ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2014 року справа № 823/378/14
15 год. 10 хв. м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Бабич А.М.,
при секретарі - Демченко Н.Ю.,
за участю сторін:
представника позивача - Геращенка М.В. (за довіреністю),
представника відповідача - не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом приватного підприємства «БТБ «СОРГО» до державної інспекції сільського господарства в Черкаській області про скасування припису,
ВСТАНОВИВ:
14.02.2014 приватне підприємство «БТБ «СОРГО» (далі-позивач) звернулось у Черкаський окружний адміністративний суд з адміністративним позовом до державної інспекції сільського господарства в Черкаській області (далі-відповідач), в якому просило припис старшого державного інспектора сільського господарства державної інспекції сільського господарства в Черкаській області Дрозденка Володимира Ілліча від 17.01.2014 №172 - скасувати повністю.
Позов мотивований тим, що посадові особи відповідача безпідставно дійшли висновку про те, що саме позивач здійснив зняття родючого шару ґрунту на Жаботинському глиняному кар'єрі, оскільки розробка цього кар'єру здійснювалась з 1972 року іншим підприємством. Отже до вказаного порушення позивач відношення не має. Тому просив скасувати оскаржуваний припис.
Відповідач проти позову заперечував з тих підстав, що за наслідками проведеної перевірки позивача виявлено порушення вимог земельного законодавства України, що полягає у знятті родючого шару ґрунту без спеціального дозволу. Тому, на думку відповідача, оскаржуваний припис винесений згідно з вимогами чинного законодавства. У зв'язку з цим просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Заслухавши пояснення та доводи представників осіб, що брали участь у справі, повно та об'єктивно дослідивши докази у справі у їх взаємозв'язку, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.
З письмових доказів у справі суд встановив, що на підставі постанови Кам'янського РВ УМВС України в Черкаській області від 15.01.2014, наказу від 16.01.2014 №41п та направлення від 16.01.2014 №41 службові особи відповідача провели позапланову перевірку позивача з питань дотримання вимог земельного законодавства.
Перевіркою виявлено ряд порушень, серед яких, ст.168 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-ІІІ (далі - ЗК України), а саме: зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу на земельній ділянці сільськогосподарського призначення, площею 2,3015га в адміністративних межах Жаботинської сільської ради Кам'янського району за межами населеного пункту (біля орендованої земельної ділянки під цілісним майновим комплексом цегельного заводу), під розміщенням кар'єру з видобутку корисних копалин (глина, суглинок). За наслідками перевірки складено акт від 17.01.2014 №000041 (далі - акт перевірки).
У зв'язку з виявленим порушенням відповідач виніс припис від 17.01.2014 №172, яким зобов'язав позивача у строк до 17.02.2014 усунути вищевказані порушення.
Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд виходив з наступного.
Обов'язок державних органів та їх посадових осіб діяти в межах та спосіб, що передбачений законом, встановлений абзацом 2 ст.19 Конституції України.
Ч.2 ст.188 ЗК України та ч.3 ст.19 Закону України «Про охорону земель» від 19.06.2003 №962-IV (далі - Закон №962-IV) визначено, що порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Відповідно до статей 18-1, 19 Закону №962-IV, ч.1 ст.5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» від 19.06.2003 №963-IV (далі - Закон №963-IV) державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Ст.1 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року №459/2011, визначено, що Державна інспекція сільського господарства України (далі - Держсільгоспінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Ст. 6 Закону №963-IV, п.1 ст.4 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України встановлено, що Держсільгоспінспекція України організовує та здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за використання земельних ділянок відповідно до цільового призначення. Пунктом 6 вказаного Положення передбачено, що Держсільгоспінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи - державні інспекції сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах.
Правові засади проведення органами Державної інспекції сільського господарства України перевірок за дотриманням суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, перелік питань та уніфіковану форму акта перевірки затверджено наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12 липня 2012 року № 424 «Про затвердження Переліку питань та уніфікованої форми акта перевірки для здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства», який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 липня 2012 року за № 1289/21601.
Відповідно до вимог ст.1 Закону №877-V заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій. За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт (ч.6 ст.7 Закону №877-V). Згідно з вимогами ч.7 ст.7 вказаного закону на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) у разі необхідності вжиття заходів реагування протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення такого заходу складає припис щодо усунення порушень вимог законодавства.
Суд встановив, що підставою прийняття оскаржуваного припису стало зняття позивачем ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) на земельній ділянці під розміщення кар'єру з видобутку корисних копалин (глина, суглинок) без спеціального дозволу.
Суд звернув увагу, що відповідно до договору купівлі-продажу від 15.04.2005 позивач придбав цілісний майновий комплекс цегельного заводу в с.Жаботин Кам'янського району Черкаської області у СВК «Колос», який відповідно до ліцензії на користування надрами від 23.11.2001 використовував розташований поряд глиняний кар'єр площею 5,4 га. Позивач спеціального дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок не має.
Суд встановив, що згідно з інформацією у довідці Жаботинської сільської ради Кам'янського району Черкаської області глиняний кар'єр почав розроблятись з 1972 року. Також відповідно до довідки Українського державного інституту проектування об'єктів дорожнього господарства «Укрдіпродор» від 13.02.2014 №45 Жаботинське-ІІ родовище цегельної сировини розвідане в 1992-1994 роках на площі 5,4 га та станом на час видачі цієї довідки площа відробленої ділянки складає 0,6633 га.
Правовстановлюючих документів на використання земельної ділянки, на якій знаходиться вказаний кар'єр, позивач не отримував. Доказів зміни горизонтального розміру площі кар'єру з часу його розроблення до часу перевірки відповідачем суду, не зважаючи на зобов'язання, не надано. Згідно з поясненнями представника відповідача ці обставини не перевірялись.
Згідно з письмовими поясненнями позивача він не використовує у власній господарській діяльності вищевказаний кар'єр. Водночас має спеціальний дозвіл на користування надрами на вказаному родовищі від 12.04.2007 №4248, виданий строком на 20 років.
Відповідно до ст. 168 ЗК України грунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони (ч.1). Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі (ч.2). При здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей (ч.3).
Статтею 52 Закону №962-IV передбачено, що при проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з порушенням ґрунтового покриву, відокремлена ґрунтова маса підлягає зняттю, складуванню, збереженню та перенесенню на порушені або малопродуктивні земельні ділянки відповідно до робочих проектів з рекультивації порушених земель та підвищення родючості ґрунтів. Такі ж норми містить і ст.166 ЗК України.
Розділом 2 Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 січня 2005 року №1, визначено, що ґрунтовий покрив земельних ділянок - поверхневий шар ґрунту, який характеризується родючістю; спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою і дає право власнику земельної ділянки чи землекористувачу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки.
П.3.1. вказаного Порядку передбачено, що власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов'язані отримати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту.
Суд звернув увагу, що відповідач не надав суду жодних доказів використання позивачем вищевказаного кар'єру у своїй господарській діяльності, у т.ч. доказів зняття саме позивачем родючого шару ґрунту.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Оскільки відповідач не надав суду жодних доказів зняття саме позивачем ґрунтового покриву родючого шару ґрунту, зміни площі знятого поверхневого шару розробленого кар'єру, отже не обґрунтував правомірність прийнятого оскаржуваного рішення. Тому суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а оскаржуваний припис підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст. 2, 159 - 165, 254 - 256 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати припис державної інспекції сільського господарства в Черкаській області від 17.01.2014 №172.
2. Стягнути з Державного бюджету України на користь приватного підприємства «БТБ «СОРГО» (код ЄДРПОУ 32415125) сплачений судовий збір за подання адміністративного позову відповідно до квитанції від 14.02.2014 №2314 в розмірі 73грн. 08коп. (сімдесят три гривні 08 копійок).
3. Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 КАС України і може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд, шляхом подання апеляційної скарги протягом 10 днів з дня отримання її повного тексту у порядку, передбаченому статтями 185-187 КАС України.
4. Копії постанови направити сторонам.
Суддя А.М. Бабич
Повний текст постанови виготовлений 13.03.2014
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2014 |
Оприлюднено | 13.03.2014 |
Номер документу | 37586767 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.М. Бабич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні