ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2014 року Справа № 803/58/14
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Александрової М.А.,
розглянувши в місті Луцьку в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Рожищенському районі до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Злагода" про стягнення капіталізованих платежів,
ВСТАНОВИВ:
Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Рожищенському районі (ВФСС у Рожищенському районі) звернулося з адміністративним позовом до Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Злагода" (СВК "Злагода") про стягнення капіталізованих платежів у розмірі 174 784 грн. 99 коп.
Позовні вимоги обґрунтовані наступним.
Відповідач відповідно до вимог Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (Закон № 1105-XIV) 19 червня 2001 року зареєстрований у ВФСС у Рожищенському районі як страхувальник зі сплатою обов'язкових страхових платежів. 19 серпня 2009 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців було внесено запис про перебування юридичної особи СВК "Злагода" в стані припинення за судовим рішенням.
Згідно із пунктом 2 частини другої статті 46 Закону № 1105-XIV фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків здійснюється за рахунок, зокрема, капіталізованих платежів, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Відповідно до пункту 1 Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю (Порядок капіталізації платежів), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 767 від 06 травня 2000 року, капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв'язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших витрат, передбачених законодавством.
Позивачем розрахунок суми капіталізованих платежів здійснено на підставі Порядку капіталізації платежів і 05 грудня 2013 року направлено відповідачеві грошову вимогу про проведення капіталізації платежів для виконання зобов'язань, що виникли у нього як у роботодавця, перед потерпілими на виробництві ОСОБА_1, ОСОБА_2 Однак, 10 січня 2014 року відповідачем відхилена вимога ВФСС у Рожищенському районі щодо проведення капіталізації платежів.
Позивач вважав неправомірною відмову відповідача від проведення капіталізації платежів, посилаючись на частину 2 статті 1205 Цивільного Кодексу України (ЦК України) відповідно до якої у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Письмових заперечень проти адміністративного позову відповідач суду не подав.
В судове засідання представник позивача не прибув, проте подав до суду письмову заяву від 27 січня 2014 року про розгляд справи за його відсутності (а.с. 40).
Відповідно до частини четвертої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності.
Представник відповідача в судове засідання 27 січня 2014 року не прибув хоча належним чином був повідомлений про дату, час і місце судового розгляду, що підтверджується поштовим відправленням, яке повернулось до суду з відміткою відділення поштового зв'язку - за закінченням терміну зберігання (а.с. 42-48), тобто поштові відправлення не вручені адресату з незалежних від суду причин, а тому відповідно до частини одинадцятої статті 35 Кодексу адміністративного судочинства України вважається, що останній належним чином був повідомлений про розгляд справи.
Згідно з частиною четвертою статті 128 КАС України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Суд вважає можливим вирішення справи на підставі наявних у ній доказів.
Згідно з частиною шостою статті 128 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта. Як передбачено частиною першою статті 41 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Таким чином, оскільки представник позивача подав суду письмову заяву про розгляд справи за його відсутності, відповідач, належним чином повідомлений про дату, час і місце судового розгляду, в судове засідання свого представника не направив, а дану справу можливо розглянути і вирішити на підставі наявниху ній доказів, тому суд приходить до переконання, що судовий розгляд справи необхідно здійснювати в порядку письмового провадження, без фіксування судового засідання технічними засобами.
Дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підставний і підлягає задоволенню повністю.
Так, судом встановлено, що 27 березня 2000 року СВК "Злагода" зареєстроване Рожищенською районною державною адміністрацією Волинської області як суб'єкт господарювання, місцезнаходженням вказаного суб'єкта значиться: Волинська область, Рожищенський район, село Бортяхівка, 45125. Дані обставини стверджуються свідоцтвом про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб'єкта підприємницької діяльності-юридичної особи (а.с. 5). Згідно із страховим свідоцтвом № 0517000188 від 19 червня 2001 року СВК "Злагода" зареєстроване у ВФСС у Рожищенському районі як страхувальник (а.с. 6).
СВК "Злагода" знаходиться у стані припинення юридичної особи за судовим рішенням, що підтверджується спеціальним витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 17968024 (а.с. 25, зворот).
31 травня 1989 року у колективному сільськогосподарському господарстві імені Карла Маркса, яке 27 березня 2000 року реорганізоване у сільськогосподарський виробничий кооператив "Злагода", стався нещасний випадок із ОСОБА_1, що підтверджується актом про нещасний випадок форми Н-1 від 31 травня 1989 року (а.с. 14-15). Згідно із витягами з актів огляду лікарсько-трудової експертної комісії та медико-соціальної експертної комісії потерпілому встановлена втрата професійної працездатності 40% у зв'язку з виробничою травмою, що мала місце 31 травня 1989 року, і третя група інвалідності; потребує стаціонарного та санаторно-курортного лікування (а.с. 30-31). Постановою ВФСС у Рожищенському районі від 01 квітня 2002 року № 304 ОСОБА_1 призначені страхові виплати, а постановою ВФСС у Рожищенському районі від 29 березня 2013 року № 0317/160/160/52 потерпілому перераховано призначену щомісячну страхову виплату з 01 березня 2013 року і вона становить 408 грн. 19 коп. (а.с. 33). Згідно з довідкою Управління Пенсійного фонду України в Рожищенському районі Волинської області № 433 від 19 березня 2013 року, ОСОБА_1 перебуває на обліку і одержує пенсію по інвалідності внаслідок трудового каліцтва в розмірі 112 грн. 89 коп. (а.с. 32).
30 липня 1990 року на вказаному підприємстві стався нещасний випадок з ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверджується актом про нещасний випадок форми Н-1 від 01 серпня 1990 року (а.с. 16-17). Згідно з випискою з акту лікарсько-трудової експертної комісії від 27 червня 2002 року потерпілому встановлена втрата професійної працездатності 60% у зв'язку з виробничою травмою, що мала місце 30 липня 1990 року, і третя група інвалідності; потребує санаторно-курортного лікування (а.с. 35). Відповідно до акту № 95 прийняття-передачі особових справ потерпілих на виробництві відповідачем були передані документи потерпілого ОСОБА_2 позивачеві 02 липня 2002 року (а.с.34). Постановою ВФСС у Рожищенському районі від 11 липня 2002 року № 334 ОСОБА_2 продовжено раніше призначені щомісячні страхові виплати, а постановою ВФСС у Рожищенському районі від 29 березня 2013 року № 0317/177/177/48 потерпілому перераховано призначену щомісячну страхову виплату з 01 березня 2013 року і вона становить 159 грн. 89 коп. (а.с. 37). Згідно з довідкою Управління Пенсійного фонду України в Рожищенському районі Волинської області № 436 від 19 березня 2013 року, ОСОБА_2 перебуває на обліку і одержує пенсію по інвалідності внаслідок трудового каліцтва в розмірі 31 грн. 37 коп. (а.с. 36).
Позивачем 05 грудня 2013 року надіслано СВК "Злагода" заяву № 486 про визнання грошових вимог (а.с. 7-8), проте, з листа відповідача № 1 від 10 січня 2014 року (а.с. 9) вбачається, що відповідач, розглянувши дану заяву, відмовляє ВФСС у Рожищенському районі з тих підстав, що на його балансі відсутнє майно.
Згідно із пунктом 1 частини першої статті 112 Цивільного кодексу України (ЦК України) у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
За змістом частини третьої статті 110 цього Кодексу (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа ліквідується в порядку, встановленому Законом "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Частиною другою статті 1205 ЦК України встановлено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов'язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві, врегульовано чинним законодавством України та визначено основні принципи страхування від нещасного випадку, зокрема: своєчасне та повне відшкодування шкоди страховиком; обов'язковість страхування від нещасного випадку осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) та інших підставах, передбачених законодавством про працю, а також добровільність такого страхування для осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, та громадян-суб'єктів підприємницької діяльності.
За змістом статей 15, 46 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" № 1105-XIV від 23 вересня 1999 року з наступними змінами та доповненнями Фонд соціального страхування від нещасних випадків - це некомерційна самоврядна організація, яка провадить збір та акумулювання страхових внесків.
Фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків здійснюється за рахунок внесків роботодавців, капіталізованих платежів, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що капіталізація платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язання підприємства відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров'ю громадян здійснюється відповідно до Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 765.
Відповідно до абзацу другого пункту 1 вказаного Порядку капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв'язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.
Пунктом 2 цього ж Порядку визначено, що розрахунок щодо кожного платежу, що підлягає капіталізації, для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю або перед членами їх сімей, здійснюється таким чином: 1) щомісячні виплати втраченого заробітку - з урахуванням середньомісячного заробітку та ступеня втрати професійної працездатності; 2) витрати по догляду за потерпілим відповідно до медичного висновку - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами; 3) витрати на придбання інвалідами або Фондом спеціальних засобів пересування, запасних частин до них, а також витрати на придбання палива, ремонт і технічне обслуговування транспортних засобів - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами; 4) витрати на оздоровлення - з розрахунку середньої вартості санаторно-курортної путівки - для інвалідів I групи щороку, іншим інвалідам - один раз на три роки; 5) витрати на пенсійне забезпечення - виходячи з основного розміру пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання на підставі даних Фонду; 6) витрати на професійну переорієнтацію, професійне навчання або перекваліфікацію потерпілого за індивідуальною програмою реабілітації інваліда (якщо з часу встановлення інвалідності минуло не більше одного року) - з розрахунку середньомісячного заробітку протягом терміну, визначеного програмою реабілітації; 7) одноразова допомога у разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого - у розмірах, що встановлюються відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності". Нарахування такої виплати здійснюється на підставі висновку лікувального закладу щодо можливості настання стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого.
Відповідно до пункту 3 вказаного Порядку капіталізація платежів розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.
Згідно з таблицею смертності та середньої очікуваності тривалості життя за 2012 рік по Україні у розрізі вікових груп, наданою позивачем (а.с. 12-13), середня очікувана тривалість життя для чоловіків віком 56 років, що проживають у сільській місцевості, становить 17,91 (потерпілому ОСОБА_1 виповнилося 56 років), для чоловіків віком 43 роки, що проживають у сільській місцевості, становить 27,36 (потерпілому ОСОБА_2, виповнилося 43 роки).
Відповідно до розрахунків позивача розмір капіталізованих платежів, які необхідно сплатити відповідачу СВК "Злагода", становить 174 784 грн. 99 коп. (а.с. 10, 41).
Суд вважає обгрунтованим позов про необхідність капіталізації коштів для проведення в майбутньому розрахунків з потерпілими на виробництві - у відповідача і про стягнення в відповідача коштів в сумі 174 784, 99 грн.
Так, потерпілий ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, отже, йому виповнилося 56 років; у країні середня очікувана тривалість життя чоловіків, яким виповнилося 56 років, становить 17,91; потерпілому встановлено 40% втрати професійної працездатності і щомісячна виплата по відшкодуванню шкоди призначена в розмірі 408,19 грн., а також призначена пенсія по третій групі інвалідності - 112,89 грн.; тому потреба в капіталізації коштів для розрахунку з потерпілим становить 111 990,51 грн. (408,19 грн. х 12 місяців х 17,91 = 87 728,19 грн.; 112,89 грн. х 12 місяців х 17,91 = 24 262,32 грн.; 87 728,19 грн. + 24 262,32 грн. = 111 990,51 грн.). Щодо потерпілого ОСОБА_2, то потреба в капіталізації коштів становить 62 794,48 грн., оскільки потерпілий ІНФОРМАЦІЯ_1 - йому виповнилося 43 роки, а середня очікувана тривалість життя чоловіків 43 роки визначена в 27,36; потерпілий втратив 60 % професійної працездатності і отримує щомісячну грошову виплату по відшкодуванню шкоди в розмірі 159,89 грн., а також йому встановлена третя група інвалідності і призначена пенсія по інвалідності в розмірі 31,37 грн. (159,89 грн. х12 місяців х 27,36 = 52 495,08 грн.; 31,37 грн. х 12 місяців х27,36 = 10 299,40 грн.; 52 495,08 грн. + 10 299,40 грн. = 62 794,48 грн.). Отже, всього потреба в капіталізації коштів становить (111 990,51 грн. + 62 794,48 грн. = 174 784,99 грн.).
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Рожищенському районі Волинської області до СВК "Злагода" про стягнення капіталізованих платежів у розмірі 174 784 грн. 99 коп. підлягають задоволенню.
Керуючись частиною шостою статті 128, статтями 162, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності", Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 року № 765, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Стягнути із Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Злагода" (45125, Волинська обл., Рожищенський р-н, с. Бортяхівка, ідентифікаційний код юридичної особи 03735995) на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Рожищенському районі Волинської області (45100, Волинська обл., Рожищенський р-н, м. Рожище, вул. Незалежності, 5, ідентифікаційний код 25910163, розрахунковий рахунок 37173400900345 в УДК у Волинській області, МФО 803014) 174 784 грн. 99 коп. (сто сімдесят чотири тисячі сімсот вісімдесят чотири гривні дев'яносто дев'ять копійок) капіталізованих платежів.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.
Суддя М.А. Александрова
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2014 |
Оприлюднено | 05.02.2014 |
Номер документу | 36902644 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Александрова Марія Ананіївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Александрова Марія Ананіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні