12/4908
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, Майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"01" жовтня 2008 р.Справа № 12/4908
За позовом приватного підприємства „Вітмакс” код ЄДРПОУ 34584234 с. Малинчі, Хмельницького районну
до Хмельницької районної Державної адміністрації м. Хмельницький, вул. Кам'янецька, 122/2
про зобов'язання Хмельницької райдержадміністрації затвердити технічну документацію із землеустрою, з подальшим оформленням договірних відносин.
Суддя Шпак В. О.
представники сторін:
від позивача: Капура А.Й. –представник за довіреністю;
від відповідача: Пелюшок Л. О. –представник за довіреністю № 36/26-1871/07 від 26.10.07р.
Суть спору: приватне підприємство „Вітмакс” звернулось з позовом до суду, в якому просить зобов'язати Хмельницьку райдержадміністрацію на протязі одного місяця з моменту набрання рішення суду законної сили, затвердити технічну документацію із землеустрою, щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку для ведення підсобного сільського господарства на території Грузевицької сільської Ради Хмельницького району Хмельницької області.
В обґрунтування позову, представник позивача посилається на те, що листом 4-1-5/547 райдержадміністрація безпідставно відмовила позивачу, в затверджені технічної документації із землеустрою, та можливості передання її в оренду тільки після проведення аукціону.
Із даною відмовою представник позивача не погоджується із посиланням на те, що згідно ч.10 ст. 118 ЗК України відповідач зобов'язаний був у місячний строк розглянути даний проект та прийняти рішення про передачу земельної ділянки в оренду.
Вказує на порушення відповідачем норм матеріального права, зокрема, ст.ст. 19, 58 Конституції України, ст. ст. 118, 124 Земельного кодексу України, ст. ст. 2, 3 Закону України „Про місцеві державні адміністрації”.
В судовому засіданні представник позивача подав клопотання про уточнення позовних вимог, відповідно до яких просить суд: зобов'язати Хмельницьку районну державну адміністрацію Хмельницької області затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою площею 10, 07 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Грузевицької сільської Ради, для ведення сільського господарства, з подальшим оформленням договору оренди.
Представник відповідача в судовому засіданні та у письмовому запереченні проти позовних вимог заперечив, мотивуючи тим, що вчинити дії по укладенню договору оренди не має можливості із –за відсутності правового механізму. При цьому підтвердив, що позивачем виконано всі дії спрямовані на розроблення проекту землеустрою земельної ділянки, однак затвердити проект землеустрою та надати земельну ділянку в оренду відповідач не має права, оскільки Законом України „Про державний бюджет України на 2008 рік внесено зміни до Земельного кодексу України та Закону України „Про оренду землі”. При цьому стверджує, що відповідно до даних змін чинного законодавства України, набуття права оренди здійснюється виключно на аукціонах.
Звертає увагу на те, що Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 3 червня 2008 року було зобов'язано Кабінет Міністрів України в місячний термін з дня набрання чинності цим Законом , визначити особливості оформлення права оренди земельної ділянки без проведення аукціону громадянам чи юридичним особам, які звернулись із заявою ( клопотанням) про передачу земельної ділянки в оренду із земель державної чи комунальної власності, якщо станом на 01 січня 2008 року відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування було прийнято рішення про погодження місця розташування такого об'єкта, або про надання дозволу на розробку проекту її відведення.
Слід додатково зазначити, що ст. 186 Земельного кодексу України визначає порядок розгляду та затвердження землевпорядної документації, в якій прямо вказується, що орган виконавчої влади після розгляду землевпорядної документації має обов'язково її затвердити.
Відповідно до пунктів "и", "і" статті 25 Закону України "Про землеустрій" до документації із землеустрою відноситься:
технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
технічна документація із землеустрою щодо складання документів документів, що посвідчують право на земельну ділянку;
Аналізуючи надані докази, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, суд прийшов висновку що позов заявлений обґрунтовано, підтверджений належними у справі доказами і підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судом встановлено, що позивач по справі звернувся із клопотанням до Хмельницької райдержадміністрації із про відведення земельної ділянки площею 10,07 га., яка знаходиться за межами населених пунктів на території Грузевицької сільської Ради Хмельницького району.
Розпорядженням Хмельницької райдержадміністрації від 24 листопада 2006 року за № 208-06, позивачу було надано згоду на розробку технічної документації із землеустрою, щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди, площею 10,07 га., із земель державної власності, для ведення підсобного сільського господарства на території Грузевицької сільської Ради.
Приватне підприємство „Вітмакс” на виконання вищевказаного розпорядження, було замовлено та розроблено технічну документацію із землеустрою.
Розроблена технічна документація землеустрою була поданий до Хмельницької РДА.
Листом № 4-1-5/547 від 17.04.2008 р. відповідач повідомив, що питання про затвердження технічної документації землеустрою та відведення земельної ділянки в оренду буде можливо вирішено після проведення аукціону.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного Кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно – правовими актами.
Статтею 116 Земельного кодексу України (підстави набуття права на землю) : - громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності і за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Частина друга даної статті вказує на те, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно ч.3 ст. 124 ЗК України:- передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Відповідно до п. 3 ст. 123 Земельного кодексу України юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається із відповідним клопотанням до районної, Київської та севастопольської міських державних адміністрації або сільської, селищної, міської Ради. Пункт 5 цієї ж статті вказує що районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська Рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки. Відмова органів місцевого самоврядування або органу виконавчої влади може бути оскаржено в судовому порядку.
Закон України „Про землеустрій” визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами. Відповідно до ст.. 50 Закону України «Про землеустрій»: - проект землеустрою, щодо відведення земельних ділянок складається у разі надання, передачі, вилучення, відчуження земельних ділянок. Порядок складання проектів землеустрою, щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Слід додатково зазначити, що ст. 186 Земельного кодексу України визначає порядок розгляду та затвердження землевпорядної документації, в якій прямо вказується, що орган виконавчої влади після розгляду землевпорядної документації має обов'язково її затвердити.
Відповідно до пунктів „и”, „і” статті 25 Закону України „Про землеустрій” до документації із землеустрою відноситься:
технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
технічна документація із землеустрою щодо складання документів документів, що посвідчують право на земельну ділянку;
Кабінет Міністрів України Постановою № 677 від 26 травня 2004 року затвердив Порядок розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Даний Порядок визначає механізм розроблення проектів землеустрою, щодо відведення земельних ділянок (далі –проект відведення земельної ділянки). Пункт 3 вказаного Порядку передбачає, що проект відведення земельної ділянки розробляється на підставі: - а) рішення сільської, селищної, міської ради, районної, Київської або Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок; б) укладених договорів між землевласниками і землекористувачами та розробником проекту відведення земельної ділянки; в) судового рішення (ч. 17. ст. 151 ЗК України).
Стаття 123 Земельного кодексу України вказує, що надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок. Також, вказана стаття регламентує порядок отримання рішення органу місцевого самоврядування про надання згоди на розроблення проекту відведення земельної ділянки. Відповідно до цієї норми, юридична особа котра зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до міської ради. До клопотання про відведення земельної ділянки додаються матеріали, передбачені частинами 6, 7, 15 ст. 151 Земельного кодексу України. Тобто документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування (матеріали погодження місця розташування об'єкта повинні включати: викопіювання з генерального плану або іншої містобудівної документації населеного пункту, копію плану земельної ділянки з нанесенням на ній варіантів розміщення об'єкта із зазначенням загальної площі, яку необхідно вилучити. Зазначаються також склад угідь земельної ділянки, що вилучається, та умови її відведення)
Крім того ч. ч. 2, 3 ст. 151 Земельного кодексу України вказує на те, що вибір земельних ділянок для розміщення об'єктів проводиться юридичними особами, що зацікавлені у їх відведенні. Органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування зобов'язанні в порядку визначеному законодавством України, надавати інформацію юридичним особам, зацікавленим у відведенні земельних ділянок, щодо можливих варіантів розміщення об'єктів відповідно до затвердженої містобудівної документації та документації із землеустрою. Порядок вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Кабінет Міністрів України, на виконання ч. 2 ст. 151 Земельного кодексу України, своєю Постановою від 31 березня 2004 р. № 427 затвердив Порядок вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів. Даний Порядок визначив механізм вибору юридичними особами земельних ділянок для розміщення об'єктів, а саме: - юридична особа заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається із клопотанням до сільської, селищної міської ради, районної Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки. У клопотанні зазначаються обґрунтування необхідності відведення земельної ділянки; орієнтований розмір земельної ділянки; бажане місце розташування об'єктів із зазначенням їх на відповідному планово – картографічному матеріалі (за наявності).
Відповідно до пункту 4 вказаного Порядку № 427 : - орган державної влади, до компетенції якої входить вирішення земельних питання, реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань відбору земельних ділянок для розміщення об'єктів, утвореній відповідною радою або адміністрацією. Пункт п'ятий Порядку № 427 вказує на повноваження комісії. Результат роботи комісії оформляється актом, у якому зазначаються склад комісії, назва об'єкта, для розміщення якого здійснюється вибір земельної ділянки, його основні характеристики, орієнтований розмір земельної ділянки і т. д. У разі неможливості вибору земельної ділянки в акті зазначається мотивоване обґрунтування відмови. Акт вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів підписується головою, членами комісії, скріплюється печатками і разом із матеріалами, що використовувалися під час його складання , передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради з метою прийняття відповідного рішення.
Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів –відповідні органи виконавчої влади.
Законом України „Про місцеві державні адміністрації”, а саме ст.1 передбачає, що виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
При цьому судом береться до уваги те, що Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 03. 06. 2008 року, за № 309-VI, було зобов'язано Кабінет Міністрів України, в місячний термін з дня набрання чинності цим законом, визначити особливості оформлення права оренди земельної ділянки без проведення аукціону громадянам чи юридичним особам, які звернулись із заявою (клопотанням) про передачу земельної ділянки в оренду із земель державної чи комунальної власності, якщо станом на 1 січня 2008 року відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування було прийнято рішення про погодження місця розташування такого об'єкта, або про надання дозволу на розробку проекту її відведення.
З огляду на вищевикладене, позов заявлений обґрунтовано із вірним посиланням на нормативно правові акти.
Крім того, судом враховуються рекомендації Президії Вищого Господарського суду України від 27 червня 2007 р. № 04-5/120 „Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам”, а також Інформаційний лист Вищого Господарського Суду України від 18 березня 2008 року № 01-8/164 (із змінами, внесеними згідно з листом ВГСУ від 08.04.2008 р. № 01-8/218) в яких рекомендовано господарським судам розглядати справи у спорах, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, оскільки земля є об'єктом цивільних прав та обов'язків і використовується в господарській діяльності на підставі цивільно –правових угод. До таких справ треба відносити справи, пов'язані із захистом права власності або користування землею, набуття права користування чи права власності на землю, в яких захищаючи свої цивільні права і охороню вальні законом інтереси, беруть участь суб'єкти господарської діяльності.
Керуючись ст.ст. 44,49,82-85 Господарського процесуального кодексу України, -
ВИРІШИВ:
Позов приватного підприємства „Вітмакс” задоволити.
Зобов'язати Хмельницьку районну державну адміністрацію Хмельницької області затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою площею 10, 07 га, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Грузевицької сільської Ради, для ведення сільського господарства, з подальшим оформленням договору оренди.
Суддя В.О. Шпак
Віддруковано 3 примірники:
1 - до справи,
2 –позивачу,
3 –відповідачу
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2008 |
Оприлюднено | 05.06.2009 |
Номер документу | 3752695 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Шпак В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні