Рішення
від 06.02.2014 по справі 921/1285/13-г/4
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"06" лютого 2014 р.Справа № 921/1285/13-г/4

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Бурди Н.М.

Розглянув матеріали справи

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злагода-В", вул. С. Бандери, 81А, м. Тернопіль

до відповідача Тернопільської міської ради, вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль

про визнання недійсним рішення Тернопільської міської ради від 29.11.2013р. № 6/39/145 "Про скасування рішення міської ради від 05.01.2013р. № 6/18/15 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5080га для завершення та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудованими стоянками за адресою вул. С.Бандери, 81А ОСББ "Злагода В".

За участю представників сторін:

позивача : Авдєєнко В.В., довіреність № б/н від 23.11.12 р.

відповідача : не з'явився

Суть справи:

В розпочатому судовому засіданні представнику позивача процесуальні права та обов'язки, передбачені ст. ст. 20, 22, 81-1 ГПК України, роз'яснено.

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злагода-В" вул. С. Бандери, 81А, м. Тернопіль звернулося до господарського суду Тернопільської області з позовною заявою до відповідача Тернопільської міської ради вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль про визнання недійсним рішення Тернопільської міської ради від 29.11.2013р. № 6/39/145 "Про скасування рішення міської ради від 05.01.2013р. № 6/18/15 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5080га для завершення та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудованими стоянками за адресою вул. С.Бандери, 81А ОСББ "Злагода В".

Позивач 23.01.2014р. у канцелярію суду подав клопотання б/н та б/д про відкладення розгляду справи, у зв'язку з перебуванням його представника ( адвоката ОСББ "Злагода - В" Авдєєнка В.В.) за межами України, яке судом задоволено.

Крім того, на вимогу суду ним надано копію витягу з ЄДРПОУ - ОСББ "Злагода - В".

Відповідач в судове засідання, яке відбулося 23.01.2014р., не з'явився, витребуваних судом документів не надав, хоча про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином ухвалою від 26.12.2013р., про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення, вручене його представнику 30.12.2013р.

В судовому засіданні, що відбулося 06.02.2014р. представник позивача позовні вимоги підтримав, а також на вимогу суду подав оригінал довіреності б/н від 23.11.2012р.

Відповідач 06.02.2014р. у канцелярію суду подав клопотання б/н про відкладення розгляду справи у зв'язку з неможливістю забезпечити явку уповноваженого представника, яке судом відхилено з огляду на те, що відповідно до ст. 77 ГПК України господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу, розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні. При цьому зі змісту норми даної статті вбачається, що питання чи перешкоджають певні обставини розгляду справи, вирішується судом залежно від конкретних обставин справи;

- господарський суд звертає увагу, що сторонам були забезпечені рівні умови для надання необхідних доказів, проте, відповідачем не надано витребуваних судом доказів та не зазначено у поданому клопотанні про можливість їх надання в майбутньому;

- Господарський процесуальний кодекс України не містить вимог щодо відповідальних осіб, які можуть представляти інтереси сторін в господарському суді. Надання повноважень на представництво інтересів сторони в процесі не обмежено будь-яким певним колом осіб, а тому неможливість явки в судове засідання конкретного представника, не є правовою підставою для відкладення розгляду справи.

В судовому засіданні у відповідності до ст. 77 ГПК України та в межах строків, передбачених ст. 69 ГПК України, розгляд справи відкладався на 06.02.2014р. для надання можливості сторонам подати витребувані судом документи та прийняти участь у розгляді даної справи.

Спір розглянуто у відповідності до ст. 75 ГПК України по наявних у справі матеріалах.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення та доводи представника позивача, господарським судом встановлено наступне:

- 05.01.2012р. Тернопільською міською радою прийнято рішення за №6/18/15 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5080 га для обслуговування багатоповерхового житлового будинку з вбудованими стоянками за адресою просп. С. Бандери, 81 А ОСББ "Злагода-B", яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5080га для обслуговування 35-ти квартирного житлового будинку з гаражами за адресою просп. С.Бандери, 81 А, надано вказану земельну ділянку в оренду терміном на 10 років та зобов'язано ОСББ "Злагода-В" протягом місяця укласти договір оренди;

- на виконання зазначеного рішення в процесі підготовки договору оренди та його невід'ємних частин, передбачених ст.15 Закону України "Про оренду землі", як то: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянці з відображенням обмежень (обтяжень); кадастровий план земельної ділянки відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлені земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (і місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди, позивачем виявлено, що частина гаражів житлового комплексу побудована на земельній ділянці, належній Державному вищому навчальному заклад "Тернопільський коледж харчових технологій і торгівлі" за адресою С.Бандери,73, а на земельній ділянці площею 223 кв.м., із закріпленої за будинком площі 4300кв.м., ТІЗ "Добробуд" розпочато будівництво 6-ти квартирного житлового будинку з вбудовано - прибудованими приміщенням торгово - офісного центру;

- з метою врегулювання спірного землекористування дане питання виносилось на розгляд узгоджувальної комісії Тернопільської міської ради по вирішенню земельних спорів щодо погодження меж по земельній ділянці за адресою проспект С.Бандери, 81 А між Тернопільським комерційним технікумом та ОСББ "Злагода-В", що підтверджується копіями листа відділу земельних ресурсів Тернопільської міської ради №1773/25 від 19.07.2012р. та витягу з протоколу засідання узгоджувальної комісії Тернопільської міської ради по вирішенню земельних спорів від 11.07.2012р., однак станом на день розгляду спору будь-яких кінцевих висновків з цього приводу зроблено не було;

- 29.11.2013р. Тернопільською міською радою прийнято рішення за №6/39/145 "Про скасування рішення міської ради від 05.01.2013р. №6/18/15 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5080га для завершення та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудованими стоянками за адресою вул. С. Бандери, 81А ОСББ"Злагода В" .

Не погоджуючись із даним рішенням, ОСББ"Злагода В" звернулося до господарського суду з позовом до відповідача - Тернопільської міської ради про його (рішення) скасування.

Як на підставу заявленого ним позову позивач посилається на те, що:

- ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 15.02.2013р. у справі №819/249/13-а за позовом TзOB "Компанія "Добробуд" до Тернопільської міської ради, Головного управління Держземагенства у Тернопільській області та Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злагода-B" про визнання протиправними та скасування рішень, визнання протиправними дій вжито заходи до забезпечення адміністративного позову шляхом зупинення дії рішення Тернопільської міської ради від 05.01.2012р. за №6/18/15 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0.5080га для обслуговуванні багатоквартирного житлового будинку з вбудованими стоянками за адресою: пр. С.Бандери,81А ОСББ "Злагода В" та забороною вчиняти учасникам справи будь-які дії на земельній ділянці площею 0,4300га по проспекту Ст. Бандери, 81а щодо виконання рішення Тернопільської міської ради від 05.01.2012р. №6/18/15;

- п. 4 постанови Тернопільського окружного адміністративного суду у справі №819/249/13-а від 04.06.2013р. заходи забезпечення адміністративного позову, вжиті судом у відповідності до ухвали Тернопільського окружного адміністративного суду від 15.02.2013р. - скасовано;

- враховуючи, що дана постанова оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду і , відповідно, не набрала законної сили, позивач вважає, що ухвала про забезпечення позову від 15.02.2013р. є чинною на даний час, а відтак оспорюване ним рішення прийнято відповідачем з порушенням норм чинного законодавства, а саме ч. 1 ст. 144 Конституції України та ч. 3 ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства і повинно бути визнане недійсним;

- крім того, посилається на рішення Конституційного суду України №7-рп/2009 від 16.04.2009р., яким встановлено, що ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Оцінивши зібрані у справі докази та керуючись нормами чинного законодавства, суд прийшов до висновку, що позов підлягає до задоволення з огляду на наступне:

- згідно ст. 19 Конституції України, ст. 24. Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

- відповідно до ч. 1 п. 34. ст. 26, ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (надалі - Закон) до повноважень міських рад належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, в тому числі вилучення (викуп), надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад, які розглядаються виключно на пленарних засіданнях;

- вимогами ч.1 ст. 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб;

- частиною 1 ст. 124 ЗК України в редакції 2011 року, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Матеріали справи свідчать, що Тернопільська міська рада як орган місцевого самоврядування, у власності якого знаходиться спірна земельна ділянка, своїм рішенням від 05.01.2012р. за №6/18/15 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5080 га для обслуговування багатоповерхового житлового будинку з вбудованими стоянками за адресою просп. С. Бандери, 81 А ОСББ "Злагода-B", затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5080га для обслуговування 35-ти квартирного житлового будинку з гаражами за адресою просп. С.Бандери, 81 А, надано вказану земельну ділянку в оренду терміном на 10 років та зобов'язала ОСББ "Злагода-В" протягом місяця укласти договір оренди.

Відповідно до пункту 15 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" 280/97-ВР від 21.05.1997р. (зі змінами і доповненнями) питання щодо скасування актів органів виконавчої влади, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням ради, прийнятим у межах її повноважень, вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Згідно з частиною десятою статті 59 зазначеного Закону акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Наведені положення Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" дають підстави вважати, що за органами місцевого врядування законодавець закріпив право на зміну та скасування власних рішень. Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов'язковими до виконання на відповідній території, оскільки вони є суб'єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну чи скасування.

У той же час у статті 3 Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність.

Цей принцип знайшов своє відображення у статті 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", згідно з якою органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами.

Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.

Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

І так як рішення Тернопільської міської ради від 05.01.2012р. за №6/18/15 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5080 га для обслуговування багатоповерхового житлового будинку з вбудованими стоянками за адресою просп. С. Бандери, 81 А ОСББ "Злагода-B", яким позивач затвердив ОСББ "Злагода-В" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5080 га для обслуговування 35-ти квартирного житлового будинку з гаражами за адресою просп. С.Бандери, 81 А, надав вказану земельну ділянку в оренду терміном на 10 років, зобов'язавши останнього протягом місяця укласти договір оренди, є ненормативним правовим актом одноразового застосування, який вичерпав свою дію фактом його виконання, відповідно, воно (рішення) не може бути в подальшому скасоване органом місцевого самоврядування.

Дана правова позиція викладена у рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) від 16.04. 2009 p.N 7-рп/2009,де суд зазначив ," що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997р. №1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.

Рішення Конституційного суду України є обов'язковим до виконання на території України.

Обізнаність міської ради щодо вищезазначеного рішення, в якому викладена правова позиція по повноваженнях рад по скасуванню актів одноразового застосування, підтверджується листом виконавчого комітету Тернопільської міської ради за №295/01-ю від 08.02.2013р., надісланого на адресу позивача - ОСББ "Злагода В" у відповідь на звернення від 27.11.2012р.

Відповідач не надав відзиву на позов з обґрунтуванням підстав скасування рішення, тим самим не спростував доводи позивача в частині наявності поважних обставин, згідно яких неможливо було укласти договір оренди, а саме:

- неузгодженість меж земельної ділянки із суміжними землекористувачами, що є обов'язковим для укладення договору оренди;

- зупинення дії спірного рішення постановою окружного адміністративного суду, яким заборонено сторонам, в тому числі міській раді, вчиняти будь-які дії щодо земельної ділянки площею 0,4300 га.

З огляду на встановлені судом обставини, позовні вимоги ОСББ "Злагода-В" про визнання недійсним рішення Тернопільської міської ради від 29.11.2013р. № 6/39/145 "Про скасування рішення міської ради від 05.01.2013р. № 6/18/15 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5080га для завершення та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудованими стоянками за адресою вул. С.Бандери, 81А ОСББ "Злагода В" є обґрунтованими, підтверджуються матеріалами справи та підлягають до задоволення.

Згідно ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на відповідача у справі.

На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 43, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ :

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсним рішення Тернопільської міської ради від 29.11.2013р. №6/39/145 "Про скасування рішення міської ради від 05.01.2013р. №6/18/15 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5080га для завершення та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудованими стоянками за адресою вул. С. Бандери, 81А ОСББ "Злагода В".

3. Стягнути з Тернопільської міської ради, вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль, ідент. код 34334305 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Злагода-В", вул. С. Бандери, 81А, м. Тернопіль, ідент. код 34227170 - 1147 (одну тисячу сто сорок сім) грн. 00 коп. в повернення сплаченого судового збору.

Наказ видати після вступу рішення у законну силу.

На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу через місцевий господарський суд, який розглянув справу.

Повне рішення складено 13.02.2014р.

Суддя Н.М. Бурда

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення06.02.2014
Оприлюднено14.02.2014
Номер документу37136238
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/1285/13-г/4

Ухвала від 23.01.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Судовий наказ від 25.02.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Ухвала від 26.12.2013

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

Рішення від 06.02.2014

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бурда Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні