Постанова
від 14.01.2014 по справі 801/10193/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

14 січня 2014 р. (об 11:14) Справа №801/10193/13

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кірєєва Д.В., за участю секретаря судового засідання Цатурян С.О., за участю представників сторін:

позивач - ОСОБА_1, НОМЕР_1

від відповідача - Голубнича Т.О., посвідчення НОМЕР_2, довіреність № 01-01-07/1 від 08.01.2014 р.;

від третьої особи - не з'явився;

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Реєстраційної служби Первомайського районного управління юстиції,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Первомайського відділення Кримської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру»

про визнання дій неправомірними та спонукання до виконання певних дій.

Суть спору: ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до Первомайського районного суду АР Крим з адміністративним позовом до Реєстраційної служби Первомайського районного управління юстиції (далі - відповідач) про визнання дій неправомірними, зобов'язання зареєструвати земельні ділянки кадастровий номер 0123555100:01:001:0080, кадастровий номер 0123555100:01:001:0067, розташовані за адресою: АДРЕСА_1 та видати свідоцтво про право користування на земельну ділянку.

Ухвалою Первомайського районного суду АР Крим від 14.10.2013 року справу передано на розгляд Окружного адміністративного суду АР Крим.

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 04.11.2014 року справу прийнято до провадження суддею Кірєєвим Д.В.

У судовому засіданні 14.01.2014 року позивач позовні вимоги уточнив, просить суд визнати дії відповідача неправомірними, скасувати рішення реєстраційної служби Первомайського районного управління юстиції АР Крим № 6003178 від 18.09.2013 року, № 6003537 від 18.09.2013 року, скасуваьи державний акт серії ЯД № 605895 на право власності на земельну ділянку кадастровий номер 0123555100:01:001:0080, кадастровий номер 0123555100:01:001:0067 загальною площею 0,0891 га, розташовану по АДРЕСА_1, зобов'язати реєстраційну службу Первомайського районного управління юстиції АР Крим зареєструвати та видати свідоцтво про право власності на земельні ділянки, розташовані по АДРЕСА_1 кадастровий номер 0123555100:01:001:0067 площею 0,0065 га, кадастровий номер 0123555100:01:001:0080 площею 0,0041 га.

Представник відповідача у судовому засіданні 14.01.2014 року позовні вимоги в частині скасування державного акту серії ЯД № 605895 на право власності на земельну ділянку загальною площею 0, 0891 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 визнав та пояснив, що при скасуванні державного акту на право власності на земельну ділянку відповідач на підставі рішення суду здійснить дії щодо реєстрації права власності на земельні ділянки за позивачем у встановленному законодавством порядку.

Представник третьої особи у судове засідання 14.01.2014 року не з'явився, про дату, час та місце його проведення повідомлений належним чином, надіслав до суду пояснення, відповідно до яких при розгляді даної справи інтереси та повноваження третьої особи не порушуються, і рішення по справі не може вплинути на її права та обов'язки, у звязку з чим просить розглянути справу у відсутність представника.

Приймаючи до уваги, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, суд вважає можливим, на підставі ст. 128 КАС України, розглянути справу за наявними матеріалами, за відсутністю представника третьої особи.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши позивача, представника відповідача, суд

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Первомайської селищної ради 21 сесії 4 скликання від 30.11.2005 р. ОСОБА_1 передано безоплатно у приватну власність земельну ділянку площею 0,0650 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (а.с. 76).

Рішенням Первомайської селищної ради 7 сесії 5 скликання від 30.03.2007 р. визначено остаточний розмір земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 та передано у власність ОСОБА_1 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд площею 0,0041 га, у тому числі (за формою 6-зем): 35. одно-двоповерхова забудова, придомова територія, госп.будівлі та двори - 0, 0041 га (а.с. 80-81).

28.01.2008 року ОСОБА_1 видано Державний акт серії ЯД № 605895 на право власності на земельну ділянку площею 0,0891 га (а.с. 6).

28.02.2007 року ОСОБА_1 зареєструвала шлюб з ОСОБА_5 Після реєстрації шлюбу прізвище дружини є ОСОБА_1 (позивач у справі) (а.с. 5).

09.09.2013 року ОСОБА_1 звернулась до реєстраційної служби Первомайського РУЮ з заявами про проведення державної реєстрації прав та обтяжень для проведення державної реєстрації права власності на земельні ділянки, розташовані за адресою: АДРЕСА_1 кадастровий номер 0123555100:01:001:0067 та кадастровий номер 0123555100:01:001:0080.

Рішенням реєстраційної служби Первомайського РУЮ № 6003178 від 18.09.2013 року на підставі ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» відмовлено у державній реєстрації права власності на земельну ділянку, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки 0123555100:01:001:0067 (а.с. 7).

Рішенням реєстраційної служби Первомайського РУЮ № 6003537 від 18.09.2013 року на підставі ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» відмовлено у державній реєстрації права власності на земельну ділянку, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки 0123555100:01:001:0080 (а.с. 8).

Не погодившись з рішеннями реєстраційної служби Первомайського районного управління юстиції АР Крим № 6003178 від 18.09.13 р. та № 6003537 від 18.09.13 р., відповідач оскаржив їх до суду.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оцінюючи правомірність дій відповідача щодо прийняття спірної постанови, суд керувався критеріями, закріпленими у частині 3 статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта.

Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави. Право на землю набувається і реалізується громадянами і суб'єктами господарської діяльності (юридичними і фізичними особами) виключно відповідно до закону.

Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на момент видачі державного акту) Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, або державних органів приватизації, або центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 Земельного кодексу України (в редакції на час реєстрації державних актів до 01.01.2013р.) визначено, що право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті. Форми державних актів на право власності на земельну ділянку, право постійного користування земельною ділянкою затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону № 1952-IV (в редакції, що діяла на час звернення з заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень) (далі Закон № 1952) державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Частиною 1 ст. 19 Закону № 1952 визначено, що державна реєстрація прав проводиться на підставі: 1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом; 2) свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону; 3) свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; 4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; 5) рішень судів, що набрали законної сили; 6) інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.

Відповідно до п. 4 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.

Згідно з п. 16 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 р. № 703 (далі - Порядок 703) за результатами розгляду заяви про державну реєстрацію та документів, необхідних для її проведення, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або рішення про відмову в такій реєстрації.

Пунктом 23 Порядку встановлено, що державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені у Законі України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 0123555100:01:001:0080 місце розташування земельної ділянки: АДРЕСА_1, площа земельної ділянки 0,0041 га.

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 0123555100:01:001:0067 місце розташування земельної ділянки: АДРЕСА_1, площа земельної ділянки 0,0650 га.

Згідно з рішеннями Реєстраційної служби Первомайського районного управління юстиції № 6003178 від 18.09.13 р. та № 6003537 від 18.09.13 р. підставою для відмови у державній реєстрації права власності на земельні ділянки, розташовані за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 0123555100:01:001:0067 та кадастровий номер 0123555100:01:001:0080 стало те, що документи, подані для проведення державної реєстрації прав, не відповідають вимогам і не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують. Сума площ двох земельних ділянок не відповідає загальній площі вказаній у державному акті, а також двом земельним ділянкам з різними кадастровими номерами присвоєна однакова адреса, з однаковим цільовим призначенням.

Судом встановлено, що сума площ двох земельних ділянок кадастровий номер 0123555100:01:001:0080 та кадастровий номер 0123555100:01:001:0067, розташованих за адресою АДРЕСА_1 складає 0,0691 га., що не відповідає прощі земельних ділянок, вказаній у державному акті на право власності на земельну ділянку ерії ЯД № 605895.

Таким чином, на думку суду, сума площ земельних ділянок згідно з матеріалами справи (рішення Первомайської селищної ради, витяги з Державного земельного кадастру, технічна документація на земельну ділянку) не відповідає площі земельних ділянок, зазначеній в Державному акті на право власності на земельну ділянку серії ЯД № 605895.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про те, що рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 18.09.13 р. № 6003537 та № 6003178 є такими, що прийняті Реєстраційною службою Первомайського районного управління юстиції правомірно, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Щодо вимог позивача про скасування державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯД № 605895, суд зазначає наступне.

Державний акт на право власності на земельну ділянку є документом, що посвідчує право на земельну ділянку, виданий органом державної влади відповідно до наданих йому повноважень при здійсненні владних управлінських функцій, встановлює права та обов'язки певного кола осіб і є актом індивідуальної дії.

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 24.01.2013 р. по справі № К/9991/69796/12.

Судом встановлено, що при виготовлені державного акту серії ЯД № 605895 на ім'я ОСОБА_1 (позивача ОСОБА_1) було допущено помилку при зазначенні площі земельної ділянки.

Відповідно до Інструкції про заповнення бланків державних актів на право власності на земельну ділянку і на право постійного користування земельною ділянкою затвердженою Наказом Держкомзему №325 від 22.06.2009 року державні акти, в яких були виявлені орфографічні або технічні помилки підлягали заміні.

Зазначена інструкція втратила чинність на підставі Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства N 404 від 03.07.2013.

На час розгляду справи законодавство України не передбачає процедури заміни чи скасування виданих державних актів з помилками.

Відповідно до п. 8-1 ч. 1 ст. 18 Закону № 1952 фізичним та юридичним особам у разі безоплатної передачі їм земельної ділянки із земель державної чи комунальної власності за рішеннями органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування видається свідоцтво про право власності на нерухоме майно, що підтверджує виникнення права власності при здійсненні державної реєстрації прав на нерухоме майно.

Беручи до уваги, що на час розгляду справи підставою для видачі правовстановлюючого документа - свідоцтва про право власності на нерухоме майно є рішення органів місцевого самоврядування, а також те, що відповідач визнав позовні вимоги в частині скасування державного акту на право власності на земельну ділянку, суд вважає, що позовні вимоги в цій частині належить задовольнити.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про те, що державний акт на право власності на земельну ділянку Серії ЯД № 605895, виданий ОСОБА_1 (позивачу ОСОБА_1) 28.01.2008 року підлягає скасуванню як такий, що містить помилку у частині фактичної площі землі та протирічить рішенням органу місцевого самоврядування та технічній документації.

Щодо позовних вимог про зобов'язання реєстраційну службу Первомайського районного управління юстиції АР Крим зареєструвати та видати свідоцтво про право власності на земельні ділянки, розташовані по АДРЕСА_1 кадастровий номер 0123555100:01:001:0067 площею 0,0065 га, кадастровий номер 0123555100:01:001:0080 площею 0,0041 га. суд зазначає про те, що позивачем невірно обрано спосіб захисту своїх прав та інтересів.

Діючим законодавством встановлена процедура прийняття відповідних рішень державними реєстраторами, і суд не вправі втручатись в повноваження та діяльність суб'єктів владних повноважень, або ж підміняти їх.

Така позиція суду щодо неможливості підміняти собою органи владних повноважень, повністю узгоджується із позицією Верховного суду України, викладеною в постанові Пленуму № 13 від 24.10.2008 року, згідно якої суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймаючи замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень.

Належним способом захисту прав позивача, на думку суду, є зобов'язання Реєстраційну службу Первомайського районного управління юстиції АР Крим здійснити дії щодо реєстрації права власності ОСОБА_1 у встановленому законом порядку на земельну ділянку площею 0,0650 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки 0123555100:01:001:0067 та земельну ділянку площею 0,0041 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки 0123555100:01:001:0080.

Відповідно до ч. 3 ст. 94 КАС України, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

У судовому засіданні 14.01.2014 року оголошена вступна та резолютивна частина постанови, згідно зі ст. 160 КАСУ постанова складена у повному обсязі 17.01.2014 року.

Керуючись ст. ст. 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Скасувати Державний акт на право власності на земельну ділянку Серії ЯД № 605895, виданий ОСОБА_1 28.01.2008 року.

3. Зобов'язати Реєстраційну службу Первомайського районного управління юстиції АР Крим здійснити дії щодо реєстрації права власності ОСОБА_1 у встановленому законом порядку на земельну ділянку площею 0,0650 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки 0123555100:01:001:0067 та земельну ділянку площею 0,0041 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки 0123555100:01:001:0080.

4. Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у сумі 17,20 грн. (сімнадцять грн. двадцять коп.).

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Кірєєв Д.В.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення14.01.2014
Оприлюднено24.01.2014
Номер документу36771668
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/10193/13-а

Постанова від 14.01.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кірєєв Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні