Постанова
від 17.01.2014 по справі 821/3774/13-а
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

73027, м. Херсон, вул. Робоча, 66, тел. 48-51-90


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" січня 2014 р. 13 год.49 хв.Справа № 821/3774/13

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Дубровної В.А.,

при секретарі: Рябчич А.М.,

за участю представників

позивача - Кирюшенко Д.М.,

відповідача - Палінічака К.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Деметра" до Державної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління Міндоходів у Херсонській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Деметра" (далі - позивач, ТОВ "Агрофірма Деметра") звернулось до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління Міндоходів у Херсонській області (далі - відповідач, ДПІ), у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 15.08.2013 року №0009871503 про збільшення грошового зобов'язання по орендній платі з юридичних осіб за основним платежем у сумі 120977,21 грн. та за штрафними санкціями у сумі 23987,86 грн.

Вказані вимоги позивач обґрунтовує тим, що висновок відповідача про обов'язок платника податків обчислювати орендну плату згідно нормам Податкового кодексу України є протиправним, оскільки ст. 288 цього Кодексу зазначено, що розмір орендної плати встановлюється договором. Позивач вказує, що на момент проведення перевірки жодних змін до умов договору оренди землі в частині збільшення розміру орендної плати не вносилось, а тому у позивача відсутній обов'язок щодо сплати збільшеного розміру плати за землю за наслідками проведеної перевірки, що свідчить про неправомірність оскаржуваного податкового повідомлення - рішення.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги і просив суд їх задовольнити.

Відповідач заперечив проти адміністративного позову, обґрунтовуючи тим, що в ході перевірки ТОВ "Агрофірма Деметра" встановлено декларування позивачем податкових зобов'язань по орендній платі за земельні ділянки і комунальної власності без урахування вимог п.п. 288.5.1. п. 288.5 ст. 288 та п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України, що стало підставою для прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

В судовому засіданні представник відповідача підтримав заперечення та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог з наступних підстав.

Як встановлено судом і підтверджено матеріалами справи, між ТОВ "Агрофірма Деметра" (орендар) та Херсонською обласною державною адміністрацією (Орендодавець) було укладено декілька договорів оренди земельної ділянки, зокрема -

- договір оренди земельної ділянки від 18.05.2010 року, зареєстрований в Херсонській міській філії Державного підприємства "Херсонський регіональний центр державного земельного кадастру" за №041071300015 від 05.07.2010 р., щодо оренди земельної ділянки площею 0,0536 га, яка знаходиться на території Зеленівської селищної ради Дніпровського району м. Херсона для ведення сільськогосподарської діяльності (тваринництва).

Відповідно до пунктів 5 та 9 вказаного договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 27285,09 грн., перші три роки орендна плата вносить орендарем у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку, який у 2010 р. складає - 106,00 грн. за ділянку на рік. На наступні роки розмір орендної плати буде переглянуто для чого орендарю необхідно звернутись з відповідним клопотанням до орендодавця.

- договір оренди земельної ділянки від 18.05.2010 року, зареєстрований в Херсонській міській філії Державного підприємства "Херсонський регіональний центр державного земельного кадастру" за № 041071300016 від 05.07.2010 р., щодо оренди земельної ділянки площею 3,3520 га, яка знаходиться на території Зеленівської селищної ради Дніпровського району м. Херсона для ведення сільськогосподарської діяльності (тваринництва).

Відповідно до пунктів 5 та 9 вказаного договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1706336,24 грн., перші три роки орендна плата вносить орендарем у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку, який у 2010 р. складає - 6628,92 грн. за ділянку на рік. На наступні роки розмір орендної плати буде переглянуто для чого орендарю необхідно звернутись з відповідним клопотанням до орендодавця.

- договір оренди земельної ділянки від 18.05.2010 року, зареєстрований в Херсонській міській філії Державного підприємства "Херсонський регіональний центр державного земельного кадастру" за № 041071300014 від 05.07.2010 р., щодо оренди земельної ділянки площею 0,3600 га, яка знаходиться на території Зеленівської селищної ради Дніпровського району м. Херсона для ведення сільськогосподарської діяльності (тваринництва).

Відповідно до пунктів 5 та 9 вказаного договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 183258,07 грн., перші три роки орендна плата вносить орендарем у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку, який у 2010 р. складає - 711,94 грн. за ділянку на рік.

Отже, згідно умов вищевказаних договорів оренди загальна річна сума орендної плати за земельні ділянки на 2010 р. складає 7446,86 грн., щомісячний розмір орендної плати складає 620,57 грн.

Як вбачається з матеріалів справи, 17.11.2011 року ТОВ "Агрофірма Деметра" було подано до ДПІ у м. Херсоні податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2011 рік (вх. № 238316), згідно якої позивачем згідно вище перелічених договорів оренди нараховано орендної плати на 2011 рік у загальній сумі 7446,86 грн., зі щомісячним платежем у сумі 620,57 грн.

12.01.2013 року ТОВ "Агрофірма Деметра" було подано до ДПІ у м. Херсоні податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2012 рік (вх. №101703), згідно якої позивачем згідно вище перелічених договорів оренди нараховано орендної плати на 2012 рік у загальній сумі 7446,86 грн., зі щомісячним платежем у сумі 620,57 грн.

10.04.2013 року ТОВ "Агрофірма Деметра" було подано до ДПІ у м. Херсоні податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2013 рік (вх. №100413), згідно якої позивачем згідно вище перелічених договорів оренди нараховано орендної плати на 2012 рік у загальній сумі 7446,86 грн., зі щомісячним платежем у сумі 620,57 грн.

Відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп.78.1.4 п. 78.1 ст. 78, п. 79.1 ст.79 Податкового кодексу України, на підставі наказу від 17.06.2013 р. № 968 ДПІ було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ "Агрофірма Деметра" з питань повноти обчислення, своєчасності внесення до бюджету орендної плати за землю за період з 01.01.11 р. по 31.05.13 р., за результатами якої складено акт №120/21-03-15-03 від 25.07.2013 року (далі - акт перевірки).

Висновком даного акту є встановлені порушення п. п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 та п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України, які призвели до заниження суми податкових зобов'язань по орендній платі за період з 01.01.11 р. по 31.05.13 р. на 120977,21 грн.

На підставі вказаного висновку податковим органом було прийнято податкове повідомлення - рішення від 15.08.2013 року № 0009871503 про збільшення грошового зобов'язання по орендній платі з юридичних осіб за основним платежем у сумі 120977,21 грн. та за штрафними санкціями у сумі 23987,86 грн., яке є предметом оскарження в даній адміністративній справі.

Оцінюючи правомірність прийняття оскаржуваного податкового повідомлення - рішення, суд виходить з встановлених в ході розгляду справи фактичних обставин та їх узгодженості з діючими положеннями податкового законодавства.

З 01.01.2011 року порядок оподаткування землі в Україні, визначається розділом XIII «Плата за землю» Податкового Кодексу України ( далі - ПК України).

Питання орендної плати за землю врегульовані статтею 288 ПК України.

Пунктом 288.1 статті 288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об'єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (пункт 288.2 статті 288 ПК України).

Відповідно до п.п. 288.5.1. пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Згідно з п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 01 січня і до 01 лютого поточного року і подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 Податкового кодексу України, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

Як зазначає в акті перевірки ревізор-інспектор, ТОВ "Агрофірма Деметра" за період з 01.01.11 р. по 31.05.13 р. задекларувало плату за земельні ділянки загальною площею 3,7656 га. за договорами оренди у загальній сумі 17996,55 грн., що складає 620,57 грн. в місяць., що на думку ревізора-інспектора є порушенням п. 274.1 . ст. 274 Податкового кодексу України, оскільки підприємство повинно було декларувати суму орендної плати у трикратному розмірі земельного податку за ставкою 1 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Отже, податковим органом було самостійно донараховано ТОВ "Агрофірма Деметра" щорічну суму орендної плати за землю за період з січня 2011 р. по травень 2013 р. по вищевказаним договорам оренди землі в сумі 120977,21 грн., щомісячна сума орендної плати склала 4174,63 грн., виходячи з 1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки ((1706 336,24 + 183258,07 + 27287,76) * 1% / 12 міс).

Суд не погоджується з вказаним висновком податкового органу, виходячи з наступного.

Як вбачається з акту перевірки податкового органу, ТОВ "Агрофірма Деметра" за період з січня 2011 р. по травень 2013 р. було задекларовано загальну суму орендної плати за землю 138973,76 грн., при цьому щомісячна сума орендної плати складає 620,57 грн., як це передбачено пунктом 9 вищевказаних договорів оренди землі ((6628,92 + 106,00 + 711,94) / 12 міс. = 620,57 грн.).

В судовому засіданні представником відповідача було надано пояснення, що ТОВ "Агрофірма Деметра" було нараховано орендну плату, виходячи зі змісту умов договорів оренди землі (п. 9 договору), проте відповідно до п. 3 договору об'єктами оренди є земельні ділянки, на яких розташовані будівлі та споруди, і тому для розрахунку земельного податку для земель несільськогосподарського призначення необхідно застосовувати 1 відсоток від їх нормативної грошової оцінки, як це передбачено п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України.

Суд не погоджується з вказаним доводом відповідача, виходячи з наступного.

Пунктом 274.1. ст. 274 ПК України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Як вбачається зі змісту пункту 1.1. вищевказаних договорів оренди, на підставі розпоряджень голови обласної державної адміністрації від 13.01.2010 р. за №8 та від 11.02.2010 р. за №121 надано орендарю в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення сільськогосподарської діяльності (тваринництва) із земель запасу.

Отже, судом встановлено, що об'єктом оренди є земельні ділянки сільськогосподарського призначення.

Відповідно до п.п. 272.1.1. ст. 272 ПК України ставки податку за один гектар сільськогосподарських угідь (незалежно від місцезнаходження) встановлюються, зокрема для ріллі, сіножатей та пасовищ у розмірі 0,1 % від їх нормативної грошової оцінки.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку щодо необґрунтованого застосування ДПІ до вказаних договірних відносин пункту 274.1. ст. 274 ПК України.

Суд відмічає, що згідно п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Аналогічні положення передбачено ст. 21 Закону України "Про оренду землі", розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Положеннями ч. 1 ст. 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

В ході розгляду справи відповідачем не надано суду доказів щодо внесення до вищевказаних договорів оренди землі змін в частині збільшення розміру орендної плати та зміни цільового призначення земельних ділянок, наданих позивачу в оренду.

Отже, враховуючи цивільно-правовий характер договору оренди землі, відмінність якого полягає у волевиявленні сторін при укладанні договору та обов'язковості його виконання сторонами, суд приходить до висновку, що позивач при декларуванні орендної плати за земельні ділянки діяв відповідно до умов договорів оренди землі.

Проте, органи податкової служби, не будучи учасником договору, не можуть втручатися у договірні відносини сторін та відповідно до нараховувати суми податкового зобов'язання з орендної плати із застосуванням штрафних санкцій за податковим повідомленням-рішенням.

Оскільки у податкового органу не було законних підстав для визначення в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні податкових зобов'язань з орендної плати, а тому не має підстав і для застосування відповідно до ст. 123 Податкового кодексу України штрафних санкції у розмірі 25% від суми нарахованого податкового зобов'язання.

З огляду на викладене та приймаючи до уваги ч. 2 ст. 71 КАС України, якою передбачено обов'язок суб'єкта владних повноважень в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності щодо доказування правомірності свого рішення, якщо він заперечує проти адміністративного позову, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 7-11, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

постановив :

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 15.08.2013 року №0009871503 про збільшення грошового зобов'язання по орендній платі з юридичних осіб за основним платежем у сумі 120977,21 грн. та за штрафними санкціями у сумі 23987,86 грн.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма Деметра" (ідентифікаційний код 32618439) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1449,66 грн. (одна тисяча чотириста сорок дев'ять гривень 66 коп.).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 22 січня 2014 р.

Суддя Дубровна В.А.

кат. 8.3.13

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.01.2014
Оприлюднено23.01.2014
Номер документу36735996
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/3774/13-а

Постанова від 17.01.2014

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 03.10.2013

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні