = 43293,48 грн.
4.4. Наведений розрахунок величини річної орендної плати щорічно корегується згідно з п. 4.6. даного договору.
4.5. Орендна плата за землю оплачується орендарем у строки та порядку, визначені Податковим кодексом України.
4.6. Нарахування розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Величина річної орендної плати підлягає щорічному перерахунку у строк до першого лютого поточного року залежно від щорічно індексованої грошової оцінки земельної ділянки.
Щорічний розрахунок орендної плати здійснюється орендарем у відповідності з умовами даного договору та вимогами чинного законодавства та погоджується орендодавцем.
У разі внесення змін до Методики, щорічний розрахунок розміру орендної плати здійснюється відповідно до знову затвердженої Методики.
4.7. У строк до 20 лютого поточного року щорічний розрахунок орендної плати, узгоджений з орендодавцем, надається орендарем державній податковій інспекції за місцем розташування земельної ділянки.
4.8. Розмір орендної плати переглядається у випадках:
- зміни умов господарювання, передбачених договором, у тому числі зміни цільового використання земельної ділянки;
- зміни розміру земельного податку, збільшення цін та тарифів нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
- зміни розмірів ставок орендної плати за землю, визначених Методикою;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено актом, складеним за участю орендодавця;
- в інших випадках, передбачених законом.
Періодичність перегляду: рішення про зміни, вказані у пункті 4.8., має бути прийнято до 15 липня року, який передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких змін (плановий період). В іншому випадку, норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, який настає за плановим періодом.
4.9. Розмір орендної плати не залежить від результатів господарської діяльності орендаря.
4.10. У разі припинення права користування земельною ділянкою орендна плата сплачується за фактичний період перебування земельної ділянки у користуванні у поточному році.
4.11. За несвоєчасне внесення орендної плати стягується пеня у розмірі ставки пені за несвоєчасну сплату земельного податку відповідно до законодавства України.
4.12. Контроль за нарахуванням, перерахуванням до бюджету, стягненням заборгованості по орендній платі здійснюється у порядку, передбаченому Податковим кодексом України."
4. Пункт 9.1.1. доповнено підпунктом ж) наступного змісту:
"ж) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються."
5. Підпункт б) пункту 9.2.2 розділу 9 договору викласти в такій редакції:
б) виконувати обов'язки землекористувача відповідно до умов цього Договору, Земельним кодексом України, Податковим кодексом України;
6. Пункт 9.2.2 розділу 9 договору доповнити підпунктами н), о), п) наступного змісту:
н) у випадку переходу права власності на розташований на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна до іншої особи, в десятиденний строк надавати орендодавцеві копію документу, підтверджуючого перехід права власності на об'єкт нерухомого майна (договору купівлі-продажу, дарування та інш.) та в найкоротші строки прийняти мери до оформлення переходу права користування земельною ділянкою набувачу об'єкта нерухомого майна, яке розташоване на земельній ділянці;
о) повідомляти орендодавця про зміну власних реквізитів, в тому числі організаційно-правової форми, найменування, юридичної адреси та інш. в десятиденний строк;
п) здійснювати оплату послуг по внесенню відомостей про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткових угодо до нього».
7. Пункт 11.4 розділу 11 викласти в такій редакції:
« 11.4 Орендодавець може відмовиться в односторонньому порядку від договору із звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України, без укладення додаткової угоди до даного договору, з моменту прийняття рішення про відмову від договору, в наступних випадках:
- використання орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використанням);
- систематичного невнесення орендної плати (протягом трьох місяців);
- не здійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати на землю в строк, встановлений договором;
- передачі або відчуження права оренди третім особам»;
8. Пункт 11.5 розділу 11 викласти в такій редакції:
« 11.5 Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи - не є підставою для зміни умов або розірвання договору».
9. Решта пунктів договору оренди землі, зареєстрованого Севастопольським міським Головним управлінням земельних ресурсів 18.10.2005 під №00005 в Книзі реєстрації договорів оренди землі (номенклатурний №0405659), залишаються без змін та сторони підтверджують свої обов'язки за ними».
Позовні вимоги обґрунтовані не підписанням з боку відповідачів додаткової угоди в редакції, запропонованої позивачем, яка направлена на приведення умов укладеного між сторонами договору оренди землі у відповідність діючому законодавству а також типовому договору оренди землі в частині перегляду розміру орендної плати у зв'язку з введенням в дію нової грошової оцінки землі та інших умов.
Розпорядженням Господарського суду міста Севастополя від 17.12.2013 №514 у зв'язку з перебуванням судді господарського суду міста Севастополя Альошиної С.М. на лікарняному, відповідно до рішення зборів суддів господарського суду міста Севастополя від 17.12.2013 та на виконання пункту 3.3 рішення зборів суддів господарського суду міста Севастополя від 28.12.2010 було призначено повторний автоматичний розподіл справи №919/849/13, за результатами якого справу було передано до провадження судді Погребняка О.С.
У виконання ухвали суду від 24.07.2013 третя особа, у порядку положень статті 22 Господарського процесуального кодексу України надала письмові пояснення по суті спору, вказавши, що позовні вимоги підтримує (а.с.90-96).
У порядку положень статей 22, 59 Господарського процесуального кодексу України відповідач надав відзив на позовну заяву, згідно з яким просив у задоволенні позову відмовити (а.с. 111-115, 119-124).
У порядку статті 22 Господарського процесуального кодексу України позивач надав заперечення на відзив відповідача (а.с. 172-176).
Представник відповідача виклав заперечення проти позову, просів у позові відмовити з підстав, вказаних у відзиві на позовну заяву
Розглянувши матеріали справі, оцінивши в сукупності представлені докази, суд -
Встановив:
12.09.2005 між Севастопольською міською Радою (орендодавець) та гаражно-виробничим кооперативом «Прискорення» (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого Орендодавець, відповідно до рішень Севастопольської міської Ради №3447 від 18.05.2005 надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування гаражів з віднесенням ділянки до категорії земель житлової та суспільної забудови, що знаходиться у місті Севастополі, вул. Пролетарська, 43 (а.с. 21).
В оренду передана земельна ділянка загальною площею 0,8980 га, зокрема: земельна ділянка площею 0,7044 га, земельна ділянка площею 0,0525 га, земельна ділянка площею 0,1411 га. Відповідно до кадастрового плану на земельній ділянці розташовані капітальні будівлі площею 0,5000 га та споруда, площею 0,0040 га. (п. 2.1, 2.2 Договору.)
Згідно з п. 5.1 та 5.2 Договору земельна ділянка передана в оренду для використання на землях житлової та суспільної забудови. Цільове призначення земельної ділянки - обслуговування гаражів.
Відповідно до пункту 2.3 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 1371682 грн, що підтверджується довідкою про грошову оцінку земельної ділянки №519/1, яка видана Севастопольським міським управлінням земельних ресурсів від 09.06.2005.
Згідно з пунктом 3.1 Договір укладений строком на 25 років.
По закінченню строку, на який укладено договір оренди земельної ділянки, орендар, який належно виконує зобов'язання у відповідності з умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди на новий строк (поновлення договору оренди землі).
У цьому випадку орендар має не пізніше ніж за два місяця до спливу строку дії договору повідомити письмово про це орендодавця та вирішити у встановленому законом порядку питання щодо продовження дії договору оренди земельної ділянки (п. 3.2 Договору).
Відповідно до п. 4.1 Договору річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється відповідно до Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, яка затверджена рішенням Севастопольської міської Ради №1348 від 14.10.2003, (надалі - Методика) в розмірі 0,06 % від грошової оцінки земельної ділянки.
Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою відповідно до розрахунку складає: а) 1371682 * 0, 0006 = 823 грн. Означений рахунок величини річної орендної плати щорічно корегується згідно з пунктом 4.5 Договору (п. 4.2, 4.3 Договору).
Орендна плата на землю вноситься орендарем рівними частками щомісячно до 15 числа місяця, наступного за звітним в національній валюті України на спеціальний бюджетний рахунок міста в райфінуправлінні за місцем розташування земельної ділянки.
Нарахування розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Величина річної орендної плати підлягає щорічному перерахунку в строк до 01 лютого поточного року в залежності від щорічно індексованої грошової оцінки земельної ділянки. Щорічний розрахунок орендної плати здійснюється орендарем відповідно до умов цього договору та вимог діючого законодавства (п. 4.5 Договору).
В строк до 15 лютого поточного року щорічний розрахунок орендної плати, узгоджений з орендодавцем, надається орендарем державній податковій інспекції за місцем розташування земельної ділянки (п. 4.6 Договору).
Відповідно до п. 4.7 Договору розмір орендної плати переглядається у випадках:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, збільшення нормативно грошової оцінки земельної ділянки, зокрема у внаслідок інфляції та індексації;
- в інших випадках, передбачених законом.
Періодичність перегляду: в поточному році змін, вказаних у п. 4.7.
Згідно з п. 9.2.2 Договору орендар зобов'язаний, зокрема, виконувати обов'язки відповідно до умов цього договору, земельного кодексу України (п.п. б).
Згідно з. 11.1 зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін. У випадку недосягнення взаємної згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
Відповідно до 11.4 Договору орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору із звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України, без укладення додаткової угоди до даного договору, з моменту прийняття рішення про відмову від договору, в наступних випадках:
- використання орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням;
- несплати орендарем земельної ділянки протягом трьох місяців орендної плати в повному обсязі.
Згідно з п. 11.5 Договору перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи не є підставою для змини умов або розірвання договору.
Актом приймання-передачі земельної ділянки від 12.09.2005, який є додатком до договору оренди земельної ділянки, підтверджується передача орендодавцем орендарю земельної ділянки на підставі договору (арк.с. 28).
Рішенням Севастопольської міської Ради від 16.02.2010 №9568 про внесення змін до договору оренди від 12.09.2005, зареєстрованого 18.10.2005 під №00005, укладеного між Севастопольською міською Радою та гаражно-виробничим кооперативом «Прискорення», внесені змини до договору, шляхом змини у преамбулі та розділі «реквізити сторін» слова «гаражно виробничий кооператив «Прискорення» на «Обслуговуючий кооператив «Прискорення» (а.с. 35).
02.07.2010 між сторонами по справі було укладено Додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки (а.с. 32-34), згідно з яким сторонами було узгодження на підставі рішення Севастопольської міської Ради №9568 від 16.02.2010 внести відповідні зміни до договору, зокрема преамбулу договору було викладено в новій редакції, в якій вказано найменування орендаря - Обслуговуючий кооператив «Гаражний кооператив «Прискорення».
Також п 2.3 Договору був укладений в такій редакції: нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007, 2008, 2009 роки складає 1747000* 1,028 * 0 1,059= 2190960,05 грн, що підтверджується виписками з технічної документації по нормативній грошової оцінки земельної ділянки №1455/1, 1457/1, 1456/1, виданих Головним управлінням земельних відносин 07.12.2007.
Пункт 4.1 Договору був викладений в такій редакції: Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється відповідно до Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, яка затверджена рішенням Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 №1348, в редакції від 12.02.2008 (надалі - Методика) в розмірі 0,09% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Пункт 4.2 Договору був узгодженій сторонами в такій редакції: «Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою складає:
2190960,05 * 0,0009 = 1971,87 грн.
П. 4.4 Договору був викладений в такій редакції: орендна плата за землю оплачується орендарем щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних для останнім календарним днем звітного періоду (податкової) місяця, в національній валюті України на бюджетний рахунок міста Севастополя.
Рішенням Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 № 2163 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію» була затверджена технічна документація по нормативній оцінці земель, з введенням її в дію з 01.01.2012; вирішено формування доходної частини бюджету міста Севастополя на 2012 рік в частині надходження плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки) здійснювати з урахуванням нормативної грошової оцінки земель в адміністративних мережах міста Севастополя (а.с. 36).
Рішенням Севастопольської міської Ради від 07.02.2012 № 2318 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя» зобов'язано Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради після надання орендарями витягів з технічної документації з нормативної оцінки, затвердженої рішенням Севастопольської міської Ради №2163 від 21.12.2011, внести відповідні зміни до діючих договорів оренди земельних ділянок; у місячний строк провести аналіз орендних ставок, відповідно до Методики визначення розмірів орендної плати, затвердженої рішенням Севастопольської міської Ради №1348 від 14.10.2003 на предмет їх економічної обґрунтованості та відповідності середньому рівню орендних ставок по Україні; за результатами інвентаризації договорів оренди земельних ділянок привести ставки орендної плати у відповідність з діючим законодавством та «Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі», затвердженої рішенням Севастопольської міської Ради №1348 від 14.10.2003, шляхом внесення відповідних змін до договорів; зміни до договорів оренди земельних ділянок внести без винесення окремих рішень сесії Севастопольської міської Ради по кожному орендарю; направити на адресу орендарів пропозиції з наміром внести зміни до договорів оренди земельних ділянок. У випадку непредставлення орендарями протягом строку, встановленого законодавством, повідомлення про результати розгляду пропозицій про зміну договору, підготовити та направити позовні заяви до суду про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок (а.с. 37).
Рішенням Севастопольської міської Ради від 13.02.2008 №3701 «Про внесення змін до додатку до рішення міської Ради від 14.10.2003 №1348 «Про затвердження Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі» було внесено наступні зміни до додатку до рішення Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 №1348 «Про затвердження Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди земельної ділянки»:
«- Річний розмір орендної плати за земельні ділянки, що знаходяться у державній або комунальній власності не може бути менш:
- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку згідно із ЗУ «Про плату за землю»;
- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, відповідно до ЗУ «Про плату за землю».
Річний розмір орендної плати не може перевищувати 12% від нормативної грошової оцінки».
Також означеним рішенням розділ 3 Додатку до рішення Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 №1348 «Про затвердження Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі» був укладений в іншій редакції.
- Відповідно до розділу 3 «Розміри річної орендної плати» Додатку до рішення Севастопольської міської Ради від 13.02.2008 №3701, розмір орендної плати за земельні ділянки, які використовуються під гаражні та гаражно-будівельні кооперативи, яки не ведуть підприємницьку діяльність (обслуговуючі та виробничі кооперативи) встановлено у розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Вимогою Контрольно-ревізійного управління України в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-4-14/5418, на підставі проведеної планової ревізії фінансово-господарської діяльності Управління за період з 01.01.2009 по 30.06.2011 було зобов'язано Управління земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради, керуючись положеннями частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України, внести зміни до договорів оренди земельних ділянок в частині підвищення розміру орендної ставки.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 28.01.2012 у справі №2а-2986/12/2770, за позовом Державної фінансової інспекції в Закарпатської області до управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради про зобов'язання вчинити певні дії, позов задоволено, зобов'язано управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради виконати вимогу від 25.08.2011 №07-08-4-17/5418, законність вказаної вимоги підтверджено у судовому поряду (а.с. 71-75).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки по вул. Пролетарська, 43, надана ОК «ГК «Прискорення» станом на 18.02.2012 склала 4329347,80 грн, що підтверджується випискою з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки №1630-3.1/5, яка видана Головним управлінням Держкомзему у місті Севастополі 18.02.2012.
У виконання рішення Севастопольської міської Ради від 07.02.2012 №2318 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних мережах міста Севастополя» листом від 28.02.2013 №0315/1096 Севастопольська міська Рада звернулася до орендаря з пропозицію підписати додаткову угоду про внесення змін до договору оренди землі, надавши означену угоду та розрахунок розміру орендної плати за користування означеною земельною ділянкою на 2012 рік (арк.с. 38).
05.04.2013 орендар скерував на адресу орендодавця письмову відповідь щодо укладення додаткової угоди до договору, вказавши, що не погоджується з пропозицією збільшення ставки орендної плати з 0,09% до 1% та просив залишити орендну плату на 2013 рік та наступні роки виходячи з розрахунку 0,09% нормативної грошової оцінки (а.с. 45-47).
Враховуючи те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка була передана в оренду відповідачу, змінилася, а також розмір орендної плати для земельних ділянок з цільовим призначенням для обслуговування гаражів становить 1% (згідно із змінами до Методики, які були внесені рішенням №3701 від 13.02.2008), позивач звернувся до суду з вимогами про внесення змін до договору оренди в редакції позивача в судовому порядку.
Суд, вивчивши представлені сторонами докази, заслухавши пояснення представників сторін визнав позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню з огляду на наступне .
Спірні правовідносини сторін виникли із договору оренди землі, тобто є земельними правовідносинами, а тому підпадають під правове регулювання як загальних норм Цивільного кодексу України, так і спеціальних норм Земельного кодексу України, Податкового кодексу України та Закону України "Про оренду землі".
Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки (частина 1 статті 15 ЗУ "Про оренду землі").
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина 1 статті 21 ЗУ "Про оренду землі").
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008р. № 309-VI було внесено зміни до ст. 21 ЗУ "Про оренду землі" та визначено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється ЗУ "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим Законом. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
У зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011 р. (від 02.12.2010 р. за №2755-VI), ЗУ "Про плату за землю" втратив чинність згідно ч. 2 Прикінцевих положень Кодексу. Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 1 січня 2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" № 2756- VІ від 02.12.2010р . внесено зміни до ЗУ "Про оренду землі", у зв'язку з чим, ч. 2 цієї статті викладена у такій редакції: "Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України)".
Пунктом 288.5. статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;
- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Статтею 30 ЗУ "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.
Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
Згідно зі статтею 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.
Відповідно до частини першої статті 641 Цивільного кодексу України пропозиція щодо зміни істотних умов договору повинна містити істотні умови договору.
Відповідно до статті 15 ЗУ "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору оренди землі.
Згідно із статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до частини першої та третьої статті 73 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.
Відповідно до пункту 13 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою КМУ від 03.03.2004 №220, розмір орендної плати переглядається у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміні коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, та в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з частиною другою статті 18 ЗУ "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.
В даному випадку має місце рішення Севастопольської міської Ради, яким було введено в дію нову нормативну грошову оцінку землі.
Пунктом 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Так, вищевказане рішення Севастопольської міської ради є діючим, в судовому чи адміністративному порядку не скасовано, приписи прокурора на дане рішення не вносилися, відповідачем таких доказів суду не надано, відсутні вони і в матеріалах справи .
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка знаходиться у орендному користуванні відповідачів, складає 4329347,80 грн. станом на 18.02.2012.
Статтею 188 Господарського кодексу України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Позивач, враховуючи вимоги статті 188 ГК України, направив на адресу відповідачів пропозицію про внесення змін договору оренди земельної ділянки, а також надав розрахунок орендної плати за землю та Додаткову угоду про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки, але означена Додаткова угода не була розглянута відповідачем.
Сторонами в договорі оренди передбачена можливість зміни розміру орендної плати, при цьому орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому зміна орендної плати при наявності вищевказаних підстав (як зміна нормативної грошової оцінки) є обґрунтованою.
Законодавча зміна граничного розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Наведена правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 23.05.2011 № 7/105-10(30/234-09), від 30.05.2011 № 30.05.2011 № 17/299-10, від 04.07.2011 № 41/81 (доведені до відома Інформаційним листом Вищого господарського суду України від 24.11.2011 №01-06/1642/2011), при тому, що в силу статті 111-28 ГПК України, рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України.
Відповідно до інформаційного листа ВГСУ від 19.11.2013 № 01-06/1657/2013 нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (постанови від 20.08.2013 № 5017/781/2012, від 20.08.2013 № 5009/3430/12).
За таких обставин, позовні вимоги про внесення змін до пунктів 2.3 (нормативна оцінка) та пункту 4.1 розділу 4 Договору (Орендна плата та порядок розрахунків) є обґрунтованими.
Судом встановлено, що 21.05.2013 Севастопольською міською Радою було прийнято рішення № 5534 «Про затвердження Методики встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки в адміністративних мережах міста Севастополя», яким було затверджено Методику встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки в адміністративних мережах міста Севастополя.
Пунктом 2 вказаного рішення встановлено, що методика вводиться в дію з 01.01.2014.
Відповідно до пункту 4.2 рішення № 5534 від 21.05.2013, з дати введення в дію Методики необхідно забезпечити застосування Методики при підготовці проектів договорів оренди землі, додаткових угод про внесення змін до договорів оренди, узгодженні розрахунків орендної плати.
Надаючи оцінку тому факту, що Методика встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки в адміністративних мережах міста Севастополя, затверджена рішенням Севастопольської міської ради від 21.05.2013 № 5534, набрала чинності 01.01.2014, суд звертає увагу на пункт 2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 № 6 "Про судове рішення".
Пунктом 2 вказаної вище Постанови Пленуму встановлено, що з огляду на вимоги частини першої статті 4 ГПК господарський суд у прийнятті судового рішення керується (та відповідно зазначає у ньому) не лише тими законодавчими та/або нормативно-правовими актами, що на них посилалися сторони та інші учасники процесу, а й тими, на які вони не посилалися, але якими регулюються спірні правовідносини у конкретній справі (якщо це не змінює матеріально-правових підстав позову).
Судом встановлено, що позивач за текстом позовної заяви посилається, зокрема, на чинну на момент подачі позову Методику встановлення розмірів орендної плати. Однак, станом на момент прийняття рішення судом, чинною є Методика встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки в адміністративних мережах міста Севастополя, яка затверджена рішенням Севастопольської міської ради від 21.05.2013 № 5534, та діє з 01.01.2014.
Тому, застосуванню підлягають ставки орендної плати, які встановлюються саме чинною Методикою, хоча Севастопольська міська рада на неї і не посилалась.
Відповідно до пункту 2.1 Методики (затвердженої рішенням Севастопольської міської ради від 21.05.2013 № 5534), встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки в адміністративних мережах міста Севастополя - розміри річної орендної плати визначаються в залежності від цільового призначення земельної ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з одним цільовим призначенням або від нормативної оціни його частин з різним цільовим призначенням.
Розділом 3 означеної Методики встановлені ставки орендної плати, зокрема для обслуговування колективної гаражної забудови - 0,50% (розмір в процентах від нормативної грошової оцінки).
Враховуючи означене, суд приймає до уваги ставку орендної плати (0,50%) на підставі Методики встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки в адміністративних мережах міста Севастополя, затвердженої Рішенням від 21.05.2013 №5534, яка вступила в дію з 01.01.2014 та відхиляє запропоновану позивачем ставку орендної плати у розмірі 1% на підставі розділу 3 «Розміри річної орендної плати» Додатку до рішення Севастопольської міської Ради від 13.02.2008 №3701.
Що стосується доводів позивача про те, що зміна розміру орендної плати має застосовуватись за минулий період (п. 4.1. Додаткової угоди в редакції позивача), суд вважає такі доводи безпідставними виходячи з наступного.
Відповідно до частини 3 статті 653 ЦК України, у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
В абзаці 5 пункту 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" також зазначено, що згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Враховуючи цю норму права новий розмір орендної плати повинен застосовуватись саме з моменту набрання цим рішенням законної сили.
При цьому, у суду відсутні підстави для встановлення іншої дати з огляду на те, що рішення №2318 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних мережах міста Севастополя» було прийнято Севастопольською міською Радою 07.02.2012, звернення до відповідача з пропозицією внести зміни до договору мало місце 28.02.2013. При цьому, звернення до суду з відповідним позовом відбулось лише 23.07.2013.
За таких обставин, виходячи із закріплених статтею 3 ЦК України засад справедливості, добросовісності та розумності, суд не вбачає підстав для встановлення іншої дати набрання чинності змін до договору оренди землі, окрім дати набрання чинності рішенням суду у даній справі.
Позивач просив суд внести зміни у Договір та викласти пункт 4.3 (в діючій редакції договору пункт 4.2) в наступній редакції:
" 4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:
Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної
земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)
Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:
- на період з 01.01.2012 до 07.02.2012:
4329347,80 * 0,0009 : 366 * 37= 393,90 грн
- з 07.02.2012:
- 4329347,80 * 0,01 = 43293,48 грн.
Суд вважає, що ця вимога підлягає частковому задоволенню, в редакції, що змінена судом на підставі вимог Методики встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки в адміністративних мережах міста Севастополя, затвердженої рішенням Севастопольської міської Ради, з урахуванням наступного.
Згідно з пунктом 2.1 Методики встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки в адміністративних мережах міста Севастополя, яка затверджена рішенням Севастопольської міської Ради від 21.05.2013 №5534 розміри річної орендної плати визначається в залежності від цільового призначення земельної ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Такий принцип визначення річної орендної плати за землю відповідає статтям 274, 285-288 Податкового кодексу України.
Враховуючи введені в дію нові ставки орендної плати, формула визначення річної орендної плати, та величина річної орендної плати з урахуванням нових нормативної грошової оцінки та ставки розміру орендної плати мають бути визначені в такому вигляді:
4329347,80 * 0,005 = 21646,74 грн.
Разом з тим, відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Позивачем не доведено обґрунтованість перерахунку орендної плати за попередні періоди, а тому суд вважає вимоги позивача про внесення цих змін до договору необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Що стосується позовних вимог щодо змін до розділу 3, пунктів 4.2, 4.4-4.12 розділу 4, п.п. ж) пункту 9.1.1, п.п. б), н), о) п) пункту 9.2.2, пунктів 11.4, 11,5 слід зазначити таке.
Відповідно до статей 626, 627 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Статтею 179 Господарського кодексу України встановлено, що майново-господарські зобов'язання, які виникають між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов'язаннями. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб'єктів, коли ці суб'єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту. Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до пунктів 1.1., 1.3. та 1.5 рішення Ради №2318 управління було зобов'язано:
- після надання орендарями виписок з технічної документації про нормативну грошову оцінку, затвердженою рішенням Севастопольської міської Ради №2163 від 20.12.2011, внести відповідні зміни до діючого договору оренди земельних ділянок (п. 1.1);
- за результатом інвентаризації договорів оренди земельних ділянок необхідно привести ставки орендної плати до відповідності з діючим законодавством та Методикою шляхом внесення відповідних змін у договори оренди (п.1.3);
- направити на адресу орендарів пропозиції про намір внести зміни до договорів земельних ділянок (п.1.5.).
Таким чином, Севастопольською міською Радою були прийняті рішення щодо внесення змін лише до пунктів 2.3. та 4.1 Договору стосовно нормативної грошової оцінки землі приведення ставок орендної плати до відповідності із законодавством. Рішення щодо внесення змін до інших пунктів договору не приймалось.
13.09.2011 року Севастопольською міською Радою прийняте рішення "Про внесення змін до рішення Севастопольської міської Ради №1343 від 14.10.2003 "Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення", яким був затверджений примірний договір оренди земельної ділянки. Але, цим рішенням не вирішувалось питання щодо приведення діючих договорів до відповідності із затвердженим примірним договором.
Так, позивач просить внести зміни до п. 9.2.2 Договору, зокрема, змінити п. н) та доповнити пункт о) в такій редакції:
н) у випадку переходу права власності на розташований на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна до іншої особи, в десятиденний строк надати орендодавцеві копію документа, що підтверджує перехід права власності на об'єкт нерухомого майна (договору купівлі-продажу, дарування та інш.) та в найкоротший термін прийняти мери до оформлення переходу прав користування земельною ділянкою набувальнику об'єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці;
о) повідомляти Орендодавцеві про зміну своїх реквізитів, в тому числі організаційно-правової форми, найменування, юридичної адреси та інш. в десятиденний строк».
Статтями 120 та 140 Земельного кодексу України не регламентовано питання зміни реквізитів сторін у договорі та внесення відомостей про державну реєстрацію договору оренди до реєстру, а також при переході права власності на розташований на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна до іншої особи орендарю земельної ділянки не зобов'язано надавати таке підтвердження, а тому не можуть бути підставою для внесення цих змін до Договору.
Позивач також просив суд пункт 11.4 викласти у наступній редакції:
"11.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України без укладення додаткової угоди до даного договору з моменту прийняття рішення про відмову від договору у наступних випадках:
- використання орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використанням);
- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;
- систематичної несплати орендної плати (протягом 3 місяців);
- не здійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;
- передачі чи відчуження права оренди третім особам."
Згідно зі статтею 31 Закону України "Про оренду" договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи - орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи - орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці; припинення дії договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства (щодо договорів оренди землі, укладених у рамках такого партнерства). Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.
Вищезазначений пункт договору не відповідає статті 31 Закону України "Про оренду землі", а тому, позовна вимога щодо включення його до Договору задоволенню не підлягає.
Суд також зазначає, що позовні вимоги Севастопольської міської Ради про внесення змін в договір оренди землі, зокрема, пункти, які не стосуються орендної плати у зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки землі, не відповідають умовам, вказаним в ст. 652 Цивільного кодексу України, в якості підстав для внесення змін до чинного договору.
Також вказані вимоги суперечать положенням статті 58 Конституції України та статті 5 Цивільного кодексу України.
З урахуванням зазначених вище обставин у суду відсутні підстави для задоволення позовних вимог у вказаній частині.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.
У пункті 4.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013 № 7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" встановлено, що судовий збір у справах зі спорів, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття обґрунтованих пропозицій другої сторони. Якщо розбіжності між сторонами вирішено частково на користь однієї із сторін і частково на користь другої сторони, то витрати, пов'язані зі сплатою судового збору, розподіляються між обома сторонами з урахуванням кількості та змісту прийнятих господарським судом пропозицій кожної із сторін (зокрема, у залежності від кількості пунктів спірного договору, прийнятих судом у редакції позивача і відповідача).
Таким чином, судовий збір підлягає стягненню із сторін пропорційно задоволеним вимогам.
Керуючись статтями 32-34, 49, 82-84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2 . Змінити умови укладеного між Севастопольською міською Радою (99011, м. Севастополь, вул. Леніна,3, ідентифікаційний код 24872845) та Обслуговуючим кооперативом "Гаражний кооператив "Прискорення" (вул. Пролетарська, буд. 43, м. Севастополь, 99014, ідентифікаційний код 24501853) договору оренди земельної ділянки від 12.09.2005, зареєстрованого 18.10.2005 під №00005 Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів в книзі реєстрації договорів оренди з номенклатурним номером 0405659, виклавши пункти Договору в такій редакції :
Пункт 2.3. договору викласти у наступній редакції:
" 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає:
4329347,80 грн (чотири мільйони триста двадцять дев'ять тисяч триста сорок сім грн. 80 коп), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки №1630-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему у місті Севастополі 18.02.2012.
Пункт 4.1 договору викласти у наступній редакції:
" 4.1. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється відповідно до Методики встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки в адміністративних мережах міста Севастополя, затвердженої рішенням Севастопольської міської Ради від 21.05.2013 №5534 (із змінами та доповненнями) в розмірі 0,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Пункт 4.2. договору викласти у наступній редакції:
" 4.2. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:
Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної
земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)
Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає: 4329347,80 * 0,005 = 21646,74 грн
3. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "Прискорення" (вул. Пролетарська, буд. 43, м. Севастополь, 99014, ідентифікаційний код 24501853) на користь Севастопольської міської Ради (99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 3, ідентифікаційний код 24872845) судовий збір у сумі 312,81 грн. (триста дванадцять грн. 81 коп) .
4. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Видати наказ після набрання рішенням суду законної сили.
Повне рішення складено 15.01.2014
Суддя підпис О.С. Погребняк
Згідно з оригіналом
помічник судді І.О. Кузьміна 15.01.2014
Суд | Господарський суд м. Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2014 |
Оприлюднено | 16.01.2014 |
Номер документу | 36638651 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Євдокімов Ігор Вячеславович
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Євдокімов Ігор Вячеславович
Господарське
Господарський суд м. Севастополя
Погребняк Олексій Станіславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні