ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
ПОСТАНОВА
Іменем України
17 лютого 2014 року місто Севастополь 11 год. 29 хв. Справа №827/127/14-а
Окружний адміністративний суд міста Севастополя у складі:
судді - Водяхіна С.А.,
секретар - Прокопенко О.О.,
за участю:
представника позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Порт Лебяжий Лтд» - Макаєва Валерія Ігоровича, паспорт серії НОМЕР_1, виданий Ленінським РВ УМВС України в м. Севастополі 17 жовтня 2000 року, довіреність від 08 січня 2014 року б/н;
представника відповідача - Головного управління Держземагенства у м. Севастополі - Карпухіна Олексія Леонідовича, паспорт серії НОМЕР_2, виданий Ленінським РВ УМВС України в м. Севастополі 20 вересня 2002 року, довіреність від 10 вересня 2013 року № 8-1-6/4408,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Порт Лебяжий Лтд» до Головного управління Держземагенства у м. Севастополі про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
У січні 2014 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Порт Лебяжий Лтд» звернулось до Окружного адміністративного суду м. Севастополя з позовом до Головного управління Держземагенства у м. Севастополі про визнання протиправними дій в частині застосування у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 21 червня 2013 року № 885-3.1/5 до земельної ділянки загальною площею 9, 5732 га, кадастровий номер: 8536400000:04:005:0037, що знаходиться у користуванні ТОВ «Порт Лебяжий Лтд» на підставі договору оренди земельної ділянки, коефіцієнту функціональне використання земельної ділянки - 1; зобов'язання відповідача видати ТОВ «Порт Лебяжий Лтд» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 9, 5732 га, кадастровий номер: 8536400000:04:005:0037 із застосуванням змішаного коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки: 1 (один) - для земель транспорту та зв'язку на площу 1, 3374га та 0,1 - для інших відкритих земель в межах населеного пункту - на площу 8, 2358га.
Позов обґрунтовано тим, що відповідачем при визначенні нормативної грошової оцінки земельних ділянок позивачу застосовано коефіцієнт функціонального використання, який не відповідає діючому законодавству, чим були порушені права позивача.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та наполягав на їх задоволенні з підстав викладених у позові.
Представник відповідача проти задоволення адміністративного позову заперечував.
Заслухавши доводи представників сторін, встановивши обставини справи, дослідивши докази, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення проти позову, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що Севастопольською міською Радою 10 квітня 2007 року було прийнято рішення № 1864 про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «Порт Лебяжий Лтд» в оренду строком на 25 років земельної ділянки площею 9,5732 га (у тому числі 0,2271 га - охоронна зона електрокабеля, 0,0307 га - охоронна зона комунікаційного коридору) без зміни меж, площею та цільового призначення земельної ділянки, для обслуговування та реконструкції існуючих будинків та споруд виробничо-складського комплексу на Західному берегу Камишової бухти, № 7-а, з віднесенням цих земель до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
25 травня 2007 року між Севастопольською міською Радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Порт Лебяжий Лтд» було укладено договір оренди земельної ділянки площею 9,5732 га для реконструкції та обслуговування існуючих будинків та споруд виробничо-складського комплексу з віднесенням цих земель до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що знаходиться за адресою: м. Севастополь, Західний берег Камишової бухти, № 7-а.
Договір оренди земельної ділянки від 25 травня 2007 року зареєстрований в Севастопольській міській філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам" 11 червня 2007 року за № 040765900092.
21 червня 2013 року Головним управлінням Держземагенства у місті Севастополі позивачу видано витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, відповідно до яких нормативна грошова оцінка земельної ділянки встановлена з коефіцієнтом 1,0 до всієї площі земельної ділянки (землі транспорту, зв'язку).
Зазначений витяг було направлено на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Порт Лебяжий Лтд» листом Головного управління Держземагенства у м. Севастополі від 25 червня 2013 року за вих. № 8-5-1/3102 та отримано позивачем 01 липня 2013 року за вх. № 40.
Згідно зі статтею 269 Податкового кодексу України платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України визначено, що об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, згідно зі статтею 274 Податкового кодексу України, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 275.3 статті 275 Податкового кодексу України ставки податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь та земель лісогосподарського призначення) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради виходячи із ставок податку, встановлених пунктом 275.1 цієї статті, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки, але не більше трикратного розміру цих ставок податку, з урахуванням коефіцієнтів, установлених пунктом 275.2 цієї статті.
Згідно з пунктом 286.1 статті 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Відповідні центральні органи виконавчої влади з питань земельних ресурсів та державної реєстрації речових прав на нерухоме майно щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = [І - 10]:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 110 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 110. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу державної податкової служби і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Статтею 19 Земельного кодексу України передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Відповідно до частин першої, п'ятої статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Згідно з частинами першою, третьою, п'ятою статті 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Законом України «Про оцінку земель» визначені правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Статтею 1 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Частинами четвертою та п'ятою статті 5 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до частини першої статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Частинами першою та другою статті 20 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно зі статтею 23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Постановою Кабінету міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 затверджена Методика нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (далі - Методика № 213).
Розділом 3 Методики № 213 встановлений порядок визначення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів за встановленою формулою, згідно з якою враховується коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову чи громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо).
Наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року за №18/15/21/11 затверджений Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (далі - Порядок № 18/15/21/11).
Відповідно до пункту 3.3 розділу 3 Порядку № 18/15/21/11 нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою, зокрема з урахуванням коефіцієнту Кф, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо).
Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) визначені згідно із Додатком 1 до Порядку № 18/15/21/11.
Так, відповідно до таблиці 1.1 додатку 1 Порядку № 18/15/21/11 для земель транспорту, зв'язку визначено коефіцієнт 1,0.
Крім того, відповідно до зазначеної таблиці для інших відкритих (незабудованих) земель в межах населеного пункту застосовується коефіцієнт 0,1.
Згідно з пунктом 3.5 розділу 3 Порядку 18/15/21/11 віднесення земельної ділянки до категорії земель за функціональним використанням проводиться відповідно до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої наказом Держкомстату України від 05 листопада 1998 року № 377, згідно з якою значення коефіцієнта Кф, що застосовується при розрахунку нормативної грошової оцінки, залежить від видів економічної діяльності підприємства і характеризує прибутковість здійснюваних видів економічної діяльності в межах земельних ділянок.
Коефіцієнт функціонального використання для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.
З аналізу зазначених норм законодавства вбачається, що категорії земель України поділяються за цільовим призначенням та за функцією використання. При цьому, грошова оцінка земельної ділянки, у тому числі коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, залежить від прибутковості виду економічної діяльності, що здійснюється з використанням конкретної земельної ділянки. Крім того, земельна ділянка може включати до себе частини земельної ділянки різного функціонального використання, коефіцієнт функціонального використання для яких визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельного ділянки змішаного використання.
У ході судового розгляду справи судом встановлено, що відповідно до пункту 2.2 розділу 2 договору оренди земельної ділянки від 25 травня 2007 року у відповідності до кадастрового плану на земельній ділянці розташовані капітальні споруди - на площі 1,3374 га, під проїздами, проходами та майданчиками - 8 2358 га.
Згідно з розробленою технічною документацією зі землеустрою у частині встановлення меж у натурі (на місцевості) зі складення документів, що посвідчують право на земельну ділянку для обслуговування, реконструкції та будівництва будинків та споруд виробничо-складського комплексу за адресою: Західний берег Камишової бухти, № 7-а, зазначена земельна ділянка відноситься до п. 1.10.5 - землі, що надані для підприємств іншої промисловості та до графи 44 форми 6-зем. (змішане використання).
Відповідно до експлікації по землекористувачам та земельним угіддям за формою 6-зем. під будівлями знаходиться 1,3374 га земельної ділянки, під проїздами, проходами та майданчиками - 8,2358 га.
Відповідно до частини першої статті 65 Земельного кодексу України землями промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності.
Згідно з довідкою № 16-364-7969 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України основними видами діяльності за КВЕД Товариства з обмеженою відповідальністю «Порт Лебяжий Лтд» є: 63.22.0 - функціонування інфраструктури водного транспорту, 35.11.0 - будування та ремонт суден, 45.24.1 - будівництво водних споруд, 63.11.0 - транспортного оброблення вантажів.
Отже, земельна ділянка, що передана позивачу у користування, за цільовим призначенням та за функцією використання відносять до земель транспорту, зв'язку зі змішаним використанням.
Таким чином, при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передана у користування позивачу, відповідачем протиправно було застосовано коефіцієнт функціонального використання 1,00 до всієї земельної ділянки площею 9,5732 га (кадастровий номер:8536400000:04:005:0037) без визначення середньозваженого (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання, застосувавши для землі площею 1,3374 га коефіцієнт - 1,0, для земельної ділянки площею 8,2358 га - 0,1 га.
За таких обставин, Головним управлінням Держземагенства у м. Севастополі було порушено вимоги порядку № 18/15/21/11 щодо застосування середньозваженого значення коефіцієнту до ділянки змішаного використання, що призвело до порушення прав позивача, які підлягають поновленню.
Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Згідно зі статтею 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах та відповідно до законів України.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі частиною другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Проте, відповідач не надав суду доказів того, що застосовуючи при розрахунку нормативної грошової оцінки земель коефіцієнт функціонального використання 1,0 для всієї земельної ділянки площею 9,5732 га він діяв у порядку, спосіб та у межах повноважень, що передбачені нормами діючого законодавства.
Доводи представника відповідача не знайшли свого підтвердження та спростовані фактичними обставинами та доказами, встановленими судом.
За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).
Керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В :
Позов задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Держземагентства у місті Севастополі із застосування у витязі з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 21 червня 2013 року № 885-3.1/5 до земельної ділянки загальною площею 9, 5732 га, кадастровий номер: 8536400000:04:005:0037, що знаходиться у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю «Порт Лебяжий Лтд», коефіцієнту функціональне використання земельної ділянки - 1,0.
Зобов'язати Головне управління Держземагенства у м. Севастополі провести перерахунок нормативної грошової оцінки та видати Товариству з обмеженою відповідальністю «Порт Лебяжий Лтд» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 9, 5732 га, кадастровий номер: 8536400000:04:005:0037 із застосуванням змішаного коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки: 1,0 - для земель транспорту та зв'язку на площу 1, 3374 га та 0,1 - для інших відкритих земель в межах населеного пункту - на площу 8, 2358 га.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Порт Лебяжий Лтд» судовий збір у розмірі 68 (шістдесят вісім) гривень 82 копійки.
Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України, та може бути оскаржена до Севастопольського апеляційного адміністративного суду у порядку і строки, передбачені статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст постанови відповідно до частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України складено 21 лютого 2014 року.
Суддя С.А. Водяхін
Суд | Окружний адміністративний суд міста Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2014 |
Оприлюднено | 05.03.2014 |
Номер документу | 37405424 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Севастополя
Водяхін С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні