Постанова
від 14.05.2009 по справі 47/265-08
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

47/265-08

ВИЩИЙ  ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  УКРАЇНИ  

 ПОСТАНОВА          

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ          

 14 травня 2009 р.                                                                                    № 47/265-08  

Вищий  господарський суд  України у складі колегії  суддів:

Дерепи В.І. –головуючого (доповідача),Грека Б.М.,

Мележик Н.І.,

за участю повноважних представників:

позивачаМацегорін А.О.

відповідачаВерсан А.В.

розглянувши  у     відкритому              судовому засіданні  касаційну  скаргу Дочірньої компанії "Газ України" НАК "Нафтогаз України"

на постановувід 28 січня 2009 рокуХарківського апеляційного господарського суду

у справі№47/265-08

за позовомДочірньої компанії "Газ України" НАК "Нафтогаз України"

доХарківського обласного комунального підприємства "Дирекція розвитку інфраструктури територій"

проСтягнення 4301906, 81 грн.,

ВСТАНОВИВ:

          У серпні 2008 року позивач звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до відповідача про стягнення основного боргу за поставлений природний газ в сумі 2323669,41 грн., пені в сумі 258591,87 грн., інфляційних в сумі 1474743,59 грн., 3% річних в сумі 244901,94 грн.

          Рішенням господарського суду Харківської області від 15 жовтня 2008 року (суддя Светлічний Ю.В.) позов задоволений частково. Припинено провадження у справі в частині стягнення суми основного боргу за поставлений природний газ в сумі 2323669,41 грн. Відмовлено в задоволенні позовних вимог в частині стягнення пені в розмірі 62687,95 грн. Стягнуто з відповідача на користь позивача 3% річних в розмірі 244901,94 грн., інфляційних в сумі 1474743,59 грн., пені в сумі 195903,92 грн., судові витрати.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 28 січня 2009 року рішення господарського суду скасовано частково та прийнято нове рішення. В частині стягнення суми основного боргу в розмірі 2323669,41 грн., 3% річних в розмірі 244901,94 грн., інфляційних в сумі 1474743,59 грн., пені в сумі 195903,92 грн. в позові відмовлено. В іншій частині рішення суду залишене без змін.

У касаційній скарзі Дочірня компанія "Газ України" НАК "Нафтогаз України" просить вказану постанову апеляційного господарського суду скасувати, як прийняту з порушенням норм матеріального і процесуального права.

Заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи та на підставі встановлених в ній фактичних обставин, проаналізувавши правильність застосування апеляційним господарським судом при прийнятті оскаржуваної постанови норм матеріального і процесуального права, суд вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

З матеріалів справи вбачається, що 29 грудня 2006 року між сторонами у справі був укладений договір на постачання природного газу №06/06-1929 ТЕ-32 з додатковими угодами до нього, які є невід'ємною частиною договору, згідно умов якого позивач зобов'язувався передати у власність відповідача в 2007 році  до 7220 тис. куб.м природного газу, а відповідач - прийняти та оплатити газ на умовах визначених цим договором.

Згідно п.7.2 укладеного договору передбачено, що в разі неоплати або несвоєчасної оплати за спожитий газ у строки, зазначені у п.6.1 договору, відповідач сплачує на користь позивача пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу, за кожен день прострочення платежу.

Відповідно до п.7.5 договору неустойка нараховується позивачем протягом шести місяців, що передують моменту звернення з позовом.

Протягом січня-серпня 2007 року позивач передав, а відповідач прийняв газ в кількості 19007,424 тис.куб.м на суму 13039059,41 грн., що підтверджується відповідними актами передачі-приймання природного газу, які підписані представниками обох сторін та засвідчені печатками підприємств.

Згідно матеріалів справи, відповідач свої зобов'язання за договором виконав частково, а саме розрахувався за поставлений природний газ в сумі 10715390 грн.

Статтею 54 Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік»передбачено, що перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла в зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії, послуг з водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, здійснюється у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за рахунок надходжень від погашення податкової заборгованості підприємств до державного бюджету та додаткових податкових зобов'язань, які виникають у результаті виконання цієї статті. Розрахунки з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, з місцевих бюджетів можуть здійснюватись за рахунок належних їм додаткових податкових зобов'язань, які виникають у результаті виконання цієї статті.

Пунктом 1 «Порядку перерахування у 2008 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися і постачалися населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії, послуг з водопостачання та водовідведення тарифам, затвердженим органами державної влади чи органами місцевого самоврядування», встановленого Постановою Кабінету міністрів України від 25 квітня 2008 року №440 встановлено, що цей Порядок визначає механізм перерахування у 2008 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися і постачалися населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії, послуг з водопостачання та водовідведення тарифам, затвердженим (погодженим) органами державної влади чи органами місцевого самоврядування за рахунок надходжень від погашення податкової заборгованості надавачів, виробників, виконавців послуг, інших підприємств або їх кредиторів - учасників розрахунків до державного бюджету та додаткових податкових зобов'язань, які виникають у результаті виконання зазначеної статті 54 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік" та за рахунок повернення заборгованості місцевих бюджетів перед державним бюджетом, що виникла у зв'язку з наданням Мінфіном фінансової допомоги Урядові Криму, облвиконкомам, Севастопольському міськвиконкому на підставі укладених між ними у 1994 році  договорів для підприємств теплоенергетики, що перебувають у комунальній власності, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.1994 року  №510.

Згідно п.2 Порядку перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах  здійснюється на умовах, визначених цим Порядком, на суму заборгованості з різниці в тарифах, яка виникла за період з 01.01.2000 року по 31.12.2008 року з урахуванням проведених у 2006 році розрахунків і не погашеної на дату складення довідки про розмір кредиторської заборгованості місцевих бюджетів та/або дебіторської заборгованості учасників розрахунків у межах щомісячних лімітів, встановлених Мінфіном для Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, згідно з затвердженим розподілом видатків Державного бюджету України на 2008 рік.

Пунктом 3 вказаного Порядку визначено, що підставою для проведення розрахунків є договір про організацію взаєморозрахунків, який укладається між учасниками розрахунків на підставі документа, що підтверджує наявність в учасників розрахунків кредиторської та/або дебіторської заборгованості, без врахування пені, штрафних та фінансових санкцій.

Як правильно встановлено судом, спірна сума основного боргу відповідача за спожитий природний газ згідно договору № 06/06-1929 ТЕ-32 від 29 грудня 2006 року в розмірі 2323669, 41 грн. виникла як різниця в тарифах на теплову енергію, що постачалася населенню, внаслідок невідповідності фактичної вартості теплової енергії тарифам, які затверджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування і на сплату якої держава перераховує субвенції.

4 липня 2008 року між Головним Управлінням державного казначейства України в Харківській області, Головним фінансовим управлінням Харківської облдержадміністрації, Головним управлінням житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури Харківської облдержадміністрацій Харківським обласним комунальним підприємством «Дирекція розвитку інфраструктури території», ДК «Газ України»НАК «Нафтогаз України»та НАК «Нафтогаз України»був укладений договір №22/440 про організацію взаєморозрахунків відповідно до вказаної Постанови Кабінету Міністрів України №440 від 25.04.2008 року.

Згідно пункту 3.1 договору №22/440, сторони зобов'язались до проведення взаєморозрахунку не вчиняти дій щодо погашення заборгованості, яку передбачається погасити відповідно до цього договору.

Відповідно до пунктів 7-12 зазначено Порядку, Міністерство фінансів України повинно прийняти рішення про перерахування суми 2323600 грн. для проведення розрахунків згідно розділу 2 договору №22/440 яким передбачено, що на рахунок позивача буде перераховано вказану суму для погашення заборгованості за постачання природного газу згідно з договором 06/06-1929 ТЕ - 32 від 29.12.2006 року за 2007 рік.

Як вбачається з матеріалів справи, перерахування суми в розмірі 2323600 грн. було здійснено 29.08.2008 року згідно платіжного доручення №79 в графі призначення платежу якого вказано, що платіж здійснено згідно зі статтею 54 Закону України «Про державний бюджет на 2008 рік» до Постанови Кабінету Міністрів України №440 договір № 22/440 від 04.07.2008 року за постачання природного газу згідно з договором №06/06-1929 від 29.12.2006 року за 2007 рік.

Приймаючи постанову про скасування рішення місцевого господарського суду та відмову  позивачу в позові, апеляційний господарський суд виходив з того, що оскільки позивачем були погоджені умови договору № 22/440 від 4.07.2008 року, то у нього були відсутні підстави для звернення 19.08.2008 року з позовом про стягнення суми основної  заборгованості за постачання  природного газу за договором № 06/06-1929 від 29.12.2006 року, порядок погашення якої був визначений умовами договору № 22/440 від 4.07.2008 року, що в свою чергу свідчить про відсутність вини відповідача.

Суд апеляційної інстанції також вважав, що оскільки спірна сума заборгованості виникла не з вини відповідача, а у зв'язку з несвоєчасним надходженням відповідних коштів  з бюджету, то вимоги позивача в частині стягнення з відповідача пені у розмірі 195903,32 грн., індексу інфляції у розмірі 1474743,59 грн. та 3% річних у розмірі 244901,94 грн. задоволенню не підлягають.

Проте, з вказаними висновками апеляційної інстанції погодитись не можна враховуючи наступне.

Розглядаючи даний спір та приймаючи постанову у справі, апеляційний господарський суд не звернув уваги та не дав належної правової оцінки тим обставинам що заборгованість за постачання природного газу  існувала з першого місяця поставки газу, тобто з січня 2007 року.

Поряд з цим, договір №22/440 про організацію взаєморозрахунків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.04.2008 року            № 440 укладено лише 04.07.2008 року та відповідно до п.5.2 договору він набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє до повного виконання сторонами зобов'язань за договором.

Окрім того, згідно п.5.3 договору він є дійсним лише у разі проведення відповідного фінансування. Як зазначалося раніше перерахування суми заборгованості з державного бюджету було здійснено  29.08.2008 року.

За вказаних обставин, висновки апеляційного господарського суду в тому, що у позивача  були відсутні підстави  для звернення 19.08.2008 року з позовом до суду про стягнення суми основної заборгованості за постачання природного газу за договором № 06/06-1929 від 29.12.2006 року та про відсутність вини відповідача в затримці розрахунків, визнати законним і обгрунтованим не можна, оскільки вони спростовуються зібраними у справі доказами та протирічать вимогам цивільного законодавства про належне виконання зобов'язань за договором.

Окрім того, суд не може погодитись з висновками апеляційної інстанції в частині відмови з вищевказаних підстав в задоволенні позову про стягнення пені, інфляційних нарахувань та 3% річних.

Апеляційний господарський суд, також, не врахував, що відповідно  до п.3 постанови Кабінету Міністрів  №440  від 25.04.2008 року, підставою для проведення розрахунків є договір про організацію взаєморозрахунків, який укладається між учасниками  розрахунків на підставі документа, що підтверджує наявність  в учасників розрахунків кредиторської та/або дебіторської заборгованості  (без врахування пені, штрафних та фінансових санкцій). Тобто апеляційний господарський суд не звернув увагу на ту обставину, що відповідно до вищевказаної постанови Кабінету Міністрів України договір № 22/440 від 4.07.2008 року укладався  тільки відносно взаєморозрахунків сум основного боргу  за спожитий природний газ.

Враховуючи наведене, суд вважає, що постанова апеляційної інстанції, як прийнята з порушенням норм матеріального і процесуального права, зокрема, ст.43 ГПК України, не може залишатись без змін і підлягає скасуванню.

Перевіряючи законність і обгрунтованість прийнятого місцевим господарським  судом рішення у справі суд вважає, що суд першої інстанції повно і всебічно з'ясував та перевірив всі обставини у справі, дав належну правову оцінку доказам і прийняв законне і обгрунтоване рішення, яке необхідно залишити без змін.

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119, 11110, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 28 січня 2009 року скасувати, задовольнивши касаційну скаргу.

Рішення господарського суду Харківської області від 15 жовтня 2008 року залишити без змін.

Головуючий                                                                                Дерепа В.І.

С у д д і:                                                                                       Грек Б.М.

                                                                                                     Мележик Н.І.

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення14.05.2009
Оприлюднено28.05.2009
Номер документу3668905
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —47/265-08

Постанова від 14.05.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Дерепа В.І.

Ухвала від 09.04.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Дерепа В.І.

Постанова від 30.01.2009

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шутенко І.А.

Рішення від 15.10.2008

Господарське

Господарський суд Харківської області

Светлічний Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні