Рішення
від 16.01.2014 по справі 913/3315/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

16 січня 2014 року Справа № 913/3315/13

Провадження №19пд/913/3315/13

За позовом прокурора Артемівського району міста Луганська , м.Луганськ

в інтересах держави в особі:

позивача - Ювілейної селищної ради м.Луганська , смт.Ювілейне м.Луганськ

до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганськ-Трак-Сервіс" , смт.Ювілейне м.Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі від 18.12.2007, державна реєстрація від 15.01.2008 за № 040840200002

Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.

Секретар судового засідання Дрожанова О.В.

У засіданні брали участь:

від заявника - Чекер Я.В. - прокурор, службове посвідчення № 019323 від 05.08.2013;

від позивача - Єпіфанова В.О. - спеціаліст 1-ої категорії-юрисконсульт, довіреність № 161 від 08.01.2014;

від відповідача - Бородін Д.Є. - представник, довіреність № б/н від 23.09.2013.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі Ювілейної селищної ради заявлено вимогу про внесення змін до договору оренди землі від 18.12.2007, державна реєстрація від 15.01.2008 за № 040840200002, який укладений між Ювілейною селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Луганськ-Трак-Сервіс", відносно земельної ділянки площею 0,2438 га, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, с.Ювілейне, район вул.Бондаренко, 10, під будівництво та розміщення нежитлових будівель і споруд та автостоянки, а саме: викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 10.12.2013 було порушено провадження у справі та її розгляд призначений на 24.12.2013.

24.12.2013 відповідачем подано клопотання б/н про зупинення провадження у справі до моменту набрання чинності рішенням Артемівського районного суду м.Луганська у справі № 434/7466/13-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганськ-Трак-Сервіс" до Ювілейної селищної ради м.Луганська та Виконавчого комітету Ювілейної селищної ради про визнання нечинним рішення суб'єкта владних повноважень.

Дане клопотання обґрунтоване тим, що предметом розгляду у справі № 434/7466/13-а є, зокрема, оскарження та зміна таких розрахункових показників за договором оренди землі від 15.01.2008 за № 040840200002: функціональний коефіцієнт, договірний коефіцієнт, нормативна грошова оцінка землі. Крім того, частково визнається нечинним та частково скасовується рішення Ювілейної селищної ради м.Луганська від 29.08.2013 за № 26/3 "Про розгляд питання про змінення договорів, що посвідчують право користування землею в частині збільшення розміру річної орендної плати, в яких розмір річної орендної плати складає менше трикратного розміру земельного податку". Відповідач зазначає, що наразі розмір орендної плати за договором оренди землі від 15.01.2008 за № 040840200002 є невідомим та залежить від результатів розгляду справи № 434/7466/13-а.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 24.12.2013 розгляд справи відкладений на 15.01.2014.

Клопотання відповідача б/н від 24.12.2012 про зупинення провадження у справі розглянуто судом в судовому засіданні 15.01.2014 та відхилено, враховуючи наступне.

Частиною 1 ст.79 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом, а також у разі звернення господарського суду із судовим дорученням про надання правової допомоги до іноземного суду або іншого компетентного органу іноземної держави.

Згідно до абзацу 3 пп.3.16 п.3 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" під неможливістю розгляду даної справи слід розуміти неможливість для даного господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі, - у зв'язку з непідвідомчістю або непідсудністю іншої справи даному господарському суду, одночасністю розгляду двох пов'язаних між собою справ різними судами або з інших причин.

Частиною 1 ст.43 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

В даному випадку прокурор просить внести зміни до договору оренди землі від 18.12.2007, державна реєстрація від 15.01.2008 за № 040840200002, встановивши мінімальний розмір договірного коефіцієнту 3, який передбачений ст.288 Податкового кодексу України, тому господарський суд вважає можливим самостійно встановити всі обставини справи, надати їм належну правову оцінку та розглянути справу без зупинення провадження у справі.

Згідно ст.77 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 15.01.2014 оголошено перерву до 16.01.2014.

Відповідач відзивом б/н від 16.01.2014 вимоги позову відхилив, посилаючись на те, що позивачем не було надано жодних розрахунків, які б доводили, що на даний час розмір орендної плати, який відповідач сплачує по договору оренди землі, не відповідає мінімально встановленому пп.1 п.5 ст.288 Податкового кодексу України; що позивачем було невірно визначено розміри функціонального коефіцієнту і це в свою чергу призвело до невірного визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки за оскаржуваним договором; що відповідно до приписів чинного законодавства України закон не має зворотної дії в часі.

У судовому засіданні 16.01.2014 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та сторін, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатися до суду в передбачених законом випадках.

Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Підставою звернення прокурора Артемівського району міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Ювілейної селищної ради м.Луганська є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.

Рішенням Ювілейної селищної ради від 14.11.2007 № 16/239 було вирішено передати Товариству з обмеженою відповідальністю "Луганськ-Трак-Сервіс" в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 0,2438 га під будівництво та розміщення нежитлових будівель і споруд та автостоянки, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, с.Ювілейне, район вулиці Бондаренко, номер 10.

На виконання вказаного рішення між Ювілейною селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Луганськ-Трак-Сервіс" було укладено договір оренди землі від 18.12.2007, державна реєстрація від 15.01.2008 за № 040840200002.

Відповідно до п.8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди земельної ділянки збільшеного на коефіцієнт 1,5 (довідка у вигляді розрахунку про розмір земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди земельної ділянки додається до договору та є його невід'ємною частиною).

Згідно до п.30 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

Ювілейна селищна рада листом № 552 від 27.07.2012 (а.с.15) зверталася до відповідача з пропозицією про внесення змін у договір оренди землі, але відповідач на вказаний лист відповіді не надав.

Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі позивача з даним позовом до суду.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Обґрунтованою суд вважає вимогу прокурора про викладення п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8.Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3", враховуючи наступне.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Абзацом 4 п.п.2.19 п.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" встановлено, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.30 договору).

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Враховуюче викладені приписи законодавства та обставини справи, суд вважає необґрунтованими заперечення відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву.

Таким чином, є обґрунтованою вимога прокурора Артемівського району міста Луганська про внесення змін до договору оренди землі від 18.12.2007, державна реєстрація від 15.01.2008 за № 040840200002, який укладений між Ювілейною селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Луганськ-Трак-Сервіс".

Судовий збір покладається на відповідача, враховуючи приписи ст.49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст.49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов прокурора Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі Ювілейної селищної ради м.Луганська до Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганськ-Трак-Сервіс" задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 18.12.2007, державна реєстрація від 15.01.2008 за № 040840200002, який укладений між Ювілейною селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Луганськ-Трак-Сервіс", відносно земельної ділянки площею 0,2438 га, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, с.Ювілейне, район вул.Бондаренко, 10, під будівництво та розміщення нежитлових будівель і споруд та автостоянки, виклавши п.8 розділу "Орендна плата" договору у наступній редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганськ-Трак-Сервіс", вул.Бондаренко, б.10, смт.Ювілейне м.Луганськ, ідентифікаційний код 33432534, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 1147 грн. 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Державній податковій інспекції в Артемівському районі м.Луганська Головного управління Міндоходів у Луганській області.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 21.01.2014.

Суддя Т.В. Косенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення16.01.2014
Оприлюднено22.01.2014
Номер документу36719132
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/3315/13

Рішення від 16.01.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 24.12.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 10.12.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні