ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.03.2014 року Справа № 904/8277/13
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Євстигнеєва О.С.- доповідача,
суддів: Бахмат Р.М., Кощеєва І.М.
при секретарі: Хребто Ю.Ю.
за участю представників:
прокурора: Зубова О.В.- прокурор відділу,службове посвідчення №015940 від 04.04.2013р.;
позивача: Романовський Д.С.- предст., дов.№7/26-1145 від 27.12.2013 року
відповідача: не явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу приватного акціонерного товариства «Комета» (м. Кривий Ріг Дніпропетровської області) на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 14.01.2014р. у справі № 904/8277/13
за позовом: прокурора Тернівського району м. Кривого Рогу Дніпропетровської області (м. Кривий Ріг Дніпропетровської області) в інтересах держави в особі Криворізької міської ради (м. Кривий Ріг Дніпропетровської області)
до: приватного акціонерного товариства «Комета» (м. Кривий Ріг Дніпропетровської області)
про: стягнення заборгованості по орендній платі за землю в сумі 2843 грн. 77 коп .
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 14 січня 2014 року (підписано 20.01.2014р.) по справі №904/8277/13 (суддя Мартинюк С.В.) з врахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 07.11.2013р. задоволені позовні вимоги прокурора Тернівського району м. Кривого Рогу Дніпропетровської області (м. Кривий Ріг Дніпропетровської області) в інтересах держави в особі Криворізької міської ради (м. Кривий Ріг Дніпропетровської області) до приватного акціонерного товариства «Комета» (м. Кривий Ріг Дніпропетровської області) про стягнення заборгованості по орендній платі за землю в сумі 2843 грн. 77 коп. за договором оренди земельної ділянки від 06.06.2008р. Зазначеним рішенням стягнуто також з відповідача на користь Державного бюджету України 1720 грн. 50 коп. судового збору.
Відповідач - приватне акціонерне товариство «Комета», не погодився із рішенням суду і подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Дніпропетровської області від 14.01.2014 року по справі №904/8277/13 і прийняти нове рішення, яким відмовити в позові в повному обсязі. Підставою для скасування скаржник вказав порушення норм матеріального і процесуального права господарським судом. Скаржник вважає, що позивачем в порушення норм ст. 33 ГПК України не доведено заниження розміру або несвоєчасної сплати відповідачем орендних платежів. Доводи відповідача обґрунтовані посиланням на положення ст.ст. 75, 86, 286 Податкового кодексу України, відсутність документу, на підставі якого були внесені зміни до нормативної грошової оцінки, результати перевірки Північної міжрайонної податкової інспекції у м. Кривому Розі, оформленої актом від 07.07.2011р. за №103/231/05825863 з питань дотримання відповідачем вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2010р. по 31.03.2011р., яким не встановлено заниження або завищення задекларованих показників орендної плати за землю за 2010-2011рр.
Представник скаржника у судове засідання не явився і про причини неявки не повідомив, хоча був належним чином повідомлений про дату, час і місце проведення судового засідання (повідомлення про вручення рекомендованого поштового відправлення №12889505). Беручи до уваги, що неявка представника відповідача не перешкоджає перегляду справи по суті, матеріали справи є достатніми для її розгляду, справа переглядалася без участі представника відповідача за наявними у справі матеріалами.
Прокурор Тернівського району м. Кривого Рогу Дніпропетровської області відзив на апеляційну скаргу не надав, у судовому засіданні прокурор зазначив, що судове рішення повністю відповідає вимогам чинного законодавства, а доводи апеляційної скарги не є такими, що можуть бути підставою для скасування судового рішення.
Позивач - Криворізька міська рада у відзиву на апеляційну скаргу зазначила, що згідно договору оренди орендар самостійно обчислює суму орендної плати щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подає відповідному органу державної податкової служби податкову декларацію на поточний рік за відповідною формою. Отримання довідки землекористувачем є обов'язковим і цей обов'язок кореспондується із рішенням Криворізької міської ради №3884 від 14.05.2010 року. Акт перевірки державної податкової інспекції не є належним доказом сплати орендної плати у повному обсязі, оскільки відповідач обчислював і декларував орендну плату без урахування зміненого розміру нормативної грошової оцінки, а акт перевірки складений саме за даними самого відповідача.
У судовому засіданні була оголошена вступна та резолютивна частини постанови Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Вислухавши прокурора і представника позивача, переглянувши матеріали справи, Дніпропетровський апеляційний господарський суд встановив, що між Криворізькою міською радою (Орендодавець) і Українсько-Кіпрським виробничо-торгівельним акціонерним товариством «Комета», правонаступником якого є приватне акціонерне товариство «Комета» (Орендар) 06.06.2008р. був укладений договір оренди земельної ділянки, який зареєстрований у Криворізькому відділі Дніпропетровської регіональної філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» 30.07.2008р. за №040810800573.
На підставі рішення міської ради від 28.11.2007 №2046 надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення цеху електронної продукції №2, яка знаходиться у Тернівському районі м. Кривого Рогу (п. 1 договору).
В оренду передана земельна ділянка площею 0,2159 га. Кадастровий номер земельної ділянки:1211000000:07:116:0138 (п.п. 2, 3 договору).
Згідно п. 5. договору останній укладено на 5 років. Після закінчення строку договору Орендар, який належно виконував обов'язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за два місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.
Відповідно до п. 6 договору річна орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю» на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного Криворізьким міським управлінням земельних ресурсів, на рахунок Управління держказначейства у Тернівському районі м. Кривого Рогу №33216812700025, код ЄДРПОУ 24244864, у банку ГУДКУ в Дніпропетровській області, МФО 805012.
Пунктом 10 договору встановлено, що розмір нормативної грошової оцінки не є сталим і змінюється у зв'язку з проведенням її щорічної індексації та на підставі інших вимог діючого законодавства. Орендар самостійно зобов'язується щорічно відповідно до інформації Держкомзему про коефіцієнт індексації грошової оцінки земель, опублікований в засобах масової інформації, здійснювати індексацію грошової оцінки земельної ділянки. Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору.
Сторонами укладеного договору узгоджено, що розмір та сума орендної плати переглядається без внесення змін до цього договору у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором (включно зі зміною мети використання або цільового призначення земельної ділянки); зміни (збільшення або зменшення за рішенням міської ради) розмірів річної орендної плати за землю, базової вартості 1 кв.м земель міста, розмірів земельного податку , підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках передбачених законодавством та цим договором (п. 12).
Отже, умовами договору сторони передбачили перегляд суми орендної плати і нормативної грошової оцінки земельної ділянки, не вносячи зміни до відповідних пунктів.
За п. 33 договору до обов'язків Орендаря входить систематична сплата орендної плати в повному обсязі в установлений договором строк.
В свою чергу Орендодавець відповідно до п. 30 договору має право в односторонньому порядку збільшити розмір орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства України розміру земельного податку. Це право орендодавця підтверджується у відповідності до ч. 4 ст. 21 Закону України «Про оренду землі», якщо орендна плата за земельну ділянку буде менша за розмір земельного податку.
14.05.2010р. Криворізькою міською радою було прийнято рішення за №3884 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу».
Пунктом 1 цього рішення затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рога, згідно з якою базова вартість одного кв.м. земель міста становить 240,05 грн./кв.м. Пунктом 2 встановлено вважати за доцільне застосування зазначеної в п. 1 цього рішення базової вартості одного кв.м. земель міста здійснити в три етапи: І - з 1 червня 2010 року у розмірі 150 грн./кв.м… Згідно п. 3.3 рішення було зобов'язано управління земельних ресурсів виконкому міської ради (ОСОБА_3) забезпечити застосування нової грошової оцінки земель міста при укладанні договорів оренди земельних ділянок та перегляді річної орендної плати за землю в діючих договорах.
На підставі наведеного рішення управлінням Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області за №4558/3/2 від 25.11.2011р. було підготовлено довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, підготовлену на підставі рішення міської ради від 14.05.2010р. №3884, нормативна грошова оцінка земельної ділянка відповідача була визначена в сумі 280777,95 грн. Таким чином, розмір орендної плати в трикратному розмірі земельного податку становить 8423,34 грн. Управлінням земельних ресурсів виконкому Криворізької міської ради і Криворізькою Північною міжрайонною державною податковою інспекцією було проведено розрахунки різниці плати за земельну ділянку по спірному договору. За період з 01.06.2010р. по 31.12.2011р. сума заборгованості з орендної плати за спірну земельну ділянку з урахуванням часткової сплати відповідачем у сумі 9734,86 грн., склала 3602,13 грн. Прокурор просив стягнути заборгованість за період з 01.10 . 2010р. по 31.12.2011р. в сумі 2843,77 грн.
Виходячи із ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» до істотних умов договору оренди землі входить зокрема орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Згідно з вимогами ст.21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 24 Закону України «Про оренду землі» орендодавець має право на своєчасне внесення орендної плати.
Суб'єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (п.1 ст. 193 ГК України). В силу ст.526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 ЦК України).
Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно приписів статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (п.2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»).
Ця вимога обов'язкова як для сторін, так і для судів при розгляді справ.
Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно частини 2 статті 12 цього Закону, нормативно-правові акти з проведення оцінки земель які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Нормативно грошова оцінка земельних ділянок в силу положень статті 13 названого Закону приводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Розмір орендної плати визначається з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Таким чином, виходячи з наведених положень позивач обґрунтовано просить стягнути суму заборгованості враховуючи рішення Криворізької міської ради №3884 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» та довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Така правова позиція збігається з позицією Верховного Суду України (постанова від 20.08.2013р. у справі №5009/3430/12), яка є обов'язковою в силу ст. 111 28 ГПК України.
Колегія суддів враховує також, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідачем оскаржена не була і недійсною не визнавалася.
Згідно зі ст. 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Статтею 629 ЦК України встановлює обов'язковість договору для виконання сторонами.
Не може бути підставою для скасування рішення місцевого господарського суду посилання відповідача на акт Північної міжрайонної державної податкової інспекції у м. Кривому Розі Дніпропетровської області «Про результати документальної планової виїзної перевірки Українсько-кіпрського виробничо-торгівельне акціонерне товариство «Комета» з іноземними інвестиціями, код за ЄДРПОУ-05825863 з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.10 по 31.03.11, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.10 по 31.03.11». від 07.07.11 №103/231/05825863. З аркушу 41 перевірки вбачається, що перевірка розрахунку сплати орендної плати за період 2010р, 2011р. проводилась на підставі головної книги за 2010р. - 1кв.2011р., оборотно-сальдових відомостей по рахунку 641.4 за перевіряємий період, договору оренди з Криворізькою міською радою про надання в оренду земельної ділянки, які не підтверджують наявність або відсутність заборгованості з орендної плати, без врахування рішення Криворізької міської ради від 14.05.2010р. №3884 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» та нової довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Згідно зі статтями 1, 13 Закону України «Про оренду землі» основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі.
Разом з тим доводи про наявність заборгованості з орендної плати мають підтверджуватися належними доказами, наприклад, довідкою, виданою державною податковою інспекцією про наявність (або відсутність) заборгованості за земельним податком та орендною платою (ч. 2 п. 2.23 постанови Пленуму ВГСУ від 17.05.2011р. №6 ). Як вже було зазначено вище матеріали справи містять такі довідки від управління земельних ресурсів виконкому міської ради та Криворізької Північної міжрайонної державної податкової інспекції у м. Кривому Розі Дніпропетровської області.
Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.
За таких обставин доводи апеляційної скарги не можуть бути підставою для скасування судового рішення, виходячи із вищезазначеного.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 103-105 ГПК України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу приватного акціонерного товариства «Комета» (м. Кривий Ріг Дніпропетровської області) залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 14 січня 2014 року по справі №904/8277/13 залишити без зміни.
(постанова виготовлена у повному обсязі 05.03.2014 року)
Головуючий суддя: О.С.Євстигнеєв
Судді: Р.М.Бахмат
І.М. Кощеєв
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2014 |
Оприлюднено | 05.03.2014 |
Номер документу | 37466054 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Євстигнеєв Олександр Сергійович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Євстигнеєв Олександр Сергійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Єременко Анна Валеріївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Єременко Анна Валеріївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Єременко Анна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні