cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2014 рокусправа № 919/411/13 Господарський суд міста Севастополя у складі колегії суддів: Головко В.О. (головуючий), Архипенка О.М., Погребняка О.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу:
за позовом Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради,
ідентифікаційний код 25750044
(99011, м. Севастополь, вул. Луначарського, буд. 5)
до 1. Державного підприємства
„Севастопольський морський торговельний порт",
ідентифікаційний код 01125548
(99011, м. Севастополь, пл. Нахімова, буд. 5),
2. Споживчого кооперативу
„Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом",
ідентифікаційний код 35687332
(99055, м. Севастополь, пр. Ген. Острякова, буд. 242),
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів:
Державне підприємство „Адміністрація морських портів України",
ідентифікаційний код 38727770
(01135, м. Київ, пр. Перемоги, буд. 14),
за участю Прокурора міста Севастополя
(99011, м. Севастополь, вул. Л.Павліченко, буд. 1),
про укладення договору,
Представники учасників судового процесу:
позивач - Тельнова К.П. - представник, довіреність від 08.01.2014;
перший відповідач - Жих Т.Ю. - начальник юридичного відділу, довіреність № ДВ-40 від 05.12.2013;
другий відповідач - не прибув;
третя особа - Дем'яненко В.Ю. - представник, довіреність № 55 від 20.01.2014;
прокурор - Почка А.А. - старший прокурор відділу, посвідчення № 005826, видане 25.09.2012.
ВСТАНОВИВ:
У провадженні господарського суду міста Севастополя (далі - суд) перебуває справа за позовом Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради (позивач) до Державного підприємства „Севастопольський морський торговельний порт" (перший відповідач), Споживчого кооперативу „Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом" (другий відповідач), за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Державного підприємства „Адміністрація морських портів України" та прокурора міста Севастополя (далі - прокурор), про визнання укладеним договору про пайову участь замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Севастополя в редакції позивача.
Позовні вимоги з посиланням на статтю 40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" та статті 181, 187 Господарського кодексу України обґрунтовані безпідставним, на думку позивача, ухиленням відповідачів від укладення договору про пайову участь замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Севастополя, яке є обов'язковим.
Згідно з ухвалою суду від 12.06.2013 розгляд справи здійснюється колегіально у складі трьох суддів /том 1, арк. с. 148-149/.
Ухвалою від 13.11.2013 справу № 919/411/13 прийнято до провадження колегією суддів у наступному складі: головуючий суддя - Головко В.О., інші судді, що входять до складу колегії: Архипенко О.М., Погребняк О.С.; розгляд справи почато заново.
Розгляд справи неодноразово відкладався, востаннє - ухвалою від 09.01.2014 до 22.01.2014, а у судовому засіданні 22.01.2014 у порядку частини третьої статті 77 Господарського процесуального кодексу України оголошувалась перерва до 27.01.2014.
У засіданні суду 22-27.01.2014 представник позивача підтримала позовні вимоги у повному обсязі та просила суд визнати укладеним між Фондом комунального майна Севастопольської міської Ради, Державним підприємством „Севастопольський морський торговельний порт" та Споживчим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом" договір про пайову участь замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Севастополя у редакції позивача, яка викладена у заяві від 13.06.2013 про внесення змін до позовної заяви, що надійшла до суду 26.06.2013 /том 1, арк. с. 160-162/.
Перший відповідач (Державне підприємство „Севастопольський морський торговельний порт") надав відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги відхилив у повному обсязі, посилаючись на те, що згідно зі статтею 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Оскільки Закон України „Про регулювання містобудівної діяльності", на який посилається позивач в обґрунтування позовних вимог, набрав чинності 2011 року, то його норми не застосовуються до правовідносин, які виникли ще 2005 року. Крім того, перший відповідач зазначає, що не отримував пропозиції від позивача про укладення спірного договору /том 1, арк. с. 122-123/.
В судовому засіданні 22-27.01.2014 представник Державного підприємства „Севастопольський морський торговельний порт" підтримала наведені доводи та просила суд у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Другий відповідач (Споживчий кооператив „Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом") також надав відзив на позов /том 1, арк. с. 17-18/, в якому зазначив, що обов'язок щодо сплати пайового внеску на розвиток інженерно-транспортної інфраструктури населених пунктів покладено законом на замовника будівництва, яким є перший відповідач, а отже Споживчий кооператив „Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом" не може бути примушений до укладення цього договору. Крім того, другий відповідач вказав на те, що проект спірного договору на адресу Споживчого кооперативу „Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом" не надсилався, що, на думку останнього, свідчить про відсутність порушеного права позивача з боку другого відповідача.
Третя особа (Державне підприємство „Адміністрація морських портів України") у письмових поясненнях повністю підтримала правову позицію першого відповідача; вважає, що позов не підлягає задоволенню, оскільки норми Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності", на які посилається позивач в обґрунтування позовних вимог, не підлягають застосуванню до спірних правовідносин /том 2, арк. с. 26-27/.
В судовому засіданні 22-27.01.2014 представник третьої особи просив суд у задоволенні позову Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради відмовити у повному обсязі з підстав, викладених у письмових поясненнях.
Прокурор підтримав позовні вимоги Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради, але зауважив, що сума пайової участі, яка зазначена у проекті договору, підлягає відповідному коригуванню, оскільки частину об'єктів будівництва введено в експлуатацію /том 2, арк. с. 55-57/.
Другий відповідач (Споживчий кооператив „Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом") явку свого повноважного представника у засідання суду не забезпечив, проте раніше надавав клопотання про розгляд справи у його відсутність /том 1, арк. с. 204/.
Оскільки явка другого відповідача обов'язковою не визнавалась, а матеріали справи достатньо характеризують спірні правовідносини, а також враховуючи сплив встановленого статтею 69 Господарського процесуального кодексу України строку вирішення спору, суд визнав за можливе розглянути справу у відсутність представника Споживчого кооперативу „Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом" - за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши пояснення прокурора, представників сторін та третьої особи, суд -
ВСТАНОВИВ:
17.11.1992 Севастопольською міською Радою було прийняте рішення № 147 „Про надання підприємствам та організаціям міста земельних ділянок у постійне користування" /том 1, арк. с. 181/.
Відповідно до вказаного рішення (з наступними змінами та доповненнями) Морському торговельному порту із земель міста надано у постійне користування земельну ділянку площею 1,59 га - для будівництва багатоквартирного житлового будинку за адресою: 6 мікрорайон Куликова поля /том 1, арк. с. 181-183/.
Право постійного користування земельною ділянкою площею 1,4836 га, розташованою за адресою: пр. Генерала Острякова, 242, Ленінський район міста Севастополя (кадастровий номер 8536600000:02:009:0044), посвідчено Державним актом серії ЯЯ № 395071, виданим 21.05.2007 Севастопольською міською Радою та Севастопольським міським головним Управлінням земельних ресурсів Державному підприємству „Севастопольський морський торговельний порт" (Акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 030766000002) /том 2, арк. с. 77/.
29.09.2005 між Державним підприємством „Севастопольський морський торговельний порт" (Інвестор-1) та Товариством з обмеженою відповідальністю „Скальса" (Інвестор-2) був укладений договір № 509/362 про інвестиційне фінансування будівництва (далі - Інвестиційний договір) /том 1, арк. с. 96-97/, предметом якого є спільна узгоджена інвестиційна діяльність з метою будівництва жилого комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями соціально-побутової сфери, підземним гаражем та благоустроєм території на земельній ділянці площею 1,4836 га у 6-му мікрорайоні Куликова поля (пр. Ген. Острякова) (далі - Об'єкт).
В подальшому сторонами укладались додаткові угоди до зазначеного договору: № 1 від 02.02.2007 /том 1, арк. с. 98/; № 2 від 07.11.2007 /том 1, арк. с. 99-101/; № 3 від 05.04.2010 /том 1, арк. с. 102/.
Згідно з пунктом 4.1 Інвестиційного договору (в редакції Додаткової угоди № 2 від 07.11.2007) повноваження Замовника будівництва покладені на Інвестора-2 (ТОВ „Скальса").
23.04.2010 між Державним підприємством „Севастопольський морський торговельний порт", Товариством з обмеженою відповідальністю „Скальса" та Споживчим кооперативом „Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом" укладено договір № 104/136 про заміну особи у зобов'язанні за договором № 509/362 від 29.09.2005 про інвестиційне фінансування будівництва, укладеним між ДП „Севастопольський морський торговельний порт" та ТОВ „Скальса" /том 1, арк. с. 10/, відповідно до якого Споживчий кооператив „Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом" є Інвестором-2 за Інвестиційним договором, а відносно Товариства з обмеженою відповідальністю „Скальса" Інвестиційний договір припиняє свою дію.
31.08.2012 Державне підприємство „Севастопольський морський торговельний порт" та Споживчий кооператив „Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом" уклали Додаткову угоду № 4 до Інвестиційного договору /том 1, арк. с. 109-110/, якою усі його статті, пункти, підпункти та інші положення виклали у новій редакції, що наведена у Додатку 1 до цієї угоди /том 1, арк. с. 111-118/.
Зокрема, пунктом 4.1 Інвестиційного договору у новій редакції визначено, що функції Замовника будівництва Об'єкта та користувача земельної ділянки від свого імені та за власний рахунок здійснює Інвестор-1 (Державне підприємство „Севастопольський морський торговельний порт").
Таким чином, за умовами Інвестиційного договору Замовником будівництва Об'єкта, що будується на земельній ділянці площею 1,4836 га у 6-му мікрорайоні Куликова поля (пр. Ген. Острякова, 242), є перший відповідач - Державне підприємство „Севастопольський морський торговельний порт".
27.11.2009 Державному підприємству „Севастопольський морський торговельний порт" видано Дозвіл на виконання будівельних робіт № 1342 (продовження дії Дозволу від 17.12.2007) /том 2, арк. с. 144/ та Дозвіл на виконання будівельних робіт № 650 (продовження дії Дозволу від 11.11.2008) /том 2, арк. с. 148/, дію якого було продовжено до 22.04.2011 /том 1, арк. с. 21/.
На підставі Акта № 10 від 25.12.2009 готовності об'єкта до експлуатації /том 2, арк. с. 142-143/ 12.01.2010 Інспекцією ДАБК у м. Севастополі видано Свідоцтво № 27000010 про відповідність збудованого об'єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил /том 2, арк. с. 141/. Замовником об'єкта будівництва (окремого пускового комплексу) - житлового будинку № 1, пр. Ген. Острякова, 242 (загальна площа квартир - 1585,5 м 2 , житлова площа - 822,4 м 2 ) - зазначено Державне підприємство „Севастопольський морський торговельний порт".
Згідно з Декларацією про готовність об'єкта до експлуатації від 15.11.2012 № СТ 14312218839 закінчений будівництвом об'єкт - 54-квартирний блок № 2/1 по пр. Ген. Острякова, 242 в м. Севастополі прийнято в експлуатацію. Замовником будівництва також є Державне підприємство „Севастопольський морський торговельний порт" /том 1, арк. с. 22-28/.
Листом від 23.01.2013 за вих. № 01-15/241 позивач надіслав на адресу Замовника будівництва - Державного підприємства „Севастопольський морський торговельний порт" пропозицію про укладення Договору про пайову участь замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Севастополя разом з проектом такого договору /том 1, арк. с. 130/.
Перший відповідач отримав пропозицію позивача (оферту), про що свідчать реєстраційний штамп ДП „Севастопольський морський торговельний порт" на цьому листі (вх. 295 від 31.01.2013) та відповідні візи керівництва Порту.
У відповідь на вказане звернення перший відповідач надіслав позивачеві проект Договору № 1302/63 від 22.02.2013 про пайову участь замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Севастополя в іншій редакції, тобто по суті звернувся до позивача із новою офертою (ст. 646 ЦК України) /том 1, арк. с. 131-136/.
Непідписання відповідачами запропонованої позивачем редакції договору про пайову участь замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Севастополя спричинило звернення позивача до суду із даним позовом.
Оцінюючи наявні в матеріалах справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню частково, виходячи з наступного.
Як убачається з матеріалів справи, предметом позову у даній справі є вимога Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради до Державного підприємства „Севастопольський морський торговельний порт" та Споживчого кооперативу „Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом" про визнання укладеним договору про пайову участь замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Севастополя у редакції, наданій позивачем.
Тобто судом вирішується переддоговірний спір, що стосується укладення договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста.
Частиною сьомою статті 179 Господарського кодексу України передбачено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Загальний порядок укладання господарських договорів визначений статтею 181 Господарського кодексу України.
В свою чергу, примусовий порядок укладення господарських договорів за рішенням суду регламентовано статтями 179, 187 Господарського кодексу України та статтею 649 Цивільного кодексу України.
Так, відповідно до частини третьої статті 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору. День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.
Виходячи зі змісту наведених норм і принципу свободи договору, переддоговірні спори поділяються на: 1) спори про спонукання до укладення договору, якщо одна зі сторін ухиляється від його укладення, та 2) спори з умов договору, коли сторони не врегулювали розбіжності щодо його умов.
Водночас, необхідною підставою для укладення договору за рішенням суду є наявність відповідного переддоговірного спору між сторонами.
Суд зазначає, що до 12.03.2011 питання пайової участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту регулювались Законом України „Про планування і забудову територій", а з 12.03.2011 - врегульовано Законом України „Про регулювання містобудівної діяльності", норми якого підлягають застосуванню до даних правовідносин.
При цьому, до 14.10.2008 Закон України „Про планування і забудову території" не містив правових засад пайової участі замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, тобто законодавчо визначеного обов'язку замовників будівництва укладати ці договори не існувало.
Відповідні зміни до законодавства були внесені Законом України № 509-VI від 16.09.2008, який набрав чинності 14.10.2008. Вказаним Законом Закон України „Про планування і забудову територій" був доповнений статтею 27 1 „Пайова участь (внесок) замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту", частиною другою якої передбачено, що замовник, який має намір здійснити будівництво об'єкта містобудування у населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту.
Таким чином, починаючи з 14.10.2008 у ДП „Севастопольський морський торговельний порт" виник обов'язок щодо участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Севастополя.
Утім, згідно з частиною десятою статті 27 1 Закону України „Про планування і забудову територій" (у редакції, яка була чинною до 12.03.2011), договір про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше п'ятнадцяти робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до одержання дозволу на виконання будівельних робіт.
Як установлено судом та убачається з матеріалів справи, Дозвіл № 1342 на виконання будівельних робіт видано Державному підприємству „Севастопольський морський торговельний порт" 17.12.2007, а 27.11.2009 дію дозволу продовжено до 31.12.2010 /том 2, арк. с. 144/; Дозвіл № 650 видано 11.11.2008, 27.11.2009 дію дозволу продовжено до 31.12.2010, а 16.12.2010 - до 22.04.2011 /том 2, арк. с. 148-149/.
Оскільки позивач звернувся із пропозицією щодо укладення відповідного договору лише 23.01.2013 (лист вих. № 01-15/241 /том 1, арк. с. 130/), а до суду - 29.03.2013 (згідно з поштовим штемпелем на конверті), тобто після одержання Замовником дозволу на виконання будівельних робіт, правові підстави для укладення Договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Севастополя щодо об'єктів будівництва, зазначених у вказаних дозвільних документах (будинок № 1 по пр. Ген. Острякова, 242 та 54-квартирний блок № 2/1 у будинку № 242 по пр. Ген. Острякова) відсутні.
Крім того, частиною дев'ятою статті 40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" (який набрав чинності з 12.03.2011) унормовано, що договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію.
З матеріалів справи убачається, що обидва зазначених об'єкта, а також блок № 2/3 у будинку № 242 по пр. Ген. Острякова, прийняті в експлуатацію, що підтверджується Свідоцтвом № 27000010 про відповідність збудованого об'єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил /том 2, арк. с. 141/, Декларацією про готовність об'єкта до експлуатації від 15.11.2012 № СТ 14312218839 /том 2, арк. с. 145-147/ та Декларацією про готовність об'єкта до експлуатації від 23.09.2013 № СТ 143132580067 /том 2, арк. с. 150-152/.
За викладених обставин позовні вимоги про визнання укладеним Договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Севастополя в частині об'єктів, які вже введено в експлуатацію, задоволенню не підлягають.
Щодо решти позовних вимог суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, яка діє з 01.01.2013) порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону. Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.
Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.
Встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань не може перевищувати:
1) 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для нежитлових будівель та споруд;
2) 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для житлових будинків.
Істотними умовами договору є:
- розмір пайової участі;
- строк (графік) сплати пайової участі;
- відповідальність сторін.
Невід'ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.
Відповідно до наведених положень Закону рішенням Севастопольської міської Ради від 30.06.2011 № 956 /том 1, арк. с. 166/ затверджено:
1). Порядок пайової участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Севастополя (Додаток 1).
2). Примірний договір про пайову участь замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Севастополя (Додаток 2).
3). Розмір пайового внеску замовників у створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Севастополя (Додаток 3).
Рішенням Севастопольської міської Ради від 10.04.2012 № 2827 /том 1, арк. с. 176/ Додаток 1 до рішення Севастопольської міської Ради від 30.06.2011 № 956 „Порядок пайової участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Севастополя" викладено у новій редакції /том 1, арк. с. 177-180/.
У розділі 2 Порядку пайової участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Севастополя (далі - Порядок) наведені визначення термінів, які у ньому застосовуються.
Зокрема, Замовником є фізична або юридична особа, яка має у власності чи в користуванні земельну ділянку та надала у встановленому порядку заяву (клопотання) щодо її забудови для здійснення будівництва чи зміни (в тому числі шляхом знесення) об'єкта містобудування; Уповноважений орган - це виконавчий орган Севастопольської міської Ради - Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради, уповноважений нею здійснювати реєстрацію заяв від замовників на пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури, укладання договорів та контроль за виконанням замовниками умов договорів.
Пайовий внесок сплачують Замовники, які:
- мають намір здійснити на території міста будівництво (реконструкцію) Об'єктів;
- мають намір шляхом реконструкції змінити функціональне призначення Об'єктів (розділ 3 Порядку).
Згідно з розділом 5 Порядку величина пайового внеску визначається у договорі відповідно до встановленого рішенням Севастопольської міської Ради розміру пайового внеску Замовника (Додаток 3 до рішення № 956 від 30.06.2011) від загальної кошторисної вартості будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування без врахування витрат на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій. При розрахунку величини пайової участі враховується функціональне призначення об'єкта та номер економіко-планувальної зони, де розміщено об'єкт, у відсотках (Додаток 3 до рішення № 956 від 30.06.2011).
Надаючи оцінку запропонованій позивачем редакції Договору про пайову участь замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Севастополя /том 1, арк. с. 160-162/ суд зауважує, що однією зі сторін цього Договору позивачем визначено Інвестора - Споживчий кооператив „Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом".
Проте, згідно з Договором № 509/362 від 29.09.2005 про інвестиційне фінансування будівництва (в редакції Додатку 1 до Додаткової угоди № 4 від 31.08.2012 /том 1, арк. с. 109-118/), на Інвестора, зокрема, покладено обов'язок від свого імені та за власний рахунок здійснювати фінансування об'єкта будівництва (п. 5.1 Договору). Замовником будівництва, як установлено судом та передбачено вказаним договором (п. 4.1 Договору), є перший відповідач - Державне підприємство „Севастопольський морський торговельний порт".
За викладених обставин та враховуючи положення частини другої статті 40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності", у другого відповідача відсутній обов'язок щодо участі у розвитку інфраструктури міста Севастополя, а тому позовні вимоги відносно Споживчого кооперативу „Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом" є необґрунтованими та задоволенню не підлягають, у зв'язку з чим усі положення Договору, які стосуються другого відповідача, підлягають виключенню з редакції договору, наданої позивачем.
Перевіривши відповідність умов Договору вимогам закону та Порядку пайової участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Севастополя, затвердженому рішенням Севастопольської міської Ради від 30.06.2011 № 956 (з наступними змінами та доповненнями) суд зазначає, що наданий позивачем проект Договору про пайову участь замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Севастополя містить всі істотні умови та відповідає Примірному договору, затвердженому вказаним рішенням міської Ради.
Розмір пайового внеску (2% від загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта) відповідає економіко-планувальній зоні (21 - зазначена у Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки реєстр. № 787-3.1/5 від 10.02.2012 /том 2, арк. с. 93/) та функціональному призначенню об'єкта будівництва (житлові будинки).
Повноваження Фонду комунального майна на укладення цього Договору підтверджені Положенням про Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради, затвердженим рішенням Севастопольської міської Ради від 12.11.2002 № 339 (в редакції рішення Севастопольської міської Ради від 26.01.2010 № 9128) /том 1, арк. с. 80-84/, а повноваження його керівника - Фролова С.А. - розпорядженням голови Севастопольської міської Ради № 7-рп від 13.01.2006 „Про призначення Фролова С.А. на посаду голови Фонду комунального майна" /том 1, арк. с. 78/; наказом голови Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради № 7-л від 16.01.2006 „Про вступ на посаду голови Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради" /том 1, арк. с. 79/ та Довідкою серії АА № 133907 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) від 12.11.2008 /том 1, арк. с. 77/.
Перевіривши кількісні показники суд зазначає, що загальна площа об'єктів та їх кошторисна вартість:
ПК-4 - 4 085,86 м 2 - 19 192,210 тис. грн;
ПК-5 - 2 000,20 м 2 - 9 096,449 тис. грн;
ПК-6 - 4 085,00 м 2 - 19 090,218 тис. грн, -
відповідають даним, зазначеним у проектно-кошторисній документації /том 2, арк. с. 95/, а сума пайового внеску по цих об'єктах розрахована правильно та становить відповідно:
383,84420 тис. грн (19 192,210 * 2%);
181,92898 тис. грн (9 096,449 * 2%);
381,80436 тис. грн (19 090,218 * 2%).
Що стосується об'єкта ПК-3, то судом установлено, що частина цього об'єкта, який складається з блоку 2/3 та блоків 2/4, 2/5 /том 2, арк. с. 130, 140/, а саме блок 2/3, - введено в експлуатацію. Згідно з Декларацією про готовність об'єкта до експлуатації від 23.09.2013 № СТ 143132580067 /том 2, арк. с. 150-152/ загальна площа об'єкта - блоку № 2/3 в будинку 242 по пр. Ген. Острякова - становить 2 476,6 м 2 (1750,6 + 232,2 + 493,8); кошторисна вартість об'єкта - 9 060,000 тис. грн. Утім, етажність об'єкта порівняно з проектом збільшено: замість 9-поверхового будинку /том 2, арк. с. 89-95, 130/ побудовано та будується 10-поверховий /том 2, арк. с. 152 - зворот/. Отже, оскільки загальна кошторисна вартість ПК-3 становила 18 023,008 тис. грн /том 2, арк. с. 91, рядок 6, стовпчик 8), то за мінусом вартості блоку 2/3 кошторисна вартість решти блоків ПК-3 становить принаймні 8 963,008 тис. грн (18 023,008 - 9 060,000). При цьому загальна площа блоків 2/4, 2/5 становить 4 825,31 м 2 , що убачається із Декларації № СТ 143132580067 від 23.09.2013 /том 2, арк. с. 152 - зворот/. Відповідно, сума пайового внеску за об'єкти: блоки 2/4, 2/5 (частина ПК-3) складає 179,26016 тис. грн (8 963,008 * 2%).
Таким чином, загальна площа чотирьох об'єктів містобудування (частина ПК-3, ПК-4 - ПК-6) складає 14 996,37 м 2 (4825,31 + 4085,86 + 2000,20 + 4085,00); вартість їх будівництва становить 56 341,885 тис. грн (8963,008 + 19192,210 + 9096,449 + 19090,218), а сума пайового внеску - 1 126,83770 тис. грн (179,26016 + 383,84420 + 181,92898 + 381,80436), що становить лише 2% від загальної кошторисної вартості будівництва та не перевищує граничний розмір пайової участі (4%).
Вказані цифри підлягають внесенню до Додатку до Договору про пайову участь замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Севастополя.
Підсумовуючи вищевикладене, позовні вимоги Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради підлягають частковому задоволенню, а Договір про пайову участь замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Севастополя - укладенню на умовах, визначених судом.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, судовий збір покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.
Враховуючи, що позовні вимоги задоволені судом частково, суд вважає за доцільне покласти судовий збір на обидві сторони у рівних частках та стягнути з відповідача на користь позивача витрати зі сплати судового збору у розмірі 573,50 грн.
Керуючись статтями 49, 82, 84-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. У позові до Споживчого кооперативу „Житлово-будівельний кооператив „Будуємо Разом" (ідентифікаційний код 35687332; пр. Ген. Острякова, буд. 242, м. Севастополь, 99055) відмовити повністю.
2. Позов до Державного підприємства „Севастопольський морський торговельний порт" задовольнити частково.
3. Визнати укладеним із дня набрання цим рішенням суду законної сили Договір про пайову участь замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Севастополя між Фондом комунального майна Севастопольської міської Ради (ідентифікаційний код 25750044; вул. Луначарського, буд. 5, м. Севастополь, 99011) та Державним підприємством „Севастопольський морський торговельний порт" (ідентифікаційний код 01125548; пл. Нахімова, буд. 5, м. Севастополь, 99011) у такій редакції:
Договір № _____
про пайову участь замовників у створенні і розвитку
інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Севастополя
м. Севастополь «_____»
Територіальна громада в особі Севастопольської міської Ради, від імені та в інтересах якої діє Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради в особі голови Фролова Станіслава Анатолійовича, що діє на підставі Положення та Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні", який іменується надалі „Уповноважений орган", з однієї сторони,
Державне підприємство „Севастопольський морський торговельний порт", зареєстроване за адресою: м. Севастополь, пл. Нахімова, буд. 5, запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 08.10.1997 № 10771200000001734, в особі директора порту Мартинова Олександра Юрійовича, що діє на підставі Статуту, який іменується надалі „Замовник", з другої сторони,
відповідно до рішення Севастопольської міської Ради від 30.03.2011 № 956 (з наступними змінами та доповненнями) уклали цей договір про таке:
1. Предмет договору
1.1. Відповідно до цього договору Замовник здійснює пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Севастополя (далі - Пайова участь) шляхом перерахування грошових коштів до місцевого бюджету міста Севастополя на створення та розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Севастополя.
1.2. Замовник здійснює будівництво багатоквартирних житлових будинків за адресою: м. Севастополь, пр. Ген. Острякова, 242 на наданій Замовнику у постійне користування земельній ділянці з кадастровим номером 8536600000:02:009:0044, відповідно до цільового призначення земельної ділянки та рішень Севастопольської міської Ради від 17.11.1992 № 147, від 20.12.2011 № 2209 та від 10.04.2012 № 2926.
2. Об'єкт будівництва
2.1. Замовник перераховує суму Пайової участі в розмірі 1 126 837,70 грн (один мільйон сто двадцять шість тисяч вісімсот тридцять сім гривень 70 копійок) на рахунок місцевого бюджету відповідно до розрахунку (додається).
2.2. Величина пайової участі зменшується на величину витрат, пов'язану із будівництвом інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури, які розташовані за межами земельної ділянки, відповідно до виданих технічних умов за умови передання їх до комунальної власності.
2.3. Реквізити платежу: рахунок № 31517921700001 в ГУ ДКС України в м. Севастополі, код ЄДРПОУ 38022717, МФО 824509, код платежу 24170000, отримувач: місцевий бюджет.
3. Обов'язки та права сторін
3.1. Замовник зобов'язується:
3.1.1. здійснювати розрахунки за цим договором у строк до введення в експлуатацію об'єкта (ПК-3 - ПК-6);
3.1.2. протягом місяця із моменту підписання Декларації про готовність окремих пускових комплексів до експлуатації інформувати Уповноважений орган по техніко-економічних показниках, вартості будівництва ПК;
3.1.3. за місяць до прийняття цілісного об'єкта будівництва в експлуатацію здійснити передачу в установленому порядку побудованих зовнішніх інженерних мереж до комунальної власності м. Севастополя;
3.1.4. інформувати Уповноважений орган про зупинення робіт щодо будівництва об'єкта.
3.2. Замовник має право:
3.2.1. вибору порядку внесення платежів за графіком або єдиним платежем.
3.3. Уповноважений орган має право:
3.3.1. вимагати надання Замовником достовірної інформації щодо техніко-економічних показників та вартості будівництва об'єкта;
3.3.2. отримувати від Замовника інформацію про хід будівництва об'єкта.
4. Строк виконання зобов'язань за договором
4.1. Договір діє до повного виконання зобов'язань за договором про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Севастополя.
5. Відповідальність сторони Замовника
5.1. За порушення строків внесення платежів Замовник сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від загальної суми заборгованості за кожен день прострочення.
6. Інші умови
6.1. Зміни та доповнення умов цього договору вносяться за згодою сторін шляхом укладення додаткової угоди.
6.2. Цей договір укладено у 2-х примірниках, які мають однакову юридичну силу, по одному для кожної зі сторін.
6.3. Цей договір набирає чинності з моменту його укладення відповідно до норм законодавства.
7. Юридичні адреси сторін
„Уповноважений орган"„Замовник" Фонд комунального майна Севастопольської міської Ради, Код ЄДРПОУ 25750044 99011, м. Севастополь, вул. Луначарського, буд. 5 Державне підприємство „Севастопольський морський торговельний порт", Код ЄДРПОУ 01125548 99011, м. Севастополь, пл. Нахімова, буд. 5 п/р 2600501885154 в АТ «Укрексімбанк» у м. Севастополі, МФО 384986 (Є невід'ємною частиною договору)
Додаток до договору №
від «___»
Об'єкт будівництваЗагальна площа, кв. мВартість будівництва об'єкта без врахування витрат на будівництво мереж та інженерних споруд, тис. грнЕкономіко-планувальна зонаРозмір пайового внеску, %Сума пайового внеску, тис. грн Частина ПК-3 (блоки 2/4, 2/5) 4 825,31 8 963,008 21 2 179,26016 ПК-4 4 085,86 19 192,210 21 2 383,84420 ПК-5 2 000,20 9 096,449 21 2 181,92898 ПК-6 4 085,00 19 090,218 21 2 381,80436 РАЗОМ: 14 996,37 56 341,885 1 126,83770 4. В решті позовних вимог до Державного підприємства „Севастопольський морський торговельний порт" - відмовити.
5. Стягнути з Державного підприємства „Севастопольський морський торговельний порт" (ідентифікаційний код 01125548; пл. Нахімова, буд. 5, м. Севастополь, 99011; п/р 2600501885154 у Севастопольській філії ПАТ „Укрексімбанк", МФО 384986, або з інших рахунків) на користь Фонду комунального майна Севастопольської міської Ради (ідентифікаційний код 25750044; вул. Луначарського, буд. 5, м. Севастополь, 99011; п/р 37188003000416 в ГУ ДКС України в м. Севастополі, МФО 824509, або на інші рахунки) витрати по сплаті судового збору у розмірі 573,50 грн (п'ятсот сімдесят три грн 50 коп.).
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 03.02.2014.
Головуючий суддя підпис В.О. Головко
Суддя підпис О.М. Архипенко
Суддя підпис О.С. Погребняк
Вих. № 919/411/13/2964/14
Суд | Господарський суд м. Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2014 |
Оприлюднено | 13.02.2014 |
Номер документу | 37129822 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Проценко Олександра Іванівна
Господарське
Господарський суд м. Севастополя
Головко Валерія Олегівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні