Ухвала
від 13.09.2012 по справі 9101/26541/2011
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" вересня 2012 р. справа № 2а-1782/10/1170

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Юхименка О.В.

суддів: Мельника В.В. Нагорної Л.М.

за участю секретаря судового засідання: Бембінек Я.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні

апеляційну скаргу Кіровоградської об'єднаної Державної податкової інспекції

на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду

від 03 грудня 2010 року

у справі № 2а-1782/10/1170

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Промес-Ком»,

вул. Глінки, 3, м. Кіровоград, 25013;

до відповідача Кіровоградської об'єднаної Державної податкової інспекції,

вул. Глінки, 2, м. Кіровоград, 25009;

про скасування актів та визнання протиправними дій, -

встановив: Товариством з обмеженою відповідальністю «Промес-Ком» подано позов до Кіровоградської об'єднаної Державної податкової інспекції про скасування податкових повідомлень-рішень №№ 0000612300 і 0000622300; визнання протиправними дій по визнанню правочинів нікчемними; визнання недостовірними відомостей, викладених Кіровоградською ОДПІ у пункті 2.9 Акту перевірки; зобов'язання Кіровоградської ОДПІ спростувати недостовірні відомості шляхом відкликання пункту 2.9 та пунктів 1, 2, 3 Акта перевірки від 29 квітня 2010 року.

Кіровоградський окружний адміністративний суд (суддя Ясенова Т.І.) своєю постановою від 03 грудня 2010 року позов задовольнив частково.

Скасував податкові повідомлення-рішення №№ 0000612300 і 0000622300.

Визнав протиправними дії по визнанню правочинів нікчемними.

Постанова суду мотивована тим, що в матеріалах справи наявні договір про надання посередницьких послуг, платіжні документи, акт приймання-передачі виконаних робіт відповідає вимогам статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року N 996-XIV і сумнівів в його достовірності не викликає.

Крім того, укладені Позивачем з контрагентами угоди не визнані судом недійсними і їх недійсність прямо не встановлена Законом.

Не погоджуючись з прийнятим у справі судовим актом, у поданій апеляційній скарзі Державна податкова інспекція, Відповідач, вказує на неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; порушення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги її заявник посилається на те, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Промес-Ком» не було надано до перевірки документів (товарно-транспортні накладні з відмітками про передачу та отримання товару), що підтверджували б факт перевезення обладнання, зерна, цукру та ін. Відповідно наданих документів немає можливості встановити вид транспорту, розмір витрат, особі, яка понесла дані витрати, можливість здійснення господарських операцій.

З огляду на викладене, договори, укладені Товариством з постачальниками, не спричиняють реального настання правових наслідків.

Крім того, відсутні будь-які документи, які б підтверджували пов'язаність витрат на посередницькі послуги від ПП «Транс-ВМ» з власною господарською діяльністю Товариства з обмеженою відповідальністю «Промес-Ком».

Просить постанову окружного адміністративного суду скасувати та ухвалити нове рішення. У позові відмовити.

Процесуальним правом на участь представника в судовому засіданні Відповідач не скористався. Про дату, час та місце судового розгляду повідомлявся у встановленому порядку.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Промес-Ком», Позивач, скаргу оспорив. В запереченнях на апеляційну скаргу вказує на те, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Судовий розгляд адміністративної справи здійснювався з повним фіксуванням судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Обставини справи: Як встановлено судом першої інстанції, стосовно чого спір між сторонами відсутній, в період з 06.03.2008р. по 19.04.2010р., уповноваженими фахівцями держподаткінспекції проведена виїзна планова документальна перевірка фінансово-господарської діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Промес-Ком», код за ЄДРПОУ 33877876, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2008р. по 31.12.2009р.

За результатами перевірки 29.04.2010р. складений акт № 40/23-00/33877876.

В акті перевірки вчинено запис про укладання Товариством з обмеженою відповідальністю «Промес-Ком» із зазначеними в акті контрагентами правочинів, які не спрямовані на реальне настання правових наслідків - нікчемні правочини.

Крім того, перевіркою встановлено порушення -

пункту 5.1, підпункту 5.2.1 пункту 5.2, підпункту 5.3.9 пункту 5.3 статті 5, підпункту 11.3.1 пункту 11.3 статті 11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28 грудня 1994 року N 334/94-ВР, в редакції Закону N 283/97-ВР від 22.05.97р. (334/94-ВР);

підпункту 7.4.1, підпункту 7.4.4, підпункту 7.4.5 пункту 7.4 статті 7 Закону України «Про податок на додану вартість» від 3 квітня 1997 року N 168/97-ВР (168/97-ВР),

за позицією фахівців держподаткінспекції, пов'язаність отриманих від ПП «Транс-ВМ» посередницьких послуг з власною господарською діяльністю Позивача не доведена.

На підставі Акта перевірки, 17 травня 2010 року керівником ДПІ прийняті повідомлення-рішення №№ 0000612300 і 0000622300.

Згідно з підпунктом 4.2.2 б) пункту 4.2 статті 4 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21 грудня 2000 року N 2181-III (2181-14), Товариству з обмеженою відповідальністю «Промес-Ком» визначено суми податкових зобов'язань за платежем:

3014010100, податок на додану вартість, у розмірі 33.450,00 грн., в їх числі 22.300,00 грн. за основним платежем та 11.150,00 грн. штрафні (фінансові) санкції;

3011021000, податок на прибуток, у розмірі 41.813,00 грн., в їх числі 27.875,00 грн. за основним платежем та 13.938,00 грн. штрафні (фінансові) санкції;

відповідно.

Скасування податкових повідомлень-рішень №№ 0000612300 і 0000622300; визнання протиправними дій по визнанню правочинів нікчемними; визнання недостовірними відомостей, викладених Кіровоградською ОДПІ у пункті 2.9 Акту перевірки; зобов'язання Кіровоградської ОДПІ спростувати недостовірні відомості шляхом відкликання пункту 2.9 та пунктів 1, 2, 3 Акта перевірки від 29 квітня 2010 року; стали предметом судового позову.

Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при винесені оскарженої постанови, виходить з наступного.

За змістом пункту 5.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» (334/94-ВР), валові витрати виробництва та обігу - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності.

Слід також зазначити, що пунктом 1.32 статті 1 Закону (334/94-ВР), визначена під терміном господарської діяльності будь-яка діяльність особи, направлена на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою.

Таким чином, пункт 5.1 пов'язує віднесення до складу валових витрат із призначенням таких витрат для використання у господарській діяльності.

У відповідності з підпунктом 5.2.1 Закону (334/94-ВР) до складу валових витрат включаються: суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці, у тому числі витрати з придбання електричної енергії, з урахуванням обмежень, установлених пунктами 5.3-5.7 цієї статті.

Термін «у зв'язку з», що вживається у підпункті 5.2.1 Закону, дозволяє застосовувати цю норму до витрат, пов'язаність із підготовкою, організацією, веденням виробництва яких є переконливим та беззаперечно встановленим судом юридичним фактом реальної дійсності - конкретною обставиною, передбаченою нормами податкового права, що спричиняє певні юридичні наслідки.

Товариством з обмеженою відповідальністю віднесено до складу валових витрат надані ПП «Транс - ВМ» посередницькі послуги - з метою знаходження оптимальних «Покупця» та «Продавця» готового товару.

Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій.

Акт приймання-передачі послуг містить інформацію щодо змісту та обсягу господарських операцій; можливо виявити зв'язок цих послуг з господарською діяльністю позивача, що означає відповідність цих документів вимогам статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року N 996-XIV.

Отже, витрати Товариства підтверджені документально.

Категорія «господарська діяльність» не є суто економічною категорією.

Відповідно до статті 3 Господарського кодексу України під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб'єкти підприємництва - підприємцями. Отже, підприємницька діяльність є тільки складовою ширшого за обсягом поняття «господарська діяльність».

Угода укладалася Товариством з обмеженою відповідальністю в межах господарської діяльності, згідно з установчими, реєстраційними і дозвільними документами.

Звіт про надані посередницькі послуги не є документом, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.

Отже, базовими для аналітичних дій, застосовано до спірного випадку, слід було б відбирати інші суттєві показники.

З огляду на викладене вище - акт здачі-приймання виконаних робіт підтверджує факт використання послуг в господарській діяльності Товариства; отже, Позивач обґрунтовано включив і до складу податкового кредиту суми податку на додану вартість, сплачені у зв'язку з таким придбанням послуг.

Щодо «нікчемності» правочинів.

Так, з огляду на приписи статті 228 Цивільного кодексу України, є таким, що порушує публічний порядок, а отже - нікчемним, правочин, вчинений з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства.

І головною особливістю нікчемного правочину є відсутність необхідності визнання такого правочину недійсним в судовому порядку. Надається можливість просто відмовитися від виконання зобов'язань без рішення суду та будь-яких правових наслідків щодо цього.

Проте, посилаючись на нікчемність правочинів, контролюючим органом не враховано характерні ознаки для таких господарських зобов'язань: вчинення їх об'єктивно призводить до порушення інтересів держави і суспільства в цілому, наявним повинно бути недотримання саме нормативних актів, які визначають соціально-економічні основи держави і суспільства; та такі господарські зобов'язання характеризуються суб'єктивним наміром сторін (сторони) порушити вимоги закону, оскільки вони укладаються з метою, яка заздалегідь суперечить інтересам держави і суспільства.

Для того, щоб намір сторін або однієї із сторін міг бути підставою для висновку про вчинення зобов'язання з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, він має бути підтверджений певними засобами доказування, які б давали можливість судити про наявність волі та безпосередній зміст такої волі (усвідомлення протиправності угоди, свідомо допускати настання протиправних наслідків, та ін.).

Такого матеріалами справи не доводиться.

В межах апеляційної скарги підстави для скасування або зміни постанови окружного адміністративного суду відсутні.

Керуючись ст. 195, п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд, -

У Х В А Л И В

Апеляційну скаргу Кіровоградської об'єднаної Державної податкової інспекції залишити без задоволення.

Постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 03 грудня 2010 року у справі № 2а-1782/10/1170 - без змін.

Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення.

Касаційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції у порядку та у строки, визначені статтею 212 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий: О.В. Юхименко

Суддя: В.В. Мельник

Суддя: Л.М. Нагорна

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.09.2012
Оприлюднено06.03.2014
Номер документу37458670
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —9101/26541/2011

Ухвала від 13.09.2012

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Юхименко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні