Рішення
від 05.05.2009 по справі 18/61
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18/61

  

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

 "05" травня 2009 р.Справа №  18/61

                                        

 Господарський суд Кіровоградської області в складі судді ТимошевськоїВ.В. при секретарі судового засідання Горловій М.С. розглянув у відкритому судовому засіданні справу №18/61

за позовом: Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області, м. Кіровоград  

до відповідача: Приватного підприємства "Комерсант", смт. Новгородка Кіровоградської області     

про стягнення  2 447 грн.  

Представники сторін:

від позивача - Церуш О.О., довіреність № 04-4/301 від 20.02.08, головний спеціаліст - юрисконсульт;

від відповідача - Чорнобровкін І.В. - керівник.

Державна екологічна інспекція в Кіровоградській області звернулась до господарського суду з позовною заявою № 04-4/407 від 19.03.2009 року, в якій просить стягнути з приватного підприємства "Комерсант"  2 447 грн. шкоди, заподіяної державі внаслідок засмічення земельної ділянки  побутовими відходами.

В судовому засіданні 05.05.2009 року представником позивача позовні вимоги підтримано у повному обсязі; представник відповідача позов не заперечив.

В судовому засіданні 05.05.2009 року за згодою присутніх представників сторін оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши наявні в матеріалах справи документи, заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши обставини, наведенні в обґрунтування позовних вимог, господарський суд

                                                                  ВСТАНОВИВ:

Земельним кодексом України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Згідно статті 5 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.

Державна екологічна інспекція в Кіровоградській області є спеціальним підрозділом Мінприроди та відповідно до покладених на неї завдань, здійснює державний контроль за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення та охорону природних ресурсів на території Кіровоградської області (а.с. 25-32).

Згідно статті 20 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” спеціально уповноваженим  центральним органам виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів  і його органам на місцях надано право подавати позови про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Як вбачається з матеріалів справи, 14.10.2008 р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області проведено перевірку дотримання природоохоронного законодавства приватним підприємством "Комерсант". Проведеною перевіркою виявлено засмічення земельної ділянки, на якій зберігається техніка підприємства, площею 4 кв. м (ширина - 2 м, довжина  - 2 м, висота складування 0,15 м) побутовими відходами. Крім того, перевіркою встановлено, що відповідачем здійснюються операції у сфері поводження з відходами з порушенням правил ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються та зберігаються на підприємстві.  

За результатами перевірки 14.10.2008 р. складено акт, в якому зафіксовано зазначене порушення (а.с. 8-9), винесено припис про усунення виявлених порушень (а.с. 10).

У наведеному державному інспектору з охорони навколишнього природного середовища поясненні від 14.10.2008 р. керівник приватного підприємства "Комерсант"  не заперечує  встановлених перевіркою обставин щодо засмічення земельної ділянки побутовими відходами (а.с. 11).

На підставі складеного акту позивачем здійснено розрахунок заподіяної шкоди згідно з Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 р. № 171 (у редакції наказу № 149 від 04.04.2007 р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.04.2007 р. за № 422/13698). Згідно вказаного розрахунку розмір шкоди склав 2 447 грн.  (а.с. 13).

На адресу приватного підприємства "Комерсант" позивачем 05.11.2008 р. направлено претензію №10-8/2742 з вимогою відшкодувати збитки в сумі 2 447 грн. (а.с.12). Відповідь на претензію не надано.

Господарський суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, виходячи з наступного.

Згідно статті 1 Закону України “Про відходи” відходи - це будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворюються у процесі людської діяльності і не мають подальшого використання за місцем утворення чи виявлення та яких їх власник повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення. Виробник відходів - фізична або юридична особа, діяльність якої призводить до утворення відходів. Розміщення відходів - це зберігання та захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об'єктах.

Відповідно до статей 8, 9  Закону України “Про відходи” відходи є об'єктом права власності. Суб'єктами права власності на відходи є громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи та організації усіх форм власності, територіальні громади, Автономна Республіка Крим і держава. Суб'єкти права власності володіють, користуються і розпоряджаються відходами в межах, визначених законом.

Статтею 17 Закону України “Про відходи” встановлені обов'язки суб'єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами, в тому числі, пункт “л” цієї статті - відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров'ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.  

Статтею 55 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” передбачено, що суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.

Розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

Згідно положень статті 68 названого вище Закону порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.  Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Відповідно до статті  69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації незалежно від погіршення якості природних ресурсів.

Статтею 33 Закону України “Про відходи” визначено, що зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).

На кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів. Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов'язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з державною санітарно-епідеміологічною службою України. Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені обсяги відходів відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання. Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об'єкти повинні використовуватися лише для заявлених на одержання дозволу відходів. Забороняється змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія. Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах природоохоронних зон та зон санітарної охорони  водних  об'єктів, у інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього   природного середовища та здоров'я людини, захоронення відходів у надрах допускається у виняткових випадках за результатами спеціальних досліджень з дотриманням стандартів, норм і правил, передбачених законодавством України.

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 р. № 171 (у редакції наказу № 149 від 04.04.2007 р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.04.2007 р. за № 422/13698) затверджено Методику визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства.

Згідно даної Методики землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища. Факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель. Розміри шкоди обчислюються уповноваженими особами, що здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства, на основі актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення земель, протягом шести місяців з дня виявлення порушення. Основою розрахунків розміру шкоди від засмічення земель є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що засмічена.

Відповідно до статті 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна порушенням природоохоронного законодавства підлягає стягненню та зарахуванню до місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища.

З огляду на викладене та виходячи з наявних в матеріалах справи доказів, господарський приходить до висновку, що позовні вимоги про стягнення з  приватного  підприємства  "Комерсант" 2 447 грн. збитків, заподіяних державі внаслідок засмічення земельної ділянки побутовими відходами підлягають задоволенню в повному обсязі.

З урахуванням вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України  державне мито та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу стягуються з відповідача в доход державного бюджету.

Керуючись статтями 32-34, 43, 44, 49, 82, 84, 85, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

                                                                 ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Стягнути з Приватного підприємства "Комерсант" (28200, Кіровоградська область, Новгородківський район, смт. Новгородка, вул. Авер'янова, 9, кв. 2, ідентифікаційний код 22221670, р/р 26003752 в "Райффайзен банк "Аваль" в смт. Новгородка, МФО 380805) на користь Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області в дохід Новгородківської селищної ради Новгородківського району Кіровоградської області (25022, м. Кіровоград, вул. Дзержинського, 84/37, код ЄДРПОУ 34894892, р/р 31510921700265 в ГУДК в Кіровоградській області, код одержувача 24145536, МФО 823016, код бюджетної класифікації 24062100) -  2 447 грн. шкоди, заподіяної внаслідок засмічення земельної ділянки побутовими відходами.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Приватного підприємства "Комерсант" (28200, Кіровоградська область, Новгородківський район, смт. Новгородка, вул. Авер'янова, 9, кв. 2, ідентифікаційний код 22221670, р/р 26003752 в "Райффайзен банк "Аваль" в смт. Новгородка, МФО 380805) в доход державного бюджету (отримувач коштів - УДК у м. Кіровограді, банк отримувача - ГУДКУ у Кіровоградській області, МФО 823016, р/р 31115095700002, код 24145329) - 102 грн. державного мита.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Приватного підприємства "Комерсант" (28200, Кіровоградська область, Новгородківський район, смт. Новгородка, вул. Авер'янова, 9, кв. 2, ідентифікаційний код 22221670, р/р 26003752 в "Райффайзен банк "Аваль" в смт. Новгородка, МФО 380805) в доход державного бюджету (отримувач коштів - УДК у м. Кіровограді, банк отримувача - ГУДКУ у Кіровоградській області, МФО 823016, р/р 31218259700002, код 24145329) - 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Згідно ч. 3 ст. 85 Господарського процесуального кодексу України рішення  господарського суду  набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.

До набрання рішенням законної сили воно може бути оскаржено до Дніпропетровського апеляційного господарського суду у порядку, встановленому Господарським процесуальним кодексом України.

  

    Суддя                                               В.В. Тимошевська

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення05.05.2009
Оприлюднено28.05.2009
Номер документу3682784
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —18/61

Ухвала від 05.02.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мандриченко О.В.

Ухвала від 19.03.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

Судовий наказ від 05.05.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Овсяннікова О.В.

Ухвала від 05.05.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петрова Валентина Іванівна

Судовий наказ від 20.05.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Овсяннікова

Судовий наказ від 04.06.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Грязнов В. В.

Ухвала від 29.04.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Гудак А.В.

Ухвала від 13.04.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Гудак А.В.

Судовий наказ від 08.02.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Савченко Г. І.

Ухвала від 29.11.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Бабакова Л.М.*

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні