Господарський суд дніпропетровської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
Реєстраціяcpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.01.14р. Справа № 904/9776/13
за позовом Дніпропетровського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері, м. Дніпропетровськ в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ
до Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Дніпрообленерго", м. Дніпропетровськ
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Красота О.І.
Представники:
від прокурора: Захарчук В.О., посв. №012333 від 01.11.2012 року;
від позивача: не з'явився;
від відповідача: Дятченко Г.О., дов. №204/1001 від 13.05.2013 року;
СУТЬ СПОРУ:
Дніпропетровський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері (далі-Прокурор) в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради (далі-Позивач) звернувся до господарського суду з позовом до Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Дніпрообленерго" (далі-Відповідач) і просить суд внести зміни до п.п. 3.2, 3.8 Договору оренди земельної ділянки від 09.07.2004 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Публічним акціонерним товариством "ДТЕК Дніпрообленерго", посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. та зареєстрований в реєстрі за №4166, державна реєстрація якого відбулась 27.08.2004 року за №5566, виклавши їх в такій редакції:
"3.2 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 107 647 грн. 59 коп., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі орендної плати, що встановлюється цим кодексом.";
"3.8 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 29.11.2013 року становить 3 588 253 грн. 03 коп.".
Прокурор в судове засідання з'явився, позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити.
Позивач в судове засідання не з'явився, документи витребувані ухвалою господарського суду не надав. Клопотання про відкладення розгляду спору та письмові пояснення причин такої неявки на адресу суду не надходило.
Відповідач у судове засідання з'явився, стверджує про те (відзив на позов до суду не надав), що вказані суми, які зазначені в позові сплачує в повному обсязі, заперечень проти позову не має.
Суд вважає можливим розглянути справу за відсутності представника Позивача, оскільки останній повідомлений про час та місце судового засідання належним чином, а в матеріалах справи наявні документи необхідні для вирішення спору по суті та прийняття обґрунтованого рішення.
Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу сторонами не подавалось.
Відповідно до ст. 75 ГПК України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
В порядку ст. 85 ГПК України, у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши прокурора та представника Відповідача, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
09.07.2004 року між Дніпропетровською міською радою (далі-Орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго", найменування якого змінено на Публічне акціонерне товариство "ДТЕК Дніпрообленерго" (далі-Орендар) був укладений Договір оренди земельної ділянки (далі-Договір), який 09.07.2004 року посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. за реєстровим №4166, та зареєстрований у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, про що вчинено відповідний запис від 27.08.2004 року за №5566.
Пунктом 1.1 Договору передбачено, що Орендодавець передає, а Орендар приймає у строкове платне володіння і користування на умовах оренди земельну ділянку площею 1,5077 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Самарський район, вул. 20-річчя Перемоги, 36 і зареєстрована в Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 1210100000:09:090:0030 згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Підставою для передачі земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 24.12.2003 №106/14. (п. 1.2 Договору).
Згідно з пунктом 1.3 Договору, передбачене використання земельної ділянки за Договором: фактичне розміщення будівель та споруд ПС "Придніпровська".
Відповідно до пункту 2.1 Договору, земельна ділянка передається до 24.12.2018 року.
Пунктом 3.2 Договору передбачено, що орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі земельного податку з урахуванням індексів інфляції, що визначаються у встановленому порядку. Зміна грошової оцінки земельної ділянки та її індексація, що тягне за собою зміни у розмірі орендної плати, провадиться без внесення змін та доповнень до Договору у порядку та випадках, передбачених нормативними законодавчими актами України. (п. 3.3 Договору)
На час укладання Договору грошова оцінка земельної ділянки становить 1 252 837,29 грн. згідно з довідкою про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 04.03.2004 за №543. (п. 3.8 Договору)
Пунктом 8.1 Договору передбачено, що перереєстрація і внесення змін до Договору проводиться у порядку, встановленому для його державної реєстрації.
З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст.288 вказаного кодексу встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;
- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ст.288.5.1).
Прокурор вважає, що прийняття Податкового кодексу, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до договору оренди землі від 09.07.2004 року, що і стало причиною спору.
Розглянувши позовні вимоги господарський суд вважає їх такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст.6 Цивільного кодексу України).
Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Згідно до вимог статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
З метою приведення раніше укладених договорів оренди земельних ділянок у відповідність до діючого законодавства, Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення № 216/8 від 02.02.2011 р. (а.с. 25) "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства".
Позивач направив до Відповідача лист міського голови лист від 18.02.2011 №7/22-185 "Про приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог законодавства" (а.с.26), як орендаря земельної ділянки комунальної власності у м.Дніпропетровську, з пропозицією привести договір оренди землі, укладений з Відповідачем у відповідність до вимог Податкового кодексу України та Рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. №216/8. Пропозиція міського голови була також опублікована в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради (газета "Наше Місто" від 22.02.2011р. №26 (3306) (а.с.27-28) в офіційному повідомленні. Відповідно до повідомлення Відповідачу необхідно було у двотижневий строк, з моменту опублікування повідомлення (до 08.03.2011р.) звернутися до департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради для приведення договору оренди до вимог чинного законодавства України в частині орендної плати, шляхом укладання додаткового договору. Проте у строк, визначений повідомленням, Відповідач відповіді на вказану вимогу не надав, додатковий договір не підписав.
На час розгляду справи доказів щодо приведення договору оренди земельної ділянки від 09.07.2004 року до вимог діючого законодавства в частині орендної плати за користування земельною ділянкою у мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України сторонами суду не надано.
Згідно доданого Прокурором до позову витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 29.11.2013 року становить 3 588 253,03 грн. (а.с.24).
Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно частини 2 статті 12 цього Закону нормативно-правові акти з проведення оцінки земель які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Нормативно грошова оцінка земельних ділянок в силу положень статті 13 названого Закону приводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормами статі 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до положень статей 20 та 23 цього Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативно грошової оцінки земель.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Порядок проведення нормативної грошової оцінки землі урегульований "Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", затвердженим спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Українською академією аграрних наук від 27.01.2006р. за №18/15/21/11.
Пунктом 1.3 Порядку передбачено, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку… орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Стаття 33 Господарського кодексу України зобов'язує кожну сторону довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. В даному випадку вимоги прокурора про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, зокрема до нормативної грошової оцінки можуть бути задоволені тільки на підставі виданого у відповідності з вимогами вищезазначеного Порядку витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Отже, наданий міською радою витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним доказом в розумінні ст. 34 ГПК України.
Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно ст. 632 Цивільного кодексу України, у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.
Умовами спірного договору передбачені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, передбаченому законодавством України.
Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").
Враховуючи, що має місце зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею в трикратному розмірі земельного податку, суд вважає правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про внесення змін до пункту 3.2 Договору оренди земельної ділянки, який укладено між Позивачем та Відповідачем в частині встановлення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою відповідно до Податкового кодексу України, визначивши її у мінімальному розмірі, що встановлюється Податковим кодексом України та до пункту 3.8 Договору, в частині встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 3 588 253,03 грн.
Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Відповідно до ч.2 ст.124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 20.03.2012 року по справі № 21/5005/11886/2011, якою встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати встановлюється у мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України.
Крім того, щодо правовідносин викладених у позовній заяві стосовно вказаного предмету спору, існує і правова позиція Верховного Суду України, яка викладена у постанові від 27.12.2010 року по справі № 27/15-10, та яка прийнята за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах.
У відповідності до норм ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України, рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.
Невиконання судових рішень Верховного Суду України тягне за собою відповідальність, установлену законом.
Отже нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на Відповідача.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 33, 49, 75, 82-85, 116, 117, ст.111-28 ГПК України, господарський суд,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Внести зміни до п. 3.2 Договору оренди земельної ділянки від 09.07.2004 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою (49000, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 75, ЄДРПОУ 26510514) та Публічним акціонерним товариством "ДТЕК Дніпрообленерго" (49017, м.Дніпропетровськ, вул. Запорізьке шосе, 22, ЄДРПОУ 23359034), посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. та зареєстрований в реєстрі за №4166, державна реєстрація якого відбулась 27.08.2004 року за №5566, виклавши його в такій редакції:
"3.2 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 107 647 грн. 59 коп., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі орендної плати, що встановлюється цим кодексом.".
Внести зміни до п. 3.8 Договору оренди земельної ділянки від 09.07.2004 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою (49000, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 75, ЄДРПОУ 26510514) та Публічним акціонерним товариством "ДТЕК Дніпрообленерго" (49017, м.Дніпропетровськ, вул. Запорізьке шосе, 22, ЄДРПОУ 23359034), посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. та зареєстрований в реєстрі за №4166, державна реєстрація якого відбулась 27.08.2004 року за №5566, виклавши його в такій редакції:
"3.8 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 29.11.2013 року становить 3 588 253 грн. 03 коп.".
Стягнути з Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Дніпрообленерго" (49017, м.Дніпропетровськ, вул. Запорізьке шосе, 22, ЄДРПОУ 23359034) в доход Державного бюджету України в особі управління Державного казначейства у Жовтневому районі м.Дніпропетровська, р/р 31219206700005 у відділенні банку ГУДКУ в Дніпропетровській області, код ЄДРПОУ 37989269, МФО 805012) суму 1 147 грн. 00 коп. - судового збору.
Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Суддя О.І. Красота
Рішення підписано
16.01.14р.
| Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
| Дата ухвалення рішення | 16.01.2014 |
| Оприлюднено | 20.01.2014 |
| Номер документу | 36680494 |
| Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні