cpg1251
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 лютого 2014 р. № 820/831/14
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Бабаєва А.І.
при секретарі судового засідання Тверитнікові О.О.
за участі:
представника позивача Малімон Є.В.
представника третьої особи Калінчука А.О.
представника третьої особи Задорожньої В.М.
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Харкові адміністративну справу за позовом Західної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області до Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві, треті особи: Науково-виробний кооператив "ЕНЕРГІЯ", Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Харківського міського управління юстиції про скасування державної реєстрації, -
В С Т А Н О В И В:
Західна об'єднана державна податкова інспекція м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві, треті особи: Науково-виробний кооператив "ЕНЕРГІЯ", Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Харківського міського управління юстиції, в якому просить суд скасувати державну реєстрацію змін до установчих документів Науково-виробничого кооперативу "ЕНЕРГІЯ" (код ЄДРПОУ 21489653) щодо внесених даних до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про зміну юридичної адреси підприємства на м. Харків, Ленінський район, вул. Котлова, буд. 19.
В обґрунтування позовних вимог зазначила, що 25.12.2013 року Науково-виробний кооператив "ЕНЕРГІЯ" змінило податкову адресу на: 61052, Харківська обл., м. Харків, Ленінський район, вул. Котлова, буд. 19. Станом на 09.01.2014 року ВПМ зафіксовано відсутність платника податків за місцезнаходженням, про що складена відповідна довідка №14/7/20-30-07-11. Станом на 17.01.2014 року звернень посадових осіб Науково-виробничого кооперативу "ЕНЕРГІЯ" до Західної ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів в Харківській області в порядку п. 10.2.1 розділу Х Податкового обліку платників податків і зборів № 1588 не надходило, у зв'язку з чим поставити Науково-виробний кооператив "ЕНЕРГІЯ" на податковий облік немає можливості. Таким чином, позивач вважає, що при реєстрації змін щодо місцезнаходження Науково-виробний кооператив "ЕНЕРГІЯ" подало державному реєстратору Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві недостовірні дані щодо юридичної адреси, оскільки за новою адресою ніколи не знаходився, а тому, відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців є недостовірними. Вказане, на думку позивача, є підставою для скасування державної реєстрації змін до установчих документів щодо місцезнаходження Науково-виробничого кооперативу "ЕНЕРГІЯ".
Представник позивача в судове засідання прибула, позовні вимоги підтримала та просила задовольнити позов.
Представник відповідача в судове засідання, не прибув, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, заперечень проти позову не надавав.
Третя особа, Науково-виробний кооператив "ЕНЕРГІЯ" позову заперечував. В обґрунтування заперечень зазначив, що державна реєстрація змін до установчих документів Науково-виробничого кооперативу, пов'язаних із зміною місцезнаходження проведена у встановленому законом порядку, а тому підстав для її скасування немає.
Представник третьої особи в судове засідання прибув, проти позову заперечував та просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог.
Третя особа, Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Харківського міського управління юстиції проти позову заперечував. В обґрунтування заперечень зазначив, що Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" не передбачено права державного реєстратора надавати оцінку документам, що подаються до органу державної реєстрації та права вимагати додаткові документи. Відомості занесені до Єдиного державного реєстру вважаються достовірними, доки до них не внесено відповідних змін. Таким чином, вважає, що дії державного реєстратора стосовно проведення реєстраційних дій відносно вказаної юридичної особи є правомірними.
Представник третьої особи в судове засідання прибула, проти позову заперечувала та просила суд відмовити в задоволенні позовних вимог.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, Науково-виробний кооператив "ЕНЕРГІЯ" (код ЄДРПОУ 21489653) зареєстровано як юридична особа Відділом державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Деснянського району Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві 26.02.2013 року, про що зроблено запис № 10661760000009441.
25.12.2013 року до Єдиного державного реєстру внесено зміни до відомостей про місцезнаходження Науково-виробничого кооперативу "ЕНЕРГІЯ" та зазначено адресу: 61052, Харківська обл., м. Харків, Ленінський район, вул. Котлова, буд. 19, про що зроблено запис № 10661050002009441.
При проведенні працівниками Західної ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів в Харківській області перевірки щодо наявності Науково-виробничого кооперативу "ЕНЕРГІЯ" за адресою реєстрації: 61052, Харківська обл., м. Харків, Ленінський район, вул. Котлова, буд. 19, було встановлено, що за даною адресою це підприємство не значиться, що підтверджується довідкою про встановлення фактичного місцезнаходження платника податків № 14/7/20-30-07-11 від 09.01.2014 року, повідомленням про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням від 09.01.2014 року № 25-9-20-33-18-02-31 (а.с. 4-5).
Суд зазначає, що відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб-підприємців регулює Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" № 755-IV від 15.05.2003 року (далі - Закон №755-IV).
Відповідно до статті 1 Закону №755-IV єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Місцезнаходження юридичної особи - адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені.
Згідно ч. 1 ст. 4 Закону №755-IV державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Частиною 3 статті 4 Закону №755-IV встановлено, що зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону №755-IV державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців проводиться державним реєстратором за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи - підприємця.
Згідно ч. 1 ст. 6 Закону №755-IV державний реєстратор проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб-підприємців.
Відповідно до частин 1, 2, 4, 6 статті 14 Закону №755-IV передача реєстраційних справ здійснюється, зокрема, в разі: зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни місця проживання фізичної особи - підприємця, якщо нове місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи - підприємця розташоване на території іншої адміністративно-територіальної одиниці; утворення, зміни меж або ліквідації адміністративно-територіальної одиниці. Передача реєстраційних справ у випадку, який передбачено абзацом другим частини першої цієї статті, здійснюється на підставі державної реєстрації відповідних змін до установчих документів юридичної особи або державної реєстрації зміни місця проживання фізичної особи - підприємця. За наявності підстави, що передбачена абзацом другим частини першої цієї статті, державний реєстратор протягом десяти робочих днів з дати державної реєстрації зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни місця проживання фізичної особи - підприємця зобов'язаний надіслати поштовим відправленням за описом реєстраційну справу державному реєстратору за новим місцезнаходженням юридичної особи або за новим місцем проживання фізичної особи - підприємця. Державний реєстратор, який отримав реєстраційну справу, зобов'язаний протягом десяти робочих днів з дати її прийому повідомити поштовим відправленням юридичну особу або фізичну особу - підприємця про зміну місцезнаходження реєстраційної справи та внести до Єдиного державного реєстру запис про зміну місцезнаходження реєстраційної справи.
У відповідності з вимогами статті 14 Закону №755-IV, 27.01.2014 року реєстраційну справу юридичної особи Науково-виробничого кооперативу "ЕНЕРГІЯ" було знято з обліку державним реєстратором відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Деснянського району реєстраційної служби Головного управління юстиції м. Києва та передано до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції у зв'язку зі зміною місцезнаходження юридичної особи.
Статтею 29 Закону №755-IV визначений перелік документів, які юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) для державної реєстрації змін до установчих документів. Частиною 7 вказаної статті передбачено, що державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою - шостою цієї статті.
Згідно ч. 3 ст. 8 Закону №755-IV установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
Проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи здійснюється за процедурами, передбаченими частинами першою - п'ятою статті 25 та частинами другою - третьою статті 27 цього Закону для проведення державної реєстрації юридичної особи.
Пунктом 67.2 статті 67 Податкового кодексу України передбачено, що органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін саме до установчих документів.
Частиною 1 статті 31 Закону №755-IV визначено вичерпні підстави для скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи: у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
З положень вказаної норми права слідує, що орган державної податкової служби України наділений законодавцем повноваженням на звернення до суду з позовом саме стосовно скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Позивачем не надано доказів скасування рішення засновників науково-виробничого кооперативу або уповноваженого органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів, чи існування спору з цих питань.
Відповідно до ч. 2 ст. 81 Цивільного кодексу України юридична особа приватного права створюється на підставі установчих документів відповідно до статті 87 цього Кодексу.
Статтями 87, 88 Цивільного кодексу України, якими визначено порядок складання і затвердження установчих документів та встановлені вимоги до змісту установчих документів, не передбачено внесення до статуту суб'єкта господарювання відомостей про місцезнаходження цього суб'єкта.
Приписи ст. 57 Господарського кодексу України також не містять вимог про включення до змісту установчих документів, якими в розумінні наведеної норми права є рішення про утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб'єкта господарювання, відомостей про місцезнаходження суб'єкта господарювання.
Суд зазначає, що за змістом статті 45 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний самостійно визначити свою податкову адресу. При цьому згідно з пунктом 45.2 статті 45 Податкового кодексу України податковою адресою юридичної особи є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться в Єдиному державному реєстрі. Отже, обрання податкової адреси і, відповідно, місцезнаходження, здійснюється платником податків самостійно, без узгодження із податковим органом.
Таким чином, зміна місцезнаходження відповідача не пов'язана із внесенням змін до установчих документів даної особи.
Щодо посилання позивача на відсутність юридичної особи за зареєстрованим місцезнаходженням, як на підставу для скасування державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, суд зазначає наступне.
Згідно пункту 12.4 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №1588 від 09.12.2011року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 р. № 1562/20300, щодо кожного платника податків, стосовно якого виявлена відсутність його за місцезнаходженням (місцем проживання) та нез'ясоване його фактичне місцезнаходження (місце проживання), підрозділ органу державної податкової служби, який з'ясував зазначений факт, готує та передає підрозділам податкової міліції запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків за встановленою формою.
Відповідно до пункту 12.5 зазначеного Порядку, якщо за результатами заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження юридичної особи підрозділами податкової міліції буде підтверджено відсутність такої особи за місцезнаходженням або встановлено, що фактичне місцезнаходження юридичної особи не відповідає зареєстрованому місцезнаходженню, керівник (заступник керівника) органу державної податкової служби приймає рішення про направлення до відповідного державного реєстратора повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за ф. N 18-ОПП (додаток 24) для вжиття заходів, передбачених частиною дванадцятою статті 19 Закону (755-IV). Копія повідомлення підшивається до реєстраційної частини облікової справи платника податків. Про направлення такого повідомлення вноситься запис до журналу обліку повідомлень про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за ф. N 19-ОПП (додаток 25).
Суд зазначає, що позивачем не надано до матеріалів справи доказів вжиття заходів встановлення місцезнаходження платника податків структурним підрозділом податкового органу.
Натомість представником третьої особи, Науково-виробничого кооперативу "ЕНЕРГІЯ" надано докази щодо підтвердження відомостей про юридичну особу, а саме з приводу підтвердження свого місцезнаходження, які містяться Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Підпунктом 21.1.1 пункту 21.1 ст. 21 Податкового кодексу України визначено, що посадові особи контролюючих органів зобов'язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Позивачем не надано належних доказів в обґрунтування своїх позовних вимог.
Враховуючи вищезазначене суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 158, ст. 159, ст. 160, ст. 163, ст. 185, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні позову Західної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області до Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві, треті особи: Науково-виробний кооператив "ЕНЕРГІЯ", Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Харківського міського управління юстиції про скасування державної реєстрації - відмовити.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Бабаєв А.І.
Повний текст постанови виготовлений 24.02.2014 року.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2014 |
Оприлюднено | 27.02.2014 |
Номер документу | 37344300 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бабаєв А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні