ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 лютого 2014 рокуСправа № 912/118/14 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Поліщук Г.Б., розглянув матеріали справи № 912/118/14 від 17.01.2014 року
за позовом: Прокурора Новоукраїнського району в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області, м.Кіровоград
до відповідача: Новомиколаївського сільського комунального підприємства, с.Новомиколаївка Новоукраїнського району Кіровоградської області
про стягнення 295512,18 грн
за участю представників сторін:
від прокуратури - Юшицина К.С., посвідчення 023071 від 21.11.2013р.;
від позивача - Кириленко О.О., довіреність № 04-4/3128 від 01.10.2013р.;
від відповідача - участі не брали (керівник відповідача брав участь в судовому засіданні 07.02.2014р.).
Прокурор Новоукраїнського району в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області звернувся до господарського суду з позовною заявою про стягнення з Новомиколаївського сільського комунального підприємства 295512,18 грн. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок самовільного водокористування, з покладенням на відповідача судових витрат.
Позивач у своїх поясненнях заявлені прокурором позовні вимоги підтримав повністю.
Відповідач у відзиві на позов позовні вимоги визнав та просить прийняти рішення щодо реструктуризації відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок самостійного використання підземних вод.
В судовому засіданні 07.02.2014 року оголошувалась перерва до 18.02.2014 року.
Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
За приписами частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави (стаття 16 Конституції України).
Відповідно до статей 66, 68 Конституції України кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Водним кодексом України передбачено, що всі води (водні об'єкти) на території України є національним надбанням народу України, однією з природних основ екологічного розвитку і соціального добробуту.
Стаття 109 Водного кодексу України передбачає, що спори з питань використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів розглядаються державними органами охорони навколишнього природного середовища, водного господарства, геології, місцевими Радами, судом або третейським судом у порядку, встановленому законодавством.
Згідно частини 1 статті 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають, зокрема, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ).
Відповідно до статті 2 Водного кодексу України завданням водного законодавства є регулювання правових відносин з метою забезпечення збереження, науково обґрунтованого, раціонального використання вод для потреб населення і галузей економіки, відтворення водних ресурсів, охорони вод від забруднення, засмічення та вичерпання, запобігання шкідливим діям вод та ліквідації їх наслідків, поліпшення стану водних об'єктів, а також охорони прав підприємств, установ, організацій і громадян на водокористування.
В силу вимог статті 19 Водного кодексу України державний контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів здійснюється Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, іншими державними органами відповідно до законодавства України.
Державна екологічна інспекція в Кіровоградській області, відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль у сфері охорону навколишнього природного середовища, раціонального використання й відтворення природних ресурсів відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію в Кіровоградській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 року № 136.
Відповідно до статті 34 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області 08.10.2013 року на підставі наказу Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області від 07.10.2013 № 644 на вимогу прокуратури Новоукраїнського району проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в діяльності комунального підприємства Новомиколаївського сільського комунального підприємства.
В ході перевірки встановлено, що з 08.07.2013 року підприємство експлуатує одну свердловину та дві шахтні криниці без дозволу на спеціальне водокористування.
Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Кіровоградській області Новомиколаївському сільському комунальному підприємству виданий дозвіл на спеціальне водокористування № 10986 А/Кір від 03.12.2010 року на термін до 08.07.2013 року.
За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами від 08.10.2013 року (а.с. 12-17), з яким ознайомлений начальник Новомиколаївського сільського комунального підприємства ОСОБА_1 та отриманий останньою, про що свідчить відмітка на акті.
Згідно довідки Новомиколаївського сільського комунального підприємства № 40 від 08.10.2013 року підприємством в період з 09.07.2013 року по 08.10.2013 року без дозволу на спеціальне водокористування підприємством здійснено забір підземних прісних вод однієї артезіанської свердловини в об'ємі 10932 куб.м, шахтної криниці № 3 - 3387 куб.м. та шахтної криниці № 2 об'ємі - 1901 куб.м, що є порушенням вимог ст. 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", п. 9 ст. 44, ст.ст. 48, 110, 111 Водного кодексу України (а.с.22).
Постановою Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області від 09.10.2013 року гр. ОСОБА_1 за допущені порушення притягнуто до адміністративної відповідальності, про що винесена постанова від 09.10.2013 року № 005487 та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 136,00 грн. (а.с. 22).
Штраф у розмірі 136,00 грн. сплачено гр. ОСОБА_1 в повному обсязі згідно квитанції (а.с. 21).
Згідно припису від 08.10.2013 року (а.с. 19) відповідача зобов'язано у строк до 01.12.2013 року оформити дозвіл на спеціальне водокористування.
В силу вимог частини 1 статті 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу.
Стаття 48 Водного кодексу України передбачає поняття спеціального водокористування. Так, згідно частини 1 цієї статті спеціальним водокористуванням є забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.
Пунктом 9 частини 1 статті 44 Водного кодексу України передбачено обов'язок водокористувача здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Як визначено пунктом 6 частини 3 статті 110 Водного кодексу України відповідальність за порушення водного господарства несуть особи, винні у: недотриманні умов дозволу або порушення правил спеціального водокористування.
Відповідно до статті 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.
Згідно приписів статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.
Відповідно до статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389 затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів (надалі - Методика).
На підставі матеріалів перевірки та Методики державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Кіровоградської області відділу екологічного контролю земельних ресурсів, здійснено Розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних Новомиколаївським СКП внаслідок самовільного водокористування за період з 09.07.2013 року по 08.10.2013 року Згідно вказаного розрахунку розмір збитків становить 295512,18 грн. (а.с. 23-24). Господарський суд дійшов висновку, що даний розрахунок є правильним та обгрунтованим.
Доказів відшкодування завданої шкоди відповідач суду не надав.
З огляду на викладені обставини, господарський суд вважає позов прокурора обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі.
В частині відзиву відповідача, що містить клопотання про прийняття рішення щодо реструктуризації відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок самостійного використання підземних вод, господарський суд вважає за необхідне зазначити наступне.
За приписами ст.121 Господарського процесуального кодексу України при наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, за заявою сторони, державного виконавця, прокурора або за своєю ініціативою господарський суд, який видав виконавчий документ, у десятиденний строк розглядає це питання у судовому засіданні з викликом сторін, прокурора і у виняткових випадках, залежно від обставин справи, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, ухвали, постанови, змінити спосіб та порядок їх виконання. При цьому чинне процесуальне законодавство не передбачає права господарського суду на прийняття рішення щодо реструктуризації заборгованості.
Оскільки згадана стаття не обмежує відповідне право господарського суду певним строком, воно може бути реалізоване у будь-який час після набрання рішенням законної сили і до його фактичного повного виконання, в межах строку пред'явлення наказу до виконання. Також не обмежується право заявника на повторне звернення з відповідною заявою, якщо вона вже розглядалася судом (п. 7.1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.10.1012 року №9 "Про деякі питання виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України").
З урахуванням вищевикладеного відповідач не позбавлений права звернутись до господарського суду із мотивованою заявою про відстрочку або розстрочку виконання рішення у даній справі, конкретно визначивши обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Відповідно до вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 116, 117, 121 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Стягнути з Новомиколаївського сільського комунального підприємства (27120, Кіровоградська область, Новоукраїнський район, с. Новомиколаївка, вул. Леніна, 74, ідентифікаційний код 34201084) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області (25022, м. Кіровоград, вул. Дзержинського, 84/37, ідентифікаційний код 38037110) в дохід спеціального фонду Державного бюджету України, спеціальних фондів місцевих бюджетів Кіровоградської обласної ради та Новомиколаївської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області збитки, заподіяні навколишньому природному середовищу в сумі 295 512,18 грн., перерахувавши кошти на р/р 33111331700337 в в УК в Новоукраїнському районі, МФО 823016, код одержувача 36734791, код бюджетної класифікації 24062100.
Наказ видати стягувачу після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з Новомиколаївського сільського комунального підприємства (27120, Кіровоградська область, Новоукраїнський район, с. Новомиколаївка, вул. Леніна, 74, ідентифікаційний код 34201084) в дохід Державного бюджету України (р/р 31211206783002 в Головному Управлінні Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, МФО 823016, код 38037409, отримувач коштів УК у м. Кіровограді (м. Кіровоград) 22030001) - 5910,24 грн. судового збору.
Наказ видати стягувачу після набрання рішенням законної сили.
Згідно частини 5 статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Рішення може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області.
Повне рішення складено 24.02.2014р.
Суддя Г.Б. Поліщук
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2014 |
Оприлюднено | 25.02.2014 |
Номер документу | 37281342 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Поліщук Г.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні