Постанова
від 29.01.2014 по справі 827/3032/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

ПОСТАНОВА

Іменем України

29 січня 2014 року Справа №827/3032/13-а

Окружний адміністративний суд міста Севастополя у складі:

судді - Александрова О.Ю.,

за участю секретаря - Ополєвої О.Г.,

за участю представників:

позивача - Батаєва Миколи Олександровича, довіреність б/н від 23.05.2013,

відповідача - Манаєнкова Віталія Ігоровича, довіреність №1 від 13.01.2014,

свідка - ОСОБА_3, паспорт НОМЕР_1, виданий Центральним РВ Сімферопольського МУГУ МВС України в Криму 04.04.1997,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Севастополі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Югторсан» до Управління Укртрансінспекції у м. Севастополі про визнання протиправним та скасування розпорядження в частині,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Югторсан» (далі - позивач) звернулося до Окружного адміністративного суду міста Севастополя з адміністративним позовом до Управління Укртрансінспекції у м. Севастополі (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування розпорядження від 29.11.2013 №34 в частині встановлення порушень, передбачених пунктами 3, 10-12 Розділу V Акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання у сфері залізничного транспорту вимог законодавства, норм і стандартів від 28.11.2013 №016, та необхідності їх усунення.

Позовні вимоги мотивовані таким. Відповідачем за результатами перевірки встановлені порушення позивачем вимог чинного законодавства у сфері залізничного транспорту: відсутній сертифікат на надання послуг з встановленим рівнем безпеки, наявність якого передбачено пунктом 10 Технічного регламенту надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів залізничним транспортом, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2010 №193; відсутні складові вимоги до надання послуг, а саме: кваліфікаційні, організаційні, технологічні, технічні та інші вимоги, наявність яких передбачено пунктами 6 та 7 Технічного регламенту; - не впроваджені технічні умови на гадання послуг з перевезення пасажирів та вантажів, наявність яких передбачено пунктом 4.1 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо надання послуг з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів, багажу залізничним транспортом, затверджених Наказом міністерства інфраструктури України від 28.05.2013 №321; відсутні нормативно-правові акти та нормативні документи, відповідно до яких здійснюється експлуатація транспортних засобів та інфраструктурних об'єктів, надання послуг з перевезення небезпечних вантажів, наявність яких передбачено Ліцензійними умовами. На думку позивача дія вказаних нормативних актів на нього не поширюється. Товариство представляє собою нафтоперевалочний комплекс та здійснює приймання нафтопродуктів, їх накопичення у берегових резервуарах та відвантаження на танкера; для зливання мазуту, що надходить залізницею, у Товариства є естакади немеханізованого зливу. Мазут залізницею надходить на станцію Камишова бухта Придніпровської залізниці. Для переміщення вагонів зі станції та зливні естакади Товариства між ТОВ «Югторсан» та ДП «Придніпровська залізниця» укладений договір про подачу та прибирання вагонів на залізничний під'їзний путь від 13.08.2012 №ПР/М-12-4-8НЮдч. Подачу, розстановку на місцях вивантаження вагонів, що надійшли на адресу Товариства, прибирання порожніх вагонів з під'їзного путі, що належить Товариству, здійснює ДП «Придніпровська залізниця» власними засобами залізничного транспорту (локомотивами). Товариство не має власних локомотивів і не здійснює доставку вагонів зі станції Камишова бухта Придніпровської залізниці на свій під'їзний путь. Приймання мазуту здійснюється на місцях зливу, тобто на під'їзному путі підприємства, а доставку вагонів на адресу Товариства на станцію Камишова бухта, на зливні естакади, здійснює Придніпровська залізниця. Пунктом 25 частини третьої статті 9 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» передбачено, що відповідно до спеціальних законів ліцензуванню підлягає, зокрема, діяльність з надання послуг з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів, багажу річним, морським, автомобільним, залізничним транспортом. Відповідно до абзацу 2 пункту 1.1. ліцензійних умов, надання послуг з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та багажу залізничним транспортом - діяльність суб'єктів господарювання, що приймають участь у наданні послуг, шляхом виконання окремих операцій, робіт, процесів, пов'язаних з перевезенням пасажирів та/або небезпечних вантажів та/або багажу залізничним транспортом. Послугою з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та багажу залізничним транспортом є продукт діяльності виконавця, направлений на задоволення потреб споживача. Виконавцем послуг з перевезення вантажів залізничним транспортом є суб'єкт господарювання, діяльність якого направлена на надання послуг з перевезення вантажів залізничним транспортом (абзац 1 пункту 2 Технічного регламенту надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів залізничним транспортом, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2010 №193. Споживачем послуг є особа, який надаються послуги з перевезення вантажів залізничним транспортом (абзац восьмий пункту 2 Технічного регламенту). Діяльність Товариства не направлена на надання послуг з перевезення вантажів залізничним транспортом і воно не є підприємством залізничного транспорту. Відповідно до залізничних накладних, що є договорами перевезення вантажів залізничним транспортом, місцем призначення є станція Камишова бухта. Фактично, перевезення закінчується надходженням вантажу (мазуту) на станцію Камишова бухта. При цьому послуги з перевезення залізничним транспортом направлені на задоволення потреб споживача даної послуги, яким у даній ситуації є Товариство.

Ухвалами суду від 05.12.2013 за вказаним позовом відкрито провадження в адміністративній справі №827/3032/13-а, закінчено підготовче провадження у справі, справу призначено до судового розгляду.

Представник відповідача надав суду заперечення на позов, у якому з заявленими вимогами не погодився, зазначив: відповідно до наказу Укртрансінспекції №0774 від 20.09.2013, на підставі направлення №157 від 18.111.2013 на здійснення перевірки, посадовими особами відповідача було проведено перевірку додержання та виконання позивачем вимог законодавства в сфері залізничного транспорту, за результатами якої складений Акт від 28.11.2013 №016; перевіркою виявлені чисельні порушення вимог законодавства, норм і стандартів у сфері залізничного транспорту, які були відображені в акті перевірки; на підставі акту перевірки винесено розпорядження від 29.11.2013 №№34, яким позивача зобов'язано забезпечити виконання зауважень, які відображені в акті перевірки та надати до Управління інформацію про усунення недоліків з підтверджуючими документами у письмовій формі у строк до 27.02.2014 /а.с.132-136/.

У судовому засіданні 29.01.2014 представник позивача заявлені вимоги підтримав з підстав, викладених у позові, наполягав на їх задоволенні.

Представник відповідача у судовому засіданні 29.01.2014 проти позову заперечував, просив у задоволенні позову відмовити. Зокрема, пояснив, що на думку контролюючого органу та з огляду на позицію, викладену в листі Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті від 23.01.2014 за вих. № 330/10/15-14, ТОВ «Югторсан» є суб'єктом перевезення небезпечних вантажів залізничним транспортом, який надає послуги з перевезення небезпечних вантажів, зокрема, здійснює завантаження (відвантаження) вантажу та оформлення проїзних документів.

Вислухавши пояснення представників позивача та відповідача, заслухавши свідка, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Югторсан» зареєстровано юридичною особою 17.08.1992 Гагарінською районною державною адміністрацією у місті Севастополі, ідентифікаційний код 14348190 і державну реєстрацію припинення юридичної особи не проводило /а.с.91, 92/.

Згідно з довідкою Управління статистики у місті Севастополя АА №621963 основними видами діяльності ТОВ «Югторсан» за КВЕД України є: транспортне оброблення вантажів (52.24), виробництво продуктів нафтоперероблення (19.20), діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту (46.19), неспеціалізована оптова торгівля (46.90), каналізація, відведення й очищення стічних вод (37.00), будівництво житлових і нежитлових будівель (41.20) /а.с.93/.

Відповідно до наказу Укртрансінспекції №0774 від 20.09.2013, яким затверджено План перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог законодавства, норм і стандартів у сфері залізничного транспорту на IV квартал 2013 року /а.с.138-142/, та у відповідності до Плану спільних перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання ними вимог законодавства, норм і стандартів у сфері залізничного транспорту на IV квартал 2013 року, затвердженого Першим заступником Генерального директора Укрзалізниці та Головою Укртрансінспекції /а.с.190-200/, на підставі направлення №157 від 18.11.2013 на здійснення перевірки, одержаного представником позивача 18.11.2013 /а.с.147-148/, посадовими особами відповідача разом із працівниками Кримської дирекції залізничних перевезень Придніпровської залізниці та працівником Сімферопольської дистанції колій було проведено перевірку дотримання суб'єктами господарювання у сфері залізничного транспорту вимог законодавства, норм і стандартів, за результатами якої складений Акт від 28.11.2013 №016 /а.с.10-22/.

Перевіркою встановлені, зокрема, такі порушення з боку ТОВ «Югторсан»:

- відсутній сертифікат на надання послуг з встановленим рівнем безпеки, наявність якого передбачено пунктом 10 Технічного регламенту надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів залізничним транспортом, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2010 №193;

- відсутні складові Вимоги до надання послуг, а саме: кваліфікаційні, організаційні, технологічні, технічні та інші вимоги, наявність яких передбачено пунктами 6 та 7 Технічного регламенту надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів залізничним транспортом, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2010 №193;

- не впроваджені технічні умови на надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів, наявність яких передбачено пунктом 4.1 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо надання послуг з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів, багажу залізничним транспортом, затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України від 28.05.2013 №321;

- відсутні нормативно-правові акти та нормативні документи, відповідно до яких здійснюється експлуатація транспортних засобів та інфраструктурних об'єктів, надання послуг з перевезення небезпечних вантажів, наявність яких передбачено Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності щодо надання послуг з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів, багажу залізничним транспортом, затвердженими Наказом Міністерства інфраструктури України від 28.05.2013 №321 /а.с.16-17/.

На підставі Акта перевірки від 28.11.2013 №016 відповідачем стосовно позивача прийнято розпорядження №34 від 29.11.2013 про усунення порушень, виявлених при проведенні планової перевірки дотримання суб'єктами господарювання у сфері залізничного транспорту вимог законодавства, норм і стандартів, яким позивача зобов'язано:

- забезпечити виконання зауважень, які відображені в Акті перевірки дотримання вимог суб'єктами господарювання у сфері залізничного транспорту вимог законодавства, норм і стандартів від 28.11.2013 №016;

- інформацію про усунення недоліків з підтверджуючими документами у письмовій формі надати до Управління Укртрансінспекції в м. Севастополь у строк до 27.02.2014 /а.с.24/.

Щодо законності проведення відповідачем перевірки суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 4.1 Положення «Про Державну інспекцію України з безпеки на наземному транспорті, затвердженого Указом Президента України від 06.04.201 №387/2011 Укртрансінспекція у сфері залізничного транспорту:

- здійснює державний нагляд та контроль за дотриманням вимог нормативно-правових актів щодо забезпечення безпеки руху на залізничному транспорті;

- здійснює контроль і нагляд за організацією безпечного перевезення небезпечних, надгабаритних і великовагових вантажів;

- проводить перевірки з питань організації роботи, пов'язаної із забезпеченням безпеки руху транспортних засобів залізничного транспорту.

За визначенням абзацу другого статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

За правилом частини першої статі 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою (частина друга статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).

Згідно з частиною третьою статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» у посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються:

- найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід;

- найменування суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід;

- місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід;

- номер і дата наказу, на виконання якого здійснюється захід;

- перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім'я та по батькові;

- дата початку та дата закінчення заходу;

- тип заходу (плановий або позаплановий);

- вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо);

- підстави для здійснення заходу;

- предмет здійснення заходу;

- інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).

Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу (частина четверта статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).

Частиною п'ятою статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання.

Суб'єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явили документів, передбачених цією статтею.

18.11.2013 Управлінням Укртрансінспекції у м. Севастополі видний наказ №157 «Про здійснення планової перевірки суб'єкта господарювання ТОВ «Югторсан»» /а.с.145/.

Пунктом 1 резолютивної частини наказу від 18.11.2013 №157 створено комісію у складі працівників Управління.

Підпунктом 1.2 пункту 1 резолютивної частини наказу від 18.11.2013 №157 приписано по узгодженості з керівниками структурних підрозділів ДП «Придніпровська залізниця» залучити у склад комісії представників Кримської дирекції залізничних перевезень, Сімферопольської дистанції колій.

Пунктом 2 резолютивної частини наказу від 18.11.2013 №157 приписано здійснити планову перевірку ТОВ «Югторсан» у період з 18.11.2013 по 29.11.2013.

У направлені на перевірку №157 від 18.11.2013 зазначені як посадові особи відповідача так і працівники Кримської дирекції залізничних перевезень Придніпровської залізниці та працівник Сімферопольської дистанції колій /а.с.149/.

Абзацом третім частини п'ятої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено право суб'єкта господарювання не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явили документів, передбачених цією статтею.

Тобто не допущення до перевірки може мати місце лише у разі не пред'явлення документів, передбачених статтею 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», в той час як всі відповідні документи були пред'явлені посадовими особами відповідача посадовій особі позивача.

Факт допуску позивачем перевіряючих до проведення перевірки не спростовується позивачем, та підтверджується матеріалами справи та поясненнями старшого державного інспектора Управління Укртрансінспекції у м. Севастополі ОСОБА_3, що проводив перевірку позивача.

Сама по собі участь у проведенні перевірки осіб, які не є працівниками відповідача (працівників Кримської дирекції залізничних перевезень Придніпровської залізниці та працівника Сімферопольської дистанції колій) прав та законних інтересів позивача не порушує, й такі особи були допущені позивачем до участі у проведенні перевірки без зауважень.

У направленні на перевірку №157 від 18.11.2013 у графі «Направлення дійсне до» зазначено « 29 жовтня 2013 року». Як пояснив у судовому засіданні представник відповідача, у вказаній графі направлення на перевірку №157 від 18.11.2013 допущено описку, фактично, на підставі наказу від 18.11.2013 №157 «Про здійснення планової перевірки суб'єкта господарювання ТОВ «Югторсан»» відповідною датою є 29 листопада 2013 року. З урахуванням змісту пункту 2 наказу від 18.11.2013 №157 пояснення представника відповідача визнаються судом слушними, а допущена описка у направленні на перевірку такою, що не порушує прав та законних інтересів позивача.

Також суд зазначає, що наявність окремих недоліків у оформленні Управлінням Укртрансінспекції у м. Севастополі розпорядження від 29.11.2013 №34 зміст остатнього не спотворює, додаткових та/або не передбачених законодавством обов'язків на позивача не покладає, отже, прав та законних інтересів позивача також не порушує.

В той же час висновки відповідача про порушення позивачем нормативно-правових актів в сфері залізничного транспорту, викладені в акті перевірки від 28.11.2013 № 016, скасування яких обумовлює позовні вимоги, є помилковими з огляду на наступне.

За довідкою позивача від 12.12.2013 в нього на балансі з 21.03.2003 обліковується об'єкт основних засобів «Під'їзна залізнична колія» /а.с.55/.

Придбання вказаного об'єкту підтверджується Біржовим контрактом від 11.03.2003 за реєстраційним №Т-43/03, укладеним між Державним підприємством «Севастопольський морський рибний порт» (Продавець) та ТОВ «Югторсан» (Покупець) /а.с.56-59/.

За технічним паспортом «Під'їзна залізнична колія» ТОВ «Югторсан» на ст. Комишова бухта, залізничні під'їзні колії нормальної колії належать ТОВ «Югторсан», примикають до путі №6 станції Комишова Бухта стрілкою №19; на території ТОВ «Югторсан» наявний склад нафтопродуктів ємкістю 135 тис. м. куб., що складається з 26 резервуарів; також наявні вивантажувальна яма (4), висока платформа (1), зливні пристрої (24), лебідка для аварійних ситуацій (1); подача, переміщення та прибирання вагонів здійснюється локомотивами ст. Камишова бухта Придніпровської залізниці /а.с.108-122/.

Як випливає зі змісту позову, змісту технічного паспорту «Під'їзна залізнична колія» ТОВ «Югторсан» на ст. Комишова бухта, та пояснень представника позивача, за відповідною адресою розташований нафтоперевалочний комплекс, на якому ТОВ «Югторсан» здійснює приймання нафтопродуктів, їх накопичення у берегових резервуарах та відвантаження на танкери; для зливання мазуту, що надходить залізницею, у Товариства є естакади немеханізованого злив з відповідним обладнанням; мазут залізницею надходить на станцію Комишова бухта Придніпровської залізниці; для переміщення вагонів зі станції та зливні естакади Товариства між ТОВ «Югторсан» (Користувач) та ДП «Придніпровська залізниця» (Залізниця) укладений договір /а.с.30-34/ про подачу та прибирання вагонів на залізничний під'їзний путь від 13.08.2012 №ПР/М-12-4-8НЮдч (далі - Договір).

За пунктом 1 Договору згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору здійснюється подача, розставлення на місця навантаження, вивантаження і забирання вагонів з під'їзної колії, яка належить Користувачу та примикає до колії №6 станції Комишова Бухта Придніпровської залізниці через стрілку №19і обслуговується локомотивом залізниці.

Вагони на під'їзну колію подаються локомотивом залізниці із розставленням їх на місцях навантаження, вивантаження. Здача вагонів проводиться на місцях навантаження, вивантаження Користувача (пункт 5 Договору).

Приймання вагонів при забиранні їх Залізницею здійснюється на місцях навантаження, вивантаження Користувача (пункт 8 Договору).

Користувач сплачує Залізниці плату:

- за подачу, забирання вагонів;

- за користування вагонами;

- за маневрову роботу;

- за зберігання вантажів у вагонах у разі затримки їх з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберігання;

- інші збори і плати за маневрову роботу, додаткові роботи та послуги, що виконує Залізниця для користувача (пункт 13 Договору).

Договір укладається терміном на 5 років з 16.09.2012 до 15.09.2017 включно (пункт 20 Договору).

Зі змісту вказаного Договору слідує, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Югторсан» є користувачем послуг, які надаються Державним підприємством «Придніпровська залізниця».

Відповідно до листів повідомлення про прибуття вантажів (транспортні накладні), відомостей вагонів, що перевозяться маршрутами по одної накладної, відомостей плати за користування вагонами, пам'яток про подавання вагонів, пам'яток про забирання вагонів, вантаж, який належить ТОВ «Югторсан» доставлявся залізничним транспортом Укрзалізниці до станції 472905 Комишева бухта Придніпровської залізниці, після чого вагони подавалися до колії ТОВ «Югторсан» /а.с.60-76/.

Пунктом 25 частини третьої статті 9 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» передбачено, що відповідно до спеціальних законів ліцензуванню підлягає, зокрема, діяльність з надання послуг з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів, багажу річним, морським, автомобільним, залізничним транспортом.

За визначенням абзацу другого статті 1 Закону України «Про залізничний транспорт» залізничний транспорт - виробничо-технологічний комплекс організацій і підприємств залізничного транспорту загального користування, призначений для забезпечення потреб суспільного виробництва і населення країни в перевезеннях у внутрішньому і міжнародному сполученнях та надання інших транспортних послуг усім споживачам без обмежень за ознаками форми власності та видів діяльності тощо.

Наказом Міністерства інфраструктури України від 28.05.2013 №321 затверджено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності щодо надання послуг з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів, багажу залізничним транспортом (далі - Ліцензійні умови).

Відповідно до абзацу другого пункту 1.1 Ліцензійних умов, надання послуг з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та багажу залізничним транспортом - діяльність суб'єктів господарювання, які беруть участь у наданні послуг шляхом виконання окремих операцій, робіт, процесів, що пов'язані з перевезенням пасажирів, та/або небезпечних вантажів, та/або багажу залізничним транспортом.

Послуга з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та багажу залізничним транспортом - продукт діяльності виконавця, спрямований на задоволення потреб споживача (абзац третій пункту 1.1 Ліцензійних умов).

Відповідно до підпункту 1 пункту 1 Технічного регламенту надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів залізничним транспортом, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2010 №193 (далі - Технічний регламент) виконавець послуг з перевезення пасажирів та вантажів залізничним транспортом (далі - виконавець) - суб'єкт господарювання (юридична або фізична особа), діяльність якого спрямована на надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів залізничним транспортом.

Надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів залізничним транспортом (далі - надання послуг) - це діяльність суб'єктів господарювання, які беруть участь у наданні послуг шляхом виконання окремих операцій, робіт, процесів, що пов'язані з перевезенням пасажирів та/або вантажів (підпункт 3 пункту 1 Технічного регламенту).

Послуга з перевезення пасажирів та вантажів залізничним транспортом (далі - послуга) - продукт діяльності виконавця, спрямований на задоволення потреб споживача (підпункт 4 пункту 1 Технічного регламенту).

Споживач послуг (далі - споживач) - юридична або фізична особа, якій надаються послуги з перевезення пасажирів та вантажів залізничним транспортом (підпункт 8 пункту 1 Технічного регламенту).

З досліджених судом документів щодо господарської діяльності позивача не вбачається, що вона спрямована на надання послуг з перевезення вантажів залізничним транспортом. Навпаки, позивач відповідно до умов договору з ДП «Придніпровська залізниця» від 13.08.2012 №ПР/М-12-4-8НЮдч є споживачем послуг, які надає останнє, з подачі, розставлення на місця навантаження, вивантаження і забирання вагонів з під'їзної колії, що належить позивачу та примикає до колії №6 станції Комишева Бухта Придніпровської залізниці через стрілку №19 і обслуговується локомотивом залізниці.

Само по собі знаходження на балансі Товариства з обмеженою відповідальністю «Югторсан» об'єкту основних засобів «Під'їзна залізнична колія» на ст. Комишева Бухта, не надає Товариству статусу підприємства залізничного транспорту, оскільки у його діяльності відсутня така ключова і визначальна ознака відповідного статусу як «надання транспортних послуг споживачам». У спірних відносинах об'єкт «Під'їзна залізнична колія» на ст. Комишева Бухта, є лише місцем, де Державне підприємство «Придніпровська залізниця» надає послуги споживачу - Товариству з обмеженою відповідальністю «Югторсан», а останнє - їх отримує.

У матеріалах перевірки та матеріалах справи не має жодного доказу надання Товариством з обмеженою відповідальністю «Югторсан» іншим особам, з використанням вказаного об'єкту, послуг з перевезення пасажирів та вантажів залізничним транспортом.

Всі переміщення залізничного транспорту за умовами вказаного вище Договору здійснюються виключно Державним підприємством «Придніпровська залізниця».

З наведеного випливає, що вимоги Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо надання послуг з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів, багажу залізничним транспортом, затверджених Наказом Міністерства інфраструктури України від 28.05.2013 №321 та вимоги Технічного регламенту надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів залізничним транспортом, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2010 №193, на позивача не поширюються, й відповідно - не можуть бути ним порушені.

Ообставини щодо наявності порушень, викладені в акті перевірки від 28.11.2013 №016 (в частині встановлення порушень, передбачених пунктами 3, 10 - 12 Розділу V) не засновані на законі й такий акт перевірки не може бути належною підставою для зобов'язання позивача відповідачем до вчинення яких-небудь дії на усунення «порушень».

Таким чином, розпорядження №34 від 29.11.2013 «Про усунення порушень, виявлених при проведенні планової перевірки дотримання суб'єктами господарювання у сфері залізничного транспорту вимог законодавства, норм і стандартів» прийнято відповідачем стосовно позивача в частині встановлення порушень, передбачених пунктами 3, 10 - 12 Розділу V Акта перевірки перевірку дотримання суб'єктами господарювання у сфері залізничного транспорту вимог законодавства, норм і стандартів від 28.11.2013 №016, необгрутовано - протиправно, у зв'язку з чим підлягає скасуванню у відповідній частині.

За правилом частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України у справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Отже, особливістю адміністративного судочинства є те, що тягар доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади (суб'єкта владних повноважень), який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Відповідач, заперечуючи проти адміністративного позову, не надав суду доказів на підтвердження правомірності висновків стосовно позивача в частині встановлення порушень, передбачених пунктами 3, 10 - 12 Розділу V Акта перевірки перевірку дотримання суб'єктами господарювання у сфері залізничного транспорту вимог законодавства, норм і стандартів від 28.11.2013 №016.

Суд також критично оцінює пояснення як представника відповідача так і допитаного в якості свідка старшого державного інспектора Управління Укртрансінспекції у м. Севастополі ОСОБА_3, що проводив перевірку позивача, думка якого співпадає з запереченнями представника відповідача. Так, свідок пояснив, що ТОВ «Югторсан» є суб'єктом перевезення небезпечних вантажів залізничним транспортом, який надає послуги з перевезення небезпечних вантажів, зокрема, здійснює завантаження (відвантаження) вантажу та оформлення проїзних документів, посилаючись при цьому на думку, викладену у листі Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті від 23.01.2014 вих. № 330/10/15-14.

Але, при цьому відповідачем та свідком не враховано, що діючі правові норми, що регулюють правовідносини в сфері залізничного транспорту, стосуються суб'єктів господарювання, які здійснюють надання послуг щодо перевезення небезпечних вантажів іншим суб'єктам господарювання.

Позивач, зі свого боку, наданими суду письмовими доказами та усними поясненнями представника довів необґрунтованість висновків відповідача стосовно позивача в частині встановлення порушень, передбачених пунктами 3, 10 - 12 Розділу V Акта перевірки перевірку дотримання суб'єктами господарювання у сфері залізничного транспорту вимог законодавства, норм і стандартів від 28.11.2013 №016.

За таких обставин позов підлягає задоволенню повністю.

При вирішенні спору суд приймає рішення щодо розподілу судових витрат.

За правилом частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України відповідно до задоволених вимог (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

До позовної заяви додано платіжне доручення №2535 від 03.12.2013 про сплату судового збору у встановленому абзацом третім пункту 3 частини другої статті 4 Закону України «Про судовий збір» розмірі - 68,82 грн. (0,06 від розміру мінімальної заробітної плати - 1 147,00 грн.).

Інших судових витрат у справі не встановлено.

Саме у вказаному розмірі належить присудити позивачеві з Державного бюджету України здійснені ним судові витрати.

У судовому засіданні 29.01.2014 оголошено вступну та резолютивну частини постанови, відповідно до вимог частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України постанову складено у повному обсязі 03.02.2013.

Керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Управління Укртрансінспекції у м. Севастополі від 29.11.2013 №34 «Про усунення порушень, виявлених при проведенні планової перевірки дотримання суб'єктами господарювання у сфері залізничного транспорту вимог законодавства, норм і стандартів» в частині зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Югторсан» забезпечити виконання зауважень, які відображені в пунктах 3, 10, 11 та 12 Розділу V Акта перевірки перевірку дотримання суб'єктами господарювання у сфері залізничного транспорту вимог законодавства, норм і стандартів від 28.11.2013 №016.

3.Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Югторсан» (м. Севастополь, Західний берег Комишевої бухти, 1, ідентифікаційний код 14348190) витрати з судового збору у розмірі 68,82 грн. (шістдесят вісім грн. 82 коп.).

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд міста Севастополя протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя О.Ю. Александров

СудОкружний адміністративний суд міста Севастополя
Дата ухвалення рішення29.01.2014
Оприлюднено04.02.2014
Номер документу36938816
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —827/3032/13-а

Ухвала від 24.02.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Ілюхіна Ганна Павлівна

Постанова від 29.01.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Александров О.Ю.

Ухвала від 17.12.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Александров О.Ю.

Ухвала від 06.12.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Александров О.Ю.

Ухвала від 05.12.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Александров О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні