cpg1251
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.02.2014 року Справа № 904/8337/13
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді : Бахмат Р. М. (доповідача),
суддів: Євстигнеєва О.С., Кощеєва І.М.
секретар судового засідання : Назаренко С.Г.
за участю представників сторін:
від позивача: представник у судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
від відповідача: Гаращук К.С. (дов. б/н від 01.11.13 р.)
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Спрайс» м. Дніпродзержинськ на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 03.12.2013 р. у справі № 904/8337/13
за позовом: Дніпродзержинської міської ради м. Дніпродзержинськ
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Спрайс» м. Дніпродзержинськ
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
В С Т А Н О В И В :
Рішенням господарського суду Дніпропетровської обл. від 03.12.2013 р. у справі № 904/8337/13, яке підписано 05.12.2013 р. і оформлено відповідно до вимог ст. 84 ГПК України (суддя Мартинюк С.В.), задоволено позов Дніпродзержинської міської ради м.Дніпродзержинськ до Товариства з обмеженою відповідальністю "Спрайс" м.Дніпродзержинськ про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Вказаним рішенням внесено зміни до пунктів 2.3 та 4.1 договору оренди земельної ділянки від 26.05.2010 р., укладеного між Дніпродзержинською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Спрайс" м. Дніпродзержинськ , викладено їх в наступній редакції:
"п. 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.08.2011р. становить 1 526 839,44 грн.".
"п. 4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 45 805,17 грн./рік без ПДВ, а з урахуванням пільги - у розмірі 18 322,08 грн./рік без ПДВ яка застосовується на умовах. Визначених рішенням Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012 № 475-24VI "Про плату за землю".
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Спрайс" м.Дніпродзержинськ на користь Дніпродзержинської міської ради м. Дніпродзержинськ судовий збір в розмірі 1 147 грн..
Відповідач не погодився з вказаним рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення по даній справі повністю і припинити провадження по справі, оскільки вважає рішення таким, що винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Відповідач зазначає, що не був належним чином проінформований про час та місце засідання суду, а також не отримував жодних ухвал по цієї справі. Крім того, він вказує, що не отримав копії позовної заяви. а тому не мав можливості ознайомитися з позовними вимогами та надати власні доводи, заперечення тощо.
Скаржник вважає, що судом першої інстанції неправильно застосовані норми матеріального права, при розгляді справи були застосовані норми Податкового кодексу України, які встановлюють розмір земельного податку на підставі проведеної нормативної грошової оцінки землі. При цьому суд не взяв до уваги, що вказані правовідносини мають ґрунтуватися на положеннях закону України «Про оренду землі», Земельного кодексу України та укладеному договору оренди землі. Тобто правова природа відносин по сплаті земельного податку і оплаті орендних платежів різна по своєї суті, та регулюється різними правовими актами.
У відзиві на апеляційну скаргу Дніпродзержинська міська рада просить залишити рішення по даній справі без змін, а апеляційну скаргу без задоволення, так як вважає, що рішення прийнято у відповідності до вимог матеріального та процесуального права; що відповідач порушує майнові права орендодавця, вносячи плату за користування земельними ділянками у розмірах менших, ніж передбачено чинним законодавством. Внаслідок не приведення відповідачем діючого договору оренди земельних ділянок у відповідність з вимогами закону, бюджет міста зазнає значних втрат.
06.02.2014 р. представник позивача надав клопотання, в якому просить розглянути справу без особистої участі представника Дніпродзержинської міської ради, а також просить залишити в силі та без змін рішення суду першої інстанції, оскільки вважає його прийнятим у відповідності до норм чинного законоадвства та діючих на час його прийняття рішень міської ради від 15.12.2010 р. № 07-02/УІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" та від 25.06.2012 р. № 475-24/УІ "Про плату за землю".
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Заслухавши суддю-доповідача та пояснення представника відповідача, розглянувши та обговоривши доводи апеляційної скарги, доводи, викладені у відзиві на апеляційну скаргу, перевіривши матеріали справи, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів встановила, що між Дніпродзержинською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Спрайс" м. Дніпродзержинськ (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки від 26.05.2010 р.
Договір зареєстрований в Дніпродзержинському відділенні ДРФДП «Центр», про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 17.06.2010 р. за № 0410106257.
Згідно з пунктом п.1.1. договору орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: просп. Леніна, 1Б, м. Дніпродзержинськ, згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 28.10.2009 р. № 793-43/У.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0938 га. для розміщення торгових павільйонів. (п.2.1)
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 13.07.2009 р. становила 489 591,63 грн. (п.2.3.)
Договір укладено строком до 28.10.2019 р.(п.3.1)
Відповідно до п.4.1. договору орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі в розмірі 24 479,64 грн./рік без ПДВ, що становить 2 039,97 грн./міс. без ПДВ, і вноситься на рахунок місцевого бюджету, реквізити якого надаються "Орендарю" додатково.
Пунктом 4.4. договору передбачено, що розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів ставки земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.
Відповідно до п. 12.1. договору, зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо умов договору, спір розв'язується у судовому порядку.
З 01.01.2011р. набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 вказаного кодексу встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно із статтею 287 Податкового кодексу власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно з вимогами ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).
Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Зазначеною статтею передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж одного разу на 5-7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. Стаття 20 зазначеного Закону передбачає, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною міською радою ( стаття 23 Закону України "Про оцінку земель" ).
Згідно Витягу № 4592 від 02.08.2011 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки по пр.. Леніна, 1Б, м. Дніпродзержинськ, загальною площею 0,0938 га, становить 1 526 839,44 грн. (а.с.13 ).
25.06.2012 року Дніпродзержинською міською радою прийнято рішення № 475-24/VІ "Про плату за землю", яким встановлено коефіцієнт для розрахунку річної орендної плати за земельні ділянки, розпорядниками яких є Дніпродзержинська міська рада на рівні трикратного розміру земельного податку; вирішено застосовувати коефіцієнти для розрахунку річної орендної плати за земельні ділянки з 01.07.2012 року.
Вказаним рішенням встановлено з 01.07.2012 року по 31.12.2013 року пільгу із земельного податку у відсотковому еквіваленті від суми, що зараховується до місцевого бюджету.
Відповідно до Додатку до рішення міської ради від 25.06.2012 року № 475-24/VІ розрахунок пільги із земельного податку здійснюється із урахуванням коду економіко- планувальної зони та категорії земель міста за функцією використання.
Згідно п.2.2. договору цільове використання земельної ділянки: землі роздрібної торгівлі та комерційних послуг (1.11.3).
Відповідно вищевказаному додатку відповідачу встановлена пільга в розмірі 60 %.
Пунктом 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до виключних повноважень міських рад належить затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Відповідно до ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, прийняті в межах наданих їй повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Листом від 09.08.2011 року № 01-14вих/257 управляння земельних відносин міської ради направлено на адресу відповідача вимогу про термінове приведення договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог чинного законодавства України.
На час розгляду справи доказів щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 26.05.2010 року в частині орендної плати за користування земельною ділянкою у відповідності до вимог ст.289 Податкового кодексу України сторонами суду не надано.
Відповідно до частини 1 пункту 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Згідно листа Вищого господарського суду України від 01.01.2010 "Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами", установивши, що законодавчо змінено розмір орендної плати за землю, про що орендар був повідомлений, але ухилявся від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренду землі, суди повинні враховувати вказані нормативні акти при вирішенні спорів про внесення змін до договорів у частині зміни орендних ставок.
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).
Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.
Оскільки договором та законом передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного суду України від 06.12.2010 р. у справі № 2-1/10068-2008 та від 27.12.2010р. у справі №27/15-10, а також постановах Вищого господарського суду України від 28.09.2010р. №11/14-ПД-10, від 15.11.2010р. №1/125пд, від 17.11.2010р. №19/132пд, від 25.11.2010р. №54/91-10 та від 23.12.2010р. № 11/171-10.
Статтею 111 28 ГПК України передбачено, що рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.
Позивач просив внести зміни до діючого договору оренди земельної ділянки, посилаючись на зміну нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, від якого залежить розмір земельного податку.
Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно частини 2 статті 12 цього Закону нормативно-правові акти з проведення оцінки земель які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Нормативно грошова оцінка земельних ділянок в силу положень статті 13 названого Закону приводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормами статі 18 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до положень статей 20 та 23 цього Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативно грошової оцінки земель.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Порядок проведення нормативної грошової оцінки землі урегульований «Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», затвердженим спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Українською академією аграрних наук від 27.01.2006р. за №18/15/21/11.
Пунктом 1.3 Порядку передбачено, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку… орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Стаття 33 Господарського кодексу України зобов'язує кожну сторону довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. В даному випадку вимоги позивача про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, зокрема до нормативної грошової оцінки можуть бути задоволені тільки на підставі виданого у відповідності з вимогами вищезазначеного Порядку витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Отже, наданий міською радою витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним доказом в розумінні ст. 34 ГПК України.
Виходячи із ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі», істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Відповідно ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом. До розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п.12 Земельного кодексу України).
Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно приписів статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (п.2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»).
Ця вимога обов'язкова як для сторін, так і для судів при розгляді справ.
Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.
За таких обставин колегія суддів вважає, що рішення місцевого господарського суду слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Керуючись статями 103-105 Господарського процесуального кодексу України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Спрайс" м.Дніпродзержинськ залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 03.12.2013 р. у справі № 904/8337/13 залишити без змін.
Головуючий Р.М. Бахмат
Судді О.С. Євстигнеєв І.М. Кощеєв
Повний текст постанови виготовлено 07.02.2014 р.
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2014 |
Оприлюднено | 08.02.2014 |
Номер документу | 37024729 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Бахмат Рауфа Муллахметовна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Бахмат Рауфа Муллахметовна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні