Постанова
від 07.02.2014 по справі 825/24/14
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

04 лютого 2014 року Чернігів Справа № 825/24/14

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючої судді Тихоненко О.М.,

за участі секретаря Тищенко М.В.,

представника позивача Підгорного К.Є.,

представників відповідача Калачової Н.С., Тарадайко В.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Державного підприємства «Добрянське лісове господарства» до Державної фінансової інспекції в Чернігівській області про визнання недійсним та скасування пункту вимоги, -

В С Т А Н О В И В:

08.01.2014 Державне підприємство "Добрянське лісове господарство" (далі - ДП "Добрянське лісове господарство") звернулось до суду з уточненим (а.с. 64-65,200-201) адміністративним позовом до Державної фінансової інспекції в Чернігівській області (далі - ДФІ в Чернігівській області) про визнання недійсним та скасування п. 2 вимоги щодо усунення виявлених порушень від 06.09.2012 № 25-07-18-14/7114 в частині встановлення ревізією випадків заготівлі лісопродукції з порушенням ст. 69 Лісового кодексу України від 21.01.1994 № 3852-ХІІ зі змінами, п. 2 "Порядку спеціального використання лісових ресурсів", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 № 761, зі змінами та п. 43 Санітарних правил в лісах України, що призвело до збитків, завданих ДП "Добрянське лісове господарство" на суму 3 343 926,25 грн. та в частині вимоги від ДП "Добрянське лісове господарство" визначити винних осіб та стягнути шкоду заподіяну лісу в сумі 3 343 926,25 грн. у порядку та розмірах встановлених законодавством.

Обґрунтовуючи свої вимоги позивач зазначив, що висновки зазначені в Акті ревізії від 03.08.2012 № 07-21/07 є неправомірними та такими, що не відповідають дійсності, а п. 2 вимоги щодо усунення виявлених порушень від 06.09.2012 № 25-07-18-14/7114 у спірній частині - необґрунтованим та пред'явленим позивачу з порушенням вимог чинного законодавства, тому підлягає скасуванню.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав уточнені позовні вимоги, посилаючись на обставини, зазначені у позові з наданням додаткових пояснень щодо безпідставності та незаконності спірного пункту вимоги.

Представники відповідача проти позову заперечили та просили у його задоволенні відмовити, пояснивши, що спірний пункт вимоги повністю відповідає вимогам чинного законодавства. Надавши в судове засідання свої заперечення, представники відповідача зазначили, що в ході проведення ревізії було встановлено ряд порушень фінансово-господарської діяльності ДП "Добрянське лісове господарство", які були викладені в Акті ревізії від 03.08.2012 № 07-21/07 і на підставі чого позивачу пред'явлено вимогу від 06.09.2012 № 25-07-18-14/7114, вказане, на думку відповідача, відповідає чинному законодавству, а спірна вимога, зокрема п. 2 підлягає обов'язковому виконанню службовими особами, що контролюються, відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні".

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін та свідчення допитаних свідків, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Відповідно до постанов Новозаводського районного суду м. Чернігова від 05.07.2012 та від 27.07.2012 та на підставі направлень на проведення ревізії від 09.07.2012 № 506, № 507, від 12.07.2012 № 516, від 18.07.2012 № 530, ДФІ в Чернігівській області з 09.07.2012 по 03.08.2012 проведено позапланову виїзну ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності ДП "Добрянське лісове господарство" (код ЄДРПОУ 00993509, довідка з ЄДРПОУ серії АБ № 431063, Свідоцтво про державну реєстрацію серії А00 № 372057, а.с. 45,46) за період з 01.01.2011 по 17.05.2012.

Ревізію проведено з відома директора ДП "Добрянське лісове господарство" Горохівського І.О. та головного бухгалтера Шкраб Л.І. за документами наданими підприємством та за вилученими УБОЗ УМВС України в Чернігівській області документами.

Ревізію проведено у відповідності до питань зазначених в постановах старшого слідчого відділу СУ УМВС України в Чернігівській області Змаженка О.Д. "Про призначення позапланової документальної ревізії" від 06.07.2012, "Про доповнення додаткових питань до позапланової документальної ревізії" від 16.07.2012 та програмі ревізії.

Ревізію ДП "Добрянське лісове господарство" проведено ДФІ в Чернігівській області у відповідності до вимог чинного законодавства, що регулюють проведення ревізій органами державного фінансового контролю, а саме: Закону України від 26.01.1993 № 2939-XII "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" та Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550.

Так, в ході проведення ревізії виявлено ряд порушень чинного законодавства з боку ДП "Добрянське лісове господарство", які були викладені в Акті ревізії від 03.08.2012 № 07-21/07, який підписаний уповноваженими особами підприємствами із запереченнями (перший і третій примірники Акту ревізії вручено для ознайомлення головному бухгалтеру Шкраб Л.І. 10.08.2012, а.с. 17-44).

Враховуючи встановлені ревізією порушення, керуючись п. 7 ст. 10 Закону України від 26.01.1993 № 2939-ХІІ "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні", ДФІ в Чернігівській області пред'явлено до ДП "Добрянське лісове господарство" вимоги щодо усунення виявлених порушень від 06.09.2012 № 25-07-18-14/7114 із встановленням строку для вжиття заходів з виконання до 28.09.2012 (а.с. 16), відповідно до спірного п. 2:

- ревізією встановлено випадки заготівлі лісопродукції з порушенням ст. 69 Лісового кодексу України від 21.01.1994 № 3852-ХІІ зі змінами, п. 2 "Порядку спеціального використання лісових ресурсів", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 № 761, зі змінами та п. 43 Санітарних правил в лісах України, що призвело до збитків, завданих ДП "Добрянське лісове господарство" на суму 3 396 936,30 грн. В зв'язку з чим, визначити винних осіб та стягнути шкоду заподіяну лісу в сумі 3 396 936,30 грн, у порядку та розмірах встановлених законодавством.

Позивач в межах даної справи оскаржує спірний пункт вимоги від 06.09.2012 № 25-07-18-14/7114 в частині суми 3 343 926,25 грн.

Суд враховує ч. 2 ст. 224 Господарського кодексу України від 16.01.2003 № 436-IV, якою визначено, що під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Відповідно до ч. 2 ст. 22 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 № 435-IV збитками є:

1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);

2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Як йдеться в п. 1.3 Порядку взаємодії між органами державної контрольно-ревізійної служби та органами прокуратури, внутрішніх справ, Служби безпеки України, затвердженого наказом Головного контрольно-ревізійного управління України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Генеральної прокуратури України від 19.10.2006 № 346/1025/685/53, матеріальна шкода (збитки) - це втрата активів чи недоотримання належних доходів об'єктом контролю та/або державою, що сталися внаслідок порушення законодавства об'єктом контролю шляхом дій або бездіяльності його посадових (службових) осіб.

Виходячи з наведених норм чинного законодавства України завданими підприємству збитками є втрата або пошкодження його майна, витрати для відновлення порушеного права, а також не одержані ним доходи, які воно мало реально одержати.

Як вбачається з Акту ревізії, сума завданих позивачу збитків складається з шкоди, заподіяної лісу внаслідок рубки дерев без лісорубного квитка на суму: в розмірі 150 096,26 грн. в кварталі 70 на площі 0,1 га; в розмірі 1 673 683,64 грн. в кварталі 48 на площі 1,4 га; в розмірі 1 572 555,60 грн. в кварталі 98 на площі 1,7 га.

Так, в Акті ревізії від 03.08.2012 № 07-21/07 вказано, що під час проведення ревізії було вибірково перевірено в натурі ділянки, за результатами чого встановлено суцільне рубання - 2011 року квартал 70 виділ 2 площею 2,1 га землі Олешнянської сільської ради. Ділянка обмежена в натурі діляночними стовпчиками. На площі створено лісові культури. Заготівля проводилася згідно лісорубного квитка від 28.12.2010 № 244057. Ревізією встановлено, що фактична площа зрубу становить 2,2 га. Дерева на площі 0,1 га зрубані без лісорубного квитка, що є, на думку ДФІ в Чернігівській області, порушенням ст. 69 Лісового кодексу України. Розмір шкоди заподіяної лісу становить 150 096,26 грн.

Згідно ч. 1 ст. 43 Лісового кодексу України від 21.01.1994 № 3852-ХІІ розрахункова лісосіка - щорічна науково обґрунтована норма заготівлі деревини в порядку рубок головного користування, яка затверджується для кожного власника, постійного користувача лісів окремо за групами порід, виходячи з принципів безперервності та невиснажливості використання лісових ресурсів. Відповідно наказом Мінекоресурсів України від 01.06.2000 № 37 затверджена "Розрахункова лісосіка для постійних лісокористувачів державних лісогосподарських підприємств Чернігівської області на 2001 рік та наступні роки", якою ДП "Добрянське лісове господарство" визначена розрахункова лісосіка в розмірі 85 700 м. куб. ліквідної деревини на рік.

Згідно ст. 19 Лісового кодексу України постійні лісокористувачі мають виключне право на заготівлю деревини. Статтею 67 Кодексу визначено, що спеціальне використання лісових ресурсів, до яких відноситься і заготівля деревини, здійснюється в межах лісових ділянок, виділених для цієї мети.

Як йдеться в ч. 1 ст. 68 Кодексу, спеціальне використання лісових ресурсів здійснюється на лісових ділянках, які виділяються для цієї мети, без надання земельних ділянок. Згідно ч. 1 та ч. 2 ст. 69 Кодексу спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом - лісорубний квиток, що видається безоплатно.

Спеціальний дозвіл на заготівлю деревини в порядку рубок головного користування видається органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства.

В силу приписів ст. 71 Лісового кодексу України лімітом заготівлі деревини в порядку рубок головного користування є затверджена в установленому порядку розрахункова лісосіка. Заготівля деревини в порядку рубок головного користування в розмірах, що перевищують розрахункову лісосіку, забороняється.

Відповідно до ч. 2 п. 10 Порядку спеціального використання лісових ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 № 761, загальний обсяг заготівлі деревини під час проведення рубок головного користування не повинен перевищувати розмір розрахункової лісосіки за період її дії. Згідно п. 36 Порядку виділення лісових ділянок для заготівлі деревини під час проведення рубок головного користування здійснюють підрозділи з відведення і таксації лісосік.

Відведення і таксація лісосік в 2009 році (до прийняття Методичних вказівок з відведення і таксації лісосік, видачі лісорубних квитків та огляду місць заготівлі деревини в лісах Держкомлісгоспу, затверджених наказом Державного комітету лісового господарства України від 22.11.2010 № 403) в ДП "Добрянське лісове господарство" здійснювалось відповідно до Настанов по відводу і таксації лісосік в лісах СРСР, затверджених наказом Державного комітету лісового господарства Ради Міністрів СРСР від 27.12.1968 № 334.

Судом встановлено, що квартал 70 знаходиться на території Олешнянської сільської ради та закріплений за Олешнянським лісництвом ДП "Добрянське лісове господарство". Відповідно до матеріалів лісовпорядкування в 2009 році в кварталі 70 здійснено відведення лісосіки площею 1,2 га для здійснення рубки головного користування в 2011 році (виділ 2).

Пунктом 12 вищевказаних Настанов передбачено, що відведення лісосік по головному користуванню може здійснюватись за два роки до надходження лісосік в рубку (в даному випадку відведення здійснювалось в 2009 році, рубка здійснювалась в 2011 році), що не суперечить чинному законодавству України.

Під час відведення лісосіки здійснюється відмежування площ лісосіки.

Відповідно до п. 15 Настанов роботи по відмежуванню площ лісосік включають:

- прорубку візирів (спеціальні помітки на всіх деревах по межі лісосіки);

- встановлення стовпів на кутах лісосік;

- відмежування не експлуатаційних ділянок в межах лісосіки;

- вимірювання ліній, кутів між ними, а також прив'язка до квартальних просік, таксаційних візирів та інших постійних орієнтирів.

Як встановлено в ході судового розгляду, в 2009 році в кварталі 70 виділ 2 працівниками ДП "Добрянське лісове господарство" для заготівлі деревини в порядку рубок головного користування було здійснено виділ лісосіки площею 1,2 га в натурі (з дотриманням вимог п. 15 Настанов), а його результати (розташування внутрішніх візирів і відстань між ними, прив'язка лісосік до квартальної або візирної мережі, заміри межових та внутрішніх візирів, румби (кути) ліній, тощо) були занесені до робочого блокноту.

Відповідно до п.п. 31,32 Настанов при суцільно лісосічному виді рубки (яка здійснювалась в даному випадку) застосовується метод таксації - суцільний перелік, який включає в себе замір діаметрів всіх дерев розташованих в межах відведеної лісосіки мірною вилкою, розподілення їх по категоріях технічної придатності з відповідними відмітками на деревах і занесенням результату переліку до відомості (перелікова відомість).

Так, усього під час суцільного переліку дерев на ділянці площею 1,2 га, відведеній в 70 кварталі виділ 2 в натурі (визначеній візирами та стовпчиками на кутах лісосіки), до польової - перелікової відомості було внесено 286 дерев. На кожному з цих дерев були проставлені відповідні відмітки. Згідно матеріально-грошової оцінки загальний об'єм деревини склав 297 м. куб., вартість 12 271,00 грн.

Крім цього, за результатами винесення лісосіки в натуру та матеріалами робочого блокноту, відповідно до вимог п. 54 Настанов, ДП "Добрянське лісове господарство" складено креслення, яке включає інформацію щодо розташування: лісосіки; не експлуатаційні площі; прив'язки до квартальної або візирної мережі; мір і румбів (кутів) ліній, тощо. При цьому, здійснено вираховування загальної та експлуатаційної площі лісосіки, в тому числі площа переліку.

Як встановлено в судовому засіданні та підтверджено свідченнями свідка ОСОБА_7 (помічник лісничого), через технічну помилку при складанні креслення за даними робочого блокноту (не внесення одного кута повороту до комп'ютерної програми) площа ділянки в 70 кварталі виділ 2, що вказана у кресленні, не відповідає фактично відведеній та позначеній на місцевості площі лісосіки, на якій було здійснено суцільний перелік дерев. також, доказом, що підтверджує наведені обставини, є письмові пояснення помічника лісничого ОСОБА_8 від 14.08.2012.

Таким чином, ОСОБА_7 (з 03.06.1997 по 12.01.2010 помічник лісничого Олешнянського лісництва, з 12.01.2010 по 28.02.2011 - провідний інженер з ОП, з 28.02.2011 і по теперішній час помічник лісничого Комарівського лісництва ДП "Добрянське лісове господарство") підтвердив в судовому засіданні 20.01.2014, що в кварталі 70 виділ 2 фактично було відведено лісосіку площею 1,2 га, з якої було обраховано кількість дерев та деревини, вказані у лісорубному квитку. Зменшення вказаної у лісорубному квитку площі сталося через зроблену ОСОБА_8 технічну помилку, коли він не переніс один кут повороту ділянки з робочого блокноту до комп'ютерної програми.

Також судом встановлено, що в 2010 році позивач звертався до Чернігівського обласного управління лісового та мисливського господарства із заявкою на видачу лісорубного квитка, до якої додав, у тому числі, план-схему (креслення) ділянки, польову - перелікову відомість дерев та матеріально-грошову оцінку лісосіки.

В польовій - переліковій відомості дерев було вказано 286 дерев, а в матеріально-грошовій оцінці лісосіки вказаний об`єм деревини 297 м. куб., що відповідало фактично відведеній лісосіці площею 1,2 га. Однак, схема містила помилку у зв'язку з якою конфігурація ділянки була іншою, а площа лісосіки вказана 1,1 га, що на 0,1 га менше, ніж було відведено в натурі.

Так, 28.12.2010 Чернігівське обласне управління лісового та мисливського господарства видало лісорубний квиток серії 02ЛКБ № 244057, яким дозволило ДП "Добрянське лісове господарство" здійснити рубку головного користування в кварталі 70 виділ 2. Площа ділянки вказана 1,1 га, однак загальна маса деревини, яку дозволялося зрубати, була вказано вірно - 297 м. куб., що відповідає площі фактично відведеної лісосіки - 1,2 га.

Судом встановлено, що в 2011 році в кварталі 70 виділ 2 на ділянці площею 1,2 га було зрубано 256 дерев, заготовлено деревини 293,25 м. куб., що підтверджується переліком пнів, що знаходиться в кварталі 70 виділ 2 та актами виконаних робіт (в матеріалах справи).

Рубка головного користування в кварталі 70 виділ 2 була здійснена в межах візирів та лісогосподарських знаків. Рубки за межами лісосіки, позначеної на місцевості, ревізією виявлено не було.

Як визначено в п. 4.1 Методичних вказівок з відведення і таксації лісосік, видачі лісорубних квитків та огляду місць заготівлі деревини в лісах Держкомлісгоспу, затверджених наказом Державного комітету лісового господарства України від 22.11.2010 № 403, облік деревини на виділених лісосіках здійснюється за площею, кількістю дерев, що призначені в рубку (подеревно) та кількістю заготовленої деревини.

Враховуючи, що кількість зрубаних дерев та маса заготовленої деревини знаходяться в межах, визначених лісорубним квитком від 28.12.2010 серії 02ЛКБ № 244057, які не перевищують розмір розрахункової лісосіки на рік, а рубка відбувалася на тій самій ділянці, що була для цієї мети фактично виділена, суд прийшов до висновку, що незаконної рубки дерев не відбулося.

Крім цього, суд звертає увагу на те, що відповідно до п. 7.6 Методичних вказівок в лісорубному квитку у графі "Площа ділянки, гектарів" вказується експлуатаційна площа ділянок із точністю до 0,1 га, тобто, фактична площа ділянки може відрізнятись від площі зазначеної в лісорубному квитку в межах 0,1 га, а відповідно до п. 18 вищевказаних Настанов помилки при відводі лісосік не повинні перевищувати при обчисленні ліній - 1 м на 300 м, при обмірі кутів - не більше 30 хвилин.

Уся деревина, яку було заготовлено на вказаній ділянці, належним чином облікована на ДП "Добрянське лісове господарство" та в подальшому реалізована на підставі укладених правочинів. Грошові кошти за цю деревину позивач отримав, отже жодних збитків заготівля та подальша реалізація даної деревини підприємству не завдали. Податок за спеціальне використання лісових ресурсів (попнева плата) сплачена за даними щодо кількості дерев зазначеними в переліковій відомості, тобто в обсягах, що відповідає ділянці фактично відведеній в рубку на місцевості.

Окрім іншого, суд зауважує на тому, що в Акті ревізії ДФІ в Чернігівській області наведено розміри ділянки за даними лісорубного квитка та за даними фактичного обміру, відповідно площею 2,1 га та 2,2 га, що не відповідає дійсності та відповідним технічним документам, оскільки в кварталі 70 виділ 2 ні на ділянці площею 2,1 га, ні на ділянці площею 2,2 га в 2011 році заготівля деревини не відбувалась. В дійсності, розмір ділянки, що вказаний в лісорубному квитку, складає 1,1 га, а за даними фактичного обміру - 1,2 га.

Також, в Акті ревізії від 03.08.2012 № 07-21/07 вказано, що ревізією встановлено суцільне рубання квартал 48 виділ 3.1 площею 2,2 га землі Олешнянської сільської ради. Ділянка обмежена в натурі діляночними стовпчиками. Заготівля проводилася згідно лісорубного квитка від 20.01.2011 № 244047. На площі створено лісові культури. Проведено контрольну інструментальну зйомку лісосіки для порівняння з матеріалами, наданими до перевірки. Ревізією встановлено, що фактично площа зрубу становить 3,3 га. Насадження площею 0,6 га, відведені в рубку, не зрубані. Після порівняння матеріалів фактичної зйомки з матеріалами лісгоспу встановлено, що дерева на площі 1,4 га зрубані без лісорубного квитка, що є, на думку ДФІ в Чернігівській області, порушенням ст. 69 Лісового кодексу України. Розмір шкоди заподіяної лісу становить 1 673 683,64 га.

Судом встановлено, що квартал 48 знаходиться на території Олешнянської сільської ради та закріплений за Олешнянським лісництвом ДП "Добрянське лісове господарство".

В 2009 році в кварталі 48 працівниками ДП "Добрянське лісове господарство" для заготівлі деревини в порядку рубок головного користування в 2011 році була відведена лісосіка площею 3,3 га. Було проведено бусольну зйомку ділянки. Координати ділянки занесені в робочий блокнот. По межі ділянки прорублені візири (спеціальні помітки на деревах), в кутах лісосіки встановлені спеціальні стовпчики. Ділянка мала складну конфігурацію.

Як встановлено в ході судового розгляду, в подальшому проведення суцільних рубок на ділянках площею більше 3,0 га було заборонено, у зв`язку із чим позивач здійснив новий виділ ділянки, у зв'язку з чим в кварталі 48 працівниками ДП "Добрянське лісове господарство" для заготівлі деревини в порядку рубок головного користування знову була виділена ділянка, але вже площею 2,2 га. Відповідно, проведено бусольну зйомку нової ділянки. Координати ділянки занесені в робочий блокнот. По межі ділянки прорублені візири (спеціальні помітки на деревах), в кутах лісосіки встановлені спеціальні стовпчики.

Межі ділянок площею 3,3 га та 2,2 га або перетиналися між собою або збігалися. Площі ділянок накладалися одна на одну. Передбачені п. 32 Настанов відмітки стояли як на усіх деревах лісосіки площею 3,3 га, так і на усіх деревах лісосіки площею 2,2 га.

Так, 29.03.2011 Чернігівське обласне управління лісового та мисливського господарства видало ДП "Добрянське лісове господарство" лісорубний квиток серії 02ЛКБ № 244080, яким дозволило останньому рубати в кварталі 48 виділ 3, площа ділянки 2,2 га, маса деревини 754 м. куб.

Заготівля деревини в кварталі 48 здійснювалась не штатними працівниками ДП "Добрянське лісове господарство", а залученим для виконання цих робіт ТОВ "Сівер-Ліс" (код ЄДРПОУ 37699423). Даний факт представниками відповідача в ході судового розгляду не заперечувався.

30.05.2011 за наслідком проведення відкритих торгів між ДП "Добрянське лісове господарство", як замовником, та ТОВ "Сівер-Ліс", як учасником, укладено договір про закупівлю послуг за державні кошти № 83, відповідно до умов якого учасник брав на себе зобов'язання виконати комплекс робіт по наданню послуг (заготівлі деревини), який включав підготовку лісосіки до рубки, звалювання дерев з обрубуванням гілок та сучків, трелювання деревини, розкряжування хлистів на сортименти (за умови вивезення сортиментами), сортування - штабелювання деревини, очищення місць рубок.

Обсяг закупівлі послуг становив 7 636 м. куб. В лот 12, який на торгах виграло ТОВ "Сівер-Ліс", входила й заготівля деревини в кварталі 48 виділ 3, площею 2,2 га, обсягом 754 м. куб. Згідно акту прийняття-передачі лісосіки для розробки від 01.09.2011 ДП "Добрянське лісове господарство" передало ТОВ "Сівер-Ліс" ділянку площею 2,2 га, квартал 48 виділ 3. Відповідно лісосіку площею 3,3 га позивач не передавав.

Судом встановлено, що в 2011 році в кварталі 48 виділ 3 ТОВ "Сівер-Ліс" заготовило та здало ДП "Добрянське лісове господарство" деревини 754,66 м. куб., що відповідає кількості деревини вказаній у лісорубному квитку, що підтверджується актами виконаних робіт (в матеріалах справи).

Згідно ухвали Ріпкинського районного суду Чернігівської області від 11.07.2013 по справі № 743/1025/13-к (провадження № 1-кп/743/56/13, а.с. 47-49) по кримінальному провадженню по обвинуваченню ОСОБА_9, працюючого лісничим Олешнянського лісництва, за ч. 1 ст. 367 КК України, судом встановлено, що ОСОБА_9, будучи відповідальним за організацію проведення рубок головного користування та робіт з охорони лісів від самовільних рубок, не належно виконуючи свої службові обов'язки через не сумлінне ставлення до них, в кварталі 48 виділі 3 Олешнянського лісництва належним чином контроль за рубкою не організував та допустив незаконну порубку лісу за межами лісосіки на ділянці 0,5 га, в результаті чого було незаконно зрубано 148,5 кубометрів обезліченої деревини на суму 53 010,05 грн., яку обернуто на користь невстановлених досудовим слідством третіх осіб. Ухвала суду набрала законної сили.

Так, рішення суду у справі № 2а/2570/1050/2012 набрало законної сили і має преюдиціальне значення, згідно ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України (обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини).

Відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов'язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.

Отже, як встановлено судом, внаслідок службової недбалості ОСОБА_9 здійснено порубку деревини за межами ділянки, а також на площі та в обсязі більшому, ніж встановлено лісорубним квитком, чим заподіяно істотної шкоди інтересам держави в особі ДП "Добрянське лісове господарство" у вигляді матеріальної шкоди на суму 53 010,05 грн. Також, в ухвалі суду вказано про те, що усю шкоду, заподіяну в наслідок незаконної рубки дерев в кварталі 48 виділ 3 в загальній сумі 53 010,05 грн. відшкодовано у повному обсязі.

Враховуючи те, що факт заподіяння інтересам держави в особі ДП "Добрянське лісове господарство" матеріальної шкоди в сумі 53 010,05 грн. внаслідок рубки деревини за межами лісосіки в кварталі 48 виділ 3 Олешнянського лісництва встановлено ухвалою Ріпкинського районного суду Чернігівської області від 11.07.2013 по справі № 743/1025/13-к, що набрала законної сили, позивач в судовому засіданні 04.02.2014 зменшив розмір позовних вимог на вказану суму (а.с. 200-201).

Крім того, в судовому засіданні встановлено, що в Акті ревізії органом державного фінансового контролю зроблена арифметична помилка під час обчислення площі ділянки, на якій здійснено незаконну рубку. В Акті ревізії зазначено, що фактична площа зрубу становить 3,3 га, на ділянці площею 0,6 га, яка увійшла в лісорубний квиток, насадження не зрубані, тому дерева на площі 1,4 га зрубані без лісорубного квитка. Вказане не відповідає дійсним обставинам справи, які були встановлені в ході досудового слідства та під час розгляду кримінального провадження в суді згідно ухвали Ріпкинського районного суду Чернігівської області від 11.07.2013 по справі № 743/1025/13-к.

Даний факт представниками відповідача в ході судового розгляду спростований не був.

Так, судом встановлено, що лісорубний квиток був виданий на ділянку площею 2,2 га, фактична площа рубки складає 3,3 га, на ділянці площею 0,6 га насадження не зрубані. Виходить 3,3 га - 2,2 га - 0,6 га = 0,5 га. Тобто, незаконна рубка була здійснена лише на ділянці площею 0,5 га. Даний факт, а також факт того, що розмір заподіяних збитків становить 53 010,05 грн., а не 1 673 683,64 грн., як вказано в Акті ревізії, встановлені ухвалою Ріпкинського районного суду Чернігівської області від 11.07.2013 по справі № 743/1025/13-к, що набрала законної сили, яка в силу приписів ст. 124 Конституції України є обов'язковою до виконання на всій територій України. Отже, висновки, викладені перевіряючими в Акті ревізії є помилковими та спростовуються матеріалами кримінальної справи № 743/1025/13-к по обвинуваченню ОСОБА_9 Відповідно і шкоду, завдану незаконною рубкою, необхідно врахувати саме з площі 0,5 га, а не з 1,4 га, як вказує відповідач у своєму Акті ревізії.

При цьому, необхідно звернути увагу на те, що в ході досудового слідства та судового розгляду кримінальної справи встановлено, що незаконною рубкою на площі 0,5 га і кварталі 48 виділ 3.1 заподіяно шкоду в розмірі 53 010,05 грн., яка рахувалась виходячи із обезліченого кубометра деревини, оскільки встановити яка саме деревина була незаконно зрубана неможливо. На час розгляду кримінальної справи в суді шкода в розмірі 53 010,05 грн. була відшкодована ТОВ "Сівер-Ліс", яке здійснювало рубку в даному кварталі. Тому наданий час шкода, яка була заподіяна державі в особі ДП "Добрянське лісове господарство" незаконною рубкою в кварталі 48 виділ 3.1 відшкодована в повному обсязі, про що позивачем було повідомлено ДФІ в Чернігівській області.

Слід також врахувати, що вказаного в Акті ревізії порушення ДП "Добрянське лісове господарство" не вчиняло у зв'язку з тим, що в 2011 році заготівля деревини в порядку рубок головного користування в кварталі 48 виділ 3 відбувалась не на підставі лісорубного квитка від 20.01.2011 № 244047, як зазначено в Акті ревізії, а на підставі лісорубного квитка серії 02ЛКБ № 244080 від 29.03.2011.

Крім іншого, в судовому засіданні 20.01.2014, відповідно до свідчень свідка ОСОБА_10 - головного лісничого ДП "Добрянське лісове господарство" підтверджено, що в кварталі 48 виділ 3 було відведено спочатку лісосіку площею 3,3 га, а потім 2,2 га, що і стало причиною того, що за межами лісосіки площею 2,2 га були зрубані дерева на площі 0,5 га без лісорубного квитка, однак збитки від такої рубки вже відшкодовані.

Також, в Акті ревізії від 03.08.2012 № 07-21/07 вказано, що під час проведення ревізії встановлено суцільне рубання - 2011 року квартал 98 виділ 1.1 площею 1,7 га землі Горностаївської сільської ради Ріпкинського району. Ділянка обмежена в натурі діляночними стовпчиками. На площі створено лісові культури. У лісорубному квитку від 29.03.2011 № 244082 зазначено, що рубка повинна здійснюватись в кварталі 98 виділ 1.5, площею 1,7 га. Проведено контрольну інструментальну зйомку лісосіки, площа зрубу становить 1,7 га. Виходячи з вищевказаного ДФІ в Чернігівській області прийшла до висновку, що рубка в кварталі 98 виділ 1.1 проведена без лісорубного квитка, що є порушенням ст. 69 Лісового кодексу України. Розмір шкоди заподіяної лісу становить 1 572 555,60 грн.

Судом встановлено, що квартал 98 знаходиться на території Горностаївської сільської ради та закріплений за Комарівським лісництвом ДП "Добрянське лісове господарство".

В 2009 році в кварталі 98 виділ 1 працівниками ДП "Добрянське лісове господарство" для заготівлі деревини в порядку рубок головного користування в 2011 році була виділена ділянка площею 1,7 га. При цьому, оскільки в кварталі 98 до ділянки рубки входив не весь виділ 1, а лише його частина, виділеній ділянці позивач присвоїв підвиділ 1.5. Наявність у позивача права присвоювати номера підвиділам підтверджується листом Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання ВО "УКРДЕРЖЛІСПРОЕКТ" від 31.08.2012 № 601.

Судом встановлено, що будь-якої іншої ділянки в кварталі 98 виділ 1, де в 2011 році можливо було здійснити суцільну рубку головного користування, не існувало з причини того, що лише на цій єдиній ділянці знаходився стиглий ліс віком 96 років, а на решті виділу 1 вік дерев не перевищував 16 років. Тобто, ділянка площею 1,7 га, яку в 2009 році в кварталі 98 виділ 1 виділив позивач і якій присвоїв підвиділ 1.5, є єдиною розташованою в кварталі 98 виділ 1 ділянкою, на якій можливо було здійснити суцільну рубку головного користування в 2011 році.

Так, під час відведення лісосіки здійснено відмежування площ лісосіки відповідно до п. 15 Настанов, а саме здійснено: прорубку візирів (спеціальні помітки на всіх деревах по межі лісосіки); встановлення стовпів на кутах лісосік; відмежування не експлуатаційних ділянок в межах лісосіки; вимірювання ліній, кутів між ними, а також прив'язка до квартальних просік, таксаційних візирів та інших постійних орієнтирів.

В порядку виконання п.п. 31,32 Настанов ДП "Добрянське лісове господарство" всього до польової - перелікової відомості під час суцільного переліку дерев на ділянці площею 1,7 га, відведеній в натурі (визначеній візирами та лісогосподарськими знаками) в 98 кварталі виділ 1.5, було внесено 511 дерев. На кожному з цих дерев були проставлені відповідні відмітки. Згідно матеріально-грошової оцінки загальний об'єм деревини склав 563 м. куб.

Крім того, за результатами винесення лісосіки в натуру та матеріалами робочого блокноту, відповідно до вимог п. 54 Настанов, складено креслення, яке включає інформацію щодо розташування: лісосіки; не експлуатаційні площі; прив'язки до квартальної або візирної мережі; мір і румбів (кутів) ліній, тощо. Також здійснено вираховування загальної та експлуатаційної площі лісосіки, в тому числі площа переліку.

В ході судового розгляду також встановлено, що в 2011 році ДП "Добрянське лісове господарство" звернулось до Чернігівського обласного управління лісового та мисливського господарства із заявкою на видачу лісорубного квитка, до якої додав план-схему ділянки, польову - перелікову відомість дерев та матеріально-грошову оцінку лісосіки. На плані-схемі були чітко вказані межі виділеної для рубки ділянки площею 1,7 га, розташованої між підвиділами 1.1 та 1.3, чітко вказані її координати. В польовій - переліковій відомості дерев вказано 511 дерев, а в матеріально-грошовій оцінці лісосіки зазначено загальний об'єм ліквідної деревини 563 м. куб.

Так, 29.03.2011 Чернігівське обласне управління лісового та мисливського господарства видало лісорубний квиток серії 02ЛКБ № 244082, яким дозволило ДП "Добрянське лісове господарство" рубати в кварталі 98 виділ 1.5. Площа ділянки вказана 1,7 га, маса деревини - 563 м. куб., на підставі чого в 2011 році позивачем в кварталі 98 виділ 1.5 на ділянці площею 1,7 га було зрубано 478 дерев, заготовлено деревини 607 м. куб.

Доказами, що підтверджують кількість зрубаних дерев є польова - перелікова відомість дерев по кварталу 98, яка міститься в додатках до Акту ревізії, а доказами, що підтверджують масу заготовленої деревини, є акти виконаних робіт (в матеріалах справи).

Рубка головного користування в 98 кварталі виділ 1.5 здійснена в межах візирів та лісогосподарських знаків. Рубки за межами лісосіки, позначеної на місцевості, ревізією виявлено не було.

Враховуючи, що площа лісосіки, кількість зрубаних дерев та маса заготовленої деревини знаходяться в межах, передбачених лісорубним квитком від 29.03.2011 серії 02ЛКБ № 244082, не перевищують розмір розрахункової лісосіки на рік, а рубка відбувалася на тій самій ділянці, яка була фактично відведена для цієї мети, суд прийшов до висновку, що незаконної рубки дерев не відбулося.

Крім того, судом встановлено, що уся деревина, яку заготовлено на вказаній ділянці, належним чином облікована на ДП "Добрянське лісове господарство" та у подальшому реалізована на підставі укладених правочинів. Грошові кошти за цю деревину позивач отримав, отже жодних збитків заготівля та подальша реалізація даної деревини підприємству не завдали.

Податок за спеціальне використання лісових ресурсів (попнева плата) сплачена за даними щодо кількості дерев зазначеними у переліковій відомості, тобто в обсягах, що відповідає ділянці фактично відведеній в рубку на місцевості.

Крім іншого слід зазначити, що ревізія була проведена в рамках кримінального провадження, в ході досудового розслідування якого та судового розгляду факт незаконної рубки підтвердився тільки в кварталі 48 Олешнянського лісництва.

Також, в судовому засіданні 20.01.2014 свідченнями свідка ОСОБА_11 (до 28.02.2011 року помічник лісничого Комарівського лісництва ДП "Добрянське лісове господарство") підтверджено, що в кварталі 98 виділ 1.5 фактично було відведено лісосіку площею 1,7 га, саме на цю лісосіку було отримано лісорубний квиток і саме на цій лісосіці здійснено рубку головного користування. Це була єдина ділянка в кварталі 98 виділ 1, на якій зростав ліс віком 96 років і на якій можливо було здійснювати рубку головного користування в 2011 році, оскільки на інших ділянках вік дерев не перевищував 16 років.

Судом також встановлено, що уся зрубана на вищевказаних ділянках деревина оприбуткована ДП "Добрянське лісове господарство" та продана, від чого підприємство отримало прибуток, а не збитки. Крім того, свідки підтвердили, що на всіх перелічених ділянках вже засіяні нові дерева і зростає молодий ліс.

В ході судового розгляду позивачем приєднано до матеріалів справи письмові докази, що підтверджують (а.с. 68-119):

- розмір розрахункової лісосіки, що визначена для ДП "Добрянське лісове господарство" на рік - розрахункова лісосіка для постійних лісокористувачів державних лісогосподарських підприємств Чернігівської області на 2001 рік та наступні роки, ліквідна деревина тис. м3 (додаток 3 до наказу Мінекоресурсів України від 01.06.2000 № 37);

- порядок відведення і таксації лісосік в 2009 році - Настанови по відведенню і таксації лісосік в лісах СРСР, затверджені наказом Державного комітету лісового господарства Ради Міністрів СРСР від 27.12.1968 № 334;

- відсутність фактів незаконної рубки дерев в кварталі 70 виділ 2 Олешнянського лісництва ДП "Добрянське лісове господарство" та відсутність фактів заподіяння збитків у вказаній в Акті ревізії сумі - лісорубний квиток від 28.12.2010 серії 02ЛКБ № 244057, польова - перелікова відомість дерев, матеріально-грошова оцінка лісосіки № 617, аркуші робочого блокноту, план-схема лісосіки кв. 70 вид. 2 пл. 1,1 га (на схему нанесено 5 кутів повороту), план-схема лісосіки кв. 70 вид. 2 пл. 1,2 га (на схему нанесено 6 кутів повороту), письмові пояснення ОСОБА_8 від 14.08.2012, акт приймання-передачі лісосіки для розробки на 2011 рік від 02.02.2011, акти виконаних робіт по договору на розробку лісових деревних ресурсів по кв. 70 вид. 2, відповідно до яких оприбутковано 270,96 м. куб. заготовленої деревини;

- відсутність фактів незаконної рубки дерев в кварталі 48 виділ 3 Олешнянського лісництва ДП "Добрянське лісове господарство" та відсутність фактів заподіяння збитків у вказаній в Акті ревізії сумі - лісорубний квиток від 29.03.2011 серії 02ЛКБ № 244080, лісорубний квиток від 20.01.2011 серії 02ЛКБ № 244047, польова - перелікова відомість дерев, матеріально-грошова оцінка лісосіки № 035, перелік дерев лісосіки № 035, план-схема лісосіки кв. 48 вид. 3 пл. 2,2 га, договір про закупівлю послуг за державні кошти від 30.05.2011 № 83, укладений між ДП "Добрянське лісове господарство" та ТОВ "Сівер-Ліс", акт приймання-передачі лісосіки для розробки на 2011 рік від 01.09.2011, акти виконаних робіт по договору на розробку лісових деревних ресурсів по кв. 48 вид. 3, відповідно до яких оприбутковано 754,66 м. куб. заготовленої деревини, довідка ДП "Добрянське лісове господарство" від 15.01.2013 № 10, платіжне доручення ТОВ "Сівер-Ліс" від 18.06.2013 № 477 на суму 53 010,05 грн.;

- відсутність фактів незаконної рубки дерев в кварталі 98 виділ 1 Комарівського лісництва ДП "Добрянське лісове господарство" та відсутність фактів заподіяння збитків у вказаній в Акті ревізії сумі - лісорубний квиток від 29.03.2011 серії 02ЛКБ № 244082, польова - перелікова відомість дерев, матеріально-грошова оцінка лісосіки № 663, план-схема лісосіки кв. 98 вид. 1.5 пл. 1,7 га, лист Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання ВО "УКРДЕРЖЛІСПРОЕКТ" від 31.08.2012 № 601, акти виконаних робіт по договору на розробку лісових деревних ресурсів по кв. 98 вид. 1.5, відповідно до яких оприбутковано 607 м. куб. заготовленої деревини;

- відсутність фактів заподіяння ДП "Добрянське лісове господарство" збитків у вказаній в Акті ревізії сумі - довідка ДП "Добрянське лісове господарство" від 15.01.2013 № 11.

Так, в силу ст. 1 Лісового кодексу України лісом є тип природних комплексів, у якому поєднуються переважно деревна та чагарникова рослинність з відповідними ґрунтами, трав'яною рослинністю, тваринним світом, мікроорганізмами та іншими природними компонентами, що взаємопов'язані у своєму розвитку, впливають один на одного і на навколишнє природне середовище.

Суд звертає увагу на те, що шкода, заподіяна лісу, і шкода, заподіяна підприємству, є двома абсолютно різними поняттями. Ліс, що знаходиться на наданих позивачу в постійне користування земельних ділянках, та дерева, що у ньому зростають, на балансі ДП "Добрянське лісове господарство" не обліковуються, у зв'язку із чим рубка таких дерев, навіть без лісорубного квитка, збитків позивачу завдати не може.

На балансі ДП "Добрянське лісове господарство" ведеться облік вже заготовленої лісопродукції на підставі щоденників приймання виконаних робіт та актів виконаних робіт.

З огляду на встановлене, суд прийшов до висновку, що в період з 01.01.2011 по 17.05.2012 рубок дерев без лісорубного квитка ДП "Добрянське лісове господарство" не здійснювало і жодних збитків від таких рубок не зазнало. Відповідно, наявні в Акті ревізії та в п. 2 вимоги ДФІ в Чернігівській області щодо усунення виявлених порушень від 06.09.2012 № 25-07-18-14/7114 висновки про випадки заготівлі лісопродукції з порушенням ст. 69 Лісового кодексу України, п. 2 Порядку спеціального використання лісових ресурсів, п. 43 Санітарних правил в лісах України, що призвели до збитків, завданих позивачу у спірній частині в сумі 3 343 926,25 грн. не відповідають дійсності та фактичним обставинам справи.

Відповідачем в Акті ревізії та в ході судового розгляду не доведено ні факту завдання збитків ДП "Добрянське лісове господарство", ні вини у цьому самого позивача. Кількість заготовленої позивачем деревини не виходить за межі, як розрахункової лісосіки та матеріалів безперервного лісовпорядкування земель лісового фонду, так і визначених в лісорубних квитках обсягів. Усі ділянки, на яких здійснювалась заготівля деревини, саме для цієї мети і були призначені.

Таким шляхом, суд визнає доведеними належними доказами обґрунтування позовних вимог ДП "Добрянське лісове господарство" щодо протиправності п. 2 вимоги ДФІ в Чернігівській області щодо усунення виявлених порушень від 06.09.2012 № 25-07-18-14/7114 в частині встановлення ревізією випадків заготівлі лісопродукції з порушенням ст. 69 Лісового кодексу України від 21.01.1994 № 3852-ХІІ зі змінами, п. 2 "Порядку спеціального використання лісових ресурсів", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 № 761, зі змінами та п. 43 Санітарних правил в лісах України, що призвело до збитків, завданих ДП "Добрянське лісове господарство" на суму 3 343 926,25 грн. та в частині вимоги від ДП "Добрянське лісове господарство" визначити винних осіб та стягнути шкоду заподіяну лісу в сумі 3 343 926,25 грн. у порядку та розмірах встановлених законодавством.

Тому, зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності, суд вважає, що обставини, на які посилається відповідач як підставу своїх правомірних дій, не знайшли свого обґрунтування в ході судового розгляду та не підтверджуються матеріалами справи.

Відповідно враховуючи ст. 19 Конституції України, ч. 1 ст. 11, ст. 71, ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд прийшов до висновку, що позов про визнання недійсним та скасування п. 2 вимоги ДФІ в Чернігівській області щодо усунення виявлених порушень від 06.09.2012 № 25-07-18-14/7114 у спірній частині підлягає задоволенню повністю.

Всі здійснені позивачем документально підтверджені судові витрати по справі згідно ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України суд присуджує з Державного бюджету України.

Враховуючи викладене та керуючись ст.ст. 122, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Позов задовольнити повністю.

Визнати недійсним та скасувати п. 2 вимоги Державної фінансової інспекції в Чернігівській області щодо усунення виявлених порушень від 06.09.2012 № 25-07-18-14/7114 в частині встановлення ревізією випадків заготівлі лісо продукції з порушенням ст.69 Лісового кодексу України від 21.01.1994 № 3852-ХІІ зі змінами, п. 2 «Порядку спеціального використання лісових ресурсів», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 № 761, зі змінами та п.43 Санітарних правил в лісах України, що призвело до збитків, завданих ДП «Добрянське лісове господарство» на суму 3 343 926,25 грн. та в частині вимоги від ДП «Дорянське лісове господарство» визначити винних осіб та стягнути шкоду заподіяну лісу в суму 3 343 926,25 грн. у порядку та розмірах встановлених законодавством.

Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167,186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Суддя О.М. Тихоненко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.02.2014
Оприлюднено08.02.2014
Номер документу37024291
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/24/14

Постанова від 04.02.2014

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Тихоненко О.М.

Постанова від 07.02.2014

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Тихоненко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні