У Х В А Л А
Іменем України
17 січня 2014 року м. Ужгород
Колегія суддів палати в цивільних справах апеляційного суду Закарпатської області в складі суддів: Чужі Ю.Г. (головуючий), Леска В.В., Кондора Р.Ю., при секретарі Пудак О.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_3 на рішення Рахівського районного суду від 25 листопада 2013 року по справі за позовом виконуючого обов'язки прокурора Рахівського району в інтересах держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації, Державної інспекції сільського господарства у Закарпатській області, територіальної громади в особі Ясінянської селищної ради до ОСОБА_3, Рахівської районної державної адміністрації Закарпатської області, управління Держземагенства у Рахівському районі Закарпатської області про скасування розпорядження голови Рахівської РДА та визнання недійсним державного акту на право приватної власності на землю, -
в с т а н о в и л а :
У серпні 2012 року виконуючий обов'язки прокурора Рахівського району в інтересах держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації, Державної інспекції сільського господарства у Закарпатській області, територіальної громади в особі Ясінянської селищної ради звернувся до суду з указаним позовом, посилаючись на те, що розпорядженням голови Рахівської РДА № 638 від 29.11.2011 року було затверджено проект землеустрою, розрахунок втрат сільськогосподарського виробництва та передано у власність ОСОБА_3 земельну ділянку площею 0,08 га для індивідуального дачного будівництва на території Ясінянської селищної ради, полонини Драгобрат, за межами населеного пункту.
На підставі цього розпорядження ОСОБА_3 видано державний акт серії ЯЛ № 667721 від 16.02.2012 року на право власності на дану земельну ділянку.
Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 16.07.2012 року було встановлено, що розпорядження голови Рахівської РДА № 638 від 29.11.2011 року прийняте поза межами його повноважень та з порушенням ч. 4 ст. 122 ЗК України.
Вказуючи на те, що спірним розпорядженням порушуються інтереси держави, уточнивши позовні вимоги, прокурор просив скасувати розпорядження голови Рахівської РДА № 638 від 29.11.2011 року, визнати недійсним виданий на підставі цього розпорядження державний акт на право власності на земельну ділянку, а також просив скасувати державну реєстрацію земельної ділянки та повернути її у власність держави.
Рішенням Рахівського районного суду від 25.11.2013 року позов прокурора задоволено.
В обґрунтування апеляційної скарги ОСОБА_3 посилається на невідповідність висновків суду обставинам справи та неправильне застосування судом норм матеріального права, у зв'язку з чим ставить питання про скасування рішення місцевого суду та ухвалення нового рішення про відмову в задоволенні позову прокурора.
Прокурор подав заперечення на апеляційну скаргу в якому просить апеляцію відхилити, а рішення суду, яке на його думку є законним та обґрунтованим, залишити без змін.
Рахівська РДА та управління Держземагенства у Рахівському районі Закарпатської області подали письмові клопотання, в яких підтримали вимоги апеляційної скарги ОСОБА_3 та просять скасувати рішення місцевого суду й ухвалити нове, яким у задоволенні позову прокурора відмовити.
В порядку ч. 2 ст. 305 ЦПК України справа розглянута у відсутності представників Закарпатської обласної державної адміністрації, Державної інспекції сільського господарства у Закарпатській області, Ясінянської селищної ради, Рахівської районної державної адміністрації Закарпатської області та управління Держземагенства у Рахівському районі Закарпатської області, які належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи.
Заслухавши апелянта та прокурора, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з наступних підстав.
Під час розгляду справи в апеляційному порядку апеляційний суд, відповідно до вимог ч. 1 ст. 303 ЦПК України, перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції.
Судом першої інстанції встановлено, що розпорядженням голови Рахівської РДА № 638 від 29.11.2011 року було затверджено проект землеустрою, розрахунок втрат сільськогосподарського виробництва та передано у власність ОСОБА_3 земельну ділянку площею 0,08 га для індивідуального дачного будівництва на території Ясінянської селищної ради, полонини Драгобрат, за межами населеного пункту.
На підставі цього розпорядження ОСОБА_3 видано державний акт серії ЯЛ № 667721 від 16.02.2012 року на право власності на дану земельну ділянку, кадастровий № 2123656200:08:001:0390.
Відповідно до ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами абз. 1 п. 12 розділу X "Перехідні положення" ЗК України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування передбачені ст. 122 ЗК України.
Зокрема, відповідно до ч. 3 ст. 122 ЗК України (у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті; в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини шостої цієї статті, крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України (у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин) обласним державним адміністраціям надано право передавати земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.
За таких підстав слід визнати, що розпорядження голови районної державної адміністрації № 638 від 29.11.2011 року про передачу у власність ОСОБА_3 земельної ділянки площею 0,08 га для індивідуального дачного будівництва на території Ясінянської селищної ради, полонини Драгобрат, за межами населеного пункту було прийнято з перевищенням його компетенції та з порушенням діючого на той час земельного законодавства.
Аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду України від 11 вересня 2013 року у справі № 6-71цс13.
Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 16.07.2012 року було встановлено, що розпорядження голови Рахівської РДА № 638 від 29.11.2011 року прийняте поза межами його повноважень та з порушенням ч. 4 ст. 122 ЗК України.
Згідно ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
З цих підстав не можна визнати законним і виданий на ім'я ОСОБА_3 на підставі незаконного розпорядження голови РДА державний акт серії ЯЛ № 667721 від 16.02.2012 року на право власності на спірну земельну ділянку.
Інші позовні вимоги прокурора про скасування державної реєстрації земельної ділянки та повернути її у власність держави є похідними від вищезгаданих.
За таких обставин колегія суддів вважає, що висновок суду першої інстанції про задоволення позову прокурора є правильним.
Суд вірно встановив фактичні обставини справи, правильно застосував матеріальний закон, дотримався процедури розгляду справи та вирішив спір у відповідності з чинним законодавством.
Рішення суду є законним та обґрунтованим і підстав для його зміни чи скасування немає. Доводи апеляції цих висновків суду не спростовують, а тому до уваги взяті бути не можуть.
Керуючись ст.ст. 307-309, 316 ЦПК України, колегія суддів, -
у х в а л и л а :
Апеляційну скаргу відхилити.
Рішення Рахівського районного суду від 25 листопада 2013 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення, однак протягом двадцяти днів може бути оскаржена до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ.
Судді:
Суд | Апеляційний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2014 |
Оприлюднено | 23.01.2014 |
Номер документу | 36752772 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Закарпатської області
Чужа Ю. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні