Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
03 березня 2014 р. справа №820/729/14
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Біленського О.О.
при секретарі судового засідання Рябченко Є.А.
за участі:
представника позивача - Марченко І.В.,
представника відповідача - не прибув,
представника 3-ої особи - Задорожна В.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Основ'янської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПТТОРГІНВЕСТ", третя особа - Реєстраційна служба Харківського міського управління юстиції, про скасування державної реєстрації внесення змін до установчих документів, -
В С Т А Н О В И В:
Основ'янська об'єднана державна податкова інспекція м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області (далі - Основ'янська ОДПІ м. Харкова) звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПТТОРГІНВЕСТ" (далі - ТОВ "ОПТТОРГІНВЕСТ"), третя особа - Реєстраційна служба Харківського міського управління юстиції, про скасування державної реєстрації внесення змін до установчих документів юридичної особи ТОВ "ОПТТОРГІНВЕСТ" (код 38120800) від 24.04.2013 року №12031070010028429 щодо відомостей місцезнаходження.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Основ'янською ОДПІ м. Харкова на адресу платника податків ТОВ „ОПТТОРГІНВЕСТ", а саме - м. Харків площа Повстання, буд. 7/8, засобами поштового зв'язку було направлено лист із повідомленням про надання заяви за ф.№1-ОПП або за ф.№5-ОПП до Основ'янської ОДПІ м. Харкова. Зазначений лист було повернуто на адресу Основ'янської ОДПІ м. Харкова із позначкою „через збіг терміну зберігання". З огляду на наведене, позивач вважає, що на момент звернення до Департаменту державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Харківської міської ради ТОВ "ОПТТОРГІНВЕСТ" (код ЄДРПОУ 38120800) було зазначено відомості про місцезнаходження, які не відповідають юридичній адресі підприємства, а тому Державним реєстратором внесені вищезазначені відомості до Єдиного державного реєстру з порушенням вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" від 15 травня 2003 року №755-IV (далі - Закон України №755-IV), що свідчить про порушення норм чинного законодавства.
Представник позивача в судове засідання прибув, підтримав позовні вимоги у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином. Поштові відправлення на ім'я відповідача повернулися до суду з відміткою пошти - за закінченням терміну зберігання. Відповідно до ч.8 ст.35 КАС України вважається, що повістку вручено юридичній особі, якщо вона доставлена за адресою, внесеною до відповідного державного реєстру, або за адресою, яка зазначена її представником, і це підтверджується підписом відповідної службової особи. Відповідно до ч.11 ст.35 КАС України у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином. Адреса відповідача підтверджується наявним в матеріалах справи витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Представник третьої особи в судове засідання прибув, проти задоволення позивних вимог заперечував, посилаючись на те, що матеріали реєстраційної справи юридичної особи ТОВ «ОПТТОРГІНВЕСТ» не містять заборон від суду та правоохоронних органів на проведення реєстраційних дій. Також, представник третьої особи зазначив, що в матеріалах реєстраційної справи відсутні будь-які судові рішення про визнання недійсною державної реєстрації юридичної особи ТОВ «ОПТТОРГІНВЕСТ» або про визнання неправомірними дій державного реєстратора стосовно проведення реєстраційних дій відносно вказаної юридичної особи.
Суд, вислухавши пояснення представника позивача та представника третьої особи, дослідивши матеріали справи, надані докази у їх сукупності, встановив наступне.
Як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців 04.04.2012 року Дніпропетровською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області було здійснено державну реєстрацію юридичної особи ТОВ "ОПТТОРГІНВЕСТ".
Також, судом встановлено, що 24.04.2013 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, Дніпропетровською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області було внесено зміни до відомостей про юридичну особу, що не пов'язано зі змінами в установчих документах, зокрема про місцезнаходження ТОВ "ОПТТОРГІНВЕСТ" та зазначено адресу: Харківська область, місто Харків, Червонозаводський район, площа Повстання, буд.7/8.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та пояснень представника позивача, ТОВ "ОПТТОРГІНВЕСТ" перебуває на обліку в Дніпропетровській міжрайонній державній податковій інспекції Дніпропетровської області Державної податкової служби з 06.04.2012 року.
Судовим розглядом встановлено, що реєстраційну справу ТОВ "ОПТТОРГІНВЕСТ" було належним чином передано та взято на облік до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції у зв'язку зі зміною місцезнаходження юридичної особи, вказані дії проведено у повній відповідності до вимог статті 14 Закону України №755-IV, зазначена реєстраційна справа сформована належним чином та містить всі документи, що подавалися до органів реєстрації.
Позивач, у позові та під час судового засідання зазначив, що Основ'янською ОДПІ м. Харкова на адресу платника податків ТОВ „ОПТТОРГІНВЕСТ", а саме - м. Харків площа Повстання, буд. 7/8, засобами поштового зв'язку було направлено лист із повідомленням про надання заяви за ф.№1-ОПП або за ф.№5-ОПП до Основ'янської ОДПІ м. Харкова. Зазначений лист було повернуто на адресу Основ'янської ОДПІ м. Харкова із позначкою „через збіг терміну зберігання".
Саме вказаний факт повернення поштового відправлення, на думку позивача, є підставою для звернення до суду з позовними вимогами про скасування державної реєстрації внесення змін до установчих документів юридичної особи ТОВ "ОПТТОРГІНВЕСТ" (код 38120800) від 24.04.2013 року №12031070010028429 щодо відомостей місцезнаходження.
При цьому, з матеріалів справи та пояснень представника позивача не вбачається факту, що Основ'янською ОДПІ м. Харкова було складено повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням форми №18-ОПП.
Суд зазначає, що відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців регулює Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" від 15 травня 2003 року №755-IV (далі - Закон України №755-IV).
Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців.
Згідно з визначенням, наданим у ст.1 Закону України №755-IV, місцезнаходження юридичної особи - адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені.
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України №755-IV, державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом (ч.3 ст.4 Закону України №755-IV).
Державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців проводиться державним реєстратором за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи - підприємця.
Відповідно до ч.1 ст.6 Закону України №755-IV державний реєстратор проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб -підприємців.
Згідно ч.3 ст.8 Закону України №755-IV установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
Перелік документів для проведення державної реєстрації змін до установчих документів визначено у ст.29 Закону України №755-IV.
Також суд зауважує, що державний реєстратор не встановлює прав і обов'язків для суб'єктів господарювання і не проводить реєстраційні дії від власного імені. Права і обов'язки сторони набувають на підставі рішення власника, а реєстраційні дії проводяться державним реєстратором тільки після прийняття відповідного рішення власника і доданих до нього правовстановлюючих документів.
Крім того, суд зазначає, що чинним законодавством не передбачено обов'язок державного реєстратора здійснювати перевірку достовірності відомостей, що подаються на реєстрацію.
Вказаний висновок узгоджується з позицією Вищого адміністративного суду України, викладеною в ухвалі від 15.01.2014 року по справі К/800/30678/13.
Проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи здійснюється за процедурами, передбаченими частинами першою - п'ятою статті 25 та частинами другою-третьою статті 27 цього Закону для проведення державної реєстрації юридичної особи.
Стаття 31 Закону України №755-IV визначає вичерпні підстави для скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи: у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Натомість, позивачем не надано доказів існування жодної з перелічених підстав, а саме скасування рішення засновників товариства або уповноваженого органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів.
Як вбачається з довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, запис №12031070010028429 від 24.04.2013 року щодо внесення даних про зміну місцезнаходження ТОВ "ОПТТОРГІНВЕСТ" визначений як внесення змін до відомостей про юридичну особі, що не пов'язані зі змінами в установчих документах.
Пунктом 67.2 ст. 67 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо: припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Таким чином, орган державної податкової служби України наділений повноваженням на звернення до суду з позовом саме стосовно скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Відповідно до ч.2 ст. 81 Цивільного кодексу України юридична особа приватного права створюється на підставі установчих документів відповідно до статті 87 цього Кодексу.
Статтями 87, 88 Цивільного кодексу України, якими визначено порядок складання і затвердження установчих документів та встановлені вимоги до змісту установчих документів, не передбачено внесення до статуту суб'єкта господарювання відомостей про місцезнаходження цього суб'єкта.
Також, стаття 57 Господарського кодексу України також не містить вимог про включення до змісту установчих документів відомостей про місцезнаходження суб'єкта господарювання.
Виходячи з наведених норм законодавства, суд приходить до висновку, що зміна місцезнаходження відповідача не пов'язана із внесенням змін до установчих документів даної особи, що підтверджується також найменуванням спірного реєстраційного запису - "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані із змінами в установчих документах", який був вчинений державним реєстратором Дніпропетровської районної державної адміністрації Дніпропетровської області 24.04.2013 року. Зазначений факт не заперечувався представником позивача під час судового засідання.
Крім того, суд зауважує, що повноваження контролю можуть бути реалізовані конкретним органом державної податкової служби України з урахуванням територіальної юрисдикції, тобто лише відносно того платника податків, який знаходиться на обліку в цьому податковому органі, відповідно до вимог ст.ст.63, 64 Податкового кодексу України.
Як встановлено судом, відповідач не перебуває на обліку як платник податків, зборів (обов'язкових платежів) в Основ'янській ОДПІ м. Харкова, тому суд вважає, що позивач не має повноважень на здійснення контролю за діяльністю ТОВ "ОПТТОРГІНВЕСТ".
Отже, твердження позивача, що на момент звернення до державного реєстратора Дніпропетровської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, ТОВ "ОПТТОРГІНВЕСТ" було зазначено відомості про місцезнаходження, які не відповідають юридичній адресі підприємства та державним реєстратором внесені вищезазначені відомості до Єдиного державного реєстру з порушенням вимог Закону України №755-IV не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За викладених обставин суд прийшов до висновку, що позовні вимоги Основ'янській ОДПІ м. Харкова є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Відповідно до ч.4 ст.94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 17, 50, 160-163, 167, 185, 186 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адміністративного позову Основ'янської об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "ОПТТОРГІНВЕСТ", третя особа - Реєстраційна служба Харківського міського управління юстиції, про скасування державної реєстрації внесення змін до установчих документів - відмовити.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення протягом десяти днів з дня її проголошення, у разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова або ухвала суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова у повному обсязі виготовлена 07.03.2014 року.
Суддя Біленський О.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.03.2014 |
Оприлюднено | 11.03.2014 |
Номер документу | 37520102 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Біленський О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні