Рішення
від 13.02.2014 по справі 913/263/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

13 лютого 2014 року Справа № 913/263/14

Провадження № 15пд/913/263/14

За позовом Луганської міської ради, м.Луганськ

до Відкритого акціонерного товариства "Рембуд" , м.Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі від 11.11.2004, державна реєстрація від 03.12.2004 за № 5259

Суддя Смола С.В.

Секретар судового засідання Данилкіна Н.В.

У засіданні брали участь:

від позивача - не прибув;

від відповідача - Жукова А.А. - представник, довіреність б/н від 10.02.2014.

СУТЬ СПОРУ:

Луганською міською радою заявлено вимогу про внесення змін до договору оренди землі від 11.11.2004, державна реєстрація від 03.12.2004 за № 5259, який укладений між Луганською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Рембуд", відносно земельної ділянки площею 0,6951 га під розміщені виробничі будівлі та допоміжні споруди, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Фрунзе, б.107, а саме: викласти п.4.1 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "4.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) збільшеного на коефіцієнт 3".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 29.01.2014 було порушено провадження у справі та її розгляд призначений на 13.02.2014.

Відповідач запереченням № 8 від 12.02.2014 зазначив, що позивач в порушення приписів ст.188 Господарського кодексу України не звертався до нього з пропозицією щодо внесення змін у договір оренди землі; що внесення змін до договору значно погіршить матеріальне становище відповідача, а тому договір оренди землі слід залишити без змін.

Позивач не скористався своїм правом, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, не забезпечив участі повноважного представника у судовому засіданні, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення № 9193100531610.

У судовому засіданні 13.02.2014 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Рішенням Луганської міської ради від 30.06.2004 № 21/61 вирішено передати Відкритому акціонерному товариству "Рембуд" в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 0,6951 га під розміщені виробничі будівлі та допоміжні споруди, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Фрунзе, б.107.

На виконання вказаного рішення між Луганською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Рембуд" було укладено договір оренди землі від 11.11.2004, державна реєстрація від 03.12.2004 за № 5259.

Відповідно до п.4.1 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях збільшеного на коефіцієнт 2,5 (довідка розрахунку розмірів земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди земельної ділянки додається до даного договору та є його невід'ємною частиною).

Згідно до п.11.1 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Обґрунтованою суд вважає вимогу позивача про викладення п.4.1 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "4.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) збільшеного на коефіцієнт 3", враховуючи наступне.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Можливість внесення змін до договору оренди землі передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.11.1 договору).

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Заперечення відповідача, які викладені у запереченні на позовну заяву в частині того, що позивач в порушення п.11.1 договору та ст.188 Господарського кодексу України не звертався до нього з пропозицією про внесення змін до договору оренди суд вважає необґрунтованими, враховуючи наступне.

Абзацом 4 п.п.2.19 п.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" встановлено, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Таким чином, є обґрунтованою вимога позивача про внесення змін до договору оренди землі від 11.11.2004, державна реєстрація від 03.12.2004 за № 5259, який укладений між Луганською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Рембуд".

Судовий збір покладається на позивача та відповідача порівну, враховуючи приписи ч.2 ст.49 Господарського процесуального кодексу України, враховуючи наступне.

Відповідно до ч.1 ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ч.2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Позивачем до матеріалів справи на підтвердження доводів, що він звертався до відповідача з пропозицією про внесення змін у договорів оренди землі, додано лист від 18.09.2013 № 5451 (а.с.16), з якого вбачається, що позивач повідомив відповідача про винесення рішень від 27.05.2011 № 9/12 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську" та від 28.08.2013 № 36/29 "Про деякі питання щодо внесення змін у договора, що посвідчують право користування земельними ділянками, в частині збільшення розміру річної орендної плати, з урахуванням рішення Луганської міської ради від 27.05.2011 № 9/12 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську".

Таким чином, позивач не пропонував відповідачу внести зміни у договір оренди земельної ділянки, а тільки повідомив про збільшення розміру річної орендної плати.

Відповідач в свою чергу не звертався до позивача з пропозицією укласти договір про внесення змін.

Таким чином, жодна із сторін не вжила належних заходів для внесення змін у договір оренди землі від 11.11.2004, державна реєстрація від 03.12.2004 за № 5259, в добровільному порядку.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов Луганської міської ради до Відкритого акціонерного товариства "Рембуд" задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 11.11.2004, державна реєстрація від 03.12.2004 за № 5259, який укладений між Луганською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Рембуд", відносно земельної ділянки площею 0,6951 га під розміщені виробничі будівлі та допоміжні споруди, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Фрунзе, б.107, виклавши п.4.1 розділу "Орендна плата" договору у наступній редакції: "4.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) збільшеного на коефіцієнт 3".

3. Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Рембуд", вул.Фрунзе, б.107, м.Луганськ, ідентифікаційний код 13397861, на користь Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 26070794, судовий збір у сумі 609 грн. 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 18.02.2014.

Суддя С.В. Смола

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення13.02.2014
Оприлюднено18.02.2014
Номер документу37189858
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/263/14

Рішення від 13.02.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні