ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 лютого 2014 р. м. Чернівці Справа № 824/155/14-а
Чернівецький окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Левицького В.К.,
за участю секретаря судового засідання Жураковської Ю.М.,
представників сторін:
позивача - Чабана С.Ф.,
відповідача - Тимирівського О.І., Мельниченко І.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом прокурора Заставнівського району Чернівецької області
до Відділення виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Заставнівському районі Чернівецької області
про визнання протиправними дій та зобов"язання вчинити певні дії.
ВСТАНОВИВ:
Прокурор Заставнівського району Чернівецької області (далі - позивач) звернувся до суду із вказаним адміністративним позовом, в якому просить визнати протиправними дії Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Заставнівському районі Чернівецької області (далі - відповідач) щодо визначення базового місяця при проведенні індексації страхових виплат особам відповідно до додатку; зобов"язати відповідача провести нарахування та виплатити не нараховані страхові виплати особам відповідно до додатку на суму 19616,02 грн.
Позов вмотивовано тим, що прокуратурою Заставнівського району на підставі постанови від 08.10.2013 р. № 88 проведено перевірку в порядку нагляду за додержанням і застосуванням законів у Відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Заставнівському районі Чернівецької області щодо повноти та законності використання наданих державою повноважень.
Перевіркою встановлено, що внаслідок порушення п. 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, а саме неправильно визначено базовий місяць для індексації, постраждалим за листопад 2011 р. - квітень 2012, у звязку з чим не донараховано доходів в сумі 19616,02 грн.
В судовому засіданні представник позивача позов підтримав повністю та посилаючись на обставини викладені в позовній заяві, просив суд задовольнити позовні вимоги.
Відповідачем до суду подано письмові заперечення проти позову, відповідно до яких, вважає позовні вимоги необґрунтованими та просить суд у задоволенні позову відмовити повністю, зазначаючи, що при проведенні індексації страхових виплат відділення керувалось листами Міністерства праці та соціальної політики України від 24.04.2008 р. та від 13.02.2009 р., в яких рекомендовано, як виняток, визначити березень 2008 р. та березень 2009 р. базовими при обчисленні індексу споживчих цін для проведення індексації, зафіксувавши для подальшої виплати суму індексації, нараховану в лютому 2008 р. та в лютому 2009 р., а розрахунок індексу для проведення подальшої індексації розпочати з квітня.
Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Заставнівському районі Чернівецької області не приймало самостійних рішень щодо визначення порядку індексації щомісячних страхових виплат потерпілим і не розроблявся механізм індексації. В своїй діяльності відповідач керувався чинними нормативними документами та роз'ясненнями центрального органу виконавчої влади, суворо дотримуючись визначених ними вимог, тому позивач безпідставно звернувся до суду із вказаним позовом.
Представники відповідача в судовому засіданні позов не визнали, просили у його задоволенні відмовити та надали пояснення аналогічні викладеним у запереченнях проти позову.
Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.
Відділення виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Заставнівському районі Чернівецької області (59400, Чернівецька область, Заставнівський район, м. Заставна, вул. В. Чорновола, буд. 4, ідентифікаційний код 25076004) зареєстроване як юридична особа 15.11.2000 р. (а.с. 10).
Прокурор Заставнівського району, відповідно до постанови про проведення перевірки у порядку нагляду за додержанням і застосуванням законів від 08.10.2014 р., провів перевірку в порядку здійснення нагляду за додержанням і застосуванням законів Відділенням виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Заставнівському районі Чернівецької області (а.с. 48-49).
Як вбачається із матеріалів справи, на вимогу прокурора від 09.10.2013 р. №101-24 61 вих.13, залучено спеціаліста Кіцманської міжрайонної державної фінансової інспекції для проведення перевірки щодо дотримання вимог чинного законодавства відповідачем.
Перевіркою встановлено, що внаслідок порушень п. 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, а саме неправильно визначено базовий місяць для індексації, постраждалим за 2011 р. у зв'язку не донараховано доходів в сумі 8629,78 грн., за січень - квітень 2012 р. - 10986,24 грн., на загальну суму 19616,02 грн.
Зокрема, по 44 особам Фондом нараховано індексації за листопад - грудень 2011 р. на загальну суму 10430,00 грн., тоді як слід було нарахувати в загальній сумі 19059,00 грн., різниця в сумі 8629,78 грн. - не донараховано доходів потерпілим. За січень - квітень 2012 р. нараховано індексації в сумі 13277,60 грн., підлягає нарахуванню - 24263,84 грн., різниця в сумі - 10986,24 грн. (а.с. 20 -23).
Із списку потерпілих, яким здійснено перерахунок сум індексації страхових виплат, підписаного головним держфінінспектором Кіцманської МДФІ Демянчук В.В., начальником відділання виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Заставнівському районі Чернівецької області Ілишена І.П. та головним спеціалістом відділення Мельнеченко І.В. видно, що перерахунок здійснено по 44 постраждалих від нещасних випадків, в результаті чого виявлено відхилення на загальну суму 19616,02 грн., а саме: ОСОБА_7 на суму 412,64 грн., ОСОБА_8 - 234,68 грн., ОСОБА_9 - 289,96 грн., ОСОБА_10 - 132,24 грн., ОСОБА_11 - 345,60 грн., ОСОБА_12 - 276,48 грн., ОСОБА_13 - 414,68 грн., ОСОБА_14 - 36,44 грн., ОСОБА_15 - 1152,76 грн., ОСОБА_16 - 193,52 грн., ОСОБА_17 - 260,36 грн., ОСОБА_18 - 311,04 грн., ОСОБА_19 - 679,52 грн., ОСОБА_20 - 312,48 грн., ОСОБА_21 - 314,56 грн., ОСОБА_22 - 210,84 грн., ОСОБА_23 - 463,92 грн., ОСОБА_24 - 119,28 грн., ОСОБА_25 - 351,44 грн., ОСОБА_26 - 263,60 грн., ОСОБА_27 - 405,48 грн., ОСОБА_28 - 421,90 грн., ОСОБА_29 - 459,80 грн., ОСОБА_30 - 1427,06 грн., ОСОБА_31 - 397,36 грн., ОСОБА_32 - 95,64 грн., ОСОБА_33 - 270,44 грн., ОСОБА_34 - 410,04 грн., ОСОБА_35 - 474,52 грн., ОСОБА_36 - 215,00 грн., ОСОБА_37 - 744,90 грн., ОСОБА_38 - 311,04 грн., ОСОБА_39 - 304,86 грн., ОСОБА_40 - 313,66 грн., ОСОБА_41 - 172,28 грн., ОСОБА_42 - 234,70 грн., ОСОБА_43 - 112,44 грн., ОСОБА_44 - 1090,84 грн., ОСОБА_45 - 162,83 грн., ОСОБА_46 - 1089,30 грн., ОСОБА_47 - 2168,24 грн., ОСОБА_48 - 301,40 грн., ОСОБА_49 - 559,00 грн., ОСОБА_50 - 617,25 грн. (а.с. 60-61, 62-72).
Вважаючи вказані дії відповідача протиправними та таким, що суперечить вимогам чинного законодавства, прокурор звернувся до суду із даним позовом.
Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 р. №1282-XII (далі - Закон №1282-XII, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно ст.1 цього Закону під терміном "індексація грошових доходів населення" слід розуміти встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Стаття 3 Закону № 1282-XII передбачає, що індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику в сфері статистики і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
Індексація грошових доходів проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 101 % (ст. 4 Закону №1282).
Відповідно до ст.2 Закону №1282 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру: пенсії; стипендії; оплата праці (грошове забезпечення); суми виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування; суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, а також суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди в разі втрати годувальника.
Правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення, визначені Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. № 1078 (далі - Порядок).
Пункт 2 Порядку визначає, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру: пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат, крім тих, які зазначені у пункті 3 цього Порядку), щомісячне довічне грошове утримання, що виплачується замість пенсії; стипендії; оплата праці найманих працівників підприємств, установ, організацій у грошовому виразі, яка включає оплату праці за виконану роботу згідно з тарифними ставками (окладами) і відрядними розцінками, доплати, надбавки, премії, гарантійні та компенсаційні виплати, передбачені законодавством, а також інші компенсаційні виплати, що мають постійний характер; грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби; суми виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування (допомога по безробіттю, матеріальна допомога у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітного, щомісячна грошова сума, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим), щомісячна страхова виплата особам, які перебували на утриманні потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, страхова виплата дитині, яка народилась інвалідом внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності); суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, а також суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди у разі втрати годувальника.
Стаття 8 Закону №1282-XII передбачає, що перегляд розмірів державних соціальних гарантій та гарантій оплати праці відповідно до умов, визначених цим Законом, здійснюється уповноваженими на це органами протягом місяця, у якому виникли підстави для перегляду.
Пункт 5 Порядку конкретизує зазначену норму, а саме, у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не провадиться. З наступного місяця здійснюється обчислення наростаючим підсумком індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації.
Таким чином, відповідно до вказаних норм, у якості моменту перегляду розмірів державних соціальних гарантій визначають місяць, у якому виникли підстави для перегляду, якими є зростання доходів населення та споживчих цін.
В ході судового розгляду встановлено, що під час проведення перевірки відповідача з питань дотримання законодавства при проведенні індексації щомісячних страхових виплат встановлено порушення ним вимог п. 5 Порядку, в частині невірного визначення базового місяця для проведення індексації. Так, під час проведення індексації щомісячних страхових виплат постраждалим особам відповідач визначив березень 2008 р. та 2009 р. базовими при обчисленні індексу споживчих цін для проведення індексації.
Судом встановлено, що 44 особам відповідачем нараховано індексації за листопад-грудень 2011 р. на загальну суму 10430,00 грн., слід було нарахувати в загальній сумі 19059,78 грн., різниця в сумі 8629,78 грн. - не донараховано доходів потерпілим. За січень-квітень 2012 р. нараховано індексації в сумі 13277,60 грн., підлягає нарахування - 24263,84 грн., різниця в сумі - 10986,24 грн.
Тобто при проведенні перерахунку сум індексації відповідач порушив вимоги Закону №1282-XII та Порядку, оскільки вказаними нормативно-правовими актами не передбачено встановлення фіксованих сум індексації, як це зробив відповідач.
Суд вважає безпідставними доводи відповідача про обов'язковість листів Міністерства праці та соціальної політики України, у зв"язку з чим при проведенні індексації страхових виплат він керувався листами Міністерства праці та соціальної політики України від 24.04.2008 р. №3872/0/14-8/10 та від 13.02.2009 р. № 1574/0/14-09/10 з наступних підстав.
Як встановлено із змісту Листів, Міністерство праці та соціальної політики України рекомендувало робочим органам виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України визначити березень 2008 р. та 2009 р. базовими при обчисленні індексу споживчих цін для проведення індексації, зафіксувавши для подальшої виплати суму індексації, нараховану в лютому 2008 р. та 2009 р., а розрахунок індексу для проведення подальшої індексації розпочати з квітня.
Відповідно до ст.27 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" та постанови Кабінету Міністрів України від 26.11.2003р. №1845 "Про затвердження Порядку здійснення державного нагляду у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" Мінпраці є головним органом у системі органів державного нагляду щодо забезпечення здійснення державного нагляду за додержанням Фондом законодавства про страхування від нещасного випадку.
Пунктом 14 Порядку встановлено, що роз'яснення щодо застосування цього Порядку надає Міністерство соціальної політики.
При цьому, під роз'ясненнями слід розуміти діяльність, спрямовану на осмислення норми права, при цьому роз'яснення по відношенню до норми носить похідний характер і не може змінювати саму норму.
Натомість, листи Міністерства праці та соціальної політики України від 24.04.2008 р. № 3872/0/14-08/10 та від 13.02.2009 р. № 1574/0/14-09/10 неможливо визнати роз'ясненнями щодо застосування Порядку, адже вони носять одне змістове навантаження, а саме у зв'язку із несприятливою ситуацією із сплатою страхових внесків Мінпраці як виняток рекомендує враховувати у якості базового місяця індексації місяць березень року, у якому видано відповідний лист.
Тобто, дані листи по суті створюють інше правове регулювання відносин індексації страхових внесків, що по своїй правовій природі роз'ясненню не притаманне. На відміну від вимог Закону №1282-XII та Порядку зазначенні Листи зменшують обсяги виплат, пов'язаних з індексацією доходів застрахованих осіб, зафіксувавши суму таких виплат на основі суми, що була на початку року.
У відповідності до п.1.4 Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2005 р. № 34/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.04.2005 р. за № 381/10661 (далі - Порядок №34/5) під терміном нормативно-правовий акт слід розуміти офіційний письмовий документ, прийнятий уповноваженим на це суб'єктом нормотворення у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою, спрямований на регулювання суспільних відносин, що містить норми права, має неперсоніфікований характер і розрахований на неодноразове застосування. Прийняття нормативно-правових актів у вигляді листів і телеграм не допускається.
Державній реєстрації в Міністерстві юстиції України підлягають нормативно-правові акти міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (п.3.1 Порядку №34/5).
Дослідивши Листи Міністерства праці та соціальної політики України, на які відповідач посилається обґрунтовуючи заперечення проти позову, судом встановлено, що вказані листи відповідно до їх змісту носять інформативний та рекомендаційний характер та не є нормативно-правовими актами в розумінні законодавства України та усталеної практики нормотворчості, а тому не породжують будь-яких правових наслідків; не роз'яснюють застосування Порядку, а змінюють його, тоді як зміни до самого Порядку не вносились.
Аналіз наведених норм, а також те, що зазначені вище листи носять рекомендаційний характер, дає право для висновку про помилковість тверджень відповідача щодо обов'язковості застосування таких листів.
Суд також не бере до уваги посилання відповідача про неможливість по інакшому проводити індексацію щомісячної страхової виплати, у зв'язку з використання програми "Реєстр потерпілих", в якій встановлено алгоритм відповідно до згаданих листів Міністерства праці та соціальної політики України, оскільки алгоритм проведення індексації таких виплат повинен встановлюватися відповідно до вимог Закону №1282-XII та Порядку.
Таким чином, в ході розгляду справи підтверджено виявлений позивачем в ході перевірки факт порушення позивачем вимог п. 5 Порядку в частині невірного визначення базового місяця для проведення індексації, постраждалим особам за листопад 2011 р. - квітень 2012 р. внаслідок чого 44 громадянами недоотримана індексація в сумі 19616,02 грн., а тому позов підлягає задоволенню.
Згідно п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України та ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Під час вирішення даної справи відповідач не довів правомірність своїх дій.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку про порушення відповідачем вимог чинного законодавства та вважає, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають обставинам справи та наявним матеріалам, у зв'язку з чим позов підлягає задоволенню.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 162 КАС України суд може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Враховуючи наведену норму КАСУ України, суд визнає протиправними дії Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Заставнівському районі Чернівецької області щодо визначення базового місяця при проведенні індексації страхових виплат потерпілим особам за листопад 2011 р. - квітень 2012 р. та зобов"язує Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Заставнівському районі Чернівецької області провести нарахування та виплатити не нараховані страхові виплати потерпілим особам за листопад 2011 р. - квітень 2012 р. на суму 19616,02 грн.
У процесі розгляду справи не виявлено інших фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Відповідно до ч. 4 ст. 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються. Тому судом не вирішується питання про судові витрати.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст. ст. 2, 70-72, 86, 94, 158, 160 - 167 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними дії Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Заставнівському районі Чернівецької області щодо визначення базового місяця при проведенні індексації страхових виплат потерпілим особам за листопад 2011 р. - квітень 2012 р.
3. Зобов"язати Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Заставнівському районі Чернівецької області провести нарахування та виплатити не нараховані страхові виплати потерпілим особам за листопад 2011 р. - квітень 2012 р. на суму 19616,02 грн.
Порядок та строки набрання постановою законної сили та оскарження.
Відповідно до ч. 1 та 3 ст. 254 КАС України постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова, згідно ст. 186 КАС України, може бути оскаржена в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі в десятиденний строк з дня її проголошення апеляційної скарги. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складено та підписано 17лютого 2014 р.
Суддя Левицький В.К.
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2014 |
Оприлюднено | 19.02.2014 |
Номер документу | 37208265 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні