Постанова
від 09.01.2007 по справі 6/2163
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

6/2163

   

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області


10002, м. Житомир, майдан Путятинський,3/65

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "09" січня 2007 р.                                                     Справа № 6/2163

Господарський суд Житомирської області у складі:

Судді Терлецької-Байдюк Н.Я.

при секретарі Кондренко О.А.

за участю представників сторін

від позивача Опанасюк Л.М. - довіреність №2-2 від 09.01.07р.     Коваленко В.І. - довіреність №1-2 від 09.01.07р.

від відповідача Костецький М.С. - доручення №2/07 від 09.01.07р.           Дубовик П.В. - довіреність №1/07 від 09.01.07р.  

 

Розглянув у відкритому судовому засіданні в м.Житомирі справу за позовом Державного управління екології та природних ресурсів в Житомирській області (перейменоване на Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Житомирській області)    

до Дочірнього підприємства "Житомирський лісгосп АПК" (м. Житомир)

про стягнення 38119,80 грн.

Відповідно до наказу Мінприроди України від 16.06.06 № 285 “Про затвердження Положення про Державне управління охорони навколишнього природного середовища в областях, містах Києві та Севастополі”, зареєстрованого в Мін'юсті України 07.07.06 № 812/12686, Державне управління екології та природних ресурсів в  Житомирській області (позивач) перейменовано на Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Житомирській області.

Позивач звернувся в суд з позовом про стягнення з відповідача коштів в загальній сумі 38119,80грн. за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.  

Заявою від 17.11.06 позивач збільшив суму позову на 647,70грн. (а.с.96-97).

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали з врахуванням заяви про збільшення суми позову,  надали доповнення до позовної заяви про збільшення позовних вимог в розмірі 647,70грн., загальна сума позову складає 38767,50грн., в тому числі: за порушення "Санітарних правил в лісах України" – 25658,76грн., за порушення "Правил відпуску деревини на пні в лісах України” – 440,65грн., за незаконно зрубані дерева – 10344,50грн., та вартість незаконно добутої деревини – 2323,59грн.

Представники відповідача проти позову заперечують. Вважають, що в частині стягнення суми 25658,76грн. слід залишити позов без розгляду, оскільки спір про стягнення з відповідача цієї суми збитків за позовом позивача був предметом розгляду в суді і постановою господарського суду Житомирської області від 16.05.06р. по справі №8/190 в задоволенні позову відмовлено. Інші суми також не підлягають стягненню, оскільки позивачем не доведена вина підприємства у скоєних порушеннях. Як доказ при вчиненні правопорушень основним документом є протокол про адмінправопорушення, який позивачем не складався. Крім того представники відповідача вважають управління екології та природних ресурсів в Житомирській області неналежним позивачем, який не має повноважень на стягнення вказаних в позові сум.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Державним управлінням екології та природних ресурсів в Житомирській області проведено перевірку стану дотримання відповідачем природоохоронного законодавства, зокрема, Лісового Кодексу України. Проведеною перевіркою виявлено порушення "Санітарних правил в лісах України", затверджених постановою Кабінету Міністрів України №555 від 27.07.95р., про що складено акт від 17-21 жовтня 2005 року (а.с.18-20). А саме, порушено терміни проведення санітарних рубок в насадженнях, пошкоджених кореневою губкою (лісорубні квитки №№9,10 від 31.03.05р.):

- в кв.17 вид. 19/1 пл.2,1га заготовлено 448,17 м.куб. деревини;

- в кв.18 вид. 13/1 пл.0,8га заготовлено 248,16 м.куб. деревини;

- в кв.19 вид. 11/1 пл.1,9га заготовлено 442,45 м.куб. деревини;

- в кв.42 вид. 11/1 пл.1,7га заготовлено 155,05 м.куб. деревини.

       За вчинені порушення розрахунок розміру стягнень проведено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №44 від 20.01.97р. "Про затвердження такс на деревину лісових порід, що відпускаються на пні і на живицю", та складає 25658,76грн. (а.с.8-9)

Перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства, проведеною 04-06 травня 2006 року та проведеними контрольними переліками пнів виявлено порушення "Правил відпуску деревини на пні в лісах України", затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1378 від 29.07.99р., а саме :

- в кв.15 вид. 6 пл.6,4га Вересівського лісництва, лісорубний квиток №80 від 25.01.06р., при проведенні вибіркового санітарного рубання знищено клейма на 200 пнях сосни, при цьому заготовлено 36,16 м.куб. деревини;

-          в кв. 40 вид.9 пл.2,3га Денишівського лісництва, лісорубний квиток №30

від 10.01.06р., при проведенні вибіркового санітарного рубання знищено клейма на 14 пнях сосни, при цьому заготовлено 3,02 м.куб. деревини.

Розмір стягнень за порушення відповідачем "Правил відпуску деревини на пні в лісах України" згідно розрахунку становить 440,65грн. (а.с.10-11).

Проведеною 04-06 травня 2006 року перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства також виявлено наступне:

- в кв.15 вид.6 пл.6,4га Вересівського лісництва, лісорубний квиток №80 від 25.01.06р., при проведенні вибіркового санітарного рубання незаконно зрубано 79 дерев різних порід та 42 кущі, не призначених у матеріалах відведення в рубку (з врахуванням заяви про уточнення та збільшення позовних вимог);

-          в кв.40 вид.9 пл.2,3га Денишівського лісництва, лісорубний квиток №30 від 10.01.06р., при проведенні вибіркового санітарного рубання зрубано 20 дерев сосни, не призначених у матеріалах відведення в рубку.

Розрахунок розміру шкоди, заподіяної лісовому господарству, проведений у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України №1464 від 05.12.96р."Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісовому господарству", та становить 10344,50грн. (з врахуванням заяви про уточнення та збільшення позовних вимог а.с.14-13, 90-91, 96-97).

В зв'язку з незаконною рубкою, згідно ст.108 Лісового кодексу України позивачем розрахована вартість незаконно добутої деревини, яка становить 2323,59грн. (а.с.14-15).

Дослідивши в сукупності всі обставини та матеріали справи, проаналізувавши чинне законодавство, господарський суд приходить до висновку про задоволення позову з огляду на наступне.  

Відповідно до ст.16 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища” від 25.06.91 №1264 державне управління в галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюють Кабінет Міністрів України, Ради та їх виконавчі і розпорядчі органи, а також спеціально уповноважені на те державні органи по охороні навколишнього природного середовища і використанню природних ресурсів та інші державні органи відповідно до законодавства України.

Спеціально уповноваженими державними органами управління в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів у республіці є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органи на місцях та інші державні органи, до компетенції яких законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій.

Метою управління в галузі охорони навколишнього природного середовища є реалізація законодавства, контроль за додержанням вимог екологічної безпеки, забезпечення проведення ефективних і комплексних заходів щодо охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів, досягнення узгодженості дій державних і громадських органів у галузі охорони навколишнього природного середовища.

Згідно пункту з) ст.20 цього Закону до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належить подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Статтею 68 цього ж Закону встановлено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.

Відповідно до підпунктів 5, 11 пункту 5 Положення про Державне управління екології та природних ресурсів в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.08.00р. №108 (чинного на день проведення перевірки),  управління має право обстежувати підприємства, установи й організації усіх форм власності з метою перевірки додержання вимог екологічної безпеки, виконання заходів щодо охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання й відтворення природних ресурсів; подавати позови в суд, арбітражний суд про відшкодування збитків і втрат, завданих юридичними і фізичними особами внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів.

Підпунктом в) пункту 6 «Санітарних правил в лісах України", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.95р. №555, передбачено, що  насадження під санітарні рубки відводяться в рік здійснення цих рубок не пізніше ніж за три місяці (в період з квітня по жовтень — не пізніше одного місяця) до початку їх проведення: у насадженнях, пошкоджених кореневою губкою, — з розрахунку проведення рубки тільки в морозний період (листопад — березень).

Як вбачається з акту перевірки від 17-21 жовтня 2005 року, санітарна рубка насаджень, пошкоджених кореневою губкою, проводилась відповідачем у квітні місяці, коли була плюсова температура, що підтверджується довідкою Житомирського обласного центру з гідрометеорології №1104/14 від 28.10.05, оглянутої в справі №8/190, копія якої долучена до матеріалів справи.

Згідно пункту 52 «Санітарних правил в лісах України" за вчинені підприємствами, організаціями, установами та громадянами порушення цих Правил встановлюються такі розміри стягнень: за порушення термінів проведення санітарних рубок — трикратна таксова вартість деревини, що підлягає вирубуванню.

Розрахунок стягнень за вказані порушення «Санітарних правил в лісах України" в сумі 25658,76грн. позивачем проведено згідно вимог законодавства.

Заперечення відповідача про наявність рішення суду з даного спору спростовуються оглянутими в судовому засіданні матеріалами справи № 8/190 за позовом Державного управління екології та природних ресурсів в Житомирській області до дочірнього підприємства "Житомирський лісгосп АПК" про стягнення 25658,76 грн. Зокрема, постановою суду від 16.05.06 по даній справі відмовлено в задоволенні позову, оскільки позивачем була поставлена вимога про стягнення збитків, що не узгоджувалось з вимогами чинного законодавства. Оскільки по даній справі предмет спору інший – майнові стягнення згідно «Санітарних правил в лісах України", то цей спір підлягає розгляду в загальному порядку.   

Відповідно до п.62 абзац 12 "Правил відпуску деревини на пні в лісах України", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.99р. №1378, за знищення клейм або номерів на деревах і пнях встановлюється майнове стягнення у розмірі половини таксової вартості зрубаної або наміченої до рубки деревини, на якій знищено ці знаки.

Постановою Кабінету Міністрів України від 05.12.96р. №1464 "Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісовому господарству" затверджені такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісовому господарству підприємствами, установами, організаціями та громадянами незаконною рубкою і пошкодженням дерев і чагарників до ступеня припинення росту.

Розрахунки стягнень за знищення клейм в сумі 440,65грн. та розмір шкоди, заподіяної незаконною рубкою дерев, в сумі 10344,50грн., відповідають законодавству.

Згідно ст. 107 Лісового кодексу України підприємства, установи,  організації  і громадяни зобов'язані відшкодувати  шкоду,  заподіяну  ними  лісу  внаслідок   порушення лісового   законодавства,   у   розмірах   і  порядку,  визначених законодавством України.

Статтею 108 цьго Кодексу передбачено, що незаконно добута деревина та інші лісові ресурси підлягають вилученню. В разі неможливості вилучення незаконно добутої деревини та інших лісових ресурсів стягується їх вартість.

Згідно розрахунку вартість незаконно зрубаної деревини становить 2323,59грн. Оскільки деревина залишилась у відповідача, позивачем правомірно поставлена вимога про стягнення її вартості.

Заперечення відповідача стосовно недоведеності вини підприємства у вчиненні вказаних порушень та відсутність протоколу про адмінправопорушення спростовуються матеріалами справи та не ґрунтуються на вимогах закону.

Відповідно до п.п.4.1.1 п.4.1 ст.4 Статуту ДП „Житомирський лісгосп АПК” підприємство здійснює контроль за дотриманням Правил лісокористування і лісовідведення, виконанням санітарних правил в лісах, а також захисту їх від шкідників і хвороб. Пунктом 4.2 Статуту передбачено, що підприємство зобов'язане дотримуватись вимог Лісового кодексу України, законодавства України, що регламентують його діяльність, нести відповідальність за обґрунтоване планування робіт згідно з матеріалами лісовпорядкування.

Порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства підтверджується вищевказаними актами перевірки за участю головного лісничого ДП „Житомирський лісгосп АПК” Воробйова В.В., лісорубними квитками, переліковими відомостями дерев, польовими переліковими відомостями пнів. Посадові особи відповідача – головний лісничий Воробйов В.В., майстер Вересівського лісництва Рожко С.Г. та лісничий цього лісництва Шкодич А.П. притягнуті до адміністративної відповідальності за незабезпечення дотримання встановленого порядку заготівлі деревини.

Підприємство як юридична особа згідно Статуту та приписів законодавства несе майнову відповідальність незалежно від притягнення його посадових осіб до адмінвідповідальності. Згідно приписів Кодексу України про адміністративні правопорушення суб'єктами адмінправопорушень є фізичні особи - громадяни та посадові особи.

    Статтею 47 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища” передбачено, що для фінансування заходів щодо охорони   навколишнього природного середовища утворюються Державний, республіканський Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони  навколишнього природного середовища. Республіканський Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища утворюються у складі республіканського бюджету Автономної Республіки Крим та відповідного місцевого бюджету за  місцем  заподіяння  екологічної шкоди за рахунок: а) зборів за забруднення навколишнього природного середовища; б)  частини  грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону  навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої  діяльності, згідно  з чинним законодавством.

Відповідно до п.5 ст.62 Закону України „Про Державний бюджет України на 2005 рік” та п.5 ст.64 Закону України „Про Державний бюджет України на 2006 рік” джерелами формування спеціального фонду місцевих бюджетів є грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.

Враховуючи приписи вказаного законодавства, грошові стягнення з відповідача за порушення вимог природоохоронного законодавства підлягають стягненню до місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища за місцем  заподіяння  шкоди.        

Керуючись ст.ст. 94, 158-163, 167, 254, п.6 Прикінцевих та перехідних  положень КАС України,господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Дочірнього підприємства "Житомирський лісгосп АПК" (10031, м. Житомир, вул.Піонерська, 138а, код 31050025) на користь місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища кошти в загальній сумі 38767,50грн., в тому числі:

- Станішівської сільської ради – 7836,21грн.;

- Сінгурівської сільської ради – 14755,29грн.;

- Високопічської сільської ради – 7345,97грн.;

- Левківської сільської ради – 8830,03грн.

Стягувач - Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Житомирській області (10014, м. Житомир, вул. Театральна, 17/20, код 05523961).  

Постанова господарського суду Житомирської області набирає законної сили в строки, встановлені ст. 254 КАСУ.

Постанова може бути оскаржена до Житомирського апеляційного господарського суду через суд першої інстанції в порядку та строки, встановлені ст.186 КАСУ. 

Суддя                                                                       Терлецька-Байдюк Н.Я.  

Віддрукувати:

1 - в справу

2 - позивачу

3 - відповідачу

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення09.01.2007
Оприлюднено22.08.2007
Номер документу370056
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —6/2163

Постанова від 09.01.2007

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Терлецька-Байдюк Н.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні