Рішення
від 18.02.2014 по справі 904/10134/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18.02.14р. Справа № 904/10134/13

За позовом Прокурора Кіровського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

до Відкритого акціонерного товариства "Український науково-дослідний інститут технологій машинобудування", м.Дніпропетровськ

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Суддя Красота О.І.

Представники:

від прокурора: Захарчук В.О., посв. №012333 від 01.11.2012 року;

від позивача: Лазуренко К.О., дов. №4/10-637 від 18.12.2013 року;

від відповідача: не з'явився;

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Кіровського району м. Дніпропетровська (далі-Прокурор) звернувся в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради (далі-Позивач) до господарського суду з позовом до Відкритого акціонерного товариства "Український науково-дослідний інститут технологій машинобудування" (далі-Відповідач), в якому просить суд внести зміни до п.п 2.3, 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 14.08.2004 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Український науково-дослідний інститут технологій машинобудування", посвідченого нотаріусом ДМНО Літаш І.П. 14.08.2004 р. за №5934 та зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №5924 від 12.12.2004р., виклавши їх в такій редакції:

- "2.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 13.12.2013 року становить 320 937 грн. 86 коп.";

- "4.1 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) з урахуванням п. 2.1 цього договору, у розмірі 9 628 грн. 14 коп. не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".

18.02.2014 року Прокурор направив на адресу суду заяву стосовно описки в прохальній частині стосовно внесення змін до п. 4.1. Договору, відповідно до якої вказує на те, що редакція вказаного пункту Договору повинна бути у наступній редакції: "4.1 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 9 628 грн. 14 коп. не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".

Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити.

В судовому засіданні представник Позивача позовні вимоги підтримав, також просив суд їх задовольнити.

Відповідач у судове засідання не з'явився, 18.02.2014 року направив на адресу суду відзив на позов та документи витребувані ухвалами господарського суду, відповідно до яких з посиланням на норми ст. 30 ЗУ «Про оренду землі» ст. ст.. 651, 652 ЦК України з позовними вимогами не погоджується, просить суд в задоволенні позовних вимог відмовити.

Крім того, з відзивом на позов, Відповідач направив на адресу суду клопотання про відкладення розгляду спору з підстав перебування представника Відповідача у відрядженні та відповідно не можливістю його участі в судовому засіданні.

Суд вважає, що вказане клопотання Відповідача про перенесення розгляду справи з підстав перебування представника Відповідача у відрядженні не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Відповідачем вказане вище клопотання на адресу суду направляється вже вдруге, однак будь-яких доказів стосовно вказаних обставин, які б підтверджували перебування представника Відповідача у відрядженні останнім суду не надано. Крім того, при наявності відзиву на позов ніщо не заважало Відповідачеві скористатися передбаченим ст.ст.22, 28 Господарського процесуального кодексу України правом та направити для участі у судовому засіданні іншого представника, оскільки законодавцем кількість представників, що можуть представляти інтереси сторін, не обмежено.

Отже, суд вважає можливим розглянути справу за відсутності представника Відповідача, оскільки останній повідомлений про час та місце судового засідання належним чином, а в матеріалах справи наявні документи необхідні для вирішення спору по суті та прийняття обґрунтованого рішення.

Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу сторонами не подавалось.

Відповідно до ст. 75 ГПК України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

В порядку ст. 85 ГПК України, у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши Прокурора та представника Позивача, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

14.08.2004 року між Дніпропетровською міською радою (далі-Орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством "Український науково-дослідний інститут технологій машинобудування" (далі-Орендар) укладено договір оренди землі (далі-Договір), який посвідчений 14.08.2004 року приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П., зареєстрований в реєстрі за №5934 та зареєстрований в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №5924 від 12.12.2004 року

Відповідно до умов вказаного Договору, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: вул. Кірова, 46 (Кіровський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:06:038:0047. Цільове використання земельної ділянки за Договором (УКЦВЗ) 1.11.5 (дослідження і розробки). (п.п. 1.1, 1.2 Договору).

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 18.02.04 №155/15 та від 14.07.04 №132/18 (п. 1.3 Договору).

Відповідно до пункту 2.1 Договору в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 0,0310 га.

Пунктом 2.3 Договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення цього договору: 129 902 грн. 67 коп.

Договір укладено на п'ятнадцять років (п. 3.1 Договору).

Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі 1(%) відсотка від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку. (п.4.1 Договору).

Орендна плата вноситься орендарем, незалежно від результатів діяльності Орендаря у розмірі однієї дванадцятої річної суми за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на рахунок Орендодавця, і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року. За неповний календарний місяць орендна плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою із розрахунку тривалості місяця у 30 днів. (п. 4.4 Договору).

Відповідно до п. 4.7 Договору, розмір орендної плати переглядається щорічно, або у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- змін у цільовому використанні земельної ділянки;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

Умовами п.п. 12.1, 12.2 Договору встановлено, що зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст.288 вказаного кодексу встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ст.288.4).

Позивач вважає, що прийняття Податкового кодексу, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до договору оренди землі від 14.08.2004 року, що і стало причиною спору.

Розглянувши позовні вимоги господарський суд вважає їх такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст.6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Згідно до вимог статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

З метою приведення раніше укладених договорів оренди земельних ділянок у відповідність до діючого законодавства, Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення № 216/8 від 02.02.2011 р. (а.с.20-21) "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства".

Позивач направив до Відповідача лист міського голови лист від 18.02.2011 №7/22-185 "Про приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог законодавства" (а.с.24), як Орендаря земельної ділянки комунальної власності у м.Дніпропетровську, з пропозицією привести договір оренди землі, укладений з Відповідачем у відповідність до вимог Податкового кодексу України та Рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. №216/8. Пропозиція міського голови була також опублікована в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради (газета "Наше Місто" від 22.02.2011р. №26 (3306) (а.с.22-23) в офіційному повідомленні. Відповідно до повідомлення Відповідачу необхідно було у двотижневий строк, з моменту опублікування повідомлення (до 08.03.2011р.) звернутися до департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради для приведення договору оренди до вимог чинного законодавства України в частині орендної плати, шляхом укладання додаткового договору. Проте у строк, визначений повідомленням, Відповідач відповіді на вказану вимогу не надав, додатковий договір не підписав.

На час розгляду справи доказів щодо приведення договору оренди земельної ділянки від 14.08.2004 року до вимог діючого законодавства в частині орендної плати за користування земельною ділянкою у мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України сторонами суду не надано.

Згідно доданого Прокурором до позову витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянка, нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 13.12.2013 року становить 320 937,86 грн.

Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно частини 2 статті 12 цього Закону нормативно-правові акти з проведення оцінки земель які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Нормативно грошова оцінка земельних ділянок в силу положень статті 13 названого Закону приводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормами статі 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Відповідно до положень статей 20 та 23 цього Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативно грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки землі урегульований "Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", затвердженим спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Українською академією аграрних наук від 27.01.2006р. за №18/15/21/11.

Пунктом 1.3 Порядку передбачено, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку… орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Стаття 33 Господарського кодексу України зобов'язує кожну сторону довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. В даному випадку вимоги прокурора про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, зокрема до нормативної грошової оцінки можуть бути задоволені тільки на підставі виданого у відповідності з вимогами вищезазначеного Порядку витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Отже, наданий міською радою витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним доказом в розумінні ст. 34 ГПК України.

Статтею 144 Конституції України визначено, що рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Вимогами до ст.651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно ст.632 Цивільного кодексу України, у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Умовами спірного договору передбачені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, передбаченому законодавством України.

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Враховуючи, що має місце зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею в трикратному розмірі земельного податку, суд вважає правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про внесення змін до пункту 2.3 Договору оренди земельної ділянки, який укладено між Дніпропетровською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Український науково-дослідний інститут технології машинобудування", в частині встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 13.12.2013 року в розмірі 320 937,86 грн. та до пункту 4.1 Договору, в частині встановлення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою відповідно до Податкового кодексу України, визначивши її у мінімальному розмірі, що встановлюється Податковим кодексом України.

Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ч.2 ст.124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 20.03.2012 року по справі № 21/5005/11886/2011, якою встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати встановлюється у мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України.

Крім того, щодо правовідносин викладених у позовній заяві стосовно вказаного предмету спору, існує і правова позиція Верховного Суду України, яка викладена у постанові від 27.12.2010 року по справі № 27/15-10, та яка прийнята за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах.

У відповідності до норм ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України, рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.

Невиконання судових рішень Верховного Суду України тягне за собою відповідальність, установлену законом.

Отже нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Враховуючи вищезазначене, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на Відповідача.

На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 33, 49, 75, 82-85, 116, 117, ст.111-28 ГПК України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Внести зміни до п. 2.3 Договору оренди земельної ділянки від 14.08.2004 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою (49000, м.Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 75, ЄДРПОУ 26510514) та Відкритим акціонерним товариством "Український науково-дослідний інститут технологій машинобудування" (49000, м. Дніпропетровськ, пр. Кірова, 46, ЄДРПОУ 14311577), посвідченого нотаріусом ДМНО Літаш І.П. 14.08.2004 р. за №5934 та зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №5924 від 12.12.2004р., виклавши його в такій редакції:

"2.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 13.12.2013 року становить 320 937 грн. 86 коп."

Внести зміни до п. 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 14.08.2004 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою (49000, м.Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 75, ЄДРПОУ 26510514) та Відкритим акціонерним товариством "Український науково-дослідний інститут технологій машинобудування" (49000, м. Дніпропетровськ, пр. Кірова, 46, ЄДРПОУ 14311577), посвідченого нотаріусом ДМНО Літаш І.П. 14.08.2004 р. за №5934 та зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №5924 від 12.12.2004р., виклавши його в такій редакції:

"4.1 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі 9 628 грн. 14 коп. не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Український науково-дослідний інститут технологій машинобудування" (49000, м. Дніпропетровськ, пр. Кірова, 46, ЄДРПОУ 14311577) в доход Державного бюджету України в особі управління Державного казначейства у Жовтневому районі м.Дніпропетровська, р/р 31219206700005 у відділенні банку ГУДКУ в Дніпропетровській області, код ЄДРПОУ 37989269, МФО 805012) суму 1 147 грн. 00 коп. - судового збору.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Суддя О.І. Красота

Рішення підписано

18.02.14р.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення18.02.2014
Оприлюднено24.02.2014
Номер документу37266502
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/10134/13

Рішення від 18.02.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 23.01.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 27.12.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні