cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
27 лютого 2014 року Справа № 913/284/14
Провадження № 15пн/913/284/14
За позовом прокурора Антрацитівського району Луганської області , м.Антрацит Луганської області
в інтересах держави в особі:
позивача - Головного управління Держземагентства у Луганській області, м.Луганськ
до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Донбасенергоресурси", м.Красний Луч Луганської області
про зобов'язання звільнити самовільно зайняті земельні ділянки та привести їх у придатний для використання стан
Суддя Смола С.В.
Секретар судового засідання Данилкіна Н.В.
У засіданні брали участь:
від заявника - Голоденко К.О. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 020155 від 03.09.2013;
від позивача - Ковальов Д.М. - головний спеціаліст юридичного відділу, довіреність № 31-12-0.8-140/2-14 від 10.01.2014;
від відповідача - не прибув.
СУТЬ СПОРУ:
Прокурором Антрацитівського району Луганської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства у Луганській області заявлено вимогу про зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Донбасенергоресурси" звільнити самовільно зайняті земельні ділянки загальною площею 2,1 га на землях сільськогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району та привести земельна ділянки загальною площею 0,06 га на землях сільськогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району у придатний для використання стан.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 30.01.2014 було порушено провадження у справі та її розгляд призначений на 13.02.2014.
Поясненням № 284вих-14 від 12.02.2014 прокурор зазначив, що саме за результатами перевірки Державною інспекцією сільського господарства в луганській області складено та оформлено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 29.04.2013 , протокол про дотримання вимог земельного законодавства від 29.04.2013, протокол про адміністративне правопорушення та припис про усунення порушення земельного законодавства, які передбачають факт самовільного зайняття земельної ділянки площею 2,1 га, відсутність документів, що посвідчують право власності чи право користування на земельну ділянку, відсутність спеціального дозволу органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки (у випадках передбачених чинним законодавством) та не виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з порушенням ґрунтового покриву (у разі здійснення даних робіт).
Позивач поясненням № 9-12-0.8.-995/2-14 від 13.02.2014 зазначив, що 29.01.2014 Головним управлінням видано наказ № ЛГ/4420355900:18:003/00000013 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, зміни цільового призначення та передачі земельних ділянок в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Донбасенергоресурси" для будівництва та розміщення промислових майданчиків з видобування кам'яного вугілля", яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок відповідачу для будівництва та розміщення промислових майданчиків з видобування кам'яного вугілля загальною площею 2,0000 га, розташованих за межами населених пунктів на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Краснокутській селищній раді Антрацитівського району Луганської області за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 13.02.2014 розгляд справи відкладений н 27.02.2014.
Заявою про зміну предмету позову від 19.02.2014 № 470 вих14 прокурор просив зобов'язати відповідача привести земельні ділянки загальною площею 0,06 га на землях сільськогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району Луганської області у придатний для використання стан шляхом проведення рекультивації вищевказаних земельних ділянок.
Дана заява відповідно до приписів ст.22 Господарського процесуального кодексу України приймається судом до розгляду.
Листом від 11.02.2014 № 375 вих-14 прокурор зазначив, що приведення у придатний для використання стан - це здійснення комплексу організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель, тобто здійснення рекультивації відповідно до ст.166 Земельного кодексу України.
Клопотанням від 26.02.2014 № 176-284 вих-14 прокурор зазначив, що п.3 прохальної частини позовної заяви відображено не коректно, а тому позовні вимоги є наступними: зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Донбасенергоресурси" звільнити самовільно зайняті земельні ділянки загальною площею 2,1 га на землях сільськогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району; зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Донбасенергоресурси" привести земельні ділянки загальною площею 0,06га на землях сільськогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району у придатний для використання стан шляхом проведення рекультивації.
Суд вважає вказане клопотання письмовими поясненнями і в подальшому розглядає справу з їх урахуванням.
Позивач в судовому засіданні 27.02.2014 підтримав позовні вимоги з урахуванням заяви прокурора про зміну предмету позову та повідомив, що до теперішнього часу відповідні договори оренди відносно спірних земельних ділянок не укладені.
Відповідач не скористався своїм правом, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, не забезпечив участі повноважного представника у судовому засіданні, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Згідно до п.п. 3.9.1, 3.9.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 17096049 місцезнаходженням відповідача є: вул.Магістральна, б.41, кв.17, м.Красний Луч Луганської області. На вказану адресу господарський суд і надсилав поштову кореспонденцію.
Відповідно до п.3.1 постанови пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи-підприємця визначається на підставі відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (ст.17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців").
Згідно з ст.18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 №755-IV якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Також відповідач не надав суду відзив на позовну заяву, не забезпечив явку представника у судове засідання, не надання відзиву на позовну заяву та не прибуття у судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті.
Згідно положень ст.75 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
У судовому засіданні 27.02.2014 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та позивача, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатися до суду в передбачених законом випадках.
Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Підставою звернення прокурора Антрацитвського району Луганської області з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства у Луганській області є наступне.
Державною інспекцією сільського господарства в Луганській області у період з 18.04.2013 по 29.04.2013 проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю "Донбасенергоресурси" при використанні земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району.
За результатами перевірки було складено відповідний акт від 29.04.2013, яким встановлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Донбасенергоресурси" всупереч вимог ст.ст.125, 126 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки на землях сільськогосподарського призначення загальною площею 2,1 га під розміщення промислових майданчиків з видобування кам'яного вугілля, а також встановлений факт зняття та перенесення родючого шару грунту земельних ділянок без спеціального дозволу загальною площею 0,06 га на землях сільськогосподарського призначення.
З метою усунення виявлених порушень керівнику Товариства з обмеженою відповідальністю "Донбасенергоресурси" внесено відповідні приписи від 14.05.2013 № 000862 та № 000863.
Також керівника відповідача Попову Т.О. було притягнуто до адміністративної відповідальності, про що складено протоколи про адміністративне правопорушення від 14.05.2013 № 000547 і № 000547, винесено постанови про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу від 14.05.2013 № 0018 та № 0019.
В ході повторної перевірки, яка проведена 14.06.2013, було встановлено факт невиконання керівником відповідача приписів від 14.05.2013 № 000862 та № 000863, у зв'язку з чим внесено повторний припис від 14.06.2013 № 000890 та повторно притягнуто Попову Т.О. до адміністративної відповідальності.
Накладені штрафи сплачені керівником Товариства з обмеженою відповідальністю "Донбасенергоресурси" Поповою Т.О. добровільно.
Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора Антрацитівського району Луганської області в інтересах держави в особі позивача, оскільки останній відповідно до Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого указом Президента України від 08.04.2011 № 445 є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, а також наділене правом щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення, з даним позовом до суду.
Відповідно до ст.2 Закону України "Про охорону земель" об'єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України.
В ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" дається визначення самовільного зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Відповідно до ст.168 Земельного кодексу України ґрунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. При здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.
Згідно ст.212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється а рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.
В ч.1 ст.166 Земельного кодексу України дається визначення рекультивації земель - це комплекс організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель.
Частиною 2 зазначеної статті передбачено, що землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід та у гідрологічному режимі внаслідок проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, підлягають рекультивації.
Відповідно до ст.211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за самовільне зайняття земельних ділянок та невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.
Відповідно до п.2.3 наказу Державного агентства земельних ресурсів України, Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту)без спеціального дозволу" від 12.09.2007 № 110 шкода (збитки), що заподіяні на земельних ділянках державної та комунальної власності, які надані у користування чи передані у власність юридичних та фізичних осіб, внаслідок їх використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, якщо порушення вчинено власником чи користувачем земельної ділянки, повинна бути відшкодована державі та територіальній громаді.
Згідно довідки Управління Держземагентства в Антрацитівському районі від 10.02.2014 № 01-08/550 спірні земельні ділянки (сім ділянок загальною площею 2,1 га згідно План-схеми, яка додається, з них: ділянка № 1 площею 0,2 га - кам'янисті місця, ділянка № 2 площею 0,2 га - кам'янисті місця, ділянка № 3 площею 0,42 га - кам'янисті місця, ділянка № 4 площею 0,2 га - кам'янисті місця, ділянка № 5 площею 0,42 га - кам'янисті місця, ділянка № 6 площею 0,33 га - кам'янисті місця, ділянка № 7 площею 0,33 га - кам'янисті місця, які розташовані з заходу на схід одна від одної) відносяться до земель сільськогосподарського призначення державної власності, перебувають у запасі та розташовані за межами населених пунктів на відстані 1500 м в північному напрямку від селища Красний Кут.
Прокурор в позовній заяві зазначив та підтвердив відповідними квитанціями (а.с.27 на звороті, 32), що шкода, заподіяна відповідачем державі внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок та зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу в загальній сумі 2510 грн 60 коп. сплачена останнім у повному обсязі.
Враховуючи викладені приписи законодавства та обставини справи, суд дійшов висновку, що прокурором Антрацитівського району Луганської області доведено факт самовільного зайняття відповідачем земельних ділянок і зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Відповідач позов не оспорив, доказів звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок загальною площею 2,1 га та приведення земельних ділянок загальною площею 0,06 га у придатний для використання стан суду не подав.
Судовий збір покладається на відповідача, враховуючи приписи ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст.44, 49, 75, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов прокурора Антрацитівського району Луганської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства у Луганській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Донбасенергоресурси" задовольнити повністю.
2. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Донбасенергоресурси", вул.Магістральна, б.41, кв.17, м.Красний Луч Луганської області, ідентифікаційний код 31370822:
- звільнити самовільно зайняті земельні ділянки загальною площею 2,1 га на землях сільськогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району Луганської області;
- привести земельні ділянки загальною площею 0,06 га на землях сільськогосподарського призначення на території Краснокутської селищної ради Антрацитівського району Луганської області у придатний для використання стан шляхом проведення рекультивації, про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Донбасенергоресурси", вул.Магістральна, б.41, кв.17, м.Красний Луч Луганської області, ідентифікаційний код 31370822, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 2436 грн. 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Антрацитівській об'єднаній Державній податковій інспекції Головного управління Міндоходів у Луганській області.
Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 04.03.2014.
Суддя С.В. Смола
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2014 |
Оприлюднено | 04.03.2014 |
Номер документу | 37432547 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Смола С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні