Постанова
від 20.02.2014 по справі 801/772/14
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

м. Сімферополь

20 лютого 2014 року 12:37 Справа №801/772/14

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі колегії суддів: головуючого судді Латинін Ю.А., суддів Котаревої Г.М., Авдєєва М.П.,

при секретарі Захаровій М.В., за участю представника позивача - Шихатової Л.Є.,

представника позивача - Дергачова І.О., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Юпітер-М"

до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг

про визнання протиправним та скасування

Суть справи: ПАТ "Страхова компанія "Юпітер-М" звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправною та скасування постанови від 14.01.14 р. № 6/13-16/13/3.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на допущення технічної помилки у формі описки у поданій формі звітності страховика, яка не є тотожною недостовірній інформації, зазначаючи на положення Законів України "Про страхування", "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про час, дату та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином. Відповідачем надані письмові заперечення проти позову за тих підстав, що позивачем порушено законодавство про фінансові послуги, зокрема, надано недостовірну інформацію та порушено вимоги статті 14 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".

Суд вважає за можливе розглянути справу у відсутності представника відповідача, керуючись ст. 128 КАС України, на підставі наявних доказів.

Розглянув матеріали справи, дослідив зібрані докази, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд -

ВСТАНОВИВ:

ПАТ "Страхова компанія "Юпітер-М" є юридичною особою, ЄДРПОУ 22321992, зареєстровано 13.12.1994 р. Виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради АР Крим за адресою місцезнаходження: 95017, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Комсомольська, буд.6, про що свідчить наявна в матеріалах справи довідка статистики, виписка з ЄДР.

28.11.13 р. Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг складено акт № 1292/13-10/13/3 про порушення законодавства про фінансові послуги ПрАТ "Страхова компанія "Юпітер-М", згідно з яким за результатами перевірки звітних даних та уточнюючих звітних даних ПрАТ "Страхова компанія "Юпітер-М" за 1 квартал 2012 року, що надійшли до Нацкомфінпослуг у паперовій формі, встановлено наступне:

1) величина сформованих страхових резервів станом на 30.09.13 р. складає 4275,72 тис.грн., з них представлено банківськими вкладами (депозитами) - у розмірі 2477,20 тис.грн.

Зазначена інформація свідчить про порушення ПрАТ "Страхова компанія "Юпітер-М" на 30.09.13 р. вимог п.2.2 Положення про обов'язкові критерії та нормативи достатності, диверсифікованості та якості активів, якими представлені страхові резерви з видів страхування, інших, ніж страхування життя, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 8.10.2009 р. № 741, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.11.2009 р. за № 1099/17115, банківські вклади (депозити), валютні вкладення згідно з валютою страхування - разом сума грошових коштів не більше 70 відсотків страхових резервів, при цьому в кожному банку не більше 20 відсотків страхових резервів.

Норматив достатності активів - сума прийнятих активів, які відповідають нормативам диверсифікованості активів, встановленим у розділі IV цього Положення, на будь-яку дату має бути не меншою за суму страхових резервів (п.2 розділу II Положення).

Згідно з вказаним актом зазначена інформація свідчить про порушення ПрАТ "Страхова компанія "Юпітер-М"на 30.09.13 р. вимог ст. 14 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" у частині обов'язковості надання фінансовою установою звітності відповідно вимог законів та нормативно-правових актів державних органів з питань регулювання діяльності фінансових установ та ринків фінансових послуг та вимоги п. 2.1 Порядку складання звітних даних страховиків, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 03.02.2004 р. № 39, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.4.2004 р. за № 517/9116, в частині складення форм звітних даних у вигляді документів, передбачених цим Порядком.

Вих. № 391 від 04.12.13 р. ПрАТ "Страхова компанія "Юпітер-М" надані пояснення на акт про порушення законодавства про фінансові послуги № 1292/13-10/13/3 від 28.11.2013 р., в яких останнім вказано, що в таблиці 5 підпункту 6.3.3 п. 6.3 розділу 6 «Умови забезпечення платоспроможності страховика за 9 місяців 2013 року» звітних даних допущено технічну помилку, а саме в перелік банківських вкладів не був включений депозитний договір з АТ «Банк «Фінанси та кредит» на суму 150 000 грн.(але сума грошових коштів та їх еквівалентів в розмірі 1869,10 грн. вказано вірно, з урахуванням даного депозитного договору на суму 150000 грн.), який включено до страхових резервів в рядках 1165,1167 Балансу(звіту про фінансовий стан) станом на 30.09.2013року.

До вищевказаних пояснень позивачем був наданий коригувальний розділ 6 «Умови забезпечення платоспроможності страховика за 9 місяців 2013 року» звітних даних, а також копії Договору банківського вкладу «Класичний» № 13 від 10.02.2011, Додаток № 13-4 від 28.08.2012 до цього Договору, банківські виписки АТ «Банк «Фінанси та кредит» по особовому рахунку за період з 30.09.2013 по 30.09.2013р.р.

Так, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг за результатами перевірки звітних даних позивача за 9 місяців 2013 року, було винесено рішення № 364/13-12/13/3 від 12.12.2013 про закриття справи про правопорушення позивачем законодавства про фінансові послуги у зв'язку з недоведеністю факту вчинення особою порушення законодавства про фінансові послуги.

В рішенні вказано, що позивачем станом на 30.09.2013 банківські вклади (депозити) в кожному банку для представлення страхових резервів не перевищують 20 відсотків страхових резервів.

Проте, за результатами повторної перевірки звітних даних позивача за 9 місяців 2013 року відповідачем, за результатами розгляду справи про порушення законів та інших нормативно-правових актів № 364/13-12/13/3 від 12.12.2013, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, провадження у якій розпочато актом про правопорушення законодавства про фінансові послуги позивачем № 1340/13-10/13/3 від 16.12.2013 було винесено постанову № 6/13-16/13/3 від 14.01.14 про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, якою застосовано до ПрАТ "Страхова компанія "Юпітер-М" штрафну санкцію в розмірі 3400,00 грн.

Позивач не погодився з такими діями відповідачів, що стало підставою для звернення до суду.

Вирішуючи заявлений позов, суд виходить з наступного.

Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оцінюючи правомірність дій та рішень відповідача, суд керується критеріями, закріпленими у частині 3 статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта.

Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" від 12.07.2001 р. № 2664 відносини, що виникають у зв'язку з функціонуванням фінансових ринків та наданням фінансових послуг споживачам, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України з питань регулювання ринків фінансових послуг, а також прийнятими згідно з цими законами нормативно-правовими актами.

Відповідно до п.п.5, 6, 7 ч. 1 ст. 1 Закону України № 2664 фінансова послуга - операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, - і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.

Ринки фінансових послуг - сфера діяльності учасників ринків фінансових послуг з метою надання та споживання певних фінансових послуг. До ринків фінансових послуг належать професійні послуги на ринках банківських послуг, страхових послуг, інвестиційних послуг, операцій з цінними паперами та інших видах ринків, що забезпечують обіг фінансових активів.

Учасники ринків фінансових послуг - юридичні особи та фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які відповідно до закону мають право здійснювати діяльність з надання фінансових послуг на території України, та споживачі таких послуг.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України № 2664 фінансові послуги надаються фінансовими установами, а також, якщо це прямо передбачено законом, фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності (далі - суб'єкти підприємницької діяльності).

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону України № 2664 державне регулювання діяльності з надання фінансових послуг здійснюється шляхом:

1) ведення державних реєстрів фінансових установ та ліцензування діяльності з надання фінансових послуг;

2) нормативно-правового регулювання діяльності фінансових установ;

3) нагляду за діяльністю фінансових установ;

4) застосування уповноваженими державними органами заходів впливу;

5) проведення інших заходів з державного регулювання ринків фінансових послуг.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 21 Закону України № 2664 державне регулювання ринків фінансових послуг здійснюється, зокрема, щодо інших ринків фінансових послуг - національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.

Державне регулювання діяльності з надання фінансових послуг здійснюється відповідно до цього Закону та інших законів України.

Відповідно до ч. 1, 8 ст. 23 Закону України № 2664 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України.

Положення про національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затверджується Президентом України.

Згідно з п.1 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23 листопада 2011 року N 1070/2011, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (Нацкомфінпослуг), є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України; Нацкомфінпослуг здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг у межах, визначених законодавством.

Відповідно до п.п. 4, 28, 41, 58 п. 4 Положення № 1070 Нацкомфінпослуг відповідно до покладених на неї завдань здійснює відповідно до законодавства державне регулювання та нагляд за діяльністю фінансових установ (крім банків, професійних учасників фондового ринку, інститутів спільного інвестування, фінансових установ, які мають статус міжурядових міжнародних організацій, Державної казначейської служби України та державних цільових фондів); здійснює контроль за достовірністю інформації, що надається учасниками ринків фінансових послуг; приймає та надсилає фінансовим установам і саморегулівним організаціям обов'язкові до виконання розпорядження (приписи) щодо усунення порушень законодавства про фінансові послуги, вимагає надання необхідної інформації та документів; встановлює правила формування, обліку та розміщення страхових резервів за видами страхування іншими, ніж страхування життя та інш.

Згідно з п. 10 ч. 1 ст. 28 Закону України № 2664 у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення.

У п. 13 Положення № 1070 рішення Нацкомфінпослуг зазначено, що прийняті в межах її повноважень, є обов'язковими для виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами та місцевими державними адміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності і громадянами.

Таким чином, з урахуванням положень ст.ст. 2, 3, 17 КАС України, згідно з якими визначальним критерієм віднесення справи до справ адміністративної юрисдикції є наявність стороною у справі суб'єкта владних повноважень та виконання ним у спірних відносинах владних управлінських функцій у сфері публічно-правових відносин, дана справа є справою адміністративної юрисдикції та підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 4 Закону України № 2664 фінансовими послугами вважаються в тому числі послуги у сфері страхування.

Частиною 1 ст. 1 Закону України "Про страхування" від 07.03.1996 р. № 85 страхування - це вид цивільно-правових відносин щодо захисту майнових інтересів фізичних осіб та юридичних осіб у разі настання певних подій (страхових випадків), визначених договором страхування або чинним законодавством, за рахунок грошових фондів, що формуються шляхом сплати фізичними особами та юридичними особами страхових платежів (страхових внесків, страхових премій) та доходів від розміщення коштів цих фондів.

У статті 2 Закону України № 85 предметом безпосередньої діяльності страховика може бути лише страхування, перестрахування і фінансова діяльність, пов'язана з формуванням, розміщенням страхових резервів та їх управлінням.

Згідно з ч.1 ст. 12 Закону України № 85 перестрахування - страхування одним страховиком (цедентом, перестрахувальником) на визначених договором умовах ризику виконання частини своїх обов'язків перед страхувальником у іншого страховика (перестраховика) резидента або нерезидента, який має статус страховика або перестраховика, згідно з законодавством країни, в якій він зареєстрований.

Частиною 9 ст. 30 Закону України "Про страхування" фактичний запас платоспроможності (нетто-активи) страховика визначається вирахуванням із вартості майна (загальної суми активів) страховика суми нематеріальних активів і загальної суми зобов'язань, у тому числі страхових. Страхові зобов'язання приймаються рівними обсягам страхових резервів, які страховик зобов'язаний формувати у порядку, передбаченому цим Законом.

Відповідно до ч.ч.1, 2, 4, 5 ст. 31 Закону України "Про страхування" страхові резерви утворюються страховиками з метою забезпечення майбутніх виплат страхових сум і страхового відшкодування залежно від видів страхування (перестрахування).

Страховики зобов'язані формувати і вести облік страхових резервів у порядку та обсягах, встановлених цим Законом, станом на кожен день.

Страхові резерви в обсягах, що не перевищують технічних резервів, а для страхових компаній із страхування життя - математичних резервів, утворюються у тих валютах, в яких несуть відповідальність за своїми страховими зобов'язаннями.

Страхові резерви поділяються на технічні резерви і резерви із страхування життя (математичні резерви).

Згідно ч. 8 -9 ст. 31 Закону України "Про страхування" страховики зобов'язані формувати і вести облік таких технічних резервів за видами страхування (крім страхування життя):

незароблених премій (резерви премій), що включають частки від сум надходжень страхових платежів (страхових внесків, страхових премій), що відповідають страховим ризикам, які не минули на звітну дату;

збитків, що включають зарезервовані несплачені страхові суми та страхові відшкодування за відомими вимогами страхувальників, з яких не прийнято рішення щодо виплати або відмови у виплаті страхової суми чи страхового відшкодування.

Величина резервів незароблених премій на будь-яку звітну дату встановлюється залежно від часток надходжень сум страхових платежів (страхових премій, страхових внесків), які не можуть бути меншими 80 відсотків загальної суми надходжень страхових платежів (страхових премій, страхових внесків), з відповідних видів страхування у кожному місяці з попередніх дев'яти місяців (розрахунковий період) і обчислюється в такому порядку:

частки надходжень сум страхових платежів (страхових премій, страхових внесків) за перші три місяці розрахункового періоду множаться на одну четверту;

частки надходжень сум страхових платежів (страхових премій, страхових внесків) за наступні три місяці розрахункового періоду множаться на одну другу;

частки надходжень сум страхових платежів (страхових премій, страхових внесків) за останні три місяці розрахункового періоду множаться на три четвертих;

одержані добутки додаються.

У цьому разі останній місяць розрахункового періоду буде складатися із кількості днів на дату розрахунку.

Відповідно до 2.2 розділу IV "Нормативи диверсифікованості активів страховика" Положення про обов'язкові критерії та нормативи достатності, диверсифікованості та якості активів, якими представлені страхові резерви з видів страхування, інших, ніж страхування життя, затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 8 жовтня 2009 р. N 741, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18 листопада 2009 р. за N 1099/17115 банківські вклади (депозити), валютні вкладення згідно з валютою страхування - разом сума грошових коштів не більше 70 відсотків страхових резервів, при цьому в кожному банку не більше 20 відсотків страхових резервів.

Відомості про страхові резерви страховиків є звітними даними страховика.

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону України № 2664 фінансова установа зобов'язана вести облік своїх операцій та надавати звітність відповідно до вимог законів та нормативно-правових актів державних органів з питань регулювання діяльності фінансових установ та ринків фінансових послуг.

У частині 1 ст. 33 Закону України "Про страхування" страховики зобов'язані щоквартально подавати Уповноваженому органу фінансову звітність та інші звітні дані за формою, встановленою Уповноваженим органом, затверджені власником (уповноваженим ним органом) страховика, а також давати на запити Уповноваженого органу необхідні пояснення щодо звітних даних.

Відповідно до п.п. 2.1-2.3 Порядку складання звітних даних страховиків, затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 3 лютого 2004 р. N 39 (у редакції розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 15 вересня 2005 р. N 4619) зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23 квітня 2004 р. за N 517/9116, форми звітних даних складаються у вигляді документів, передбачених цим Порядком, у електронній та паперовій формах. Документи в електронній формі складаються шляхом заповнення українською мовою таблиць та форм, передбачених цим Порядком, за допомогою програмних засобів, які забезпечують формування файлів у форматі, визначеному Держфінпослуг.

За строками складання звітність поділяється на:

проміжну;

річну.

Проміжна звітність страховика складається щоквартально наростаючим підсумком із початку звітного періоду за станом на останній день кварталу. Щокварталу страховик складає такі форми звітності:

а) загальні відомості про страховика (додаток 1);

б) звіт про доходи та витрати страховика (додаток 2);

в) звіт про страхові платежі та виплати за структурними підрозділами страховика (додаток 3);

г) пояснювальну записку до звітних даних страховика (додаток 4);

ґ) проміжну фінансову звітність відповідно до вимог Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".

Пунктом 2.5 Порядку № 39 встановлено, що страховики складають документи, передбачені цим Порядком, та подають в електронній і паперовій формах до центрального апарату Держфінпослуг. Документи подаються, зокрема, проміжної звітності - до 25-го числа включно місяця, що настає за звітним кварталом.

Відповідно до звітних даних ПАТ "Страхова компанія "Юпітер-М" за 9 місяців 2013 року, а саме у таблиці 5 "Грошові кошти та їх еквіваленти" (на кінець звітного періоду) підпункту 6.3.3 пункту 6.3 розділу 6 звітних даних, обсяг вкладень (депозитів) в банківських установах складає 2 477,20 тис. грн., а саме:

ПАТ "Державний ощадний банк України" у розмірі 617,00 тис. грн.,

ПАТ "Інтеграл-Банк" у розмірі 1020,00 тис.грн.,

ПАТ "Імексбанк" у розмірі 1315,00 тис. грн.

Водночас, відповідно до інформації, наданої позивачем від 04.12.2013 № 391 як пояснення до акту про правопорушення законодавства про фінансові послуги від 28.11.2013 № 1292/13-10/13/3 встановлене наступне. ПАТ "Страхова компанія "Юпітер-М" при складанні звітності страховика станом на 30.09.2013 (за 9 місяців 2013 року) було допущено технічну помилку, а саме у таблиці 5 "Грошові кошти та їх еквіваленти" (на кінець звітного періоду)" підпункту 6.3.3 пункту 6,3 розділу 6 звітних даних не було відображено депозитний договір в АТ "Банк "Фінанси та кредит" на суму 150,00 тис. грн., про що свідчать копії Договору банківського вкладу "Класичний" № 13 від 10.02.2011, додатку № 13-4 від 28.08.2012 до Договору банківського вкладу "Класичний" № 13 від 10.02.2011, банківської виписки АТ "Банк "Фінанси та кредит" по особовому рахунку за період з 30.09.2013 по 30.09.2013. Зазначена інформація свідчить про надання Товариством (Позивачем) недостовірної інформації у звітних даних за 9 місяців 2013 року

Проте, у звітних даних позивача за вказаний період, у таблиці 5 «Грошові кошти та їх еквіваленти» (на кінець звітного періоду) підпункту 6.3.3 пункту 6.3 розділу 6 звітних даних вказано не обсяг вкладень (депозитів) в банківських установах, а вказані грошові кошти та їх еквіваленти на кінець звітного періоду (на 30.09.2013) в сумі 1869,10 грн., а саме зокрема на поточних рахунках -152,50 тис.грн., вклади в банках(депозити) -1 565тис.грн., ПАТ «Інтеграл-Банк» -700 тис.грн., ПАТ «Імексбанк» - 315 тис. грн., ПАТ «Імексбанк»-400 тис. грн., ПАТ «Імексбанк»- 150 тис. грн., готівка в касі 1,6 тис. грн.

Згідно з наданими поясненнями позивача до акту про правопорушення законодавства про фінансові послуги від 28.11.2013 № 1292/13-10/13/3 (справа закрита відповідачем) зазначив, що у таблиці 5 підпункту 6.3.3 пункту 6.3 розділу 6 "Умови забезпечення платоспроможності страховика за 9 місяців 2013 року" в результаті технічної помилки в перелік банківських вкладів не було включено депозитний договір з АТ "Банк "Фінанси та кредит" (ЄДРПОУ 26537861) на суму 150 тис. грн. (але сума грошових коштів та їх еквівалентів в розмірі 1 869,10 тис, грн. вказана вірно, з урахуванням даного депозитного договору на суму 150 тис, грн.), який включено до страхових резервів і врахований в рядках 1165, 1167 Балансу (Звіту про фінансовий стан) на 30.09.2013.

Позивачем страхові резерви на 30.09.2013 були сформовані в повному обсязі, в тому числі банківськими вкладами, які складають 2 477,20 тис.грн., а саме ПАТ "Державний ощадний банк України" у розмірі 617,00тис. грн.,

ПАТ "Інтеграл-Банк» у розмірі 855,10 тис.грн.,

ПАТ "Імексбанк" у розмірі 855,10 тис.грн.,

АТ "Банк "Фінанси та кредит" у розмірі 150,00 тис.грн.,

24.12.2013 вих. № 436 позивачем були надані пояснення, у яких зазначено, що станом на 30.09.2013 року страхові резерви були сформовані в повному обсязі, в тому числі банківськими вкладами, які також складають 2 477,20 тис. грн., а саме: ПАТ "Державний ощадний банк України" у розмірі 617,00тис. грн., ПАТ "Інтеграл-Банк» у розмірі 855,10 тис.грн., ПАТ "Імексбанк" у розмірі 855,10 тис.грн., АТ "Банк "Фінанси та кредит" у розмірі 150,00 тис.грн.,

Отже, з урахуванням вищезазначеного, обсяг вкладів (депозитів) за 9 місяців 2013 року в банківських установах складає 2 477,20 тис. грн. (депозит на суму 150.00 тис, грн.. розміщений в АТ "Банк "Фінанси та кредит", є складовою частиною даного обсягу вкладів ПАТ "Страхова компанія "Юпітер-М"), що підтверджується звітними даними Позивача, а також первинними документами, які були надані позивач відповідно до вимог Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" до матеріалів справи.

Депозит на суму 150,00 тис. грн., розміщений в АТ "Банк "Фінанси та кредит", не було зазначено у звітних даних в результаті технічної помилки, яку не можна кваліфікувати як надання недостовірної інформації, оскільки даний дефект проміжної звітності за 9 місяців 2013 року не є арифметичною або методологічною помилкою Позивача, не привів до будь-яких негативних наслідків.

Так, загальна сума страхових платежів позивача (згідно з уточнюючими даними) в розмірі 2 477,20 тис. грн. підтверджується наявними в матеріалах справи копіями договору банківського вкладу «Класичний» №13 від 10.02.2011, Додатком до цього Договору № 134 від 28.08.12.

Надання позивачем до АТ "Банк "Фінанси та кредит"суми грошових коштів (вклад) підтверджується випискою по особовому рахунку за період з 30.09.2013 по 30.09.2013р. на суму 150000,00 грн.

Таким чином, матеріалами справи підтверджується ведення позивачем господарської діяльності; складання фінансової звітності на підставі первинних документів бухгалтерського обліку відповідного періоду.

Отже дефект проміжної фінансової звітності позивача за 9 місяців 2013 року не є арифметичною або методологічною помилкою страховика; не призвів до негативних наслідків в частині здійснення перестрахування власних зобов'язань, їх сплати (перерахування) за договорами (ковер-нотами); не вплинув на своєчасність та добросовісність виконання позивачем як платником податку своїх обов'язків згідно вимог чинного законодавства.

Вказана помилка позивача не може бути тотожністю відсутності такої фінансової звітності або неналежним її веденням, недостовірності відомостей.

Некоректне відображення даних фінансової звітності позивачем у за 9 місяців 2013 року - є наслідком технічної помилки позивача.

Помилка позивача усунута ним самостійно; уточнюючі звітні дані складені позивачем на підставі даних бухгалтерського обліку за відповідний період і містять показники діяльності, що не суперечать один одному та є порівняними.

Відповідно до п.п. 1 п. 4.2 розділу 4 Положення про застосування Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України заходів впливу, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 13.11.2003 р. № 125, справу не може бути розпочато, а наявна в провадженні Справа підлягає закриттю в разі, якщо не доведено вчинення Особою порушення законодавства про фінансові послуги.

28.11.13 р. Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг за результатами акту № 1292/13-10/13/3 про порушення законодавства про фінансові послуги ПрАТ "Страхова компанія "Юпітер-М",встановлено що величина сформованих страхових резервів станом на 30.09.13 р. складає 4275,72 тис.грн., з них представлено банківськими вкладами (депозитами) - у розмірі 2477,20 тис.грн., що є порушенням на 30.09.13 р. вимог п.2.2 Положення про обовязкові критерії та нормативи достатності, диверсифікованості та якості активів, якими представлені страхові резерви з видів страхування, інших, ніж страхування життя, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 8.10.2009 р. № 741, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.11.2009 р. за № 1099/17115, банківські вклади (депозити), валютні вкладення згідно з валютою страхування - разом сума грошових коштів не більше 70 відсотків страхових резервів, при цьому в кожному банку не більше 20 відсотків страхових резервів.

Під час розгляду справи, Нацкомфінпослуг 12.12.2013 р. були враховані пояснення ПАТ "Страхова компанія "Юпітер-М" за вих. №391 від 04.12.13 надані до акту та уточнюючі документи за 9 місяців 2013 року. .

Відповідно до документів, наданих ПАТ "Страхова компанія "Юпітер-М" під час розгляду справи та відповідно до уточнюючих звітних даних станом на 30.09.2013 р. усунуті наслідки порушення вимог п. 2.2 Положення, відповідно до вимог якого до суми прийнятних активів, яка розраховується з метою дотримання нормативу достатності активів, якими представлені страхові резерви з видів страхування інших, ніж страхування життя, включаються банківські вклади (депозити) разом в сумі грошових коштів не більше 70 відсотків страхових резервів.

Так, 12.12.13 р. Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, на підставі абз.2 п.4.4 абз. 3 п. 4.21 розділу ІV положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженого розпорядженням Нацкомфінполсуг 20.11.2012 №2319, було винесено постанову № 364/13-12/13/3 про закриття справи про правопорушення законів та інших нормативно правових актів , що регулюють діяльність з надання фінансових послуг ПрАТ "Страхова компанія "Юпітер-М"у зв'язку з недоведеністю факту вчинення особою законодавства про фінансові послуги.

Тобто відповідачем винесено постанову № 6/13-16/13/3 від 14.01.14 р. про накладення штрафних санкцій за порушення законодавства в сфері фінансових послуг на ПрАТ "Страхова компанія "Юпітер-М" після закриття провадження по даній справі про вказане правопорушення за підстав самостійного усунення ПрАТ "Страхова компанія "Юпітер-М" допущеної помилки шляхом подання пояснень та уточнюючих звітних даних за 9 місяців 2013 року.

Відповідно до абз.11 ч. 1 ст. 40 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" у разі, якщо порушення та його наслідки усунені порушником самостійно до застосування заходів впливу, крім випадків, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону, Уповноважений орган не застосовує заходи впливу за таке порушення.

Доказів надання ПрАТ "Страхова компанія "Юпітер-М" недостовірних даних при складанні проміжної звітності за 9 місяців 2013 Нацкомфінпослуг в порядку ч. 1 ст. 71 КАС України не надано.

Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері фінансових послуг, № 6/13-16/13/3 від 14.01.14 р. про накладення штрафних санкцій на ПрАТ "Страхова компанія "Юпітер-М" є такою, що суперечить вимогам чинного законодавства, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

Під час прийняття постанови суд, зокрема, вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати (стаття 161 Кодексу адміністративного судочинства України).

Якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа) (частина перша статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України).

Тому суд стягує на користь позивача понесені витрати по сплаті судового збору на підставі платіжного доручення від 22.01.2014 № 70 у сумі 182,70 грн. з Державного бюджету України.

Згідно частини 2 статті 87 Кодексу адміністративного судочинства України порядок сплати судового збору встановлюється законом.

Частиною 3 статті 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 №3674-УІ вирішений порядок сплати судового збору під час подання адміністративного позову майнового характеру. А саме: під час подання адміністративного позову майнового характеру сплачується 10 відсотків розміру ставки судового збору. Решта суми судового збору стягується з позивача або відповідача пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимоги.

На підставі наведеного суд стягує з відповідача 90 відсотків розміру ставки судового збору 1644, 3 грн. в дохід Державного бюджету України.

В судовому засіданні 20.02.14 р. проголошено вступну та резолютивну частини постанови. В повному обсязі постанову складено 25.02.14 р.

Керуючись ст.ст. 94, 160-163, 167 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг № 6/13-16/13/3 від 14.01.2014 року про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Юпітер-М" (ЄДРПОУ 22321992) 182,70 грн. судового збору.

Стягнути з Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на користь Державного бюджету України 1644,3 грн. судового збору.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Головуючий суддя Латинін Ю.А.

Суддя Котарева Г.М.

Суддя Авдєєв М.П.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення20.02.2014
Оприлюднено27.02.2014
Номер документу37358391
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/772/14

Постанова від 20.02.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Латинін Ю.А.

Ухвала від 27.01.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Латинін Ю.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні