ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ПОСТАНОВА
Іменем України
05 листопада 2013 р. (14 год. 30 хв.) Справа №801/9624/13-а
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кузнякової С.Ю. за участю секретаря судового засідання Лєбєдєвої О.М., представника позивача Мустафаєвої Е.Т., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Інспекції з питань захисту прав споживачів в АР Крим
до Приватного малого підприємства «Регтайм»
про стягнення.
Обставини справи: Інспекція з питань захисту прав споживачів в АР Крим звернулась до Окружного адміністративного суду АР Крим з позовом до Приватного малого підприємства «Регтайм» про стягнення заборгованості з штрафних санкцій за порушення законодавства про рекламу у розмірі 1700,00 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем були порушені вимоги Закону України "Про рекламу", в зв'язку з чим на підставі рішення № 140 від 16.04.2013р. до відповідача застосований штраф за порушення законодавства про рекламу у сумі 1700,00 грн., який відповідачем не сплачений, що і стало підставою для звернення до суду з зазначеними позовними вимогами.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у позові, та просив їх задовольнити у повному обсязі.
Відповідач у судове засідання не з'явився, письмових заперечень на позов суду не надав, про час, день та місце розгляду справи сповіщений належним чином - судовою повісткою, яка направлена рекомендованою кореспонденцією, та оскільки конверт повернувся з відміткою пошти про закінчення терміну зберігання, то відповідно до ч. 11 ст. 35 КАС України у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
Приймаючи до уваги, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, враховуючи, що адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, суд вважає можливим, на підставі ч. 6 ст. 71, ст. 128 КАС України, розглядати справу за наявними у ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд -
ВСТАНОВИВ:
25.03.2013 року посадовою особою Інспекції з питань захисту прав споживачів в АР Крим було складено протокол № 559 про порушення законодавства про рекламу, відповідно до якого встановлено, що в ході здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства про рекламу в м. Керчпо АДРЕСА_1 на території магазину «ІНФОРМАЦІЯ_1» ф/о-підприємця ОСОБА_2, розташована реклама алкогольних напоїв, реклама знаків для товарів та послуг, інших об'єктів права інтелектуальної власності, під яким випускаються алкогольні напої на торгівельному обладнанні з інформацією, направленою на формування та/або підтримання інтересу споживача реклами до товару з зображенням алкогольних напоїв торгівельних марок (мовою оригіналу) «Русский раз мер», «Коблево», «Массандра», «NEMIROFF», «SV» - виробників алкогольної продукції, що є ознакою порушення ч. 2 ст. 22 Закону України "Про рекламу" (а.с. 9).
07.03.2013р. за вих. № 02-03/559, відповідачу була направлена вимога про надання інформації та документів стосовно вартості розповсюджуваної (виготовленої) реклами відповідно до п. 5 ст. 27 Закону України "Про рекламу" із встановленим строком надання до 25.03.2013р. (а.с. 8).
Вказана вимога була отримана відповідачем 11.03.2013р., про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с. 8 зворотній бік).
Рішенням від 04.04.2013р. було розпочато розгляд справи про порушення законодавства про рекламу у відношенні відповідача (а.с. 6).
05.04.2013р. за № 02-836 позивач скерував на адресу відповідача повідомлення, в якому останнього було повідомлено про дату, час та місце розгляду питання про накладання штрафних санкцій за порушення законодавства про рекламу - 16.04.2013р. (а.с. 10).
Зазначене повідомлення відповідач отримав 06.04.2013р. згідно з повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 10 зворотній бік).
З матеріалів справи вбачається, що на вимогу позивача від Приватного малого підприємства «Регтайм» жодної інформації не надійшло, та доказів зворотного відповідачем не надано.
На засіданні комісії Інспекції 16.04.2013р., яке оформлено протоколом № 15 засідання по справі за порушення законодавства про рекламу від 16.04.2013р., було прийняте рішення № 140 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу, яким було вирішено за порушення ч. 2 26 Закону України "Про рекламу" накласти на Приватного малого підприємства «Регтайм» штраф в загальному розмірі 1700,00 грн. Вказане рішення було належним чином скероване на адресу відповідача (а.с. 5, 7).
Регулювання відносин між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, встановлення прав споживачів, а також визначення механізму їх захисту та основ реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів передбачено Законом України "Про захист прав споживачів".
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України "Про захист прав споживачів" держава забезпечує споживачам захист їх прав, надає можливість вільного вибору продукції, здобуття знань і кваліфікації, необхідних для прийняття самостійних рішень під час придбання та використання продукції відповідно до їх потреб, і гарантує придбання або одержання продукції іншими законними способами в обсязі, що забезпечує рівень споживання, достатній для підтримання здоров'я і життєдіяльності.
Частиною 3 ст. 5 Закону України "Про захист прав споживачів" передбачено, що захист прав споживачів здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи, що здійснюють державний санітарно-епідеміологічний нагляд, інші державні органи, органи місцевого самоврядування згідно із законодавством, а також суди.
Статтею 26 Закону України "Про захист прав споживачів" визначено, що спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів та його територіальні органи в областях, містах Києві та Севастополі, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері захисту прав споживачів здійснюють державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів, забезпечують реалізацію державної політики щодо захисту прав споживачів і мають право: 1) давати суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи про припинення порушень прав споживачів; 2) перевіряти у суб'єктів господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, якість продукції, додержання обов'язкових вимог щодо безпеки продукції, а також додержання правил торгівлі та надання послуг; безперешкодно відвідувати та обстежувати відповідно до законодавства будь-які виробничі, складські, торговельні та інші приміщення цих суб'єктів.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну інспекцію України з питань захисту прав споживачів, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року №465/2011, Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів (Держспоживінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра економічного розвитку і торгівлі України.
Держспоживінспекція України входить до системи органів виконавчої влади і реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів.
Держспоживінспекція України є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів.
Згідно п. 7 вказаного Положення Держспоживінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Наказом Міністра економічного розвитку і торгівлі України від 09.11.2011 р. №206, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 листопада 2011 р. за №1337/20075 затверджено Положення про інспекції з питань захисту прав споживачів в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (надалі Положення).
Згідно пп. 4.1. п. 4 Положення Інспекції відповідно до покладених на них завдань: здійснюють державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів (крім Держспоживінспекції в Автономній Республіці Крим), рекламу в цій сфері та державний ринковий нагляд.
Відповідно до пп. 6.1.12. пп. 6.1. п. 6 Положення Інспекції у сфері захисту прав споживачів мають право вимагати від рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами надання документів, усних чи письмових пояснень, відео- та звукозаписів, іншої інформації, необхідної для здійснення інспекціями повноважень щодо контролю за додержанням законодавства про рекламу.
При цьому одержувати в установленому порядку інформацію, документи і матеріали від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності та їх посадових осіб ( пп. 6.8. п. 6 Положення).
Згідно пп. 6.5 п. 6 Положення Інспекції мають право звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі застосування відповідних адміністративно-господарських санкцій, зобов'язання вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення.
Таким чином, виходячи з аналізу наведених норм законодавства, контроль за дотриманням, зокрема, законодавства про рекламу відноситься до повноважень Держспоживінспекції України та її територіальних органів на місцях.
А відтак, на позивача законодавством покладений обов'язок здійснення контролю за дотриманням Закону України "Про рекламу" суб'єктами господарювання та звернення до суду щодо стягнення адміністративного-господарських санкцій, застосованих, зокрема, за порушення законодавства про рекламу .
Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу встановлений постановою Кабінету Міністрів України № 693 від 26.05.2004р. (далі Порядок).
Відповідно до п.1 Порядку, цей Порядок регулює питання накладення уповноваженими особами Держспоживстандарту і його територіальних органів в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - територіальні органи) штрафів на рекламодавців, виробників і розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про рекламу (крім штрафів, накладення яких належить виключно до компетенції Антимонопольного комітету і регулюється законодавством з питань авторського права та суміжних прав).
Пунктом 8 зазначеного Порядку передбачено, що накладати штрафи на рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами мають право Голова Держспоживінспекції, його заступники, начальники територіальних органів Держспоживінспекції та їх заступники.
Підставою для розгляду справи про порушення законодавства про рекламу (далі - справа) є відповідний протокол, складений уповноваженою посадовою особою Антимонопольного комітету, Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, Мінфіну, НКЦПФР або Держспоживінспекції та її територіальних органів. (п. 9 Порядку)
Протокол про порушення законодавства про рекламу подається Держспоживінспекції або її територіальним органам за місцем вчинення порушення (п. 10 порядку). Протокол розглядається у місячний строк.
Таким чином, виходячи з наведених норм законодавства, враховуючи спірні правовідносини, фіксація порушення законодавства про рекламу здійснюється протоколом, а відтак, на спірні правовідносини не розповсюджуються норми Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Засади рекламної діяльності в Україні, регулювання відносин, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами визначає Закон України "Про рекламу" від 03.07.1996, № 270/96-ВР (далі Закон №270).
Статтею 1 Закону №270 передбачено, що реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару; зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.
Відповідно до ч.2 ст. 22 Закону № 270 реклама алкогольних напоїв, реклама знаків для товарів і послуг, інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, забороняється поміж іншого засобами зовнішньої реклами.
З матеріалів справи вбачається, що під час здійснення контролю дотримання законодавства про рекламу було встановлено порушення відповідачем вимог ч. 2 ст. 22 Закону №270. На виконання своїх повноважень, позивачем були спрямовані суб'єкту господарювання вимогу про надання інформації стосовно вартості розповсюдженої (виготовленої) реклами.
В порушення ст. 71 КАС України, відповідачем не надані докази виконання вимог Закону № 270 в частині надання витребуваної інформації.
Частиною 2 ст. 26 Закону № 270 передбачено, що на вимогу органів державної влади, на які згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами зобов'язані надавати документи, усні та/або письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення ними повноважень щодо контролю.
Відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону №270 особи, винні у порушенні законодавства про рекламу, несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну та кримінальну відповідальність відповідно до закону.
Згідно ч.6 ст. 27 Закону № 270 за неподання або подання завідомо недостовірної інформації щодо вартості розповсюдженої реклами та/або виготовлення реклами та/або вартості розповсюдження реклами спеціально уповноваженому центральному органу виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів та його територіальним органам, необхідної для здійснення ними передбачених цим Законом повноважень, на рекламодавців, виробників реклами та розповсюджувачів реклами накладається штраф у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян
Відповідач не надав суду письмових пояснень щодо предмету позову, доказів оскарження рішення позивача № 140 від 16.04.2013р. або доказів погашення заборгованості зі сплати штрафу в розмірі 1700,00 грн. за вказаним рішенням, у той час як відповідно до ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, та відповідно такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Вступну та резолютивну частину постанови проголошено у судовому засіданні 05.11.2013 року. У повному обсязі постанова виготовлена та підписана 11.11.2013 року.
Керуючись ст. ст. 9, 69-71, ст.ст. 158-159, 161-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
2. Стягнути с Приватного малого підприємства «Регтайм» ЄДРПОУ 30350983) штраф за рішенням Інспекції з питань захисту прав споживачів в АР Крим № 140 від 16.04.2013р. за порушення законодавства про рекламу у розмірі 1700,00 грн. (одна тисяча сімсот грн. 00 коп.) до державного бюджету м. Керч: 21081100, ЄДРПОУ 37978388, р/р 31116106700019, МФО 824026 ГУ ДКС України м. Сімферополь.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Кузнякова С.Ю.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2013 |
Оприлюднено | 20.01.2014 |
Номер документу | 36639803 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кузнякова С.Ю.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кузнякова С.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні