ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
17 лютого 2014 року 15:39 № 826/862/14
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Федорчука А.Б., при секретарі судового засідання Паньків В.В., розглянувши адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 доДержавної податкової інспекції у Голосіївському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві провизнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_2, ОСОБА_3
від відповідача: Денисенко Ю.О.
Відповідно до частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 17.02.2014 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
ВСТАНОВИВ:
Позивач, в особі ОСОБА_1, звернувся з позовом до Державної податкової інспекції у Голосіївському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві про визнання протиправними дій Державної податкової інспекції у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у м. Києві щодо проведення зустрічної звірки та складання акту № 249/3-22-70-36557270 від 28.03.2013 р. про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Петрон» (код за ЄДРПОУ 36557270) щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за квітень-травень 2012 року та акту № 371/3-22-20-36557270 від 16.05.2013 р. про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Петрон» код за ЄДРПОУ 36557270 щодо підтвердження господарських відносин платника податків з ТОВ «Конкорд-Ексім», код за ЄДРПОУ 36857538 за березень 2012 року; зобов'язати Державну податкову інспекцію у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у м. Києві вилучити із АС «Податковий блок» інформацію про результати зустрічної звірки оформленої актом № 249/3-22-70-36557270 від 28.03.2013 р. та актом № 371/3-22-20-36557270 від 16.05.2013 р.; зобов'язати Державну податкову інспекцію у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у м. Києві відновити в АС «Податковий блок» показники податкової звітності ТОВ «Петрон» код за ЄДРПОУ 36557270 за періоди вказані в акті № 249/3-22-70-36557270 від 28.03.2013 р. та акті № 371/3-22-20- 36557270 від 16.05.2013 р. шляхом внесення до АС «Податковий блок» даних зазначених у податковій звітності підприємства за відповідний період.
В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що відповідачем було порушено законодавчо встановлений порядок організації та проведення зустрічної звірки, а оскаржуваний акт було складено з порушенням вимог чинного законодавства України, що призвело до порушення його прав та законних інтересів.
Відповідач проти позову заперечував, вважаючи оскаржувані дії такими, що вчинені на підставі та на виконання норм діючого податкового законодавства України, просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд м. Києва,зазначає наступне.
Судом встановлено, що на підставі службового посвідчення від 05.06.2012 року серії НОМЕР_1, виданого Державною податковою інспекцією у Голосіївському районі м. Києва ДПС, згідно із п.73.5 ст.73 Податкового кодексу України, із змінами та доповненнями та п. 4.4 Наказу ДПС України від 22.04.2011 № 236 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок», Смірновою Наталією Іванівною, заступником начальника відділу спеціальних перевірок управління податкового контролю, ДПІ у Голосіївському районі м. Києва ДПС, здійснено відповідні заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ «Петрон» (код за ЄДРПОУ 36557270) щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за квітень-травень 2012 року. За результатом звірки було складено Акт від 28.03.2013 року № 249/3-22-70-36557270 (надалі по тексту Акт).
В Акті від 28.03.2013 року № 249/3-22-70-36557270 зазначено наступне: «Згідно бази даних ІС "Податковий Блок" стан ТОВ «Петрон» (код за ЄДРПОУ 36557270) - «ПРИПИНЕНО, АЛЕ НЕ ЗНЯТО З ОБЛІКУ» (госп.суд (визнання банкрутом)). Зустрічну звірку неможливо провести у зв'язку з тим, що ТОВ «Петрон» (код за ЄДРПОУ 36557270) не знаходиться за юридичною адресою: 8300, Київська область; м. Бориспіль, вул. Тельмана, буд. 37. Акт складено у приміщенні ДПІ у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у м. Києві за адресою: м. Київ, вул. Жилянська, 23.».
Крім того, в Акті від 28.03.2013 року № 249/3-22-70-36557270 було встановлено наступні порушення: ст.22 та ст.185, п.187.1 ст. 187, п. 198.1 статті 198. и. 198.2, 198,3 та п. 198.6 ст.198 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2756- VI із змінами та доповненнями, отже задекларовані податкові зобов'язання та податковий кредит по податку на додану вартість за звітний період: з 01.04.2012 р. по 31.05.2012 р. ТОВ «Петрон» підлягають зменшенню до 0.00 грн.
Відповідно до п.73.5 ст,73 Податкового кодексу України та п. 4.4 Наказу ДНА України від 22.04.2011 № 236 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок» На підставі службового посвідчення серії НОМЕР_2, виданого Державною податковою інспекцією у Голосіївському районі м. Києва ДПС, Андрійчук Галиною Ярославівною, головним державним податковим ревізором-інспектором відділу перевірок підприємств окремих галузей економіки управління податкового контролю ДПІ у Голосіївському районі м. Києва ДПС, інспектором податкової служби І рангу, проведено зустрічну звірку ТОВ "ПЕТРОН" код за ЄДРПОУ 36557270 щодо підтвердження господарських відносин платника податків з ТОВ "Конкорд-Ексім" код за ЄДРПОУ 36857538 за березень 2012р. За результатом звірки було складено Акт від 16.05.2013р. №371/3-22-20-36557270 (надалі по тексту Акт).
Повно та всебічно дослідивши наявні матеріали справи, а також норми чинного законодавства, суд прийшов до висновку про часткове обґрунтування позовних вимог виходячи з наступного.
В частині позовних вимог щодо визнання протиправними дій Державної податкової інспекції у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у м. Києві щодо проведення зустрічної звірки та складання акту № 249/3-22-70-36557270 від 28.03.2013 р. про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Петрон» (код за ЄДРПОУ 36557270) щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків за квітень-травень 2012 року та акту № 371/3-22-20-36557270 від 16.05.2013 р. про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Петрон» код за ЄДРПОУ 36557270 щодо підтвердження господарських відносин платника податків з ТОВ «Конкорд-Ексім», код за ЄДРПОУ 36857538 за березень 2012 року, Суд зазначає наступне.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі - Кодекс), він, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно пп.20.1.6. п.20.1. ст.20 Кодексу, органи державної податкової служби мають право, крім іншого, для здійснення функцій, визначених податковим законодавством, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, у порядку, визначеному цим Кодексом, інформацію, довідки, копії документів (засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності) про фінансово-господарську діяльність, отримувані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, дотриманням вимог іншого законодавства, здійснення контролю за яким покладено на органи державної податкової служби, а також фінансову та статистичну звітність, в порядку та на підставах, визначених цим Кодексом.
Пунктом 73.5 статті 73 Податкового кодексу України передбачено, що з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок визначає Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року №1232 (далі по тексту - Порядок).
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних.
Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.
Орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.
Згідно з пунктом 6 Порядку визначено, що у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку.
Відповідно до пункту 7 Порядку визначено, що за результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення.
З огляду на вказані правові норми вбачається, що проведення звірки - це дії по співставленню даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, за результатами здійснення яких складається довідка.
При цьому заходи, спрямовані на проведення зустрічної звірки, тобто, спрямовані на вчинення дій щодо співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, однак без фактичного здійснення таких дій, не можуть вважатись діями по проведенню зустрічної звірки.
Разом з тим, у межах спірних правовідносин ДПІ у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у м. Києві зустрічної звірки ТОВ "Петрон" не проведено, дії по співставленню даних первинних бухгалтерських та інших документів позивача не здійснено, відповідної довідки не складено, про що свідчить й сам Акт про неможливість проведення зустрічної звірки.
На переконання суду, незгода з висновками, викладеними в акті про неможливість проведення зустрічної звірки не є підставою для визнання протиправними дій, факт вчинення яких відсутній; відсутність дій сама по собі виключає їх протиправність.
Податковим органом на підставі акту про неможливість проведення зустрічної звірки податкові повідомлення-рішення не приймались.
Акт звірки органу державної податкової служби не є рішенням (актом індивідуальної дії) в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, він не є обов'язковим до виконання, сам по собі не тягне для позивача ніяких правових наслідків
Враховуючи викладене, судом не встановлено, а позивачем не доведено, що відповідачем вчинено протиправні дії по проведенню зустрічної звірки ТОВ "Петрон", відтак, у задоволенні позовних вимог у цій частині слід відмовити.
Аналогічна позиція викладена в Постанові Вищого адміністративного суду України від 20 червня 2013 р. по справі К/800/9399/13.
В частині позовних вимог щодо зобов'язати Державну податкову інспекцію у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у м. Києві вилучити із АС «Податковий блок» інформацію про результати зустрічної звірки оформленої актом № 249/3-22-70-36557270 від 28.03.2013 р. та актом № 371/3-22-20-36557270 від 16.05.2013 р.; зобов'язати Державну податкову інспекцію у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у м. Києві відновити в АС «Податковий блок» показники податкової звітності ТОВ «Петрон» код за ЄДРПОУ 36557270 за періоди вказані в акті № 249/3-22-70-36557270 від 28.03.2013 р. та акті № 371/3-22-20- 36557270 від 16.05.2013 р. шляхом внесення до АС «Податковий блок» даних зазначених у податковій звітності підприємства за відповідний період, Суд зазначає наступне.
Позивач зазначає, що за результатами складення вищевказаного Акта позивачу були відкориговані показники податкової звітності з податку на додану вартість за період березень - травень 2012 року.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.02.2008 року №262-р «Про заходи щодо удосконалення системи адміністрування податку на додану вартість» було розроблено систему автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту.
Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредит в розрізі контрагентів на рівні ДПА України є програмним продуктом, який було розроблено для реалізації Порядку взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 18.04.2008 року № 266.
За змістом пп. 2.10.3 п. 2.10 цього Порядку співставлення даних податкової звітності з податку на додану вартість з інформацією з інших джерел, а саме інформації кол. 2 розділу II Розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів, кол. 3 Розрахунку коригування сум ПДВ до податкової декларації з податку на додану вартість з даними Реєстру платників ПДВ здійснюється у складі автоматизованого контролю.
Відповідно до п. 2.14 цього Порядку інформація податкової звітності з податку на додану вартість надіслана до центральної бази даних податкової звітності, у розрізі контрагентів підлягає співставленню засобами системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України з метою виявлення платників ПДВ, якими занижено суму податкових зобов'язань або завищено суму податкового кредиту.
Пунктом 2.21 Порядку передбачено, що підсумки перевірок за результатами автоматизованого співставлення податкової звітності з ПДВ на центральному рівні відображаються в описовій частині акта перевірки (камеральної, документальної невиїзної, планової, позапланової перевірки) або довідки у розрізі періодів та операцій з одним контрагентом та фіксуються в АС "Аудит". По мірі підписання актів перевірки та узгодження податкових зобов'язань, визначених податковим повідомленням-рішенням. прийнятим за результатами таких перевірок, уточнюються результати автоматизованого співставлення на центральному рівні податкової звітності з ПДВ за поданням підрозділу, яким завершено процедуру такого узгодження та яким прийнято таке повідомлення-рішення.
Згідно з пунктом 4.15 Порядку, якщо платником ПДВ (постачальником) до податкових зобов'язань включено суму ПДВ меншу, ніж контрагентом (отримувачем) до податкового кредиту, працівники підрозділу оподаткування юридичних, фізичних осіб орган ДПС, на обліку якого знаходиться платник ПДВ (постачальник), та органу ДПС, на обліку якого знаходиться платник ПДВ (отримувач), відповідно до пункту 3 статті 11, пункту 3статті 11 Закону № 509 звертаються в письмовій формі до таких платників ПДВ щодо одержання пояснень та їх документальних підтверджень (перелік документів, що затребується у платника ПДВ, передбачений пунктом 4.2 Порядку) з метою встановлення причин розбіжностей даних, що містяться у поданій ними податковій звітності з податку на додану вартість, виявлених під час камеральної перевірки, та/або за результатами автоматизованого співставлення.
Наведені законодавчі положення дають підстави для висновку про те, що процес зіставлення даних податкової звітності з ПДВ у розрізі контрагентів є формальним рівнем податкового контролю, на стадії якого податковий орган фактично порівнює задекларовані контрагентами кореспондуючі суми податкових зобов'язань та податкового кредиту з метою оперативного виявлення платників, що підлягають документальній перевірці.
Зазначений етап контрольно-перевірочної роботи не передбачає здійснення податковим органом оцінки дотримання платником вимог податкового законодавства та аналізу змісту та характеру правовідносин, що стали підставою для формування даних податкового обліку платника. Адже питання правильності відображення платником в обліку проведених господарських операцій досліджуються податковим органом при проведенні податкової перевірки платника з дослідженням фінансово-господарських документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податку.
Відповідно до змісту Акта та наданих відповідачем пояснень судом встановлено, що інформацію Акта відповідач вніс до інформаційної системи, зокрема інформацію щодо податкових зобов'язань Товариства за березень - травень 2012 року.
Наведене, на думку суду, фактично свідчить, що відповідач змінив дані, задекларовані Товариством у податкових деклараціях за період з березня по травень 2012 року, що суперечить загальним засадам оподаткування та нормам Податкового кодексу України.
При цьому, як вбачається з інформаційного повідомлення на офіційному порталі Міністерства доходів і зборів України (http://minrd.gov.ua/modernizatsiya-dps-ukraini/povidomlenia_/2013-rik-/88461.html) систему "Податковий блок" введено в експлуатацію в органах податкової служби з 01 січня 2013 року згідно наказу Державної податкової служби України від 24 грудня 2012 року №1197.
З урахуванням того, що висновки Актів про неможливість проведення зустрічної звірки не можуть бути підставою для внесення змін до податкової звітності з податку на додану вартість та враховуючи помилковість висновків Акта про неможливість проведення зустрічної звірки суд приходить до висновку, що Податковий орган зобов'язаний вилучити з інформаційної системи "Податковий блок" інформацію, внесену на підставі Актів про неможливість проведення зустрічної звірки, та про необхідність задоволення позовних вимог у даній частині.
Аналогічна позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 13 лютого 2013 року №К/9991/74156/12.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи вищенаведене, суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог частково.
Керуючись ст.ст. 69, 70 71, 158-163,167 КАС України, Окружний адміністративний суд м. Києва, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Адміністративний позов задоволено частково.
2. Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у м. Києві вилучити із АС «Податковий блок» інформацію про результати зустрічної звірки оформленої актом № 249/3-22-70-36557270 від 28.03.2013 р. та актом № 371/3-22-20-36557270 від 16.05.2013 р.
3. Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у м. Києві відновити в АС «Податковий блок» показники податкової звітності ТОВ «Петрон» код за ЄДРПОУ 36557270 за періоди вказані в акті № 249/3-22-70-36557270 від 28.03.2013 р. та акті № 371/3-22-20- 36557270 від 16.05.2013 р. шляхом внесення до АС «Податковий блок» даних зазначених у податковій звітності підприємства за відповідний період.
4. В іншій частині позовних вимог відмовити.
Постанова відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя А.Б. Федорчук
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2014 |
Оприлюднено | 28.02.2014 |
Номер документу | 37387438 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Федорчук А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні