Постанова
від 25.02.2014 по справі 803/289/14
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 лютого 2014 року Справа № 803/289/14

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,

при секретарі судового засідання Шепталовій А.П.,

з участю представника позивача Мовшука С.В.,

представника відповідача Міскевича С.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КЕТРІН-ОІЛ" до Інспекції з питань захисту прав споживачів у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення №001 від 14 січня 2014 року,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "КЕТРІН-ОІЛ" (далі - ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ") звернулося з позовом до Інспекції з питань захисту прав споживачів у Волинській області (далі - Інспекція) про визнання протиправним та скасування рішення №001 від 14.01.2014 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що посадовими особами Інспекції з питань захисту прав споживачів у Волинській області було проведено перевірку ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ" з питань захисту прав споживачів, за результатами якої складено акт №001283 від 10.01.2014 року, у якому відповідачем зафіксовано порушення позивачем п.п.7, 8, 15, 20, 22 "Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами" та ст.5 Закону України "Про захист прав споживачів". На підставі акту перевірки Інспекцією прийнято постанову №001 від 14.01.2014 року про накладення стягнень передбачених ст.23 Закону України "Про захист прав споживачів", згідно якої за ненадання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про марку та вид дизельного палива залежно від вмісту масової частки сірки, яка повинна бути зазначена на інформаційному табло біля оператора АЗС, до позивача застосовано штраф у розмірі 30% або 4 018, 05 грн.

Позивач вважає постанову №001 від 14.01.2014 року про накладення стягнень передбачених ст.23 Закону України "Про захист прав споживачів" протиправною та такою, що підлягає скасуванню, виходячи з наступного.

Вказує, що ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ" не займається роздрібною торгівлею нафтопродуктами фізичним особам за готівку, що в свою чергу підтверджується звітами "Про продаж і запаси товарів в оптовій торгівлі за ІІ-ІІІ квартал 2013 року".

Крім того, ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ" не має у власності, оренді або іншому користуванні будівлі АЗС, блок пунктів та іншого нерухомого майна, що складає АЗС, тому наявність інформаційного табло біля АЗС не може бути, оскільки відсутня як сама будівля АЗС так і приміщення оператора. Відсутність приміщення АЗС підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 10 "Необоротні активи" за 1-ий квартал 2014 року та витягом з договору оренди №01/01/1 від 01.10.2013 року. Оскільки роздрібна торгівля позивачем не проводиться, тому у штаті ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ" відсутня посада оператора.

Враховуючи те, що позивач здійснює оптову торгівлю, тому діяльність ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ" не регулюється "Правилами роздрібної торгівлі нафтопродуктами", затверджених Постановою КМУ від 20.12.1997 року №1442, а тому оскільки відсутній як сам факт роздрібної торгівлі нафтопродуктами, так і відповідно саме порушення Порядку, за порушення якого до позивача застосовано штраф.

У зв'язку з чим, просить визнати протиправною та скасувати постанову Інспекції з питань захисту прав споживачів у Волинській області №001 від 14.01.2014 року про накладення стягнень передбачених ст.23 Закону України "Про захист прав споживачів".

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві та просив їх задовольнити повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав. В поданих до суду письмових запереченнях вказав, що 10 січня 2014 року заступником начальника Державної інспекції з питань захисту прав споживачів у Волинській області Горішним В. І. проведена позапланова перевірка ТОВ „KETPIH-OIJI" з питань дотримання вимог законодавства про захист прав споживачів під час реалізації нафтопродуктів. За результатами перевірки складено акт №001283 від 10.01.2014 року, у якому зафіксовано виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства, а саме: на фасаді АЗС відсутня вивіска із зазначенням суб'єкта господарювання; на видному місці відсутня інформація про режим роботи і копія свідоцтва про державну реєстрацію, а також табличка із зазначенням імені та по батькові чергового оператора; відсутні відомості про марку та вид дизельного палива залежно від вмісту масової частки сірки, які повинні бути зазначені на інформаційному табло на в'їзді та біля оператора; відсутній куточок споживача з відповідною інформацією та документацією; АЗС не укомплектована зразковим мірником місткістю 50 літрів; не представлені супровідні документи на дизельне паливо із зазначенням у них реєстраційних номерів сертифікатів відповідності, чим порушено п.п.7, 8, 15, 20, 22 "Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами" та ст.5 Закону України "Про захист прав споживачів", у зв'язку з чим суб'єкту господарювання був винесений припис про усунення порушень.

На підставі акту перевірки №001283від 10.01.2014 року, за ненадання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про марку та вид дизельного палива залежно від вмісту масової частки сірки, яка повинна бути зазначена на інформаційному табло біля оператора АЗС, Інспекцією з питань захисту прав споживачів у Волинській області прийнято постанову №001 від 14.01.2014 року про накладення стягнень передбачених ст.23 Закону України "Про захист прав споживачів" згідно якої до позивача застосовано штраф у розмірі 30% або 4 018, 05 грн.

Таким чином, представник відповідача вважає, що заступником начальника інспекції Горішним В. І. була проведена перевірка на законних підставах, а винесена постанова у справі про накладення стягнень №001 від 14.01.2014 року відповідає чинному законодавству та не порушує прав та законних інтересів.

Просить відмовити в задоволені позовних вимог позивача повністю.

Заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, судом встановлені наступні обставини.

З матеріалів справи вбачається, що 10.01.2014 року заступником начальника Інспекції з питань захисту прав споживачів у Волинській області - начальником відділу Горішним В.І., на підставі наказу №001-н/001283 від 08.01.2014 року та направлення на проведення перевірки від 08.01.2014 року №001283 проведено позапланову перевірку ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ", що знаходиться за адресою: м. Луцьк, вул. Мамсурова, 10В, з питань дотримання Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами за зверненням споживача.

За результатами проведеної перевірки складено акт №001283 від 10.01.2014 року перевірки дотримання законодавства про захист прав споживачів, у якому Інспекцією встановлено порушення, а саме: на фасаді АЗС відсутня вивіска із зазначенням суб'єкта господарювання; на видному місці відсутня інформація про режим роботи і копія свідоцтва про державну реєстрацію, а також табличка із зазначенням імені та по батькові чергового оператора; відсутні відомості про марку та вид дизельного палива залежно від вмісту масової частки сірки, які повинні бути зазначені на інформаційному табло на в'їзді та біля оператора; відсутній куточок споживача з відповідною інформацією та документацією; АЗС не укомплектована зразковим мірником місткістю 50 літрів; не представлені супровідні документи на дизельне паливо із зазначенням у них реєстраційних номерів сертифікатів відповідності, чим порушено п.п.7, 8, 15, 20, 22 "Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами" та ст.5 Закону України "Про захист прав споживачів".

Крім того, у розділі IV акту перевірки №001283 від 10.01.2014 року, Інспекцією з питань захисту прав споживачів у Волинській області винесено припис про припинення порушень законодавства про захист прав споживачів, яким зобов'язано ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ" усунути недоліки, вказані в акті перевірки, в тому числі надати копію товарно-транспортної накладної.

14.01.2014 року відповідачем винесено постанову №001 про накладення стягнень, передбачених статтею 23 Закону України "Про захист прав споживачів", згідно з якою, на підставі акту перевірки від 10.01.2014 року №001283 за відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про марку та вид дизельного палива залежно від вмісту масової частки сірки, яка повинна бути зазначена на інформаційному табло на в'їзді та біля оператора АЗС, до позивача застосовано штраф у розмірі 30% або 4 018, 05 грн.

Проте, суд вважає постанову про накладення стягнень №001 від 14 січня 2014 року протиправною та такою, що підлягає скасуванню, виходячи з наступного.

Спеціальним законом, який регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів є Закон України "Про захист права споживачів".

Згідно із статтею 15 Закону України "Про захист права споживачів" споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги). Інформація споживачеві повинна надаватися згідно із законодавством про мови. Така інформація доводиться до відома споживачів виробником (виконавцем, продавцем) у супровідній документації, що додається до продукції, на етикетці, а також у маркуванні чи іншим способом (у доступній наочній формі), прийнятим для окремих видів продукції або в окремих сферах обслуговування. Інформація про продукцію може бути розміщена у місцях, де вона реалізується, а також за згодою споживача доводитися до нього за допомогою засобів дистанційного зв'язку.

Статтею 6 Закону України "Про захист прав споживачів" передбачено, що продавець (виробник, виконавець) зобов'язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію. Продавець (виробник, виконавець) на вимогу споживача зобов'язаний надати йому документи, які підтверджують належну якість продукції. Вимоги до продукції щодо її безпеки для життя, здоров'я і майна споживачів, а також навколишнього природного середовища встановлюються нормативними документами.

Порядок приймання, зберігання і роздрібної торгівлі бензином, дизельним паливом, гасом, маслами, мастилами (далі - нафтопродукти), а також вимоги у дотриманні справ споживачів щодо належної якості цих нафтопродуктів, безпеки для життя та здоров'я споживачів, навколишнього природного середовища і рівня торгівельного обслуговування регулюються Правилами роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.1997 року №1442 (далі Правила).

Згідно п.3 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, роздрібний продаж нафтопродуктів здійснюється через мережу автозаправних станцій (далі - АЗС), що призначені для відпуску споживачам нафтопродуктів. Продаж нафтопродуктів у дрібній розфасовці здійснюється також через спеціалізовані магазини, що продають товари господарського вжитку (далі - спеціалізовані магазини).

Пунктами 7 та 8 Правил передбачено, що на фасаді АЗС і торговельного приміщення повинна бути вивіска із зазначенням найменування суб'єкта господарювання та власника або уповноваженого ним органу. На видному місці розміщуються інформація про режим роботи і копія свідоцтва про державну реєстрацію, а також табличка із зазначенням прізвища, імені та по батькові чергового оператора, що відпускає нафтопродукти, і інформація про місце розташування найближчих АЗС, відомості про роздрібні ціни, марки та види нафтопродуктів (у тому числі дизельного палива залежно від вмісту масової частки сірки), що продаються на АЗС, повинні бути зазначені на інформаційному табло, яке встановлюється на в'їзді та біля оператора АЗС.

Відповідно до пункту 9 Правил суб'єкт господарювання, що здійснює продаж нафтопродуктів, зобов'язаний своєчасно подати споживачеві необхідну, доступну та достовірну інформацію про нафтопродукти, а також копії паспортів якості, в яких зазначені нормативні документи, вимогам яких відповідають нафтопродукти, та копії сертифікатів відповідності або свідоцтв про визнання відповідності (якщо нафтопродукт підлягає обов'язковій сертифікації в Україні). В інформації про нафтопродукти зазначаються: їх назва; дані про їх основні властивості; відомості про вміст шкідливих для здоров'я речовин, які встановлені нормативно-правовими актами; ціна та умови їх придбання; відомості про умови їх зберігання; правила та умови їх ефективного і безпечного використання; строк їх придатності, обов'язкові дії споживача після його закінчення, а також можливі наслідки в разі невчинення цих дій; найменування та місцезнаходження суб'єкта господарювання і підприємства, яке здійснює його функції щодо прийняття претензій від споживача. Інформація подається споживачеві згідно із законодавством про мови.

З матеріалів справи вбачається, що підставою для застосування відповідачем штрафу стало встановлення в ході перевірки порушень: відсутня вивіска на фасаді АЗС із зазначенням суб'єкта господарювання; на видному місці відсутня інформація про режим роботи і копія свідоцтва про державну реєстрацію, а також табличка із зазначенням імені та по батькові чергового оператора; відсутні відомості про марку та вид дизельного палива залежно від вмісту масової частки сірки, які повинні бути зазначені на інформаційному табло на в'їзді та біля оператора; відсутній куточок споживача з відповідною інформацією та документацією; АЗС не укомплектована зразковим мірником місткістю 50 літрів; не представлені супровідні документи на дизельне паливо із зазначенням у них реєстраційних номерів сертифікатів відповідності.

Судом встановлено, що 05.09.2012 року Товариство з обмеженою відповідальністю "КЕТРІН-ОІЛ" зареєстроване як суб'єкт господарської діяльності Виконавчим комітетом Луцької міської ради Волинської області за адресою: м. Луцьк, вул. Мамсурова, 10В.

06.09.2012 року товариство внесено до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, що підтверджується довідкою АА №505301 від 06.09.2012 року. (а.с.10 - зворотній бік)

Видами діяльності товариства за КВЕД-2010 є: 46.71 оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 47.30 роздрібна торгівля пальним; 49.41 вантажний автомобільний транспорт; 45.20 технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 52.29 інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 46.19 діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту. (а.с.10)

З наявного в матеріалах справи договору оренди №01/10/1 від 01.10.2013 року вбачається, що ТзОВ АВТФ "СТАРК", надалі - "орендодавець", що діє на підставі статуту з однієї сторони та ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ", надалі "орендар", уклали договір оренди, п.1.1 якого визначено, що в порядку та на умовах, визначених цим договором, Орендодавець зобов'язується передати Орендареві у строкове платне користування, а Орендар зобов'язується прийняти у строкове платне користування приміщення, а саме: приміщення офісу в адміністративній будівлі площею 20 кв.м. та складське приміщення площею 72, 0 кв.м. (а.с.12)

Водночас, відповідачем не доведено та не підтверджено належними доказами те, що в ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ" перебуває у власності і оренді або іншому користуванні будівлі АЗС, блок пункти, та інше нерухоме майно, що складає АЗС.

Також, відсутність приміщення АЗС підтверджуються наявною в матеріалах справи Оборотно-сальдовою відомістю по рахунку: 10 "Необоротні активи" ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ" за 1-й квартал 2014 року. (а.с.13)

Крім того, у штатному розписі товариства відсутні посади оператора АЗС та інші посади працівників АЗС, про що зазначав у судовому засіданні представник позивача.

Згідно звіту про продаж і запаси товарів (продукції) в оптовій торгівлі за ІІІ квартал 2013 року, ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ" здійснювало оптовий продаж нафтопродуктів, а саме: бензин моторний, у тому числі бензин авіаційний, газойлі (паливо дизельне) та мазути паливні важкі, тим самим, на думку суду, ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ" підтверджує відсутність роздрібної торгівлі нафтопродуктами. (а.с.14-16)

Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ" не підпадає під дію Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, оскільки п.3 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами визначено, що роздрібний продаж нафтопродуктів здійснюється через мережу автозаправних станцій, що призначені для відпуску споживачам нафтопродуктів, наявність яких у ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ" судом при розгляді справи встановлено не було.

Таким чином, проаналізувавши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд приходить до висновку, що порушення, які відображені в акті перевірки №001283 від 10.01.2014 року, не підтверджуються наявними в матеріалах справи документами та зібраними в судовому засіданні доказами, а тому винесення постанови №001 від 14.01.2014 року про накладення на позивача стягнення в розмірі 4 018, 05 грн. є протиправним, а позовні вимоги ТОВ "КЕТРІН-ОІЛ" обґрунтовані належними та допустимими доказами.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин 1, 2 статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Всупереч вищевказаному, відповідач не надав суду належних та допустимих доказів в підтвердження обґрунтованості винесення постанови №001 від 14.01.2014 року про накладення стягнень в розмірі 4 018, 05 грн.

Відповідно до статті 2 КАС України, надаючи оцінку діям та рішенням суб'єкта владних повноважень, які є предметом оскарження, суд перевіряє чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

За таких обставин, суд приходить до висновку, що постанова Інспекції з питань захисту прав споживачів у Волинській області про накладення стягнень №001 від 14 січня 2014 року винесена з порушенням вимог Закону України "Про захист прав споживачів", а тому її слід визнати протиправною та скасувати.

Згідно ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Відтак, на підставі ч.1 ст.94 КАС України суд присуджує з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КЕТРІН-ОІЛ" понесені витрати зі сплати судового збору в розмірі 182 гривні 70 копійок, підтверджені платіжним дорученням №37 від 06.02.2014 року.

Керуючись частиною 3 статті 160, статтями 162, 163 КАС України, на підставі Закону України "Про захист прав споживачів"

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову про накладення стягнень Інспекції з питань захисту прав споживачів у Волинській області від 14 січня 2014 року №001.

Присудити з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КЕТРІН-ОІЛ" (код ЄДРПОУ 38339485, м. Луцьк, вул. Мамсурова, 10 В) документально підтвердженні витрати по сплаті судового збору в розмірі 182 гривні 70 копійок.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, повний текст якої буде виготовлено 02 березня 2014 року. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Ю.Ю. Сорока

Дата ухвалення рішення25.02.2014
Оприлюднено06.03.2014
Номер документу37496956
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —803/289/14

Ухвала від 13.02.2014

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Постанова від 25.02.2014

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні