Постанова
від 21.01.2014 по справі 801/9850/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

21 січня 2014 р. (09:55) Справа №801/9850/13-а

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Алексєєвої Т.В., при секретарі судового засідання Могильної А.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра"

до Управління державної казначейської служби України у м. Сімферополі АРК третя особа - Залізничний відділ державної виконавчої служби Сімферопольського міського управління юстиції АР Крим

про визнання протиправною бездіяльність та спонукання до виконання певних дій

за участі:

представника позивача - Єрмоленко В.Г., довіреність № 13-11-4820 від 11.04.2013, паспорт ЕС 727478;

представника відповідача - Ляхової Л.Ю., довіреність № 11.0-09/67 від 08.01.2014, паспорт ЕС 504675;

представник третьої особи - не з'явився,

Обставини справи: Публічне акціонерне товариство "Комерційний банк "Надра" звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Управління державної казначейської служби України у м. Сімферополі АРК про визнання протиправною бездіяльність та спонукання до виконання певних дій.

У судовому засіданні 21.01.2014 року позивач уточнив позовні вимоги та просить суд визнати протиправною бездіяльності відповідача щодо невиконання платіжного доручення Залізничного відділу державної виконавчої служби Сімферопольського МУЮ про перерахування на користь ПАТ "КБ "Надра" грошових коштів у розмірі 89331,96 грн., які надійшли на депозитний рахунок Залізничного ВДВС Сімферопольського МУЮ від продажу майна боржника ОСОБА_4, здійсненого в рамках виконавчого провадження по виконавчому листу № 2-1744/2011 року, зобов'язати Управління державної казначейської служби України у м. Сімферополі АРК перерахувати на користь ПАТ "КБ "Надра" грошові кошти, які надійшли на депозитний рахунок Залізничного ВДВС Сімферопольського МУЮ від продажу майна боржника ОСОБА_4, здійсненого в рамках виконавчого провадження по виконавчому листу № 2-1744/2011 року.

Відповідач проти позовних вимог заперечував, вказавши, що вживає усіх можливих заходів щодо проведення у повному обсязі розрахунків згідно наданих платіжних доручень розпорядників коштів та інших клієнтів протягом дії платіжного доручення.

Представник третьої особи у судове засідання не з'явився, про дату та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Враховуючи, що матеріали справи містять достатньо доказів для з'ясування обставин у справі, суд, керуючись ст. 128 КАС України, вважає можливим розглянути справу у відсутність представника третьої особи.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши представників позивача та відповідача, суд

ВСТАНОВИВ:

Залізничним районним судом м. Сімферополя 31.07.2012 року видано виконавчий лист по цивільній справі № 2-1744/2011 про стягнення заборгованості за кредитним договором. Виконавчий лист містить резолютивну частину постанови, згідно якої суд вирішив у рахунок погашення заборгованості у розмірі 408898 (чотириста вісім тисяч вісімсот дев'яносто вісім) гривень 50 копійок, за кредитним договором № 805/2007/840-ПК/ЦО/375 від 14.09.2007 року звернути стягнення на предмет іпотеки (договір іпотеки від 14ю09ю2007 року № 5954) - квартиру, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, Ар Крим, яка належить ОСОБА_4, шляхом продажу на публічних торгах, у разі якщо коштів від продажу цього майна буде недостатньо для погашення заборгованості по кредиту - звернути стягнення на інше майно, що належить боржнику ОСОБА_4, ОСОБА_5.

Стягувачем за даним виконавчим листом є Публічне акціонерне товариство КБ «Надра».

Виконавчий лист Залізничного районного суду м. Сімферополя по справі № 2-1744/2011 про стягнення заборгованості за кредитним договором знаходиться у Залізничному відділу державної виконавчої служби Сімферопольського МУЮ.

В рамках виконавчого провадження Залізничним ВДВС Сімферопольського МУЮ в рахунок погашення заборгованості звернено стягнення на квартиру АДРЕСА_1, яка належить ОСОБА_4.

Вказана квартира була реалізована з публічних торгів 27.05.2013р. за ціною 116881,50 грн. про що свідчить Протокол №01-0284/13/і від 27.05.2013 року (а.с.6)

Грошові кошти від реалізації майна були зараховані на депозитний рахунок Залізничного ВДВС Сімферопольського МУЮ, відкритий в УДКСУ у м. Сімферополі (МФО 824026, код 35052822).

З метою перерахування коштів на рахунок ПАТ «КБ «Надра», отриманих від реалізації нерухомого майна боржника, Залізничним ВДВС Сімферопольського МУЮ задано УДКСУ у м. Сімферополі платіжне доручення №7720, але кошти на рахунок стягувача за виконавчим листом - ПАТ КБ «Надра» Відповідачем перераховані не були.

Згідно статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» судове рішення, яким закінчується розгляд справи в суді, ухвалюється іменем України.

Судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання усіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України. Обов'язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається процесуальним законом.

Згідно статті 14 Цивільного процесуального кодексу України судові рішення, що набрали законної сили, обов'язкові для всіх органів державної влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, посадових чи службових осіб та громадян і підлягають виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.

Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Таким чином суд вказує, що рішення Залізничного районного суду м. Сімферополя по справі № 2-1744/2011 про стягнення заборгованості за кредитним договором, яке набрало законної сили 10.08.2012 року, про що є відмітка у виконавчому листі обов'язкове для виконання для всіх органів державної влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, посадових чи службових осіб та громадян і підлягають виконанню на всій території України.

Статтею 1 Закону України «Про виконавче провадження» визначено, що виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб, визначених у цьому Законі, що спрямовані на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які провадяться на підставах, в межах повноважень та у спосіб, визначених цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та інших законів, а також рішеннями, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню (далі - рішення).

Наказом Міністерства юстиції України N 42/5 від 15.07.1999 року, зареєстрованим у в Міністерстві юстиції України 19 липня 1999 р. за N 480/3773 затверджено «Порядок реалізації арештованого майна».

Підпунктом 6.1 пункуту 6 Порядку визначено Порядок розрахунків за придбане на аукціоні майно, а саме: на підставі копії затвердженого протоколу переможці аукціону протягом семи банківських днів з дня затвердження протоколу, не враховуючи дня проведення аукціону, здійснюють розрахунки за придбані на аукціоні товари в такому порядку: покупець перераховує на депозитний рахунок органу державної виконавчої служби зазначену в затвердженому протоколі аукціону суму грошових коштів, яка дорівнює різниці між продажною ціною придбаного ним лота і сумою винагороди спеціалізованої організації за цим лотом, сплаченої на поточний рахунок організатора аукціону.

Судом встановлено, що грошові кошти від реалізації майна були зараховані на депозитний рахунок Залізничного ВДВС Сімферопольського МУЮ, відкритий в УДКСУ у м. Сімферополі (МФО 824026, код 35052822), тобто організатором аукціону були виконані вимоги «Порядок реалізації арештованого майна».

Підпунктом 5.12.9. пункту 5.12. ст. 5 Інструкції про проведення виконавчих дій, затвердженої наказом Міністерства юстиції України N 74/5 від 15.12.1999 року, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15 грудня 1999 року за N 865/4158 визначено, що кошти від реалізації арештованого майна, вносяться на депозитний рахунок органу, після чого державним виконавцем здійснюється їх розподіл у відповідності до вимог Закону.

На виконання вимог Закону та Інструкції з метою повного виконання рішення суду, а саме перерахування коштів за реалізоване майно на рахунок стягувача - ПАТ «КБ «Надра», Залізничним ВДВС Сімферопольського МУЮ виконані усі необхідні дії, а саме надано до Управління державної казначейської служби України у м. Сімферополі АРК платіжне доручення №7720, вказаний факт не заперечується відповідачем.

Також не заперечується відповідачем те, що до цього часу кошти, які знаходяться на депозитному рахунку Залізничним ВДВС Сімферопольського МУЮ на розрахунковий рахунок стягувача за виконавчим листом по справі № 2-1744/2011 року не перераховані.

Відповідач, обґрунтовуючи свої доводи щодо правомірності дій посилається на те, що згідно з Положенням про Державну казначейську службу України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 №460/2011, Державна казначейська служба України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України.

Відповідно до Положення про управління (від ділення) Державної казначейської служби України у районах, районах у містах, містах обласного, республіканського значення, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.10.2011 №1280 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 жовтня 2011р. №1237/19975 основним завданням Управління є реалізація державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

Управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства фінансів України, іншими актами законодавства України, а також дорученнями Президента України і Міністра фінансів України.

Відповідно до статті 43 Бюджетного кодексу України Державна казначейська служба України забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України.

Казначейське обслуговування бюджетних коштів за витратами здійснюється згідно Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженому Наказом Міністерства Фінансів України від 24.12.2013 №1407.

У міру прийняття рішень розпорядником бюджетних коштів про оплату бюджетних фінансових зобов'язань, розпорядником надаються до органу Казначейства платіжні доручення згідно Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженому Наказом Міністерства Фінансів України від 24.12.2013 №1407.

При проведенні видатків розпорядників та одержувачів бюджетних коштів органи Державної казначейської служби України повинні в першу чергу забезпечити виконання захищених статей видатків, перелік яких визначений частиною 2 статті 55 Бюджетного кодексу України.

Суд зазначає, що поняття бюджетні кошти (кошти бюджету) визначено у п. 11 ст. 2 Бюджетного кодексу України, а саме: бюджетні кошти (кошти бюджету) - належні відповідно до законодавства надходження бюджету та витрати бюджету.

Тобто бюджетні кошти це грошові ресурси, які надійшли до бюджету призначені для утримання бюджетних установ, організацій та проведення заходів, а також витрати з бюджету, що передбачені в затвердженому бюджеті, а також витрати з бюджету.

У даному випадку сума коштів від реалізації майна боржника, перерахована організатором аукціону на депозитний рахунок Залізничного ВДВС Сімферопольського МУЮ, відкритий в УДКСУ у м. Сімферополі не є бюджетними коштами у розумінні п. 11 ст. 2 Бюджетного кодексу України, не передбачена у затвердженому бюджеті, а є лише коштами, які перераховані на депозитний рахунок органу, який відповідає за примусове виконання рішення суду для подальшого перерахування стягувану за судовим рішенням.

У Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 року № 758, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 18 липня 2012 року за № 1206/21518 визначено поняття бюджетних рахунків, а саме:

- бюджетні рахунки - рахунки, які відкриваються в органах Казначейства для забезпечення казначейського обслуговування коштів державного та місцевих бюджетів;

- бюджетні рахунки для зарахування надходжень (рахунки за надходженнями) - рахунки для зарахування доходів бюджетів, надходжень в частині повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (Верховною Радою Автономної Республіки Крим, міськими радами) або під державні (місцеві) гарантії;

- бюджетні рахунки для операцій з бюджетними коштами - рахунки для здійснення операцій з бюджетними асигнуваннями, передбаченими на виконання відповідних програм і заходів у державному та місцевих бюджетах, які відкриваються розпорядникам бюджетних коштів та одержувачам бюджетних коштів, відокремленим структурним підрозділам розпорядників бюджетних коштів. Бюджетні рахунки для операцій з бюджетними коштами поділяються на особові рахунки, які відкриваються розпорядникам коштів місцевих бюджетів, реєстраційні рахунки розпорядників бюджетних коштів, спеціальні реєстраційні рахунки розпорядників бюджетних коштів, рахунки одержувачів бюджетних коштів, рахунки для обліку операцій по загальнодержавних витратах, рахунки для обліку операцій з міжбюджетними трансфертами;

- інші бюджетні рахунки - рахунки, які відкриваються за відповідними кодами бюджетної класифікації для здійснення операцій з обслуговування внутрішніх і зовнішніх боргових зобов'язань держави та в інших випадках, визначених нормативно-правовими актами.

Також у п. 1.2. розділу І Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України визначено поняття не бюджетних рахунків, а саме: небюджетні рахунки - рахунки, які відкриваються органами Казначейства у випадках, передбачених законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, розпорядникам бюджетних коштів та одержувачам бюджетних коштів, відокремленим структурним підрозділам розпорядників бюджетних коштів, підприємствам, установам, організаціям та фізичним особам - підприємцям за операціями, що не належать до операцій з виконання бюджетів.

Відповідно до Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 №758, в органах Казначейства відкриваються бюджетні рахунки (для забезпечення казначейського обслуговування коштів державного та місцевих бюджетів) та небюджетні рахунки (за операціями, що неналежать до операцій за виконанням бюджетів).

З наведено свідчить, що органи Казначейства мають право відкривати та обслуговувати небюджетні рахунки за операціями, що неналежать до операцій за виконанням бюджетів.

Поняття депозитний рахунок визначено п.п. 7.1.1. п. 7.1. статті 7 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», у якому вказано що вкладний (депозитний) рахунок - рахунок, що відкривається банком клієнту на договірній основі для зберігання коштів, що передаються клієнтом банку в управління на встановлений строк та під визначений процент (дохід) відповідно до умов договору.

Таким чином судом зроблено висновок, що у даному випадку депозитний рахунок Залізничного ВДВС Сімферопольського МУЮ, відкритий в Управлінні державної казначейської служби України у м. Сімферополі АРК не є бюджетним рахунком, а відкритий як небюджетний рахунок для зберігання коштів, що передаються клієнтом банку в управління.

У зв'язку з наведеним суд не може прийняти до уваги посилання позивача на те, що на Державну казначейську службу України, яка не є банком в розумінні Закону України "Про банки та банківську діяльність", що підтверджується роз'ясненням уповноваженого органу-Національного банку України від 11.07.2011 №25-210/1686-8260, а є є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування державних коштів, не поширюються вимоги Закону України «Про платіжні перекази та переказ коштів в України», Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 21.01.2004 №22 та зареєстрованої Міністерством юстиції України 29.03.2004 за №377/8976, які суперечать нормативно-правовим актам, що регламентують діяльність органів Казначейства, оскільки у випадку обслуговування депозитного рахунку Залізничного ВДВС Сімферопольського МУЮ виступає лише як установа, яка обслуговує небюджетний рахунок, не пов'язаний з реалізацією державної політики у сфері казначейського обслуговування державних коштів.

Законом України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» визначено загальні засади функціонування платіжних систем і систем розрахунків в Україні, поняття та загальний порядок проведення переказу коштів у межах України, встановлює відповідальність суб'єктів переказу, а також визначає загальний порядок здійснення нагляду (оверсайта) за платіжними системами.

Згідно з пунктом 1.30 статті 1 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» платіжне доручення - розрахунковий документ, який містить доручення платника банку, здійснити переказ визначеної в ньому суми коштів зі свого рахунка на рахунок отримувача.

Згідно з пунктом 8.4. статті 8 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» міжбанківський переказ виконується в строк до трьох операційних днів.

Судом встановлено, що Управлінням державної казначейської служби України у м. Сімферополі АРК не перераховані у належний строк кошти від реалізації майна, які знаходяться на не бюджетному депозитному рахунку Залізничного ВДВС Сімферопольського МУЮ на розрахунковий рахунок стягувача за виконавчим листом Залізничного районного суду по справі № 2-1744/2011, чим порушені вимоги п. 8.4. статті 8 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні».

Суд вважає, що своєю бездіяльністю щодо перерахування коштів за рішенням суду відповідача порушуються вимоги статті 124 Конституції України, у якій вказано, що судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України, оскільки затримує повне виконання рішення Залізничного районного суду м. Сімферополя, що приводить до порушення прав та законних інтересів стягувача за виконавчим листом по справі № 2-1744/2011 - Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра".

На підставі викладеного, суд приходить до висновку що позовні вимоги Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

У судовому засіданні 21.01.2014 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови. У повному обсязі постанову складено 24.01.2014 року.

Керуючись ст.ст. 94, 158-163, 167 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Визнати протиправною бездіяльності Управління державної казначейської служби України у м. Сімферополі АРК щодо невиконання платіжного доручення Залізничного відділу державної виконавчої служби Сімферопольського МУЮ про перерахування на користь Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" грошових коштів у розмірі 89331,96 грн., які надійшли на депозитний рахунок Залізничного ВДВС Сімферопольського МУЮ від продажу майна боржника ОСОБА_4, здійсненого в рамках виконавчого провадження по виконавчому листу № 2-1744/2011 року.

3. Зобов'язати Управління державної казначейської служби України у м. Сімферополі АРК перерахувати з депозитного рахунку Залізничного відділу державної виконавчої служби Сімферопольського МУЮ на користь Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" грошові кошти в розмірі 89331,96 грн.

4. Стягнути з державного бюджету України на користь Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" (04053, м. Київ, вул. Артема, 15, ЄДРПОУ 20025456) витрати зі сплати судового збору у сумі 68,82 грн.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Алексєєва Т.В.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення21.01.2014
Оприлюднено04.02.2014
Номер документу36935376
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/9850/13-а

Ухвала від 19.02.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кукта Максим Валерійович

Постанова від 21.01.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Алексєєва Т.В.

Ухвала від 15.01.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Алексєєва Т.В.

Ухвала від 03.12.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Алексєєва Т.В.

Ухвала від 18.11.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Алексєєва Т.В.

Ухвала від 22.10.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Алексєєва Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні