Рішення
від 07.03.2014 по справі 904/10278/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

03.03.14р. Справа № 904/10278/13 За позовом Прокурора Амур-Нижньодніпровського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

до Акціонерного товариства закритого типу "Дніпропетровський будинок торгівлі", м. Дніпропетровськ

третя особа, яка не заявляє вимог на предмет спору: Державна податкова інспекція в Амур-Нижньодніпровському районі Дніпропетровської області Державної податкової служби м. Дніпропетровська, м. Дніпропетровськ

про зміну умов договору

Суддя Мартинюк С.В.

Представники:

Прокурор: Ягольник Г.В., посв. № 016143 від 12.04.2013 року;

від позивача: не з'явився;

від відповідача: не з'явився;

від третьої особи: не з'явився;

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор АНД району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Акціонерного товариства закритого типу "Дніпропетровський будинок торгівлі", м. Дніпропетровськ про внесення змін до п.п. 1.3., 3.1. договору оренди земельної ділянки від 29.07.2001року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Акціонерним товариством закритого типу "Дніпропетровський будинок торгівлі", м. Дніпропетровськ, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. за №792, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №1114 від 19.07.2001р., виклавши їх в такій редакції:

"1.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить13 208 653грн. 02 коп".

"3.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 396 259,59 грн. не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".

Позовні вимоги мотивовані зміною мінімального розміру орендної плати за землю на законодавчому рівні та зміною розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, у зв'язку з чим виникла необхідність внесення змін у спірний договір оренди.

Позивач у судовому засіданні 10.02.2014 року погодився з доводами прокурора щодо необхідності внесення змін до договору оренди землі, заявлені прокурором позовні вимоги вважає правомірними, позов підтримав повністю.

Відповідач відзив на позов не надав, явку повноважного представника в судові засідання, призначені для розгляду справи, не забезпечив, про дату, час і місце проведення судових засідань відповідач повідомлений належним чином за його місцезнаходженням.

Відповідно до п. 3.9.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 р. № 18 у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Ухвалою господарського суду від 08.01.2014 року до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору залучено Державну податкову інспекцію в Амур-Нижньодніпровському районі Дніпропетровської області Державної податкової служби м. Дніпропетровська.

Представник третьої особи у судове засідання не з'явився, витребувані судом пояснення не надав

Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу не заявлялось.

Згідно зі ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

У порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 03.03.2014 року оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд, -

ВСТАНОВИВ:

29.07.2001р. Дніпропетровська міська рада (орендодавець) та Акціонерне товариство закритого типу "Дніпропетровський будинок торгівлі", м. Дніпропетровськ (орендар) на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 17.05.2001р. № 1106 уклали договір оренди землі (далі -Договір), за умовами якого (п. 1.1.) орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне володіння і користування на умовах оренди земельну ділянку площею 0,7833 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, АНД район, просп. Газети "Правда", 51 для фактичного розміщення магазину, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кодом 63088013 згідно з планом земельної ділянки.

Земельна ділянка надається до 17.05.2016 року (п. 2.1. договору).

Згідно з п. 1.3. Договору, грошова оцінка земельної ділянки складає згідно з довідкою про грошову оцінку земельної ділянки на момент укладання цього договору: 5774640,50 грн.

Відповідно до п.3.1. договору, сума орендної плати за користування земельною ділянкою на термін дії договору складає 866 196,08 грн.

З 01.01.2011р. набрав чинності Податковий кодекс України.

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно з пунктом 288.4., підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" від 02.12.2010р. № 2756-VI, який набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до частини другої ст. 21 Закону України "Про оренду землі" внесені зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Таким чином, Податковий кодекс України встановлює не конкретний розмір орендної плати за землю, який має бути зазначений у договорі оренди, а лише порядок її визначення та граничні розміри орендної плати.

Приписами ст. 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. У разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за користування земельними ділянками, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку (п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" з подальшими змінами).

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства" вирішено, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до частини другої статті 651 ЦК України договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Як зазначалося вище, на законодавчому рівні змінено розмір мінімальної річної орендної плати, річна сума платежу не може бути меншою для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України.

Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами спірного Договору передбачена можливість внесення змін до Договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами Договору.

Листом від 18.02.2011 року №7/22-185 "Про приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог законодавства" (а.с.25) міський голова звернувся до відповідача, як орендаря земельної ділянки комунальної власності у м. Дніпропетровську, з пропозицією привести договір оренди землі, укладений з відповідачем у відповідність до вимог Податкового кодексу України та Рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. №216/8. Пропозиція міського голови була також опублікована в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради (газета "Наше Місто від 22.02.2011р. №26 (3306) (а.с.26) в офіційному повідомленні. Відповідно до повідомлення Відповідачу необхідно було у двотижневий строк, з моменту опублікування повідомлення (до 08.03.2011р.) звернутися до департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради для приведення договору оренди до вимог чинного законодавства України в частині орендної плати, шляхом укладання додаткового договору.

Надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного Договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов Договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов Договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов Договору. Відсутність такої згоди відповідача судом встановлена.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 27.01.2011р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Газети "Правда", 51, становить 13 208 653,02 грн.

Згідно з підпунктом 271.1.1. пункту 271.1. статті 271 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом, є базою оподаткування податком за землю.

У відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки встановлюється ставка податку за землю, з урахуванням кратності якого визначається мінімальний та максимальний розмір орендної плати.

Оскільки розмір орендної плати за землю визначається з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, нормативна грошова оцінка переданої в оренду спірної земельної ділянки змінилась, підлягають перегляду і відповідні умови Договору.

Розмір річної орендної плати визначений прокурором з урахуванням чинного законодавства, рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8, рішення Дніпропетровської міської ради №7/22-185 від 18.02.2011 року та розрахований виходячи з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки - 13 208 653,02 грн., підтвердженої виданим Управлінням Держземагенства у Дніпропетровському районі витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку цієї земельної ділянки від 27.01.2011 року, у трикратному розмірі земельного податку, встановленого Податковим кодексом України складає 396 259,59 грн.

Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

Оскільки розмір орендної плати за землю визначається з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, нормативна грошова оцінка переданої в оренду спірної земельної ділянки змінилась, підлягають перегляду і відповідні умови Договору.

Враховуючи вищезазначене, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір підлягає стягненню до спеціального фонду Державного бюджету України з відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 115-116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд , -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до п. 1.3. договору оренди земельної ділянки від 29.07.2001року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Акціонерним товариством закритого типу "Дніпропетровський будинок торгівлі", м. Дніпропетровськ, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. за №792, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №1114 від 19.07.2001р., виклавши його в такій редакції:

"1.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить13 208 653грн. 02 коп".

Внести зміни до п. 3.1. договору оренди земельної ділянки від 29.07.2001року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Акціонерним товариством закритого типу "Дніпропетровський будинок торгівлі", м. Дніпропетровськ, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. за №792, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №1114 від 19.07.2001р., виклавши його в такій редакції:

"3.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 396 259,59 грн. не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".

Стягнути з Акціонерного товариства закритого типу "Дніпропетровський будинок торгівлі" (49083, м. Дніпропетровськ, проспект ім. Газети "Правди", 51, код ЄДРПОУ 05475713) в доход Державного бюджету України в особі управління Державної казначейської Служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області (49027, м. Дніпропетровськ, пл. Шевченка, 7, код ЄДРПОУ 37989269, рахунок 31214206783005 Банк одержувача: ГУДКУ у Дніпропетровській області (Головне управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області, код банку за ЄДРПОУ 37988155), МФО 805012, КБКД 220 300 01) 1 218грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень) - судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання і може бути оскарженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 11.03.2014 року

Суддя С.В. Мартинюк

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення07.03.2014
Оприлюднено13.03.2014
Номер документу37538274
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/10278/13

Рішення від 07.03.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мартинюк Сергій Віталійович

Ухвала від 10.02.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мартинюк Сергій Віталійович

Ухвала від 21.01.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мартинюк Сергій Віталійович

Ухвала від 08.01.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мартинюк Сергій Віталійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні