Рішення
від 23.01.2014 по справі 370/2690/13-ц
МАКАРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

МАКАРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Фрунзе, 35, смт. Макарів, Київська обл., 08000, т. (04578) 5-12-39

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" січня 2014 р. Справа № 370/2690/13-ц

Макарівський районний суд Київської області у складі головуючого судді Оберемка В.О., при секретарі Гребінській Н.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Макарові Київської області цивільну справ за позовом Міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в Київській області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства у Київській області до Макарівської РДА Київської області, ОСОБА_1, ТОВ «АНТІКОН», ТОВ «ШАННІ», ОСОБА_2, ТОВ «ЛЕГРАН-ЕСЕТС-МЕНЕДЖМЕНТ», ОСОБА_3, ОСОБА_4, третя особа: Відділ Держземагентства в Макарівському районі Київської області про визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки, розпорядження та витребування майна,

встановив:

Прокурор звернувся з вказаним позовом до суду, обґрунтовуючи свої вимоги тим, що згідно державних актів на право власності на земельні ділянки гр. ОСОБА_1 належали земельні ділянки на території Бишівської та Наливайківської сільських рад Макарівського району Київської області, проведеною прокурорською перевіркою встановлено, що договори купівлі-продажу, на підставі яких видавалися зазначені державні акти у Державному реєстрі правочинів відсутні, документація із землеустрою щодо виготовлення зазначених державних актів відсутня, в книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю записи про реєстрацію вказаних державних актів не зазначаються, документація із землеустрою щодо передачі вказаних земельних ділянок у власність не виготовлялася, рішення про передачу вказаних земельних ділянок у приватну власність компетентним органом державної влади або місцевого самоврядування не приймалися. Вважаючи незаконним послідуюче відчуження земельних ділянок на користь юридичних та фізичних осіб та зміну їх цільового призначення, просив визнати недійсними та скасувати державну реєстрацію державних актів на право власності на земельні ділянки; визнати незаконним та скасувати розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області; витребувати на користь держави та визнати за державою в особі Головного управління Держземагентства у Київській області право власності на спірні земельні ділянки.

У судовому засіданні прокурор підтримав заявлені позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідач ОСОБА_1 позов визнав та пояснив суду що державних актів на право власності на земельні ділянки на території Макарівського району Київської області він ніколи не отримував, жодних договорів щодо них не укладав.

Відповідачі - Макарівська районна державна адміністрація, ТОВ «АНТІКОН», ТОВ «ШАННІ», ОСОБА_2, ТОВ «ЛЕГРАН-ЕСТЕС-МЕНЕДЖМЕНТ», ОСОБА_3, ОСОБА_4, будучи неодноразово належним чином повідомленими про дату і час розгляду справи в судове засідання не з'явилися, причини неявки суду не повідомили, будь-яких доказів, пояснень, заяв та клопотань суду не направили.

Представником ОСОБА_4 - ОСОБА_5 суду було надано клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з його неможливістю прибути в судове засідання через зайнятість в іншому судовому засіданні, проте суд визнав неявку вказаного представника без поважних причин, оскільки жодних підтверджуючих документів про те, що він зайнятий в іншому судовому засіданні як то копія судової повістки про виклик до суду, копія ухвали про відкриття провадження тощо, останнім суду не надано.

Управління Держземагентства у Макарівському районі Київської області свого представника в судове засідання не направило та просило слухати справу без його участі.

Враховуючи наведене, а також те, що причини неявки в судове засідання представника ОСОБА_4 суд не визнає поважними, оскільки в клопотанні не зазначено в засіданні якого суду, по якій справі та в якості кого приймає участь представник, крім того жодних підтверджуючих документів про те, що він зайнятий в іншому судовому засіданні як то копія судової повістки про виклик до суду, копія ухвали про відкриття провадження тощо, останнім суду не надано, а тому у відповідності до ч. ч. 2, 4 ст. 169 ЦПК України, суд вважає за можливе розглянути справу без участі учасників процесу, які не з»явились в судове засідання.

Суд заслухавши пояснення представника позивача, відповідача ОСОБА_1, допитавши останнього в якості свідка, дослідивши письмові докази по справі, встановив наступні обставини.

Згідно державних актів на право власності на земельні ділянки гр. ОСОБА_1 належали земельні ділянки на території Бишівської та Наливайківської сільських рад Макарівського району Київської області (том 1, а.с. 44, 45, 139-146):

· Згідно Державного акту серія ЯЕ №820688 реєстраційний номер в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі 010733000002 від 22.01.2007 р., виданого на підставі договорів купівлі-продажу земельної ділянки від 09.11.2006 р. №4227, №4230 на земельну ділянку площею 8,90 га на території Бишівської сільської ради, кадастровий номер 3222780600:06:022:0003;

· Згідно Державного акту серія ЯЕ №820600 реєстраційний номер в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі 010733000003 від 22.01.2007 р., виданого на підставі договорів купівлі-продажу земельної ділянки від 09.11.2006 р. №4233, №4236, №4239 на земельну ділянку площею 10,30 га на території Бишівської сільської ради, кадастровий номер 3222780600:06:022:0002;

· Згідно Державного акту серія ЯЖ №326712 реєстраційний номер в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі 010733000009 від 24.01.2007 р., виданого на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 19.10.2006 р. №3730 на земельну ділянку площею 8,91 га на території Наливайківської сільської ради, кадастровий номер 3222785200:04:013:0005;

· Згідно Державного акту серія ЯЕ №820671 реєстраційний номер в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі 010733000011 від 24.01.2007 р., виданого на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 19.10.2006 р. №3727 на земельну ділянку площею 8,11 га на території Наливайківської сільської ради, кадастровий номер 3222785200:04:013:0004;

· Згідно Державного акту серія ЯЕ №820802 реєстраційний номер в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі 010733000012 від 24.01.2007 р., виданого на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 19.10.2006 р. №3724 на земельну ділянку площею 6,19 га на території Наливайківської сільської ради, кадастровий номер 3222785200:04:010:0004;

· Згідно Державного акту серія ЯЕ №820803 реєстраційний номер в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі 010733000010 від 24.01.2007 р., виданого на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 19.10.2006 р. №3721 на земельну ділянку площею 8,83 га на території Наливайківської сільської ради, кадастровий номер 3222785200:04:010:0003.

В подальшому всі зазначені земельні ділянки були відчужені та на них були виготовлені нові державні акти на право власності на земельні ділянки, що підтверджується копіями відповідних договорів купівлі-продажу, технічних документації із землеустрою та державних актів (том 1, а.с. 15 - 212).

Так, 11.06.2008 року згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого ОСОБА_6 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу за №3991, ОСОБА_1 передав у власність Товариства з обмеженою відповідальністю «АНТІКОН» частину земельної ділянки площею 8,88 га, яка виділена із земельної ділянки площею 8,90 га, кадастровий номер 3222780600:06:022:0003 для ведення особистого селянського господарства на території Бишівської сільської ради Макарівського району Київської області (том 1, а.с. 43). На підставі вказаного договору ТОВ «АНТІКОН» оформило державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №669451, зареєстрований 22.07.2008 р. за №020833000011, земельній ділянці був присвоєний кадастровий номер 3222780600:06:022:0016 (том 1, а.с. 95).

В подальшому, 06.08.2008 року згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого ОСОБА_7 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу за №394 (том. 1, а.с. 194), ТОВ «АНТІКОН» передало у власність ОСОБА_2 вказану земельну ділянку, на яку останній отримав державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №016951, зареєстрований 21.08.2008 року за №010833000437 (том 1, а.с. 203).

11.06.2008 року згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого ОСОБА_6 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу за №3997, ОСОБА_1 передав у власність Товариства з обмеженою відповідальністю «АНТІКОН» частину земельної ділянки площею 10,28 га, яка виділена із земельної ділянки площею 10,30 га, кадастровий номер 3222780600:06:022:0002 для ведення особистого селянського господарства на території Бишівської сільської ради Макарівського району Київської області (том. 1, а.с. 42). На підставі вказаного договору ТОВ «АНТІКОН» оформило державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №669400, зареєстрований 22.07.2008 р. за №020833000010, земельній ділянці був присвоєний кадастровий номер 3222780600:06:022:0015 (том. 1, а.с. 82).

06.09.2008 року згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого ОСОБА_7 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу за №410, ТОВ «Антікон» передало зазначену земельну ділянку у власність Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕГРАН-ЕСЕТС-МЕНЕДЖМЕНТ» (том. 1, а.с. 81).

В подальшому вказану земельну ділянку було відчужено на користь ОСОБА_3, якому згідно розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 12.06.2009 року №926 (том. 1, а.с. 220) було змінено ціловане призначення земельної ділянки на ведення садівництва та видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯД №772327, зареєстрованого 12.06.2009 за №010991401194 (том. 1, а.с. 113).

24.06.2009 року згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого ОСОБА_9 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу за №2169 (том. 1, а.с. 110-112), ОСОБА_3 передав у власність ОСОБА_4 вказану земельну ділянку, на яку остання отримала державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №666230, зареєстрований 19.08.2009 року за №01994800312 (том. 1, а.с. 204).

11.07.2008 року згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого ОСОБА_6 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу за №3982, ОСОБА_1 передав у власність Товариства з обмеженою відповідальністю «АНТІКОН» частину земельної ділянки площею 8,9 га, яка виділена із земельної ділянки площею 8,91 га, кадастровий номер 3222785200:04:013:0005 для ведення особистого селянського господарства на території Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області (том. 1, а.с. 137-138). На підставі вказаного договору ТОВ «АНТІКОН» оформило державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №669452, зареєстрований 22.07.2008 року за №020833000003, земельній ділянці був присвоєний кадастровий номер 3222785200:04:013:0042 (том. 1, а.с. 205).

В подальшому, 06.08.2008 року згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого ОСОБА_7 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу за №398 (том. 1, а.с. 22), ТОВ «АНТІКОН» передало у власність ОСОБА_2 вказану земельну ділянку, на яку останній отримав державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №016952, зареєстрований 21.08.2008 року за №010833000276 (том. 1, а.с. 206).

11.07.2008 року згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого ОСОБА_6 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу за №3988, ОСОБА_1 передав у власність Товариства з обмеженою відповідальністю «АНТІКОН» частину земельної ділянки площею 8,10 га, яка виділена із земельної ділянки площею 8,11 га, кадастровий номер 3222785200:04:013:0004 для ведення особистого селянського господарства на території Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області (том. 1, а.с. 133-134). На підставі вказаного договору ТОВ «АНТІКОН» оформило державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №669454, зареєстрований 22.07.2008 року за №020833000002, земельній ділянці був присвоєний кадастровий номер 3222785200:04:009:0021 (том. 1, а.с. 207).

В подальшому, 06.08.2008 року згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого ОСОБА_7 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу за №390 (том. 1, а.с. 23), ТОВ «АНТІКОН» передало у власність ОСОБА_2 вказану земельну ділянку, на яку останній отримав державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №016953, зареєстрований 21.08.2008 року за №010833000275 (том. 1, а.с. 208).

11.07.2008 року згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого ОСОБА_6 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу за №3985, ОСОБА_1 передав у власність Товариства з обмеженою відповідальністю «АНТІКОН» частину земельної ділянки площею 6,18 га, яка виділена із земельної ділянки площею 6,19 га, кадастровий номер 3222785200:04:010:0004 для ведення особистого селянського господарства на території Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області (том. 1, а.с..135-136). На підставі вказаного договору ТОВ «АНТІКОН» оформило державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №669453, зареєстрований за №020833000001 від 22.07.2008 року, земельній ділянці був присвоєний кадастровий номер 3222785200:04:012:0054 (том. 1, а.с. 209).

В подальшому, 06.08.2008 року згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки посвідченого за №402, ТОВ «АНТІКОН» передало у власність товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕГРАН-ЕСЕТС-МЕНЕДЖМЕНТ» вказану земельну ділянку, на яку останнє отримало державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №016955, зареєстрований 21.08.2008 року за №020833000011 (том. 1, а.с. 210). На сьогоднішній день земельна ділянка рахується за ТОВ «ШАННІ», що підтверджується листом Управління Держземагентства у Макарівському районі Київської області від 06.09.2013 №01-12/151(том. 1, а.с. 214).

11.07.2008 року згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого ОСОБА_6 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу за №3994, ОСОБА_1 передав у власність Товариства з обмеженою відповідальністю «АНТІКОН» частину земельної ділянки площею 8,82 га, яка виділена із земельної ділянки площею 8,83 га, кадастровий номер 3222785200:04:010:0003 для ведення особистого селянського господарства на території Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області (том. 1, а.с.131-132). Земельній ділянці був присвоєний кадастровий номер 3222785200:04:010:0011.

На сьогоднішній день земельна ділянка рахується за Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛЕГРАН-ЕСЕТС-МЕНЕДЖМЕНТ» на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №016954, зареєстрованого 21.08.2008 року за №020833000012 (том. 1, а.с. 211), виданого на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки №406 від 06.08.2008 року, що підтверджується листом Управління Держземагентства у Макарівському районі Київської області від 06.09.2013 №01-12/151(том. 1, а.с. 214).

З відповіді Управління Держземагентства у Макарівському районі Київської області від 16.01.2014 р. №01-12/82, наданої на запит суду (том 2, а.с. 71) вбачається, що у Книгах записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, Розділі 1 записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку фізичних осіб, відомості про реєстрацію та видачу зазначених вище державних актів на ім'я гр. ОСОБА_1 - відсутні.

Як вбачається з Витягу №11092390 з Державного реєстру правочинів, наданого на запит УДСБЕЗ ГУ МВС України в Київській області (том 1, а.с. 217), у Державному реєстрі правочинів станом на 12.03.2012 року містяться 7 записів про правочини, стороною в яких виступав ОСОБА_1, ІдН:НОМЕР_1, по яких останній виступав відчужувачем земельних ділянок. В свою чергу відомості про будь-які правочини, за якими гр. ОСОБА_1 набував у власність земельні ділянки - відсутні.

З відповідей Управління Держземагентства у Макарівському районі Київської області від 06.09.2013 №01-12/150, від 06.09.2013 №01-12/151, від 06.11.2013 №01-12/575, наданих на запит Міжрайонної прокуратури з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в Київській області (том 1, а.с. 213-215), вбачається що документація із землеустрою щодо передачі спірних земельних ділянок у власність із земель державної власності в архіві Управління відсутня.

З відповіді Управління Держземагентства у Макарівському районі Київської області від 27.12.2013 № 01-12/890, вбачається, що архівні примірники спірних державних актів на право власності на спірні земельні ділянки також відсутні і в Управлінні не обліковуються (тм 2, а.с. 39).

Допитаний за його згодою в судовому засіданні 22.01.2014 року в якості свідка відповідач ОСОБА_1 пояснив суду, що державних актів на право власності на земельні ділянки на території Макарівського району Київської області він ніколи не отримував, жодних договорів щодо них не укладав, з будь-якими заявами про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою чи технічної документації із землеустрою для видачі державних актів на право власності на спірні земельні ділянки до органів місцевого самоврядування чи будь-яких державних органів ніколи не звертався. Крім того пояснив, що у жовтні 2001 року була вчинена крадіжка його речей в його квартирі де він мешкав, в тому числі викрали і його паспорт громадянина України, з цього приводу він відразу звернувся до органів внутрішніх справ, новий паспорт він отримав у грудні 2001 року, також зазначав, що йому відомо, що з приводу цих земельних ділянок вже проводилась якась перевірка органами внутрішніх справ, оскільки приблизно в 2010 році до нього приїзджав співробітник ГУБОЗу і допитував його з приводу землі в Макарівському районі Київської області, відбирав зразки підпису.

Стаття 14 Конституції України встановлює, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ч.ч. 1,2, п. в) ч. 3 ст. 116 Земельного кодексу України (тут і далі - в редакції станом на 2006-2007 роки), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі ... одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Відповідно до п. б) ч. 1 ст. 121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: ... для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Статтею 118 ЗК України встановлено порядок реалізації громадянами права на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності.

Відповідно до чч. 6 - 8 вказаної статті, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У заяві зазначаються бажані розміри та мета її використання.

Відповідна місцева державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає заяву, а при передачі земельної ділянки фермерському господарству - також висновки конкурсної комісії, і в разі згоди на передачу земельної ділянки у власність надає дозвіл на розробку проекту її відведення.

Проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Частиною 9 статті 118 ЗК України встановлено, що проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини та подається на розгляд відповідних місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування.

З наведених випливає, що розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та прийняття відповідним органом державної влади або місцевого самоврядування рішення про передачу земельної ділянки у приватну власність є необхідною передумовою набуття права власності на земельну ділянку.

Крім того відповідно до ч. 1 ст. 126 ЗК України (в редакції станом на 22.01.2007 рік), право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 1 ст. 125 ЗК, право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.

Оцінюючи наявні в матеріалах справи докази у їх сукупності та взаємному зв'язку, зокрема: листи Управління Держземагентства у Макарівському районі Київської області від 16.01.2014 р. №01-12/82, від 06.09.2013 №01-12/150, від 06.09.2013 №01-12/151, від 06.11.2013 №01-12/575, витяг 11092390 з Державного реєстру правочинів та показання свідка ОСОБА_1,- суд вважає доведеним факт вибуття спірних земельних ділянок з державної власності без розроблення відповідної документації із землеустрою та прийняття рішення уповноваженого органу державної влади (місцевого самоврядування). а також відсутності державної реєстрації державних актів серії ЯЕ №820688, ЯЕ №820600, ЯЖ №326712, ЯЕ №820671, ЯЕ №820802, ЯЕ №820803, оформлених на ім'я ОСОБА_1 та безпідставність їх видачі.

Відсутність відповідної документації із землеустрою, рішень компетентного органу про передачу земельних ділянок та державної реєстрації державних актів на право власності на земельні ділянки свідчать про грубі порушення законодавства України під час набуття гр. ОСОБА_1 права власності на земельні ділянки та відсутність у останнього належним чином оформленого права власності на них.

За таких обставин суд доходить висновку про необхідність визнання недійсними державних актів серії ЯЕ №820688, ЯЕ №820600, ЯЖ №326712, ЯЕ №820671, ЯЕ №820802, ЯЕ №820803, оформлених на ім'я ОСОБА_1 та скасування їх державної реєстрації.

Відповідно до ч. 1 ст. 228 ЦК України, правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним.

Перелік правочинів, які є нікчемними як такі, що порушують публічний порядок, визначений статтею 228 ЦК:

1) правочини, спрямовані на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина;

2) правочини, спрямовані на знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним.

Такими є правочини, що посягають на суспільні, економічні та соціальні основи держави, зокрема: правочини, спрямовані на використання всупереч закону комунальної, державної або приватної власності; правочини, спрямовані на незаконне відчуження або незаконне володіння, користування, розпорядження об'єктами права власності українського народу - землею як основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, її надрами, іншими природними ресурсами (стаття 14 Конституції України); правочини щодо відчуження викраденого майна; правочини, що порушують правовий режим вилучених з обігу або обмежених в обігу об'єктів цивільного права тощо.

Зважаючи на те, що договори купівлі-продажу спірних земельних ділянок від 11.06.2008 року №3991, №3997, №3982, №3994, №3985, №3988; від 06.08.2008 року №394, №398, 390, №402, №406; від 06.09.2008 року №410; від 24.06.2009 року №2169 спрямовані на протиправне відчуження землі як об'єкта права Українського народу, яка вибула з володіння і розпорядження власника без його волі, - указані правочини є такими, що порушують публічний порядок, тобто є нікчемними, у зв'язку з чим відсутня необхідність у визнанні їх недійсними.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.

Відповідно до ч.ч. 1, 5 ст. 216 ЦК України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.

Вимога про застосування наслідків недійсності нікчемного правочину може бути пред'явлена будь-якою заінтересованою особою.

Суд може застосувати наслідки недійсності нікчемного правочину з власної ініціативи.

Виходячи з наведеного, суд погоджується з доводами прокурора про те, що факт незаконності вибуття спірних земельних ділянок з державної власності сам по собі виключає можливість їх подальшого відчуження та зміни функціонального використання на законних підставах. Виходячи з цього, є обґрунтованими вимоги про визнання незаконним та скасування розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області від 12.06.2009 №926 та витребування спірних земельних ділянок на користь держави.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 84 ЗК України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Відповідно до Положення про Головне управління Держземагентства в області, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 10.05.2012 N 258, на Головне управління Держземагентства у Київській області покладено здійснення від імені державки повноважень щодо передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності у власність та користування на території Київської області.

Виходячи з цього суд вважає обґрунтованими вимоги прокурора про визнання за державою в особі Головного управління Держземагентства у Київській області права власності на витребовувані з незаконного володіння земельні ділянки.

Відповідно до ст. 387 ЦК України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 388 ЦК України, якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно ... вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.

Враховуючи викладене вище, керуючись ст.ст. 6, 14, 19, 121 Конституції України. ст.ст. 20, 36-1 Закону України «Про прокуратуру», ст.ст. 2, 15, 16, 21, 172, 203, 215. 328, 392 Цивільного кодексу України, ст.ст. 58-60, 116, 118, 121 Земельного кодексу України, ст. 212-215 Цивільного процесуального кодексу України

в и р і ш и в:

Позов задовольнити.

Визнати недійсними та скасувати державну реєстрацію державних актів на право власності на земельні ділянки, виданих: ОСОБА_1 - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ № 820688, зареєстрований 22.01.2007 року за № 010733000002; ОСОБА_1 - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ № 820600, зареєстрований 22.01.2007 року за № 010733000003; ОСОБА_1 - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 326712, зареєстрований 24.01.2007 року за № 010733000009; ОСОБА_1 - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ № 820671, зареєстрований 24.01.2007 року за № 010733000011; ОСОБА_1 - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ № 820802, зареєстрований 24.01.2007 року за № 010733000012; ОСОБА_1 - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ № 820803, зареєстрований 24.01.2007 року за № 010733000010; Товариству з обмеженою відповідальністю «АНТІКОН» - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 669451, зареєстрований 22.07.2008 року за № 020833000011; ОСОБА_2 - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 016951, зареєстрований 21.08.2008 року за №010833000437; Товариству з обмеженою відповідальністю «АНТІКОН» - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 669400, зареєстрований 22.07.2008 року за № 020833000010; ОСОБА_3 - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 772327, зареєстрований 12.06.2009 року за № 010991401194; ОСОБА_4 - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 666230, зареєстрований 19.08.2009 року за № 01994800312; Товариству з обмеженою відповідальністю «АНТІКОН» - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 669452, зареєстрований 22.07.2008 року за № 020833000003; ОСОБА_2 - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 016952, зареєстрований 21.08.2008 року за № 010833000276; Товариству з обмеженою відповідальністю «АНТІКОН» - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 669454, зареєстрований 22.07.2008 року за № 020833000002; ОСОБА_2 - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 016953, зареєстрований 21.08.2008 року за № 010833000275; Товариству з обмеженою відповідальністю «АНТІКОН» - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 669453, зареєстрований 22.07.2008 року за № 020833000001; Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛЕГРАН-ЕСЕТС-МЕНЕДЖМЕНТ» - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ№ 016955, зареєстрований 21.08.2008 року за № 020833000011; Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛЕГРАН-ЕСЕТС-МЕНЕДЖМЕНТ» - державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ№ 016954, зареєстрований 21.08.2008 року за № 020833000012.

Визнати незаконним та скасувати розпорядження Макарівської районної державної адміністрації Київської області від 12.06.2009 року № 926.

Витребувати на користь держави та визнати за державою в особі Головного управління Держземагенства у Київській області право власності на земельні ділянки: площею 8, 88 га, кадастровий номер 322780600:06:022:0016 на території Бишівської сільської ради Макарівського району Київської області у ОСОБА_2; площею 10, 28 га, кадастровий номер 322780600:06:022:0015 на території Бишівської сільської ради Макарівського району Київської області у ОСОБА_4; площею 8,9 га, кадастровий номер 3222785200:04:013:0042 на території Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області у ОСОБА_2; площею 8, 10 га, кадастровий номер 3222785200:04:009:0021 на території Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області у ОСОБА_2; площею 6,18 га, кадастровий номер 3222785200:04:012:0054 на території Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області у ТОВ «ШАННІ»; площею 8, 82 га, кадастровий номер 3222785200:04:013:0042 на території Наливайківської сільської ради Макарівського району Київської області у ТОВ «ЛЕГРАН-ЕСЕТС-МЕНЕДЖМЕНТ».

Стягнути з ОСОБА_1, АДРЕСА_1, ТОВ «АНТІКОН», м. Київ, вул. Я. Вал, 33Б, код ЄДРПОУ 35677172, ТОВ «ШАННІ», Київська область, Києво-Святошинський район, с. Тарасівка, вул. Шевченко, 67, код ЄДРПОУ 36107112, ОСОБА_2, АДРЕСА_2, ТОВ «ЛЕГРАН-ЕСЕТС-МЕНЕДЖМЕНТ», м. Київ, вул. Горького, 72, кв. 117, код ЄДРПОУ 35252632, ОСОБА_3, АДРЕСА_4, ОСОБА_4, АДРЕСА_5, на користь держави в рівних частках судовий збір в розмірі 3010 грн.

Рішення може бути оскаржено до Апеляційного суду Київської області через суд, що його ухвалив протягом десяти днів з дня його проголошення, а особами, які беруть участь у справі і не були присутніми під час його проголошення - в десятиденний строк з дня отримання копії рішення суду.

Суддя:

Повний текст рішення виготовлено 27.01.2014 року

СудМакарівський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення23.01.2014
Оприлюднено30.01.2014
Номер документу36828483
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —370/2690/13-ц

Ухвала від 21.03.2014

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Оберемко В. О.

Ухвала від 23.01.2014

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Оберемко В. О.

Ухвала від 05.12.2013

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Оберемко В. О.

Ухвала від 09.12.2013

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Оберемко В. О.

Рішення від 23.01.2014

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Оберемко В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні