ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
ПОСТАНОВА
Іменем України
06 лютого 2014 рокуСправа №827/2962/13-а
Суддя Окружного адміністративного суду міста Севастополя Майсак О.І.,
при секретарі Яценко К.Е.,
за участю: представника позивача Рубеля Л.А. (довіреність № б/н від 10.08.2010 року); представника позивача Рубеля Г.А. (довіреність № б/н від 10.08.2010 року); представника відповідача Красільнікової Р.В. (довіреність № 19-13/1776 від 26.10.2013 року);
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом голови Обслуговуючого кооперативу «Садівниче товариство «Швейная фабрика» Рубеля Аркадія Леонідовича до Державного реєстратора Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі про визнання протиправним та скасування реєстраційного запису № 10761070004002939,
встановив:
Голова правління Обслуговуючого кооперативу «Садівниче товариство «Швейная фабрика» Рубель Аркадій Леонідович звернувся до Окружного адміністративного суду міста Севастополя з позовною заявою до Державного реєстратора Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі про визнання протиправним та скасування реєстраційного запису № 10761070004002939. Вказує, що 25.10.2013 року державним реєстратором Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі було внесено запис № 10761070004002939 про внесення змін у відомості про юридичну особу ОК «Садівниче товариство «Швейная фабрика» відносно керівника юридичної особи та місцезнаходження юридичної особи. Про внесення в реєстр вказаного запису позивачу стало відомо 22.11.2013 року. Вважає, що вказані дії було проведено в порушення вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», у зв'язку з чим підлягають визнанню протиправними та скасуванню.
Просить визнати протиправним та скасувати реєстраційний запис № 10761070004002939.
Ухвалою від 29 листопада 2013 року відкрито провадження в адміністративній справі. Ухвалою від 29 листопада 2013 року закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду. Ухвалами від 06.02.2014 року у задоволені заяви представників позивача Рубеля Леоніда Аркадійовича та Рубеля Геннадія Аркадійовича про відвід судді Майсак О.І. по справі №827/2962/13-а відмовлено.
У судовому засіданні 26 грудня 2013 року представниками позивача було надано заяву про збільшення розміру позовних вимог, зміну підстави позову, остаточно просять: визнати протиправними дії Державного реєстратора Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі щодо здійснення 25 жовтня 2013 року реєстраційного запису № 10761070004002939 про внесення змін у відомості про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, пов'язаних зі зміною керівника, місцезнаходження та коду видів економічної діяльності (КВЕД) Обслуговуючого кооперативу «Садівниче товариство «Швейная фабрика» (ідентифікаційний номер 35781856); скасувати реєстраційний запис Державного реєстратора Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі № 10761070004002939 від 25 жовтня 2013 року; зобов'язати Державного реєстратора Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі внести запис в Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про скасування реєстраційного запису № 10761070004002939 від 25 жовтня 2013 року про внесення змін у відомості про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, пов'язаних зі зміною керівника, місцезнаходження та коду видів економічної діяльності (КВЕД) Обслуговуючого кооперативу «Садівниче товариство «Швейная фабрика» (ідентифікаційний номер 35781856) (а.с.194).
У судовому засіданні представники позивача збільшенні позовні вимоги підтримали повністю, просили задовольнити. Вказують, що 25.10.2013 року державним реєстратором Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі було внесено запис № 10761070004002939 про внесення змін у відомості про юридичну особу ОК «Садівниче товариство «Швейная фабрика» відносно керівника юридичної особи та місцезнаходження юридичної особи. Про внесення в реєстр вказаного запису позивачу стало відомо 22.11.2013 року. Вважає, що вказані дії було проведено в порушення вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», у зв'язку з чим підлягають визнанню протиправними та скасуванню.
У судовому засіданні відповідач з позовними вимогами не погодилась повністю, просила у задоволенні позову відмовити. Обґрунтовує свої заперечення тим, що 25.10.2013 року уповноваженою особою Бондарем Володимиром Вікторовичем, який діяв за довіреністю від 21.10.2013 року виданою головою ОК «СТ «Швейная фабрика» для внесення змін до відомостей про юридичну особу, державному реєстратору Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі було надані наступні документи: заповнена реєстраційна картка про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; ксерокопія протоколу № 6 позачергових загальних зборів ОБ «СТ «Швейная фабрика» від 16.05.2010 року; копію квитанції; довіреність, видана головою ОК «СТ «Швейная фабрика». Всі вказані документи повністю відповідали вимогам ст. 19 та ст. 22 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців». Підстав вважати особу, яка подала документи для державної реєстрації неповноважною виявлено не було.
Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби. Окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган державної влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, обласна рада, Київська або Севастопольська міська рада, їх посадова чи службова особа, крім випадків, передбачених цим Кодексом, та крім справ з приводу їхніх рішень, дій чи бездіяльності у справах про адміністративні проступки та справ, які підсудні місцевим загальним судам як адміністративним судам на підставі пункту 2 статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України. Тому, з огляду на вказане, спір належить розглядати за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, дослідивши інші докази в межах позовних вимог, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Судом встановлено наступне: Рубель Аркадій Леонідович є членом Обслуговуючого кооперативу «Садівниче товариство «Швейная фабрика» та користувачем земельної ділянки № 37, що підтверджується членською книжкою, виданою на ім'я позивача (том 1 а.с.22-23).
Відповідно до Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи Серії А00№ 717990 від 16.04.2008 року, Обслуговуючий кооператив «Садівниче товариство «Швейная фабрика» зареєстрований Ленінською районною державною адміністрацією у м. Севастополі 13.12.1983 року за адресою: 99028, м. Севастополь, вул. Єфремова, буд. 20, кв. 7 (том 1 а.с.21).
25.10.2013 року Бондарем Володимиром Вікторовичем, що діяв за довіреністю від 21.10.2013 року, виданою головою ОК «СТ «Швейная фабрика» Тимчишиною Ольгою Вікторівною для внесення змін до відомостей про юридичну особу, державному реєстратору Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі було надані наступні документи: заповнена реєстраційна картка про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі (том 1 а.с.115-122); ксерокопія протоколу № 6 позачергових загальних зборів ОБ «СТ «Швейная фабрика» від 16.05.2010 року (том 1 а.с.123); копію квитанції (том 1 а.с.124); довіреність, видана головою ОК «СТ «Швейная фабрика» (том 1 а.с.125).
25.10.2013 року державним реєстратором Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі було внесено реєстраційний запис № 10761070004002939 про внесення змін у відомості про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, а саме: зазначено керівника - Тимчишина Ольга Вікторівна, місцезнаходження - 99055, м. Севастополь, Ленінській район, Максимова дача, код видів економічної діяльності (КВЕД) - 81.10 - комплексне обслуговування об'єктів (том 1 а.с.12).
Відповідно до акту прийому-передачі реєстраційної справи на зберігання до іншого органу, що здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 56 від 01.11.2013 року, реєстраційна справа № 107600293949 була передана з Гагарінського району реєстраційної служби ГУЮ в м. Севастополі до Відділу державної реєстрації Ленінського району (том 1 а.с.58).
Позовні вимоги щодо визнання протиправними дії Державного реєстратора Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі щодо здійснення 25 жовтня 2013 року реєстраційного запису № 10761070004002939 про внесення змін у відомості про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, пов'язаних зі зміною керівника, місцезнаходження та коду видів економічної діяльності (КВЕД) Обслуговуючого кооперативу «Садівниче товариство «Швейная фабрика» (ідентифікаційний номер 35781856) та скасування реєстраційного запису Державного реєстратора Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі № 10761070004002939 від 25 жовтня 2013 року підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 15.05.2003 року № 755-IV (далі - Закон № 755) виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - документ, що містить відомості про юридичну особу або її відокремлені підрозділи, або фізичну особу - підприємця, визначені цим Законом, і використовується для їх ідентифікації під час провадження господарської діяльності та відкриття рахунку в банку; державний реєстратор - посадова особа центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; місцезнаходження юридичної особи - адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені (далі - виконавчий орган).
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону № 755, дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців.
Статтею 4 Закону № 755 встановлено, що державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.
Зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону № 755, державний реєстратор: проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб - підприємців та інш.
Згідно з п.п. 4.1 п. 4 Положенням про відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Гагарінського району реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Севастополі, відділ відповідно до покладених на нього завдань: проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (том 2 а.с.14).
Згідно з ч.ч. 2, 3 ст. 8 Закону № 755 встановлено, що реєстраційна картка заповнюється машинодруком або від руки друкованими літерами. Якщо документи надсилаються державному реєстратору поштовим відправленням, справжність підпису заявника на реєстраційній картці (заяві, повідомленні) повинна бути нотаріально засвідчена. Підпис особи, уповноваженої діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), на реєстраційній картці та заяві про втрату (заміну) документів повинен бути засвідчений відповідною посадовою особою в установленому порядку. Установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
Статтею 11 Закону № 755 передбачено, що державний реєстратор після внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи - підприємця зобов'язаний сформувати реєстраційну справу. Реєстраційна справа має реєстраційний номер, який присвоюється при внесенні запису про проведення державної реєстрації до Єдиного державного реєстру. У реєстраційній справі юридичної особи зберігаються: документи, що подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи, зокрема один екземпляр оригіналів установчих документів; документи, що подаються для проведення державної реєстрації змін до установчих документів, зокрема один екземпляр оригіналів змін до установчих документів та/або один екземпляр установчих документів у новій редакції; документи, що подаються для внесення до Єдиного державного реєстру відомостей про відокремлені підрозділи юридичної особи; документи, що подаються для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи; документи, що подаються для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи; судові рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; документи, що подаються для внесення до Єдиного державного реєстру судового рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи; копії повідомлень, зокрема про відмову у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів; документи про зміну місцезнаходження реєстраційної справи; судові рішення, що стали підставою для внесення до Єдиного державного реєстру запису щодо припинення юридичної особи; заяви, запити про доступ до документів з реєстраційної справи; постанови про виїмку документів з реєстраційної справи, примірники протоколів виїмки та копії описів документів, які вилучені; судові рішення про витребування документів з реєстраційної справи, супровідні листи або документи, якими суд уповноважив осіб на їх одержання, копії описів документів, які вилучені; документи, що подаються для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі тощо.
Статтею 14 Закону № 755 встановлено, що передача реєстраційних справ здійснюється в разі: зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни місця проживання фізичної особи - підприємця, якщо нове місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи - підприємця розташоване на території іншої адміністративно-територіальної одиниці; утворення, зміни меж або ліквідації адміністративно-територіальної одиниці. Передача реєстраційних справ у випадку, який передбачено абзацом другим частини першої цієї статті, здійснюється на підставі державної реєстрації відповідних змін до установчих документів юридичної особи або державної реєстрації зміни місця проживання фізичної особи - підприємця.
Згідно зі ст. 17 Закону № 755, відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України. Форми реєстраційних карток затверджуються Міністерством юстиції України. В Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості щодо юридичної особи: повне найменування юридичної особи та скорочене у разі його наявності; ідентифікаційний код юридичної особи; організаційно-правова форма; центральний чи місцевий орган виконавчої влади, до сфери управління якого належить державне підприємство або частка держави у статутному капіталі юридичної особи, якщо ця частка становить не менше 25 відсотків; місцезнаходження юридичної особи; перелік засновників (учасників) юридичної особи, у тому числі ім'я, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків, якщо засновник - фізична особа; найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код, якщо засновник - юридична особа; види діяльності; відомості про органи управління юридичної особи; прізвище, ім'я, по батькові, дата обрання (призначення) та реєстраційні номери облікових карток платників податків, які обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, уповноважених представляти юридичну особу у правовідносинах з третіми особами, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори; дані про наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи; дані про розмір статутного капіталу (статутного або складеного капіталу), у тому числі частки кожного із засновників (учасників) та про дату закінчення його формування; дата та номер запису про проведення державної реєстрації юридичної особи, дати та номери записів про внесення змін до нього; підстави для відмови у проведенні державної реєстрації; дані про установчі документи, дати та номери записів про внесення змін до них; дані про наявність відмітки про те, що юридична особа створюється та діє на підставі модельного статуту; підстави для відмови у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів; дата та номер запису про скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; дата та номер запису про втрату оригіналів установчих документів; дані про відокремлені підрозділи юридичної особи; дані про перебування юридичної особи в процесі провадження у справі про банкрутство, санації тощо.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 19 Закону № 755, у разі якщо зміна відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, не пов'язана із змінами, що вносяться до установчих документів юридичної особи, або не підлягає державній реєстрації, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), подає (надсилає поштовим відправленням з описом вкладення) державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі. Якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язані із зміною керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну зазначених осіб та/або примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення. Якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, вносяться у зв'язку із зміною місцезнаходження та/або найменування юридичної особи, утвореної на підставі модельного статуту, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про внесення таких змін.
Державний реєстратор залишає без розгляду документи, подані для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо: документи подані не за місцем проведення державної реєстрації; документи не відповідають вимогам, встановленим частинами першою - п'ятою статті 8 цього Закону; документи подані не у повному обсязі; документи подані особою, яка не має відповідних повноважень. У разі якщо державному реєстратору надійшло рішення суду щодо заборони проведення реєстраційних дій, яке набрало законної сили, державний реєстратор залишає без розгляду документи, подані для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі (ч. 6 ст. 19 Закону № 755).
Згідно зі ст. 27 Закону № 2755, підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є: невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи; невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону; порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом, зокрема: наявність обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які зазначені як посадові особи органу управління юридичної особи; невідповідність відомостей про засновників (учасників) юридичної особи відомостям щодо них, які містяться в Єдиному державному реєстрі; наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 цього Закону; наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися; використання у найменуванні юридичної особи приватного права повного чи скороченого найменування державного органу або органу місцевого самоврядування, або похідних від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України; невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону щодо найменування окремих видів юридичних осіб (банк, кредитна спілка, недержавний пенсійний фонд тощо); встановлена іншими законами заборона використання у найменуванні юридичної особи певних термінів, абревіатур, похідних термінів. Відмова у проведенні державної реєстрації юридичної особи з інших підстав не допускається. За наявності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи державний реєстратор зобов'язаний не пізніше трьох робочих днів з дати надходження документів для проведення державної реєстрації видати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) засновнику або уповноваженій ним особі повідомлення про відмову в проведенні державної реєстрації із зазначенням підстав для такої відмови та документи, що подавалися для проведення державної реєстрації юридичної особи, відповідно до опису. У разі відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи реєстраційний збір не повертається. Після усунення причин, що були підставою для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи, засновник (засновники) або уповноважена ними особа можуть повторно подати документи на проведення державної реєстрації юридичної особи, які розглядаються у порядку, передбаченому цим Законом для проведення державної реєстрації юридичної особи. Відмову в проведенні державної реєстрації юридичної особи може бути оскаржено в суді. Порушення строків видачі (направлення поштовим відправленням) засновнику або уповноваженій ним особі примірника оригіналу установчих документів з відміткою державного реєстратора про проведення державної реєстрації юридичної особи, повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації або повідомлення про залишення документів без розгляду вважається відмовою у проведенні державної реєстрації юридичної особи і може бути оскаржено в суді.
Відповідно до приписів Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» саме до повноважень державного реєстратора входить перевірка наданих йому для проведення державної реєстрації документів юридичних осіб на їх відповідність вимогам цього Закону. Тобто, до вчинення суб'єктом владних повноважень дій по державній реєстрації саме державний реєстратор має з'ясувати відсутність чи наявність зазначених в статтях 19 та 27 Закону підстав, які унеможливлюють проведення державної реєстрації.
Судом встановлено, що Бондарем В.В., який діяв за довіреністю від 21.10.2013 року, виданою головою ОК «СТ «Швейная фабрика» Тимчишиною Ольгою Вікторівною для внесення змін до відомостей про юридичну особу, державному реєстратору Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі було надані: заповнена реєстраційна картка про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, ксерокопія протоколу № 6 позачергових загальних зборів ОБ «СТ «Швейная фабрика» від 16.05.2010 року, копію квитанції, довіреність, видана головою ОК «СТ «Швейная фабрика».
Зі змісту протоколу № 6 позачергових загальних зборів ОБ «СТ «Швейная фабрика» від 16.05.2010 року вбачається, що підписи голови та секретаря зборів засвідчені печаткою кооперативу.
Статтею 238 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 року № 435-IV (далі - Кодекс № 435) встановлено, що представник може бути уповноважений на вчинення лише тих правочинів, право на вчинення яких має особа, яку він представляє. Представник не може вчиняти правочин, який відповідно до його змісту може бути вчинений лише особисто тією особою, яку він представляє. Представник не може вчиняти правочин від імені особи, яку він представляє, у своїх інтересах або в інтересах іншої особи, представником якої він одночасно є, за винятком комерційного представництва, а також щодо інших осіб, встановлених законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 1003 Кодексу № 435, у договорі доручення або у виданій на підставі договору довіреності мають бути чітко визначені юридичні дії, які належить вчинити повіреному. Дії, які належить вчинити повіреному, мають бути правомірними, конкретними та здійсненними.
Згідно з ч. 1 ст. 1004 Кодексу № 435, повірений зобов'язаний вчиняти дії відповідно до змісту даного йому доручення. Повірений може відступити від змісту доручення, якщо цього вимагають інтереси довірителя і повірений не міг попередньо запитати довірителя або не одержав у розумний строк відповіді на свій запит. У цьому разі повірений повинен повідомити довірителя про допущені відступи від змісту доручення як тільки це стане можливим.
Проте, зі змісту довіреності від 21.10.2013 року, що видана Бондарю В.В. головою ОК «СТ «Швейная фабрика» Тимчишиною Ольгою Вікторівною не вбачається, що Бондар В.В. уповноважується на здійснення дій з приводу підпису реєстраційної картки та виконання інших дій щодо внесення змін до реєстраційних документів про юридичну особу.
З урахуванням вищевказаних нормативно-правових норм судом робиться висновок, що довіреність від 21.10.2013 року, яку видано Бондарю В.В. головою ОК «СТ «Швейная фабрика» Тимчишиною Ольгою Вікторівною не відповідає вимогам ст. ст. 8, 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» та Цивільного кодексу України, а отже Державний реєстратор зобов'язаний був залишити без розгляду реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу саме з вказаних підстав.
Зокрема, ухвалою Гагарінського районного суду міста Севастополя від 21.06.2012 року відкрито провадження у справі № 2/2702/3580/12 за позовом Рубеля Аркадія Леонідовича до обслуговуючого кооперативу «Садівниче товариство «Швейная фабрика» в особі голови правління Тимчишиної Ольги Вікторівни про скасування рішення загальних зборів від 16 травня 2010 року (том 1 зворотній а.с.34). У судовому засіданні встановлено, та не заперечується відповідачем факт того, що їй було відомо про існування судового спору з приводу правомірності прийняття вказаного рішення. На час ухвалення постанови суду, рішення у порядку цивільного провадження не прийнято.
Згідно з п.п. 2.1 п. 2 Статуту Обслуговуючого кооперативу «Садівниче товариство «Швейная фабрика», затвердженого Загальними Зборами членів Кооперативу Протокол № 4 від 03.02.2008 року Голова Кооперативу Рубель А.Л. (далі - Статут), Кооператив утворюється для обслуговування своїх членів на засадах взаємодопомоги та економічного співробітництва. Метою діяльності Кооперативу є сприяння його членам в розвитку садівництва та будівництва садових будиночків та інших споруд на земельних ділянках, а також подальшої спільної експлуатації інженерних комунікацій і під'їзних шляхів, задоволення соціальних та інших потреб членів Кооперативу, надання їм послуг на основі поєднання їх особистих та колективних інтересів, поділу між ними ризиків, витрат і доходів, розвитку їх самоорганізації, самоуправління та самоконтролю.
Відповідно до п.п. 2.2 п. 2 Статуту, предметом діяльності Кооперативу є: овочівництво, декоративне садівництво та вирощування продукції розсадників для потреби членів Кооперативу; вирощування фруктів, ягід, горіхів, культур для виробництва напоїв і прянощів для потреби членів Кооперативу; будівництво садових будиночків з надвірними спорудами. Будівництво садових будиночків здійснюється за проектами, узгодженими і затвердженими встановленим Законом порядком; обслуговування садових будиночків з надвірними спорудами, інженерних комунікацій, під'їзних шляхів та доріг загального користування в межах Кооперативу; надання послуг другим особам в об'ємах, не перевищуючих 20 відсотків загального обігу Кооперативу. Кооператив може здійснювати інші види діяльності, що не суперечать чинному законодавству України та цілям його діяльності.
Відповідачем, 25 жовтня 2013 року також було внесено зміни щодо кодів видів економічної діяльності (КВЕД). Відповідно до довідки Управління статистики у м. Севастополі від 19.11.2013 року № 02/2-18/2887, код видів економічної діяльності (КВЕД) 81.10 - комплексне обслуговування об'єктів. Проте, Статутом Обслуговуючого кооперативу «Садівниче товариство «Швейная фабрика», не передбачено такий вид діяльності як обслуговування об'єктів.
З огляду на вказане судом робиться висновок, що відповідачем протиправно було здійснено заміну одного коду видів економічної діяльності на інший, який в свою чергу не передбачений Статутом Обслуговуючого кооперативу «Садівниче товариство «Швейная фабрика».
Відповідно до п.п. 7.2 п. 7 Статуту, Вищим органом управління Кооперативу є Загальні збори (збори уповноважених) членів Кооперативу.
Згідно з п. 7.11 Статуту, Виконавчим органом Кооперативу є Правління, яке очолює Голова Кооперативу, повноваження якого визначаються цим Статутом. Виконавчий орган підзвітний вищому органу управління Кооперативу і несе перед ним відповідальність за ефективність роботи Кооперативу.
Зі змісту протоколу № 6 позачергових загальних зборів ОБ «СТ «Швейная фабрика» від 16.05.2010 року вбачається, що Тимчишина О.В. була обрана головою правління, проте Статутом Обслуговуючого кооперативу «Садівниче товариство «Швейная фабрика» не передбачена така посада як голова правління.
Статтею 6 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси. У випадках, установлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб. Суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду у випадках, передбачених Конституцією та законами України. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи в адміністративному суді, до підсудності якого вона віднесена цим Кодексом. Відмова від права на звернення до суду є недійсною. Іноземці, особи без громадянства та іноземні юридичні особи користуються в Україні таким самим правом на судовий захист, що і громадяни та юридичні особи України.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Рубель Аркадій Леонідович є членом Обслуговуючого кооперативу «Садівниче товариство «Швейная фабрика», а отже відповідно до вимоги статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України має право на звернення до суду з даним позовом.
Позовні вимоги щодо зобов'язання Державного реєстратора Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі внести запис в Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про скасування реєстраційного запису № 10761070004002939 від 25 жовтня 2013 року про внесення змін у відомості про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, пов'язаних зі зміною керівника, місцезнаходження та коду видів економічної діяльності (КВЕД) Обслуговуючого кооперативу «Садівниче товариство «Швейная фабрика» (ідентифікаційний номер 35781856) не підлягають задоволенню у зв'язку з наступним.
Статтею 31 Закону № 755, у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи. Дата надходження відповідного судового рішення вноситься до журналу обліку реєстраційних дій. Державний реєстратор у строк, що не перевищує двох робочих днів з дати надходження судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, вносить до Єдиного державного реєстру запис щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо інше не встановлено судовим рішенням, та в той же день повідомляє органи статистики, доходів і зборів, Пенсійного фонду України про внесення такого запису.
У зв'язку з тим, що даним судовим рішенням встановлено протиправність дій відповідача, реєстраційний запис Державного реєстратора Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі № 10761070004002939 від 25 жовтня 2013 року підлягає скасуванню, а отже відповідно до вимог статті 31 Закону № 755 відповідач зобов'язаний саме на підставі даного рішення, суду, яке набрало законної сили, самостійно внести запис в Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців на виконання норм вказаного Закону.
Постанова складена та підписана 11 лютого 2014 року.
На підставі викладеного, керуючись статтями 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправними дії Державного реєстратора Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі щодо здійснення 25 жовтня 2013 року реєстраційного запису № 10761070004002939 про внесення змін у відомості про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, пов'язаних зі зміною керівника, місцезнаходження та коду видів економічної діяльності (КВЕД) Обслуговуючого кооперативу «Садівниче товариство «Швейная фабрика» (ідентифікаційний номер 35781856).
3. Скасувати реєстраційний запис Державного реєстратора Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі № 10761070004002939 від 25 жовтня 2013 року.
4. Зобов'язати Державного реєстратора Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Гагарінського району м. Севастополя реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі протягом місяця з дня набранням постановою законної сили надати суду звіт про виконання рішення суду.
5. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подання апеляційної скарги. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова набирає законної сили у порядку та строки передбачені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.І. Майсак
Суд | Окружний адміністративний суд міста Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2014 |
Оприлюднено | 17.02.2014 |
Номер документу | 37159570 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Севастополя
Майсак О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні